REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej?

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej? /fot.shutterstock
Jak przygotować wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej? /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ramach klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania administracja skarbowa ma możliwość kwestionowania sztucznych czynności podjętych przez podatników w celu uzyskania korzyści podatkowej. Jednocześnie przyznano podatnikom prawo do wystąpienia do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z wnioskiem o wydanie „opinii zabezpieczającej”. Na czym to prawo polega?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Uzyskanie przez podatnika opinia zabezpieczającej ma dawać swego rodzaju gwarancję, iż czynności dokonane przez podatnika nie zostaną zakwalifikowane przez administrację skarbową jako unikanie opodatkowania. Innymi słowy, podatnik uzyska zapewnienie, że zaproponowana przez niego struktura mieści się w granicach działania zgodnego z prawem. Podatnik nie będzie narażony na to, iż za kilka lat otrzyma decyzję określającą jego zobowiązanie podatkowe wraz z odsetkami za zaległość podatkową. Jak wygląda jednak stosowanie tej instytucji po roku od jej wprowadzenia? Według informacji uzyskanych z Ministerstwa Finansów od czasu wejścia w życie tej nowelizacji, przeprowadzono sześć postępowań dotyczących wydania opinii zabezpieczającej. Dlaczego było ich tak mało? Odpowiedź można znaleźć uważnie czytając przepisy regulujące procedurę ich wydawania.

Zgodnie z art. 119x § 1 Ordynacji podatkowej najważniejszymi elementami wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej są:

- wyczerpujący opis czynności wraz ze wskazaniem występujących pomiędzy podmiotami związków;

REKLAMA

- wskazanie celów, których realizacja czynności ma służyć;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wskazanie ekonomicznego lub gospodarczego uzasadnienia czynności;

- określenie skutków podatkowych, w tym korzyści podatkowych, będących rezultatem czynności objętych wnioskiem.

Jak widać, podatnik we wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej powinien bardzo szczegółowo opisać na czym polegać będzie czynność i dlaczego chcą ją przeprowadzić w taki a nie inny sposób. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oceni czy tak zaprezentowana czynność nie stanowi unikania opodatkowania w rozumieniu art. 119a Ordynacji podatkowej. Lektura uzasadnienia odmowy wydania opinii zabezpieczającej (nr 145058/K) wskazuje, iż podatnicy aby nie spotkać się z odmową wydania opinii, muszą swój wniosek bardzo szczegółowo uzasadnić. Uzasadnienie to ma dotyczyć dokładnych analiz ekonomicznych oraz zawierać szczegółowe dane liczbowe pozwalające organowi ocenić proponowaną przez podatnika czynność. Dodatkowo, każdy z etapów czynności musi mieć uzasadnienie gospodarcze, które w sposób przekonujący będzie musiało wskazywać na motywy przeprowadzenia wybranej przez podatnika czynności.

Czytając uzasadnienie odmowy wydania opinii zabezpieczającej można przyjąć, iż postępowanie podatkowe w sprawach dotyczących unikania opodatkowania prowadzone będzie w sposób niezwykle szczegółowy. Krajowa Administracja Skarbowa jest gotowa na dogłębne analizy każdego elementu struktury zastosowanej przez podatnika pod względem jej uzasadnienia gospodarczego. Skrupulatne badanie analiz ekonomicznych i biznesowych również nie będzie stanowiło problemu dla funkcjonariuszy administracji skarbowej.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Działania Ministerstwa Finansów ukierunkowane na zwiększanie dochodów budżetowych powodują, iż pojawia się coraz więcej sporów na linii podatnik-administracja skarbowa. Możliwość zastosowania „klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania” jest jednym z instrumentów, który będzie mógł być wykorzystany w toku postępowań prowadzonych wobec podatników.

W związku z tym, podatnicy chcący zniwelować ryzyko podatkowe, zmuszeni będą do znacznie większej staranności i skrupulatności przy realizacji swoich założeń biznesowych.

Autor: Mikołaj Stanisławski, Russell Bedford Poland

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA