REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kupujący złom są podatnikami pcc

Marta Stachowiak

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie art. 2 ustawy o pcc, w sytuacji gdy przedmiotem transakcji są zakupy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Przeprowadzamy transakcje zakupu złomu. Jeśli dotyczą one podmiotów będących podatnikami VAT lub zwolnionych z VAT, to nie płacimy pcc. Jeśli zakup złomu jest od osób nieprowadzących działalności i podmiotów zwolnionych z VAT, podatku również nie naliczamy, nawet jeżeli transakcja jest wartości powyżej 1000 zł (korzystając w tym przypadku ze zwolnienia z art. 2). Czy postępujemy prawidłowo?

rada

 

W przypadku kupna złomu od przedsiębiorców, którzy są zobowiązani lub zwolnieni z VAT z tego tytułu, postępują Państwo prawidłowo, nie płacąc pcc. Natomiast w przypadku zakupu od osób fizycznych nieprowadzących działalności i niebędących zobowiązanymi w VAT, popełniają Państwo błąd. Zakup ten będzie podlegał pcc. Wyjątek powstanie jednak w sytuacji, gdy wartość złomu nie przekroczy 1000 zł. Wówczas również nie powinni Państwo płacić pcc.

uzasadnienie

W Państwa przypadku należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

l zwolnienie sprzedaży rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł,

l wyłączenie z opodatkowania czynności cywilnoprawnej, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu jej dokonania jest:

  - opodatkowana VAT,

  - zwolniona z VAT, z wyjątkiem:

   - umów sprzedaży i zamiany, związanych z nieruchomościami,

   - umowy spółki i jej zamiany,

   - mowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zastosowanie zwolnienia, jak podali Państwo w pytaniu, nie stwarza Państwu problemów. Jeżeli wartość sprzedaży nie przekracza 1000 zł, to jest zwolniona z opodatkowania i nie podlega pcc. Natomiast to, czy skup złomu o wartości powyżej 1000 zł będzie podlegał pcc, uzależnione jest od tego, czy czynność ta rodzi obowiązek w podatku od towarów i usług. Zakupy, co do zasady, nie podlegają VAT, są poza zakresem tej ustawy (z wyjątkiem wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru). Wyłączenie z pcc czynności cywilnoprawnej znajduje zastosowanie, gdy na jednej ze stron z tytułu danej czynności ciąży obowiązek w VAT, a nie, gdy jest jedynie podatnikiem tego podatku.

Potwierdzenie tego możemy przeczytać w interpretacji z 14 września 2006 r. dokonanej przez Urząd Skarbowy Warszawa Targówek, 1437/ZI/436/283/DJW/06, w której stwierdzono, że:

Z treści cytowanego przepisu wynika, że samo bycie podatnikiem podatku od towarów i usług przez nabywcę nie wystarczy, aby skorzystać z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Użyty przez ustawodawcę zwrot „... jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona...” oznacza, że w każdym konkretnym przypadku należy badać, czy dana czynność rodzi powstanie obowiązku w podatku od towarów i usług wyłącznie w stosunku do stron danej czynności. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega między innymi odpłatna dostawa towarów dokonana na terytorium kraju, przez którą rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jeżeli podmiot dokonujący jest podatnikiem podatku VAT, tj. prowadzi samodzielną działalność gospodarczą (art. 15 ustawy).

Przeanalizujmy więc dwie sytuacje:

lsprzedający złom jest podatnikiem VAT i kupujący jest podatnikiem VAT

Wtedy tylko sprzedawca ma obowiązek naliczenia od tej sprzedaży VAT, zaś sam zakup po stronie kupującego nie powoduje obowiązku wystawiania faktury. Skoro w tym przypadku zachodzi obowiązek w VAT dla jednej ze stron tej czynności, to w konsekwencji skup złomu od podatnika VAT jest wyłączony z opodatkowania pcc.

lsprzedający złom jest osobą fizyczną niebędącą podatnikiem VAT, zaś kupujący jest podatnikiem VAT

W tej sytuacji, jeżeli dla sprzedającego jest to czynność jednorazowa, nie będzie podlegała VAT. W tym przypadku, skoro czynność ta nie powoduje powstania obowiązku w podatku od towarów i usług, podlega pcc (wyjątek dotyczy sytuacji, gdy wartość kupowanego złomu nie przekracza 1000 zł, wówczas transakcja będzie korzystała z ww. zwolnienia z pcc). Podatek należy zapłacić w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy sprzedaży. Obowiązek ten ciąży na Państwa firmie jako kupującym.

Do końca 2006 r. Państwa firma była płatnikiem pcc, ponieważ byli nimi nabywcy rzeczy, jeżeli kupowali je do przerobu lub w celu dalszej odsprzedaży. Dlatego jako płatnicy byli Państwo zobowiązani do pobrania podatku przy dokonywaniu zakupu i następnie jego wpłaty do urzędu skarbowego.

Od 1 stycznia 2007 r. nabywcy rzeczy, jeżeli kupują je do przerobu lub w celu dalszej odsprzedaży, nie są już płatnikami pcc. Obowiązek zapłaty tego podatku ciąży na kupującym. Jak podkreślono w uzasadnieniu do zmian w ustawie o pcc, odebranie nabywcom rzeczy do przerobu lub odsprzedaży statusu płatników pcc wynikało z tego, iż od 2007 r. nabywcy stali się podatnikami z tytułu zawartej umowy sprzedaży.

WAŻNE!

Od 1 stycznia 2007 r. nabywcy rzeczy, jeżeli kupują je do przerobu lub w celu dalszej odsprzedaży, nie są już płatnikami pcc. Obowiązek zapłaty tego podatku ciąży na kupującym.

PRZYKŁAD

Pan Mirosław prowadzi działalność w zakresie skupu złomu. Skupuje go zarówno od osób fizycznych nieprowadzących działalności, jak i od podmiotów gospodarczych będących podatnikami VAT. W przypadku skupu złomu od osób fizycznych nieprowadzących działalności zapłaci pcc, jeśli wartość złomu przekroczy 1000 zł. Podatek zapłaci pan Mirosław jako kupujący w ciągu 14 dni od dnia zawarcia umowy kupna-sprzedaży. W przypadku skupu od podmiotów gospodarczych będących podatnikami VAT wartość transakcji nie ma znaczenia dla pcc. Będzie ona podlegała VAT i w związku z tym będzie zwolniona z pcc.

l art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 2 ust. 4, art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 9 pkt 6, art. 10 ust. 1 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629

Marta Stachowiak

ekspert w zakresie podatków

w dużej spółce akcyjnej  

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA