REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej?

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej? /fot.shutterstock
Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ramach klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania administracja skarbowa ma możliwość kwestionowania sztucznych czynności podjętych przez podatników w celu uzyskania korzyści podatkowej. Jednocześnie przyznano podatnikom prawo do wystąpienia do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z wnioskiem o wydanie „opinii zabezpieczającej”. Na czym to prawo polega?

REKLAMA

Autopromocja

Uzyskanie przez podatnika opinia zabezpieczającej ma dawać swego rodzaju gwarancję, iż czynności dokonane przez podatnika nie zostaną zakwalifikowane przez administrację skarbową jako unikanie opodatkowania. Innymi słowy, podatnik uzyska zapewnienie, że zaproponowana przez niego struktura mieści się w granicach działania zgodnego z prawem. Podatnik nie będzie narażony na to, iż za kilka lat otrzyma decyzję określającą jego zobowiązanie podatkowe wraz z odsetkami za zaległość podatkową. Jak wygląda jednak stosowanie tej instytucji po roku od jej wprowadzenia? Według informacji uzyskanych z Ministerstwa Finansów od czasu wejścia w życie tej nowelizacji, przeprowadzono sześć postępowań dotyczących wydania opinii zabezpieczającej. Dlaczego było ich tak mało? Odpowiedź można znaleźć uważnie czytając przepisy regulujące procedurę ich wydawania.

Zgodnie z art. 119x § 1 Ordynacji podatkowej najważniejszymi elementami wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej są:

- wyczerpujący opis czynności wraz ze wskazaniem występujących pomiędzy podmiotami związków;

- wskazanie celów, których realizacja czynności ma służyć;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wskazanie ekonomicznego lub gospodarczego uzasadnienia czynności;

- określenie skutków podatkowych, w tym korzyści podatkowych, będących rezultatem czynności objętych wnioskiem.

Jak widać, podatnik we wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej powinien bardzo szczegółowo opisać na czym polegać będzie czynność i dlaczego chcą ją przeprowadzić w taki a nie inny sposób. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oceni czy tak zaprezentowana czynność nie stanowi unikania opodatkowania w rozumieniu art. 119a Ordynacji podatkowej. Lektura uzasadnienia odmowy wydania opinii zabezpieczającej (nr 145058/K) wskazuje, iż podatnicy aby nie spotkać się z odmową wydania opinii, muszą swój wniosek bardzo szczegółowo uzasadnić. Uzasadnienie to ma dotyczyć dokładnych analiz ekonomicznych oraz zawierać szczegółowe dane liczbowe pozwalające organowi ocenić proponowaną przez podatnika czynność. Dodatkowo, każdy z etapów czynności musi mieć uzasadnienie gospodarcze, które w sposób przekonujący będzie musiało wskazywać na motywy przeprowadzenia wybranej przez podatnika czynności.

Czytając uzasadnienie odmowy wydania opinii zabezpieczającej można przyjąć, iż postępowanie podatkowe w sprawach dotyczących unikania opodatkowania prowadzone będzie w sposób niezwykle szczegółowy. Krajowa Administracja Skarbowa jest gotowa na dogłębne analizy każdego elementu struktury zastosowanej przez podatnika pod względem jej uzasadnienia gospodarczego. Skrupulatne badanie analiz ekonomicznych i biznesowych również nie będzie stanowiło problemu dla funkcjonariuszy administracji skarbowej.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Działania Ministerstwa Finansów ukierunkowane na zwiększanie dochodów budżetowych powodują, iż pojawia się coraz więcej sporów na linii podatnik-administracja skarbowa. Możliwość zastosowania „klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania” jest jednym z instrumentów, który będzie mógł być wykorzystany w toku postępowań prowadzonych wobec podatników.

W związku z tym, podatnicy chcący zniwelować ryzyko podatkowe, zmuszeni będą do znacznie większej staranności i skrupulatności przy realizacji swoich założeń biznesowych.

Autor: Mikołaj Stanisławski, Russell Bedford Poland

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA