REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złoto inwestycyjne – kwestie podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
Złoto inwestycyjne a podatki
Złoto inwestycyjne a podatki

REKLAMA

REKLAMA

Złoto inwestycyjne to ciekawa opcja dywersyfikacji posiadanych aktywów. Chcesz zainwestować w złoto? Jak to wygląda od strony podatkowej?
rozwiń >

Złoto inwestycyjne a podatek VAT

Sprzedaż złota inwestycyjnego jest zwolniona z 23% stawki podatku VAT. Wynika to z art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Zwolnienie z podatku VAT następuje niezależnie od tego, czy dokonujemy transakcji jako osoba fizyczna, czy z poziomu działalności gospodarczej. Jednak, aby takie zwolnienie było możliwe, złoto inwestycyjne musi spełniać poniższe warunki:

a) być wykonane ze złota próby co najmniej 900,

b) posiadać rok produkcji późniejszy niż 1800,

c) mieć status legalnego środka płatniczego w kraju pochodzenia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) być zdobyte po cenie nie wyższej, niż 80% rynkowej wartości kruszcu zawartego w monecie.

Zwolnienie z podatku VAT nie obejmuje natomiast złota w postaci nieobrobionej, m. in. granulat złota, czy złota biżuteria. Te przypadki, podobnie jak srebro inwestycyjne, a także inne metale szlachetne, są objęte 23% stawką podatku VAT.

Złota inwestycja a podatek dochodowy

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

REKLAMA

− jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W myśl tego artykułu, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, dokonujące sprzedaży złota (uznawanej jako inna rzecz) po okresie 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, nie muszą uiszczać podatku do Fiskusa.

Sprzedaż złota przed okresem 6 miesięcy

W tym przypadku powstanie przychód z odpłatnego zbycia innych rzeczy. Dokonujący sprzedaży zobowiązany będzie do zapłaty podatku. Tego rodzaju transakcja opodatkowana będzie na zasadach ogólnych, według skali podatkowej (17 lub 32 %). Daną transakcję należy wyróżnić w rocznym zeznaniu podatkowym, w formularzu PIT 36.

Złoto a podatek PCC

REKLAMA

Im większa wartość, tym wyższa cena, a skutkiem tego może być podatek od czynności cywilnoprawnych. Osoby fizyczne inwestujące w złoto, muszą mieć na uwadze konieczność zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Wynika to z art. 9 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Taki wymóg będzie konieczny, gdy dokonujemy transakcji sprzedaży, a cena sztabki lub monety (złota) przekroczy 1000 złotych.

Konieczność takiego zobowiązania wynika również z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z nim, stawka podatku od umowy sprzedaży rzeczy ruchomych wynosi 2%. Ciężar podatkowy spoczywa na kupującym, który powinien w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (bez wezwania organu podatkowego), złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3).

W złoto najlepiej inwestować okazjonalnie

Kwestie podatku dochodowego przy zakupie/sprzedaży złota inwestycyjnego budzą pewne wątpliwości organów podatkowych. Musimy liczyć się z tym, że Fiskus zweryfikuje cel, wedle którego dokonujemy tej inwestycji i może ją opodatkować.

Dokonując zakupu okazjonalnie – w celach prywatnych, z myślą o pewnym sposobie przechowywania kapitału, nie musimy obawiać się konsekwencji podatkowych, wynikających z posiadania drogocennego kruszcu. Zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną, takie działania nie mają charakteru lokaty inwestycyjnej. W związku z tym, nie jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego.

Inwestowanie w złoto w ramach działalności gospodarczej?

Ta sytuacja niestety powoduje pewne konsekwencje podatkowe. Zgodnie z przepisami oraz wspomnianą przedtem utrwaloną linią interpretacji wydanych przez Organy podatkowe, działania takie, jak zakup oraz sprzedaż złota, które mają na celu otrzymanie określonych korzyści finansowych, stanowią pewnego rodzaju formę inwestowania.

Dla organów podatkowych istotnym czynnikiem jest zamiar osiągnięcia przez podatnika korzyści majątkowych, poczynając od momentu zakupu złota. Jeżeli Urząd Skarbowy uzna, że dokonujemy transakcji sprzedaży/zakupu, w sposób ciągły i zorganizowany, możemy zostać uznani za osoby faktycznie prowadzące działalność gospodarczą. Przysporzenie osiągnięte z tytułu zbycia złota będzie stanowić przychód.

W podatku dochodowym, rozliczenie wynikające ze sprzedaży bądź zakupu złota inwestycyjnego, jest uwarunkowane od wybranej przez podatnika formy działalności oraz opodatkowania:

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej można być opodatkowanym w formie podatku liniowego (tj. 19%) lub na zasadach ogólnych (17% lub 32%),

W przypadku spółek, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, istnieje możliwość opodatkowania wyłącznie podatkiem liniowym, według stawki 19%.

Wyjątkiem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, gdyż w wyniku podatku od dywidendy wynoszącego 19%, konieczność zapłaty podatku od sprzedaży złota będzie podwójna.

Inwestycja w obszarze złota w ramach działalności wymaga zezwolenia

Handel złotem inwestycyjnym w działalności wiąże się z negatywnym aspektem w postaci konieczności uzyskania zezwolenia. Wszelkie wymagania w tym zakresie zostały uregulowane w ustawie Prawo dewizowe. Zgodnie z nią, działalność gospodarcza polegająca na sprzedaży oraz zakupie wartości dewizowych (oraz pośrednictwie w tych transakcjach), stanowi działalność kantorową. Natomiast działalność ta uregulowana została w ustawie Prawo przedsiębiorców i wiąże się z koniecznością wpisu do rejestru działalności kantorowej.

Ponadto, działalność tą mogą wykonywać osoby fizyczne, które nie zostały wcześniej skazane prawomocnie za jakiekolwiek przestępstwo skarbowe lub przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści osobistej czy majątkowej. Ten sam warunek dotyczy zarówno osób prawnych, jak i wspólników spółek niemających osobowości prawnej. Art. 13 ustawy Prawo dewizowe wskazuje również, że poza powyższymi wymaganiami, takowe osoby powinny posiadać fachowe przygotowanie do wykonywanych czynności.

Zakup i sprzedaż złota inwestycyjnego, a koszt uzyskania przychodu

Podstawę obliczenia podatku, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi dochód. Dochód jest to różnica pomiędzy osiągniętym przychodem ze sprzedaży, a kosztami jego uzyskania.

Jest to pozytywny aspekt, gdyż przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, będzie mógł w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów (KPiR) ująć koszt związany z zakupem złota, gdyż stanowiło to jego koszt uzyskania przychodu.

Dodatkowe obowiązki związane z inwestycją w złoto na poziomie działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mają obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji sprzedaży złota. Wynika to z art. 125 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który wskazuje, że podatnicy dokonujący dostaw złota inwestycyjnego są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 109 ww. ustawy.

Ewidencja – jakie dane?

a) rodzaj sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

b) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

c) kontrahentów;

d) dowodów sprzedaży i zakupów.

Podsumowując, inwestycja w złoto wiąże się z pewnymi konsekwencjami podatkowymi. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup okazjonalny, dokonywany przez osobę fizyczną na użytek prywatny, bez określonego celu inwestycyjnego. Nie wiąże się to wtedy z obowiązkiem płacenia podatku dochodowego, gdy przechowujemy dane złoto dłużej niż pół roku.

Gdy zaś zdecydujemy się zakupić złoto, zobowiązani będziemy jedynie do opłacenia 2% podatku od czynności cywilnoprawnej, gdy wartość zakupionego złota będzie wyższa niż 1000 złotych.

Aleksandra Dudzińska, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA