REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy umowa zakupu nieruchomości nie podlega PCC

Kiedy umowa zakupu nieruchomości nie podlega PCC
Kiedy umowa zakupu nieruchomości nie podlega PCC
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku zakupu nieruchomości, od umów na podstawie których dochodzi do tego typu transakcji, notariusze pobierają podatek od czynności cywilnoprawnych. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy taki podatek się nie należy. Warto wiedzieć, jakie są zwolnienia z tego podatku, bo zdarza się, że nie znają ich notariusze, którzy PCC pobierają.

Jednym z przypadków, kiedy podatek od czynności cywilnoprawnych się nie należy, jest zakup ziemi rolnej w celu powiększenia gospodarstwa. Warunkiem zwolnienia jest, aby gospodarstwo po przyłączeniu nowych gruntów miało powierzchnię przekraczającą 11 ha (zwykłych lub przeliczeniowych) i jednocześnie nie było większe niż 300 ha. Ale to niejedyne zwolnienie, jakie może objąć transakcję zbycia nieruchomości.

REKLAMA

Autopromocja

Utraciła nieruchomość wskutek wywłaszczenia

Właścicielka nieruchomości w listopadzie 2013 r. utraciła wskutek wywłaszczenia nieruchomość, którą zamieszkiwała. Wszystko dlatego, że w tamtym miesiącu wojewoda wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, któremu to zezwoleniu został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

W lutym 2015 r. właścicielka dowiedziała się, że otrzyma zaliczkę w wysokości 70% odszkodowania. Pieniądze te przeznaczyła na zakup mieszkania. I w trakcie podpisywania umowy zakupu okazało się, że od umowy zakupu mieszkania został przez notariusza naliczony i pobrany podatek od czynności cywilnoprawnych.

Stawki podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC)

I właśnie w sprawie tego podatku wnioskodawczyni zwróciła się do izby skarbowej. Zażądała interpretacji przepisów. We wniosku stwierdziła, że podatek w tej sytuacji fiskusowi się nie należał i że powinna otrzymać zwrot naliczonej kwoty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wywłaszczeni PCC nie płacą

Izba Skarbowa w Katowicach przyznała rację podatniczce. W wykładni z 25 maja tego roku (sygnatura IBPB-2-1/4514-204/16/AD) urzędnicy stwierdzili, że podatek od czynności cywilnoprawnych się nie należy.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych jest art. 9 pkt. 3, w którym zwalnia się z tej daniny niektóre transakcje zakupu nieruchomości. Chodzi m.in. o nieruchomość nabywaną przez byłego właściciela nieruchomości wywłaszczonej, któremu przyznano odszkodowanie a nie inną nieruchomość. Przy czym zwolnienie z podatku dotyczy ceny równej kwocie uzyskanej w ramach odszkodowania, a transakcja zakupu musi zostać dokonana w ciągu 5 lat od chwili otrzymania odszkodowania.

Urzędnicy przyznali, że transakcja zakupu, jakiej dokonała podatniczka, spełniała warunki konieczne do skorzystania ze zwolnienia. Tym samym notariusz niesłusznie naliczył i pobrał podatek.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik


Zwolnień jest więcej

Jest więcej podobnych zwolnień z podatku od czynności cywilnoprawnych transakcji zakupu mieszkań czy gruntów. Podobnie jak w przypadku wywłaszczenia za odszkodowaniem, podatku nie zapłaci były właściciel nieruchomości, która została sprzedana na cele publiczne określone w ustawie o gospodarce nieruchomościami (o ile spełniałby on warunki przyznania nieruchomości zamiennej, gdyby zamiast sprzedaży doszło do wywłaszczenia). Z PCC zwolniony jest kupujący nieruchomość właściciel gruntu lub nieruchomości wykupionej na podstawie przepisów o ochronie i kształtowaniu środowiska.

Umowa spółki cichej nie podlega PCC

Dodatkowe warunki są podobne jak przy wywłaszczeniu – zwolnienie dotyczy zakupu na kwotę równą wartości uzyskanego odszkodowania, a transakcja kupna musi być przeprowadzona w ciągu 5 lat od momentu otrzymania środków za utraconą nieruchomość.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA