REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za parkowanie samochodu służbowego - przychód pracownika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Brak wskazania wprost jakiejś korzyści dla pracownika nie oznacza, że fakt jej osiągnięcia nie podlega podatkowi dochodowemu po stronie pracownika.

Przy kwalifikacji opodatkowania wszelkiego rodzaju bonusów otrzymanych od pracodawcy organy podatkowe wykorzystują art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.). Przepis ten stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty (niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona), a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Użycie zwrotu „w szczególności” oznacza, że brak wskazania wprost jakiejś korzyści dla pracownika nie oznacza, że fakt jej pozyskania nie podlega podatkowi dochodowemu po stronie pracownika.

REKLAMA

PRZYKŁAD

Pracodawca opłaca pracownikowi koszt wynajęcia miejsca parkingowego. Na miejscu tym pracownik parkuje swój samochód (nie jest on wykorzystywany na potrzeby pracodawcy poza tym, że pracownik dojeżdża tym samochodem do pracy). Po godzinach pracy samochód jest wykorzystywany do celów prywatnych. W tej sytuacji opłacanie przez pracodawcę miejsca parkingowego jest dla pracownika przychodem ze stosunku pracy.

Przepisy kodeksu pracy uzasadnieniem nieopodatkowania pracownika

REKLAMA

Odmienna kwalifikacja podatkowa będzie możliwa, jeśli pracodawca wykupi miejsce parkingowe dla samochodu służbowego, a nie samochodu prywatnego pracownika (niewykorzystywanego na potrzeby pracodawcy). Taki wydatek jest uzasadniony troską o mienie jednostki, ochroną samochodu przed kradzieżą albo zniszczeniem związanym z postojem poza zamkniętym parkingiem. Taka troska ma uzasadnienie prawne zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika (ze względu na odpowiedzialność za powierzone mienie).

Przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) w następujący sposób określają zasady powierzenia mienia pracownikowi i zasady jego odpowiedzialności za to mienie (art. 124 § 1 i 2 k.p.):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) pracownik, któremu powierzono - z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się - pieniądze, papiery wartościowe lub kosztowności, narzędzia i instrumenty lub podobne przedmioty, a także środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze - odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym mieniu,

2) pracownik odpowiada w pełnej wysokości również za szkodę w mieniu innym niż wymienione wyżej, powierzonym mu z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się.

REKLAMA

Przepisy k.p. odpowiedzialnością za powierzone pracownikowi mienie obciążają zatem pracownika. W związku z tym mogłoby się wydawać, że nakłady pracodawcy, takie jak utrzymanie miejsca parkingowego dla służbowego samochodu w pobliżu miejsca zamieszkania pracownika (który odpowiada za ten samochód), są wydatkami, do których pracodawca nie jest zobowiązany na podstawie przepisów rangi ustawowej.

Przyjęcie, że ochrona samochodu jest problemem tylko pracownika, sprawiłoby, że wykupienie przez pracodawcę miejsca parkingowego byłoby wydatkiem fakultatywnym (mającym charakter „bonusu”). Wydatek pracodawcy podlegałby zatem opodatkowaniu po stronie pracownika jako przychód ze stosunku pracy. Należy tu jednak uwzględnić jeszcze art. 124 § 3 k.p., który wyklucza taką niekorzystną dla pracownika interpretację przepisów. Przepis ten stanowi, że od odpowiedzialności określonej w art. 124 § 1 i 2 k.p. pracownik może się uwolnić, jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia. Dlatego pracodawca ma prawo ponieść wydatki na zabezpieczenie powierzonego pracownikowi mienia i wydatki te nie są przychodem dla pracownika. Ich celem nie jest bowiem zwiększenie szeroko rozumianych aktywów po stronie pracownika, ale zabezpieczenie interesów stowarzyszenia w odniesieniu do jego mienia. Także po stronie pracownika realizacja działań do prawidłowego wypełnienia obowiązków służbowych, określonych przepisami k.p., nie może być podstawą obciążenia go podatkiem dochodowym.

Regulamin korzystania ze służbowych samochodów

W przedsiębiorstwie warto stworzyć „Regulamin korzystania przez pracowników z samochodów służbowych”. Regulamin ten powinien dawać pracodawcy możliwość wykupienia miejsca parkingowego poza siedzibą firmy i określać zasady korzystania z takiego miejsca oraz dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pracy i z powrotem. Pracownik, który otrzymywałby samochód służbowy, musiałby zaakceptować treść regulaminu jako warunek udostępnienia mu samochodu.

Regulamin powinien określać także procedurę informowania przez pracownika o tym, że wykorzystał samochód - na zasadzie wyjątku - do celów prywatnych i metodę wyceny tej korzyści dla pracownika (np. na podstawie liczby przejechanych kilometrów i ceny paliwa).

 

Pracownicy dojeżdżający samochodami służbowymi z wyznaczonego miejsca parkowania do siedziby pracodawcy oraz z siedziby pracodawcy do wyznaczonego miejsca parkowania nie uzyskują przychodów ze stosunku pracy w postaci nieodpłatnego świadczenia, w sytuacji gdy miejsce parkowania samochodu służbowego zostało im wyznaczone zgodnie z obowiązującym regulaminem zobowiązującym pracownika do korzystania z samochodu wyłącznie na potrzeby służbowe.

Reasumując, korzystanie przez pracownika z samochodu służbowego należącego do firmy w ten sposób, że miejsce garażowania jest wyznaczone w pobliżu miejsca zamieszkania pracownika, i to firma ponosi koszty garażowania, nie powoduje powstania przychodu ze stosunku pracy po stronie pracownika. Powinno to być jednak uzasadnione względami bezpieczeństwa służbowego samochodu i - co do zasady - pracownik nie może wykorzystywać samochodu do celów prywatnych.

Miejsce parkingowe - stanowisko organów podatkowych

Interpretację w takiej sprawie, korzystną dla pracowników, wydał 30 marca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB4/415-30/11-4/MP). Sprawa dotyczyła podatnika, który - kupując 8 samochodów służbowych - miał tylko dwa miejsca parkingowe. Pracodawca uzasadniał konieczność umieszczenia parkingów dla samochodów w miejscach zamieszkania pracowników nie tylko brakiem możliwości pozyskania miejsc parkingowych w pobliżu siedziby firmy. Powołał się również na to, że zakres zadań pracowników wymaga ich realizacji poza siedzibą firmy. Często występowała też sytuacja, że po przyjechaniu do biura służbowym samochodem, po kilku godzinach pracy w biurze dalszą część dnia pracownik pracował w terenie.

„(...) przydzielenie samochodu służbowego pracownikom i wyznaczenie przez płatnika miejsca garażowania w miejsca zamieszkania tych osób gwarantującym jego bezpieczeństwo, a tym samym stałą gotowość do użytkowania i osiągania przychodu, wynikające z charakteru pracy na danym stanowisku, nie stanowi przychodu pracownika ze stosunku pracy, jeżeli samochody te będą wykorzystywane w celach służbowych. W konsekwencji przejazdy z oraz do miejsca garażowania nie będą również generowały przychodu ze stosunku pracy. Przejazdy oraz parkowanie będą stanowiły realizację celu służbowego, jakim jest dbałość o powierzone mienie spółki. W świetle wskazanych wyżej przepisów pracownicy dojeżdżający samochodami służbowymi z wyznaczonego miejsca parkowania do siedziby spółki (płatnika) oraz z siedziby spółki do wyznaczonego miejsca parkowania nie uzyskują przychodów ze stosunku pracy w postaci innego nieodpłatnego świadczenia w sytuacji, gdy miejsce parkowania samochodu służbowego zostało im wyznaczone przez spółkę zgodnie z obowiązującym regulaminem. Sytuacja taka występuje wówczas, gdy płatnik nie dysponuje zabezpieczonym placem bądź garażem, w którym można by bezpiecznie parkować samochody stanowiące jego własność” - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 marca 2011 r. (nr IPPB4/415-30/11-4/MP).

Katarzyna Goteć

Podstawy prawne:

• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.),

• ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA