REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej?

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej? /fot.shutterstock
Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ramach klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania administracja skarbowa ma możliwość kwestionowania sztucznych czynności podjętych przez podatników w celu uzyskania korzyści podatkowej. Jednocześnie przyznano podatnikom prawo do wystąpienia do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z wnioskiem o wydanie „opinii zabezpieczającej”. Na czym to prawo polega?

Autopromocja

Uzyskanie przez podatnika opinia zabezpieczającej ma dawać swego rodzaju gwarancję, iż czynności dokonane przez podatnika nie zostaną zakwalifikowane przez administrację skarbową jako unikanie opodatkowania. Innymi słowy, podatnik uzyska zapewnienie, że zaproponowana przez niego struktura mieści się w granicach działania zgodnego z prawem. Podatnik nie będzie narażony na to, iż za kilka lat otrzyma decyzję określającą jego zobowiązanie podatkowe wraz z odsetkami za zaległość podatkową. Jak wygląda jednak stosowanie tej instytucji po roku od jej wprowadzenia? Według informacji uzyskanych z Ministerstwa Finansów od czasu wejścia w życie tej nowelizacji, przeprowadzono sześć postępowań dotyczących wydania opinii zabezpieczającej. Dlaczego było ich tak mało? Odpowiedź można znaleźć uważnie czytając przepisy regulujące procedurę ich wydawania.

Zgodnie z art. 119x § 1 Ordynacji podatkowej najważniejszymi elementami wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej są:

- wyczerpujący opis czynności wraz ze wskazaniem występujących pomiędzy podmiotami związków;

- wskazanie celów, których realizacja czynności ma służyć;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wskazanie ekonomicznego lub gospodarczego uzasadnienia czynności;

- określenie skutków podatkowych, w tym korzyści podatkowych, będących rezultatem czynności objętych wnioskiem.

Jak widać, podatnik we wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej powinien bardzo szczegółowo opisać na czym polegać będzie czynność i dlaczego chcą ją przeprowadzić w taki a nie inny sposób. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oceni czy tak zaprezentowana czynność nie stanowi unikania opodatkowania w rozumieniu art. 119a Ordynacji podatkowej. Lektura uzasadnienia odmowy wydania opinii zabezpieczającej (nr 145058/K) wskazuje, iż podatnicy aby nie spotkać się z odmową wydania opinii, muszą swój wniosek bardzo szczegółowo uzasadnić. Uzasadnienie to ma dotyczyć dokładnych analiz ekonomicznych oraz zawierać szczegółowe dane liczbowe pozwalające organowi ocenić proponowaną przez podatnika czynność. Dodatkowo, każdy z etapów czynności musi mieć uzasadnienie gospodarcze, które w sposób przekonujący będzie musiało wskazywać na motywy przeprowadzenia wybranej przez podatnika czynności.

Czytając uzasadnienie odmowy wydania opinii zabezpieczającej można przyjąć, iż postępowanie podatkowe w sprawach dotyczących unikania opodatkowania prowadzone będzie w sposób niezwykle szczegółowy. Krajowa Administracja Skarbowa jest gotowa na dogłębne analizy każdego elementu struktury zastosowanej przez podatnika pod względem jej uzasadnienia gospodarczego. Skrupulatne badanie analiz ekonomicznych i biznesowych również nie będzie stanowiło problemu dla funkcjonariuszy administracji skarbowej.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Działania Ministerstwa Finansów ukierunkowane na zwiększanie dochodów budżetowych powodują, iż pojawia się coraz więcej sporów na linii podatnik-administracja skarbowa. Możliwość zastosowania „klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania” jest jednym z instrumentów, który będzie mógł być wykorzystany w toku postępowań prowadzonych wobec podatników.

W związku z tym, podatnicy chcący zniwelować ryzyko podatkowe, zmuszeni będą do znacznie większej staranności i skrupulatności przy realizacji swoich założeń biznesowych.

Autor: Mikołaj Stanisławski, Russell Bedford Poland

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA