REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po stronie pracowników powstanie przychód z tytułu udziału w wyjeździe integracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomiędzy 1 a 5 maja br. zamierzamy zorganizować wyjazd integracyjny dla pracowników. Czy pracownikom, którzy wezmą udział w tym wyjeździe, powinniśmy dopisać przychód z tego tytułu? Czy możemy zaliczyć do kosztów wydatki poniesione na organizację takiego wyjazdu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli w wyjeździe integracyjnym, sfinansowanym ze środków obrotowych pracodawcy, bierze udział imiennie określona liczba osób, po ich stronie powstanie z tego tytułu przychód do opodatkowania. Jeżeli wyjazd zostałby sfinansowany ze środków ZFŚS, otrzymane przez pracowników świadczenie korzystałoby ze zwolnienia do kwoty 380 zł. Wydatki poniesione na organizację wyjazdu integracyjnego stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu tylko w przypadku, gdy zostaną sfinansowane ze środków obrotowych firmy. Jeżeli wydatki te zostaną sfinansowane ze środków ZFŚS, nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że Państwa firma zamierza zorganizować wyjazd integracyjny dla pracowników. Od źródła finansowania takiego wyjazdu będzie zależało powstanie ewentualnego przychodu po stronie jego uczestników oraz możliwość zaliczenia do kosztów poniesionych wydatków.

REKLAMA

Przychody

Gdy wyjazd integracyjny jest finansowany ze środków obrotowych. Aby stwierdzić, czy po stronie pracowników powstanie z tego tytułu przychód do opodatkowania, należy odwołać się do art. 12 ust. 1 updof. Wynika z niego, że wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze, bez względu na źródło finansowania tych świadczeń i wypłat, a w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenia zasadnicze,

• świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika,

• wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych

- stanowią przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jeżeli zatem pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci wyjazdu integracyjnego, powstanie po jego stronie przychód ze stosunku pracy.

W przypadku wyjazdów integracyjnych nie można mówić o jakichkolwiek trudnościach z przypisaniem poszczególnym pracownikom wartości osiągniętego przez nich przychodu. W przeciwieństwie do imprez okolicznościowych, w których potencjalnie udział może wziąć każdy z pracowników, w wyjazdach integracyjnych bierze udział imiennie określona liczba uczestników. Wynika to z konieczności opłacenia każdemu z nich kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Żaden wyjazd nie odbywa się na zasadzie, że uczestniczy w nim kto chce, a do momentu jego rozpoczęcia nie jest znana ostateczna liczba uczestników.

Pracodawca, aby w prawidłowy sposób ustalić wartość świadczenia w postaci wyjazdu integracyjnego, powinien zastosować zasady przewidziane w art. 11 ust. 2-2b updof. Ponieważ w przypadku wyjazdów integracyjnych dochodzi do zakupu usługi turystycznej, pracodawca ustali wartość świadczenia na podstawie ceny zakupu tej usługi (art. 11 ust. 2a pkt 2 updof). Prawidłowość takiego postępowania potwierdzają organy podatkowe. W piśmie z 22 lutego 2008 r., nr ITPB1/415-604/07/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że:

...) przychodem ze stosunku pracy nie jest jedynie wynagrodzenie za pracę, ale także inne przysporzenia majątkowe, takie jak nieodpłatne świadczenia, czy też świadczenia częściowo nieodpłatne. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy zalicza się między innymi uczestnictwo w różnego rodzaju imprezach integracyjnych.

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatnego nie jest rzecz lub usługa wchodząca w zakres działalności pracodawcy, wartość pieniężną tego rodzaju świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b ustawy. Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.

PRZYKŁAD

Pracodawca zorganizował wyjazd integracyjny do Sopotu. Całkowity koszt wyjazdu podany na fakturze przez firmę turystyczną wyniósł 10 000 zł. W wyjeździe wzięło udział 10 osób. Pojedynczy koszt wyjazdu każdego z uczestników to 1000 zł. Pracodawca powinien doliczyć kwotę 1000 zł do podstawy wymiaru podatku i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne uczestników wyjazdu.

KORZYŚCI (+)

Aby uniknąć obowiązku doliczania pracownikom do ich przychodów ze stosunku pracy wartości wyjazdu integracyjnego, warto połączyć taki wyjazd ze szkoleniem pracowników. W takim przypadku wyjazd nabierze cech wyjazdu służbowego. Pracodawca nie będzie musiał wykazywać go jako przychodu pracowników.

Gdy wyjazd integracyjny jest finansowany ze środków ZFŚS. Odmiennie wyglądałoby rozliczenie wyjazdu integracyjnego, gdyby jego koszty zostały pokryte ze środków ZFŚS. Takie postępowanie jest nieco bardziej skomplikowane, ponieważ aby pracodawca mógł pokryć tego rodzaju wydatki ze środków ZFŚS, kwota dofinansowania nie może być w przypadku wszystkich uczestników wyjazdu taka sama. Musi być uzależniona od sytuacji materialnej poszczególnych pracowników. Jeżeli warunek ten zostanie spełniony, część pracowników będzie mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Zgodnie z nim zwolnieniu od podatku dochodowego podlega:

wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, z wyłączeniem bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.

 

Jeżeli zatem wartość wyjazdu integracyjnego sfinansowanego przez pracodawcę ze środków ZFŚS nie będzie wyższa od 380 zł, a pracownik w roku podatkowym nie otrzymał już innych świadczeń finansowanych z ZFŚS, to przychód z tego tytułu będzie zwolniony z podatku dochodowego. Jeżeli jednak wartość wyjazdu integracyjnego przypadająca na poszczególnych pracowników przekroczy tę kwotę, opodatkowaniu będzie podlegała nadwyżka ponad 380 zł. W takiej sytuacji, podobnie jak w przypadku wyjazdów integracyjnych finansowanych ze środków obrotowych, na pracodawcy, jako płatniku, ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy. W tym przypadku zaliczka powinna zostać pobrana tylko od nadwyżki świadczenia ponad kwotę zwolnioną, czyli ponad 380 zł. Kwotę pobranej zaliczki pracodawca powinien przekazać na rachunek urzędu skarbowego właściwego według swojej siedziby w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczkę (art. 32 i 38 updof). Kwotę pobranych zaliczek pracodawca wykaże również w deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11 (art. 38 ust. 1a i art. 39 ust. 1 updof).

Koszty uzyskania przychodów. Jeżeli pracodawca sfinansuje koszty wyjazdu integracyjnego ze środków obrotowych firmy, poniesione na ten cel wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof). Jeżeli jednak świadczenia te zostaną nabyte ze środków ZFŚS, tego rodzaju wydatków nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 42 updof). Dla pracodawcy kosztem uzyskania przychodów są bowiem odpisy na ZFŚS (art. 23 ust. 1 pkt 7 updof). Na takim stanowisku stają również organy podatkowe. W piśmie z 22 lutego 2008 r., nr ITPB1/415-604/07/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że:

Wydatki na integrację pracowników wiążą się z całokształtem funkcjonowania Firmy i jako pozostające w pośrednim związku z uzyskanymi przez Spółkę przychodami można uznać za koszty podatkowe. Tym bardziej że nie zostały wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie nadmienia się, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wyłącznie wydatki związane z organizacją spotkań integracyjnych, których uczestnikami są tylko pracownicy firmy, a osoby trzecie nie biorą w nich udziału.

Zatem, jeśli powyższy wydatek zostanie poniesiony ze środków obrotowych firmy oraz nie ma na celu udzielenia pomocy socjalnej dla pracowników, tj. nie mieści się w zakresie działalności socjalnej - stanowi koszt uzyskania przychodów Spółki.

• art. 11 ust. 2a, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

REKLAMA

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA