REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za parkowanie samochodu służbowego - przychód pracownika

REKLAMA

Brak wskazania wprost jakiejś korzyści dla pracownika nie oznacza, że fakt jej osiągnięcia nie podlega podatkowi dochodowemu po stronie pracownika.

Przy kwalifikacji opodatkowania wszelkiego rodzaju bonusów otrzymanych od pracodawcy organy podatkowe wykorzystują art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.). Przepis ten stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty (niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona), a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Użycie zwrotu „w szczególności” oznacza, że brak wskazania wprost jakiejś korzyści dla pracownika nie oznacza, że fakt jej pozyskania nie podlega podatkowi dochodowemu po stronie pracownika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

PRZYKŁAD

Pracodawca opłaca pracownikowi koszt wynajęcia miejsca parkingowego. Na miejscu tym pracownik parkuje swój samochód (nie jest on wykorzystywany na potrzeby pracodawcy poza tym, że pracownik dojeżdża tym samochodem do pracy). Po godzinach pracy samochód jest wykorzystywany do celów prywatnych. W tej sytuacji opłacanie przez pracodawcę miejsca parkingowego jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy.

Przepisy kodeksu pracy uzasadnieniem nieopodatkowania pracownika

Odmienna kwalifikacja podatkowa będzie możliwa, jeśli pracodawca wykupi miejsce parkingowe dla samochodu służbowego, a nie samochodu prywatnego pracownika (niewykorzystywanego na potrzeby pracodawcy). Taki wydatek jest uzasadniony troską o mienie jednostki, ochroną samochodu przed kradzieżą albo zniszczeniem związanym z postojem poza zamkniętym parkingiem. Taka troska ma uzasadnienie prawne zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika (ze względu na odpowiedzialność za powierzone mienie).

REKLAMA

Przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) w następujący sposób określają zasady powierzenia mienia pracownikowi i zasady jego odpowiedzialności za to mienie (art. 124 § 1 i 2 k.p.):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) pracownik, któremu powierzono - z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się - pieniądze, papiery wartościowe lub kosztowności, narzędzia i instrumenty lub podobne przedmioty, a także środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze - odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu,

2) pracownik odpowiada w pełnej wysokości również za szkodę w mieniu innym niż wymienione wyżej, powierzonym mu z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się.

Przepisy k.p. odpowiedzialnością za powierzone pracownikowi mienie obciążają zatem pracownika. W związku z tym mogłoby się wydawać, że nakłady pracodawcy, takie jak utrzymanie miejsca parkingowego dla służbowego samochodu w pobliżu miejsca zamieszkania pracownika (który odpowiada za ten samochód), są wydatkami, do których pracodawca nie jest zobowiązany na podstawie przepisów rangi ustawowej.

Przyjęcie, że ochrona samochodu jest problemem tylko pracownika, sprawiłoby, że wykupienie przez pracodawcę miejsca parkingowego byłoby wydatkiem fakultatywnym (mającym charakter „bonusu”). Wydatek pracodawcy podlegałby zatem opodatkowaniu po stronie pracownika jako przychód ze stosunku pracy. Należy tu jednak uwzględnić jeszcze art. 124 § 3 k.p., który wyklucza taką niekorzystną dla pracownika interpretację przepisów. Przepis ten stanowi, że od odpowiedzialności określonej w art. 124 § 1 i 2 k.p. pracownik może się uwolnić, jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia. Dlatego pracodawca ma prawo ponieść wydatki na zabezpieczenie powierzonego pracownikowi mienia i wydatki te nie są przychodem dla pracownika. Ich celem nie jest bowiem zwiększenie szeroko rozumianych aktywów po stronie pracownika, ale zabezpieczenie interesów stowarzyszenia w odniesieniu do jego mienia. Także po stronie pracownika realizacja działań do prawidłowego wypełnienia obowiązków służbowych, określonych przepisami k.p., nie może być podstawą obciążenia go podatkiem dochodowym.

Regulamin korzystania ze służbowych samochodów

W przedsiębiorstwie warto stworzyć „Regulamin korzystania przez pracowników z samochodów służbowych”. Regulamin ten powinien dawać pracodawcy możliwość wykupienia miejsca parkingowego poza siedzibą firmy i określać zasady korzystania z takiego miejsca oraz dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pracy i z powrotem. Pracownik, który otrzymywałby samochód służbowy, musiałby zaakceptować treść regulaminu jako warunek udostępnienia mu samochodu.

Regulamin powinien określać także procedurę informowania przez pracownika o tym, że wykorzystał samochód - na zasadzie wyjątku - do celów prywatnych i metodę wyceny tej korzyści dla pracownika (np. na podstawie liczby przejechanych kilometrów i ceny paliwa).

 

Pracownicy dojeżdżający samochodami służbowymi z wyznaczonego miejsca parkowania do siedziby pracodawcy oraz z siedziby pracodawcy do wyznaczonego miejsca parkowania nie uzyskują przychodów ze stosunku pracy w postaci nieodpłatnego świadczenia, w sytuacji gdy miejsce parkowania samochodu służbowego zostało im wyznaczone zgodnie z obowiązującym regulaminem zobowiązującym pracownika do korzystania z samochodu wyłącznie na potrzeby służbowe.

Reasumując, korzystanie przez pracownika z samochodu służbowego należącego do firmy w ten sposób, że miejsce garażowania jest wyznaczone w pobliżu miejsca zamieszkania pracownika, i to firma ponosi koszty garażowania, nie powoduje powstania przychodu ze stosunku pracy po stronie pracownika. Powinno to być jednak uzasadnione względami bezpieczeństwa służbowego samochodu i - co do zasady - pracownik nie może wykorzystywać samochodu do celów prywatnych.

Miejsce parkingowe - stanowisko organów podatkowych

Interpretację w takiej sprawie, korzystną dla pracowników, wydał 30 marca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB4/415-30/11-4/MP). Sprawa dotyczyła podatnika, który - kupując 8 samochodów służbowych - miał tylko dwa miejsca parkingowe. Pracodawca uzasadniał konieczność umieszczenia parkingów dla samochodów w miejscach zamieszkania pracowników nie tylko brakiem możliwości pozyskania miejsc parkingowych w pobliżu siedziby firmy. Powołał się również na to, że zakres zadań pracowników wymaga ich realizacji poza siedzibą firmy. Często występowała też sytuacja, że po przyjechaniu do biura służbowym samochodem, po kilku godzinach pracy w biurze dalszą część dnia pracownik pracował w terenie.

„(...) przydzielenie samochodu służbowego pracownikom i wyznaczenie przez płatnika miejsca garażowania w miejsca zamieszkania tych osób gwarantującym jego bezpieczeństwo, a tym samym stałą gotowość do użytkowania i osiągania przychodu, wynikające z charakteru pracy na danym stanowisku, nie stanowi przychodu pracownika ze stosunku pracy, jeżeli samochody te będą wykorzystywane w celach służbowych. W konsekwencji przejazdy z oraz do miejsca garażowania nie będą również generowały przychodu ze stosunku pracy. Przejazdy oraz parkowanie będą stanowiły realizację celu służbowego, jakim jest dbałość o powierzone mienie spółki. W świetle wskazanych wyżej przepisów pracownicy dojeżdżający samochodami służbowymi z wyznaczonego miejsca parkowania do siedziby spółki (płatnika) oraz z siedziby spółki do wyznaczonego miejsca parkowania nie uzyskują przychodów ze stosunku pracy w postaci innego nieodpłatnego świadczenia w sytuacji, gdy miejsce parkowania samochodu służbowego zostało im wyznaczone przez spółkę zgodnie z obowiązującym regulaminem. Sytuacja taka występuje wówczas, gdy płatnik nie dysponuje zabezpieczonym placem bądź garażem, w którym można by bezpiecznie parkować samochody stanowiące jego własność” - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 marca 2011 r. (nr IPPB4/415-30/11-4/MP).

Katarzyna Goteć

Podstawy prawne:

• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.),

• ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA