REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystny dla podatników wyrok TSUE po przedawnieniu roszczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Korzystny dla podatników wyrok TSUE po przedawnieniu roszczeń
Korzystny dla podatników wyrok TSUE po przedawnieniu roszczeń

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozsądzi, czy jego korzystne wyroki dają podatnikom prawo do zwrotu nienależnie pobranej daniny, nawet gdy zapadły już po przedawnieniu roszczeń. To niezwykle ważne dla podatników, bo TSUE zwykle orzeka po latach, co może skutkować tym, że część z nich nie odzyska już swoich pieniędzy, mimo że zapłaciła podatek nienależnie.

24 marca 2016 r. Naczelny Sąd Administracyjny zawiesił postępowanie w jednej z takich spraw (sygn. akt I FSK 2091/14) w związku z pytaniem prejudycjalnym z 25 stycznia 2016 r. (sygn. akt C-38/16). Z pytaniem tym zwróciło się do Trybunału Sprawiedliwości UE Zjednoczone Królestwo, które miało wątpliwości, czy uzależnienie zwrotu nadpłaty od nieprzedawnienia zobowiązania nie prowadzi do nierównego traktowania podatników.

REKLAMA

Polski sąd postanowił poczekać, aż Trybunał rozstrzygnie tę kwestię.

Wcześniej NSA już raz orzekał w takiej sprawie, a jego wyrok był dla podatników niekorzystny (sygn. akt I FSK 515/14). Sąd nie miał wtedy wątpliwości co do tego, że ograniczenie zwrotu nadpłat nie narusza prawa unijnego.

Monitor Księgowego

Zwrot z pełnym oprocentowaniem

REKLAMA

Chodzi o sytuacje, w których podatnicy płacą daninę na podstawie krajowych przepisów, a następnie TSUE stwierdza, że regulacje te były niezgodne z prawem unijnym. W związku z tym podatek nie powinien być od nich pobierany, a skoro został, to pobrano go nienależnie. Po wyroku TSUE powstają więc nadpłaty. Zgodnie z ordynacją podatkową podatnicy mają prawo do ich zwrotu wraz z oprocentowaniem za cały okres, a więc już od momentu zapłaty podatku (art. 74 w zw. z art. 78 par. 5 ordynacji podatkowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemu nie ma, gdy wyrok TSUE zapada szybko, zanim zobowiązanie podatnika zdąży się przedawnić. Wówczas podatnik składa wniosek o zwrot nadpłaty, a organy podatkowe co do zasady nie robią problemów i zwracają podatek wraz z pełnym oprocentowaniem.

Sprawa komplikuje się, gdy wyrok trybunału zapada po latach. Wówczas fiskus odmawia podatnikowi zwrotu nienależnie pobranego podatku, powołując się na przedawnienie zobowiązania podatkowego. Twierdzi, że wówczas nadpłaty już nie ma.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Budżet nie zamierza oddawać

Tak właśnie było m.in. w słynnej już sprawie VAT od usług ubezpieczenia leasingu. Spór o to fiskus przegrał przed unijnym trybunałem 17 stycznia 2013 r. w sprawie BGŻ Leasing (sygn. akt C-224/11). Teraz jednak odmawia zwrotu nadpłat, tłumacząc to przedawnieniem.

REKLAMA

O zwrot nadpłaty ubiega się m.in. firma, której sprawę rozpatrywał w ubiegłym tygodniu NSA. Chciała odzyskać VAT zapłacony w 2005 i 2006 r. od usług ubezpieczeniowych, bo TSUE orzekł, że te są zwolnione z opodatkowania. Po wyroku trybunału złożyła więc wniosek o zwrot nadpłaty.

Fiskus odmówił. Stwierdził, że zobowiązanie przedawniło się z końcem 2011 r., a więc jeszcze zanim TSUE zajął się tą sprawą. Argumentem był art. 79 par. 2 ordynacji, zgodnie z którym prawo do złożenia wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania.

Firma uważała jednak, iż prawo nie może się przedawnić zanim nie powstanie. Tłumaczyła, że to nie jej wina, że TSUE dopiero po latach rozstrzygnął spór na jej korzyść. Argumentowała, że nadpłata powstała na skutek tego orzeczenia, a więc dopiero od tego czasu powinno się liczyć pięcioletni termin na jej zwrot (art. 80 par.1 ordynacji).

WSA w Warszawie przyznał jej rację. Stwierdził, że niedopuszczalne jest różnicowanie podatników na tych, którym upłynął już termin przedawnienia, i na tych, którzy wciąż mogą wnioskować o zwrot nadpłaty powstałej po wyroku TSUE. W świetle konstytucji wszyscy są równi i mają prawo do równego traktowania.

Wniosek o 500 zł na dziecko – wypełniamy i składamy

Brak nadpłaty po przedawnieniu

Do innych wniosków doszedł jednak NSA w wyroku z 11 czerwca 2015 r. (sygn. akt I FSK 515/14). W tej sprawie również chodziło o VAT, tyle że od nabycia usług, za które zapłata była przekazywana firmom z rajów podatkowych. W wyroku o sygn. akt C-359/09 unijny trybunał przesądził tę kwestię na korzyść podatników. Problem polegał na tym, że wyrok zapadł w 2010 r. , a podatek polskiej spółki był za rok 2004.

NSA stwierdził, że podatnik, który składa wniosek o zwrot nadpłaty po przedawnieniu, już jej nie dostanie, mimo że nadpłata ta powstała w wyniku orzeczenia TSUE.


Sprawiedliwość kontra interes budżetu

Dariusz Malinowski partner w KPMG

Powiązanie prawa do zwrotu nadpłaty z przedawnieniem zobowiązania w sytuacji, gdy niezgodność z prawem wynika z orzeczenia TSUE, jest nieprawidłowa i prowadzi do niezasadnego zróżnicowania sytuacji prawnej podatników. Wydaje się, że doniosłość orzeczenia TSUE jest na tyle duża, że należy zapewnić podatnikom prawo do zwrotu niezasadnie zapłaconego podatku i wskazane jest powiązanie tego prawa z innym niż przedawnienie warunkiem . Z drugiej jednak strony brak ograniczeń czasowych w prawie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty mógłby mieć trudne do przewidzenia konsekwencje dla finansów publicznych.

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA