REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kupujący złom są podatnikami pcc

Marta Stachowiak

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie art. 2 ustawy o pcc, w sytuacji gdy przedmiotem transakcji są zakupy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Przeprowadzamy transakcje zakupu złomu. Jeśli dotyczą one podmiotów będących podatnikami VAT lub zwolnionych z VAT, to nie płacimy pcc. Jeśli zakup złomu jest od osób nieprowadzących działalności i podmiotów zwolnionych z VAT, podatku również nie naliczamy, nawet jeżeli transakcja jest wartości powyżej 1000 zł (korzystając w tym przypadku ze zwolnienia z art. 2). Czy postępujemy prawidłowo?

rada

 

W przypadku kupna złomu od przedsiębiorców, którzy są zobowiązani lub zwolnieni z VAT z tego tytułu, postępują Państwo prawidłowo, nie płacąc pcc. Natomiast w przypadku zakupu od osób fizycznych nieprowadzących działalności i niebędących zobowiązanymi w VAT, popełniają Państwo błąd. Zakup ten będzie podlegał pcc. Wyjątek powstanie jednak w sytuacji, gdy wartość złomu nie przekroczy 1000 zł. Wówczas również nie powinni Państwo płacić pcc.

uzasadnienie

W Państwa przypadku należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

l zwolnienie sprzedaży rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł,

l wyłączenie z opodatkowania czynności cywilnoprawnej, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu jej dokonania jest:

  - opodatkowana VAT,

  - zwolniona z VAT, z wyjątkiem:

   - umów sprzedaży i zamiany, związanych z nieruchomościami,

   - umowy spółki i jej zamiany,

   - mowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zastosowanie zwolnienia, jak podali Państwo w pytaniu, nie stwarza Państwu problemów. Jeżeli wartość sprzedaży nie przekracza 1000 zł, to jest zwolniona z opodatkowania i nie podlega pcc. Natomiast to, czy skup złomu o wartości powyżej 1000 zł będzie podlegał pcc, uzależnione jest od tego, czy czynność ta rodzi obowiązek w podatku od towarów i usług. Zakupy, co do zasady, nie podlegają VAT, są poza zakresem tej ustawy (z wyjątkiem wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru). Wyłączenie z pcc czynności cywilnoprawnej znajduje zastosowanie, gdy na jednej ze stron z tytułu danej czynności ciąży obowiązek w VAT, a nie, gdy jest jedynie podatnikiem tego podatku.

Potwierdzenie tego możemy przeczytać w interpretacji z 14 września 2006 r. dokonanej przez Urząd Skarbowy Warszawa Targówek, 1437/ZI/436/283/DJW/06, w której stwierdzono, że:

Z treści cytowanego przepisu wynika, że samo bycie podatnikiem podatku od towarów i usług przez nabywcę nie wystarczy, aby skorzystać z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Użyty przez ustawodawcę zwrot „... jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona...” oznacza, że w każdym konkretnym przypadku należy badać, czy dana czynność rodzi powstanie obowiązku w podatku od towarów i usług wyłącznie w stosunku do stron danej czynności. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega między innymi odpłatna dostawa towarów dokonana na terytorium kraju, przez którą rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jeżeli podmiot dokonujący jest podatnikiem podatku VAT, tj. prowadzi samodzielną działalność gospodarczą (art. 15 ustawy).

Przeanalizujmy więc dwie sytuacje:

lsprzedający złom jest podatnikiem VAT i kupujący jest podatnikiem VAT

Wtedy tylko sprzedawca ma obowiązek naliczenia od tej sprzedaży VAT, zaś sam zakup po stronie kupującego nie powoduje obowiązku wystawiania faktury. Skoro w tym przypadku zachodzi obowiązek w VAT dla jednej ze stron tej czynności, to w konsekwencji skup złomu od podatnika VAT jest wyłączony z opodatkowania pcc.

lsprzedający złom jest osobą fizyczną niebędącą podatnikiem VAT, zaś kupujący jest podatnikiem VAT

W tej sytuacji, jeżeli dla sprzedającego jest to czynność jednorazowa, nie będzie podlegała VAT. W tym przypadku, skoro czynność ta nie powoduje powstania obowiązku w podatku od towarów i usług, podlega pcc (wyjątek dotyczy sytuacji, gdy wartość kupowanego złomu nie przekracza 1000 zł, wówczas transakcja będzie korzystała z ww. zwolnienia z pcc). Podatek należy zapłacić w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy sprzedaży. Obowiązek ten ciąży na Państwa firmie jako kupującym.

Do końca 2006 r. Państwa firma była płatnikiem pcc, ponieważ byli nimi nabywcy rzeczy, jeżeli kupowali je do przerobu lub w celu dalszej odsprzedaży. Dlatego jako płatnicy byli Państwo zobowiązani do pobrania podatku przy dokonywaniu zakupu i następnie jego wpłaty do urzędu skarbowego.

Od 1 stycznia 2007 r. nabywcy rzeczy, jeżeli kupują je do przerobu lub w celu dalszej odsprzedaży, nie są już płatnikami pcc. Obowiązek zapłaty tego podatku ciąży na kupującym. Jak podkreślono w uzasadnieniu do zmian w ustawie o pcc, odebranie nabywcom rzeczy do przerobu lub odsprzedaży statusu płatników pcc wynikało z tego, iż od 2007 r. nabywcy stali się podatnikami z tytułu zawartej umowy sprzedaży.

WAŻNE!

Od 1 stycznia 2007 r. nabywcy rzeczy, jeżeli kupują je do przerobu lub w celu dalszej odsprzedaży, nie są już płatnikami pcc. Obowiązek zapłaty tego podatku ciąży na kupującym.

PRZYKŁAD

Pan Mirosław prowadzi działalność w zakresie skupu złomu. Skupuje go zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności, jak i od podmiotów gospodarczych będących podatnikami VAT. W przypadku skupu złomu od osób fizycznych nieprowadzących działalności zapłaci pcc, jeśli wartość złomu przekroczy 1000 zł. Podatek zapłaci pan Mirosław jako kupujący w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy kupna-sprzedaży. W przypadku skupu od podmiotów gospodarczych będących podatnikami VAT wartość transakcji nie ma znaczenia dla pcc. Będzie ona podlegała VAT i w związku z tym będzie zwolniona z pcc.

l art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 2 ust. 4, art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 9 pkt 6, art. 10 ust. 1 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629

Marta Stachowiak

ekspert w zakresie podatków

w dużej spółce akcyjnej  

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA