REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystny dla podatników wyrok TSUE po przedawnieniu roszczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Korzystny dla podatników wyrok TSUE po przedawnieniu roszczeń
Korzystny dla podatników wyrok TSUE po przedawnieniu roszczeń

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozsądzi, czy jego korzystne wyroki dają podatnikom prawo do zwrotu nienależnie pobranej daniny, nawet gdy zapadły już po przedawnieniu roszczeń. To niezwykle ważne dla podatników, bo TSUE zwykle orzeka po latach, co może skutkować tym, że część z nich nie odzyska już swoich pieniędzy, mimo że zapłaciła podatek nienależnie.

24 marca 2016 r. Naczelny Sąd Administracyjny zawiesił postępowanie w jednej z takich spraw (sygn. akt I FSK 2091/14) w związku z pytaniem prejudycjalnym z 25 stycznia 2016 r. (sygn. akt C-38/16). Z pytaniem tym zwróciło się do Trybunału Sprawiedliwości UE Zjednoczone Królestwo, które miało wątpliwości, czy uzależnienie zwrotu nadpłaty od nieprzedawnienia zobowiązania nie prowadzi do nierównego traktowania podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Polski sąd postanowił poczekać, aż Trybunał rozstrzygnie tę kwestię.

Wcześniej NSA już raz orzekał w takiej sprawie, a jego wyrok był dla podatników niekorzystny (sygn. akt I FSK 515/14). Sąd nie miał wtedy wątpliwości co do tego, że ograniczenie zwrotu nadpłat nie narusza prawa unijnego.

Monitor Księgowego

REKLAMA

Zwrot z pełnym oprocentowaniem

Chodzi o sytuacje, w których podatnicy płacą daninę na podstawie krajowych przepisów, a następnie TSUE stwierdza, że regulacje te były niezgodne z prawem unijnym. W związku z tym podatek nie powinien być od nich pobierany, a skoro został, to pobrano go nienależnie. Po wyroku TSUE powstają więc nadpłaty. Zgodnie z ordynacją podatkową podatnicy mają prawo do ich zwrotu wraz z oprocentowaniem za cały okres, a więc już od momentu zapłaty podatku (art. 74 w zw. z art. 78 par. 5 ordynacji podatkowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemu nie ma, gdy wyrok TSUE zapada szybko, zanim zobowiązanie podatnika zdąży się przedawnić. Wówczas podatnik składa wniosek o zwrot nadpłaty, a organy podatkowe co do zasady nie robią problemów i zwracają podatek wraz z pełnym oprocentowaniem.

Sprawa komplikuje się, gdy wyrok trybunału zapada po latach. Wówczas fiskus odmawia podatnikowi zwrotu nienależnie pobranego podatku, powołując się na przedawnienie zobowiązania podatkowego. Twierdzi, że wówczas nadpłaty już nie ma.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Budżet nie zamierza oddawać

Tak właśnie było m.in. w słynnej już sprawie VAT od usług ubezpieczenia leasingu. Spór o to fiskus przegrał przed unijnym trybunałem 17 stycznia 2013 r. w sprawie BGŻ Leasing (sygn. akt C-224/11). Teraz jednak odmawia zwrotu nadpłat, tłumacząc to przedawnieniem.

O zwrot nadpłaty ubiega się m.in. firma, której sprawę rozpatrywał w ubiegłym tygodniu NSA. Chciała odzyskać VAT zapłacony w 2005 i 2006 r. od usług ubezpieczeniowych, bo TSUE orzekł, że te są zwolnione z opodatkowania. Po wyroku trybunału złożyła więc wniosek o zwrot nadpłaty.

Fiskus odmówił. Stwierdził, że zobowiązanie przedawniło się z końcem 2011 r., a więc jeszcze zanim TSUE zajął się tą sprawą. Argumentem był art. 79 par. 2 ordynacji, zgodnie z którym prawo do złożenia wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania.

Firma uważała jednak, iż prawo nie może się przedawnić zanim nie powstanie. Tłumaczyła, że to nie jej wina, że TSUE dopiero po latach rozstrzygnął spór na jej korzyść. Argumentowała, że nadpłata powstała na skutek tego orzeczenia, a więc dopiero od tego czasu powinno się liczyć pięcioletni termin na jej zwrot (art. 80 par.1 ordynacji).

WSA w Warszawie przyznał jej rację. Stwierdził, że niedopuszczalne jest różnicowanie podatników na tych, którym upłynął już termin przedawnienia, i na tych, którzy wciąż mogą wnioskować o zwrot nadpłaty powstałej po wyroku TSUE. W świetle konstytucji wszyscy są równi i mają prawo do równego traktowania.

Wniosek o 500 zł na dziecko – wypełniamy i składamy

Brak nadpłaty po przedawnieniu

Do innych wniosków doszedł jednak NSA w wyroku z 11 czerwca 2015 r. (sygn. akt I FSK 515/14). W tej sprawie również chodziło o VAT, tyle że od nabycia usług, za które zapłata była przekazywana firmom z rajów podatkowych. W wyroku o sygn. akt C-359/09 unijny trybunał przesądził tę kwestię na korzyść podatników. Problem polegał na tym, że wyrok zapadł w 2010 r. , a podatek polskiej spółki był za rok 2004.

NSA stwierdził, że podatnik, który składa wniosek o zwrot nadpłaty po przedawnieniu, już jej nie dostanie, mimo że nadpłata ta powstała w wyniku orzeczenia TSUE.


Sprawiedliwość kontra interes budżetu

Dariusz Malinowski partner w KPMG

Powiązanie prawa do zwrotu nadpłaty z przedawnieniem zobowiązania w sytuacji, gdy niezgodność z prawem wynika z orzeczenia TSUE, jest nieprawidłowa i prowadzi do niezasadnego zróżnicowania sytuacji prawnej podatników. Wydaje się, że doniosłość orzeczenia TSUE jest na tyle duża, że należy zapewnić podatnikom prawo do zwrotu niezasadnie zapłaconego podatku i wskazane jest powiązanie tego prawa z innym niż przedawnienie warunkiem . Z drugiej jednak strony brak ograniczeń czasowych w prawie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty mógłby mieć trudne do przewidzenia konsekwencje dla finansów publicznych.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA