REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej? /fot.shutterstock
Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ramach klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania administracja skarbowa ma możliwość kwestionowania sztucznych czynności podjętych przez podatników w celu uzyskania korzyści podatkowej. Jednocześnie przyznano podatnikom prawo do wystąpienia do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z wnioskiem o wydanie „opinii zabezpieczającej”. Na czym to prawo polega?

REKLAMA

Autopromocja

Uzyskanie przez podatnika opinia zabezpieczającej ma dawać swego rodzaju gwarancję, iż czynności dokonane przez podatnika nie zostaną zakwalifikowane przez administrację skarbową jako unikanie opodatkowania. Innymi słowy, podatnik uzyska zapewnienie, że zaproponowana przez niego struktura mieści się w granicach działania zgodnego z prawem. Podatnik nie będzie narażony na to, iż za kilka lat otrzyma decyzję określającą jego zobowiązanie podatkowe wraz z odsetkami za zaległość podatkową. Jak wygląda jednak stosowanie tej instytucji po roku od jej wprowadzenia? Według informacji uzyskanych z Ministerstwa Finansów od czasu wejścia w życie tej nowelizacji, przeprowadzono sześć postępowań dotyczących wydania opinii zabezpieczającej. Dlaczego było ich tak mało? Odpowiedź można znaleźć uważnie czytając przepisy regulujące procedurę ich wydawania.

Zgodnie z art. 119x § 1 Ordynacji podatkowej najważniejszymi elementami wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej są:

- wyczerpujący opis czynności wraz ze wskazaniem występujących pomiędzy podmiotami związków;

- wskazanie celów, których realizacja czynności ma służyć;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wskazanie ekonomicznego lub gospodarczego uzasadnienia czynności;

- określenie skutków podatkowych, w tym korzyści podatkowych, będących rezultatem czynności objętych wnioskiem.

Jak widać, podatnik we wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej powinien bardzo szczegółowo opisać na czym polegać będzie czynność i dlaczego chcą ją przeprowadzić w taki a nie inny sposób. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oceni czy tak zaprezentowana czynność nie stanowi unikania opodatkowania w rozumieniu art. 119a Ordynacji podatkowej. Lektura uzasadnienia odmowy wydania opinii zabezpieczającej (nr 145058/K) wskazuje, iż podatnicy aby nie spotkać się z odmową wydania opinii, muszą swój wniosek bardzo szczegółowo uzasadnić. Uzasadnienie to ma dotyczyć dokładnych analiz ekonomicznych oraz zawierać szczegółowe dane liczbowe pozwalające organowi ocenić proponowaną przez podatnika czynność. Dodatkowo, każdy z etapów czynności musi mieć uzasadnienie gospodarcze, które w sposób przekonujący będzie musiało wskazywać na motywy przeprowadzenia wybranej przez podatnika czynności.

Czytając uzasadnienie odmowy wydania opinii zabezpieczającej można przyjąć, iż postępowanie podatkowe w sprawach dotyczących unikania opodatkowania prowadzone będzie w sposób niezwykle szczegółowy. Krajowa Administracja Skarbowa jest gotowa na dogłębne analizy każdego elementu struktury zastosowanej przez podatnika pod względem jej uzasadnienia gospodarczego. Skrupulatne badanie analiz ekonomicznych i biznesowych również nie będzie stanowiło problemu dla funkcjonariuszy administracji skarbowej.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Działania Ministerstwa Finansów ukierunkowane na zwiększanie dochodów budżetowych powodują, iż pojawia się coraz więcej sporów na linii podatnik-administracja skarbowa. Możliwość zastosowania „klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania” jest jednym z instrumentów, który będzie mógł być wykorzystany w toku postępowań prowadzonych wobec podatników.

W związku z tym, podatnicy chcący zniwelować ryzyko podatkowe, zmuszeni będą do znacznie większej staranności i skrupulatności przy realizacji swoich założeń biznesowych.

Autor: Mikołaj Stanisławski, Russell Bedford Poland

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA