REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błędna wycena nieruchomości skutkuje dopłatą podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dwa miesiące temu kupiłem nieruchomość rolno-rekreacyjną, w skład której wchodzą trzy działki. Zapłaciłem wszystkie opłaty razem z podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Ponieważ chciałem, żeby urząd skarbowy ustosunkował się do wartości zakupionej nieruchomości, złożyłem prośbę o wycenę i sprawdzenie należnego podatku. Urząd stwierdził, że w przypadku jednej działki podwyższa wartość rynkową - zapłaciłem więc podatek należny od podwyższonej sumy. Problem w tym, że urzędnik źle naliczył podatek. Czy z powodu błędu urzędnika muszę dopłacić tę kwotę?

IZBA SKARBOWA W POZNANIU ODPOWIEDZIAŁA GP

Nabycie nieruchomości w 2007 roku w drodze umowy sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, który jest liczony od wartości rynkowej nieruchomości.

Przy sporządzaniu aktu notarialnego, notariusz jako płatnik pobiera podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2 proc. umówionej ceny sprzedaży ustalonej przez kontrahentów. Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych szczegółowo określają reguły oraz sposób ustalania podstawy opodatkowania. Podstawę stanowi wartość rynkowa nabytej nieruchomości, którą określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów, a nie cena sprzedaży. Wartość przedmiotu sprzedaży może być przyjęta w wysokości określonej w umowie sprzedaży z zastrzeżeniem, że odpowiada ona wartości rynkowej rzeczy lub prawa majątkowego. W przypadku gdy w trakcie dokonywania czynności sprawdzających organ podatkowy dochodzi do wniosku, że wartość rynkowa podana w akcie notarialnym znacznie odbiega od cen rynkowych z daty dokonania czynności cywilnoprawnej, podejmuje działania zmierzające do urealnienia wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych.

Konsekwencją tych działań jest wydanie decyzji podatkowej w sprawie wymiaru podatku od czynności cywilnoprawnych, a podatnik będzie musiał zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (2 proc.) od wartości rynkowej (określonej według cen transakcyjnych na rynku obrotu podobnymi nieruchomościami). W przypadku sporu pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym (np. gdy podatnik kwestionuje decyzję podatkową, gdyż jego zdaniem organ podatkowy nieprawidłowo określił wysokość podatku) przysługuje prawo złożenia odwołania do dyrektora izby skarbowej, a po wyczerpaniu tego trybu skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

EKSPERT WYJAŚNIA

Należy dopłacić różnicę podatku, pod warunkiem że organ skarbowy wydał stosowne postanowienie prostujące wcześniej wydaną przez siebie decyzję. Podatnik może jednak nie zgodzić się z określoną przez organ podatkowy wysokością podatku i złożyć odwołanie.

Szymon Dalc

doradca podatkowy, Dalc i Ochocki - Doradcy spółka doradztwa podatkowego

Z przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego wynika, że podatnik stał się ofiarą własnej nadgorliwości. Strony zawierające umowę kupna-sprzedaży nieruchomości nie mają obowiązku konsultowania ceny dokonanej transakcji z organami skarbowymi. Z założenia transakcja taka powinna być zawierana według cen rynkowych. Co prawda, nie ma w przepisach definicji ceny rynkowej, ale zakłada się, że dla racjonalnie działających podmiotów gospodarczych cena rynkowa to taka, którą nabywca jest skłonny zapłacić za oferowany towar lub usługę. Z tego też powodu nie ma podstawy, aby kwestionować w tym zakresie warunki umowy, jaką zawarły strony transakcji. Zdarza się jednak, że w wyniku zaistnienia szczególnych okoliczności (np. konieczność szybkiego pozbycia się nieruchomości) cena transakcji odbiega od stosowanych cen przeciętnych. Zachodzi wtedy podejrzenie, że cena została zaniżona w celu próby obejścia prawa. Takie przypadki badają i wyjaśniają organy podatkowe. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej, jeśli uzna, że wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości, wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. Jeśli strony nie udzielą odpowiedzi, nie dokonają zmiany wartości lub nie wskażą przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych.

Składając prośbę o wycenę i sprawdzenie należnego podatku podatnik de facto wystąpił w trybie przepisów art. 165 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa z żądaniem wszczęcia postępowania podatkowego, ponieważ uregulowania zawarte w tej ustawie nie przewidują możliwości wykonania czynności kontrolnych przez organ na życzenie podatnika. Kontrolę podatkową organ podejmuje wyłącznie z urzędu (art. 282 Ordynacji podatkowej).

Należy domniemywać, że w opisanym przypadku tak się właśnie stało. Jeśli zatem w ramach prowadzonego postępowania organ podatkowy stwierdził, że cena transakcyjna na zakup jednej z nieruchomości znacznie odbiega od jej wartości rynkowej, powinien był wezwać strony do zmiany ceny lub złożenie wyjaśnień. Na podstawie informacji przekazanych w pytaniu można wywnioskować, iż doszło do złożenia takich wyjaśnień, w wyniku czego ustalona została wyższa cena rynkowa jednej z działek. Ponieważ organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa (art. 120 ustawy Ordynacja podatkowa), należy założyć, że organ podatkowy wydał w tym zakresie stosowną decyzję, w której określił wysokość zobowiązania w prawidłowej (według organu) wysokości. W takiej sytuacji organ podatkowy jest związany wydaną przez siebie decyzją od chwili jej doręczenia (art. 212 Ordynacji podatkowej). W świetle obowiązującego prawa nie ma zatem możliwości żądania od podatnika zapłaty podatku w innej wysokości niż wskazana w decyzji. Niestety, czasami w wydawanych decyzjach zdarzają się tzw. oczywiste omyłki lub błędy rachunkowe. Zadający pytanie wskazał, iż mamy do czynienia z takim właśnie błędem. W takim wypadku organ podatkowy może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia ujawnione w wydanej decyzji błędy rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki (art. 215 Ordynacji podatkowej). Do czasu otrzymania takiego sprostowania obowiązuje wydana w tym zakresie decyzja i wysokość podatku w niej określona.

PODSTAWA PRAWNA

- Art.19 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

- Art. 120, art. 165, art. 212, art. 215 oraz art. 282 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Opracował ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA