REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po stronie pracowników powstanie przychód z tytułu udziału w wyjeździe integracyjnym

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomiędzy 1 a 5 maja br. zamierzamy zorganizować wyjazd integracyjny dla pracowników. Czy pracownikom, którzy wezmą udział w tym wyjeździe, powinniśmy dopisać przychód z tego tytułu? Czy możemy zaliczyć do kosztów wydatki poniesione na organizację takiego wyjazdu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli w wyjeździe integracyjnym, sfinansowanym ze środków obrotowych pracodawcy, bierze udział imiennie określona liczba osób, po ich stronie powstanie z tego tytułu przychód do opodatkowania. Jeżeli wyjazd zostałby sfinansowany ze środków ZFŚS, otrzymane przez pracowników świadczenie korzystałoby ze zwolnienia do kwoty 380 zł. Wydatki poniesione na organizację wyjazdu integracyjnego stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu tylko w przypadku, gdy zostaną sfinansowane ze środków obrotowych firmy. Jeżeli wydatki te zostaną sfinansowane ze środków ZFŚS, nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że Państwa firma zamierza zorganizować wyjazd integracyjny dla pracowników. Od źródła finansowania takiego wyjazdu będzie zależało powstanie ewentualnego przychodu po stronie jego uczestników oraz możliwość zaliczenia do kosztów poniesionych wydatków.

REKLAMA

Przychody

Gdy wyjazd integracyjny jest finansowany ze środków obrotowych. Aby stwierdzić, czy po stronie pracowników powstanie z tego tytułu przychód do opodatkowania, należy odwołać się do art. 12 ust. 1 updof. Wynika z niego, że wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze, bez względu na źródło finansowania tych świadczeń i wypłat, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenia zasadnicze,

• świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika,

• wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych

- stanowią przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jeżeli zatem pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci wyjazdu integracyjnego, powstanie po jego stronie przychód ze stosunku pracy.

W przypadku wyjazdów integracyjnych nie można mówić o jakichkolwiek trudnościach z przypisaniem poszczególnym pracownikom wartości osiągniętego przez nich przychodu. W przeciwieństwie do imprez okolicznościowych, w których potencjalnie udział może wziąć każdy z pracowników, w wyjazdach integracyjnych bierze udział imiennie określona liczba uczestników. Wynika to z konieczności opłacenia każdemu z nich kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Żaden wyjazd nie odbywa się na zasadzie, że uczestniczy w nim kto chce, a do momentu jego rozpoczęcia nie jest znana ostateczna liczba uczestników.

Pracodawca, aby w prawidłowy sposób ustalić wartość świadczenia w postaci wyjazdu integracyjnego, powinien zastosować zasady przewidziane w art. 11 ust. 2-2b updof. Ponieważ w przypadku wyjazdów integracyjnych dochodzi do zakupu usługi turystycznej, pracodawca ustali wartość świadczenia na podstawie ceny zakupu tej usługi (art. 11 ust. 2a pkt 2 updof). Prawidłowość takiego postępowania potwierdzają organy podatkowe. W piśmie z 22 lutego 2008 r., nr ITPB1/415-604/07/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że:

...) przychodem ze stosunku pracy nie jest jedynie wynagrodzenie za pracę, ale także inne przysporzenia majątkowe, takie jak nieodpłatne świadczenia, czy też świadczenia częściowo nieodpłatne. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy zalicza się między innymi uczestnictwo w różnego rodzaju imprezach integracyjnych.

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatnego nie jest rzecz lub usługa wchodząca w zakres działalności pracodawcy, wartość pieniężną tego rodzaju świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b ustawy. Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.

PRZYKŁAD

Pracodawca zorganizował wyjazd integracyjny do Sopotu. Całkowity koszt wyjazdu podany na fakturze przez firmę turystyczną wyniósł 10 000 zł. W wyjeździe wzięło udział 10 osób. Pojedynczy koszt wyjazdu każdego z uczestników to 1000 zł. Pracodawca powinien doliczyć kwotę 1000 zł do podstawy wymiaru podatku i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne uczestników wyjazdu.

KORZYŚCI (+)

Aby uniknąć obowiązku doliczania pracownikom do ich przychodów ze stosunku pracy wartości wyjazdu integracyjnego, warto połączyć taki wyjazd ze szkoleniem pracowników. W takim przypadku wyjazd nabierze cech wyjazdu służbowego. Pracodawca nie będzie musiał wykazywać go jako przychodu pracowników.

Gdy wyjazd integracyjny jest finansowany ze środków ZFŚS. Odmiennie wyglądałoby rozliczenie wyjazdu integracyjnego, gdyby jego koszty zostały pokryte ze środków ZFŚS. Takie postępowanie jest nieco bardziej skomplikowane, ponieważ aby pracodawca mógł pokryć tego rodzaju wydatki ze środków ZFŚS, kwota dofinansowania nie może być w przypadku wszystkich uczestników wyjazdu taka sama. Musi być uzależniona od sytuacji materialnej poszczególnych pracowników. Jeżeli warunek ten zostanie spełniony, część pracowników będzie mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Zgodnie z nim zwolnieniu od podatku dochodowego podlega:

wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, z wyłączeniem bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.

 

Jeżeli zatem wartość wyjazdu integracyjnego sfinansowanego przez pracodawcę ze środków ZFŚS nie będzie wyższa od 380 zł, a pracownik w roku podatkowym nie otrzymał już innych świadczeń finansowanych z ZFŚS, to przychód z tego tytułu będzie zwolniony z podatku dochodowego. Jeżeli jednak wartość wyjazdu integracyjnego przypadająca na poszczególnych pracowników przekroczy tę kwotę, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad 380 zł. W takiej sytuacji, podobnie jak w przypadku wyjazdów integracyjnych finansowanych ze środków obrotowych, na pracodawcy, jako płatniku, ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy. W tym przypadku zaliczka powinna zostać pobrana tylko od nadwyżki świadczenia ponad kwotę zwolnioną, czyli ponad 380 zł. Kwotę pobranej zaliczki pracodawca powinien przekazać na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swojej siedziby w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczkę (art. 32 i 38 updof). Kwotę pobranych zaliczek pracodawca wykaże również w deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11 (art. 38 ust. 1a i art. 39 ust. 1 updof).

Koszty uzyskania przychodów. Jeżeli pracodawca sfinansuje koszty wyjazdu integracyjnego ze środków obrotowych firmy, poniesione na ten cel wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof). Jeżeli jednak świadczenia te zostaną nabyte ze środków ZFŚS, tego rodzaju wydatków nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 42 updof). Dla pracodawcy kosztem uzyskania przychodów są bowiem odpisy na ZFŚS (art. 23 ust. 1 pkt 7 updof). Na takim stanowisku stają również organy podatkowe. W piśmie z 22 lutego 2008 r., nr ITPB1/415-604/07/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że:

Wydatki na integrację pracowników wiążą się z całokształtem funkcjonowania Firmy i jako pozostające w pośrednim związku z uzyskanymi przez Spółkę przychodami można uznać za koszty podatkowe. Tym bardziej że nie zostały wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie nadmienia się, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wyłącznie wydatki związane z organizacją spotkań integracyjnych, których uczestnikami są tylko pracownicy firmy, a osoby trzecie nie biorą w nich udziału.

Zatem, jeśli powyższy wydatek zostanie poniesiony ze środków obrotowych firmy oraz nie ma na celu udzielenia pomocy socjalnej dla pracowników, tj. nie mieści się w zakresie działalności socjalnej - stanowi koszt uzyskania przychodów Spółki.

• art. 11 ust. 2a, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA