REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi w rozliczeniu rocznym PIT za 2011 rok

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca kwietnia 2012 r. podatnicy muszą złożyć zeznanie roczne PIT za 2011 rok. Rozliczając należny podatek, mogą skorzystać z ulg podatkowych. Najpopularniejsze to ulga internetowa, ulga na dziecko, ulga meldunkowa i odsetkowa.


Część z nich, jak np. ulga internetowa, podlega odliczeniu od osiągniętego dochodu. Niektóre zaś podlegają odliczeniu od należnego podatku, np. ulga na dziecko. W artykule przedstawiamy rozwiązania wybranych problemów, jakie wiążą się z rozliczaniem najpopularniejszych wśród podatników ulg, takich jak ulga na Internet, ulga na dziecko i ulga meldunkowa. Odpowiedzi zostały wzbogacone stanowiskiem organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zapraszamy na serwis PIT 2011 >>


ULGA INTERNETOWA


1. Czy aby skorzystać z ulgi na Internet w rozliczeniu za 2011 r., trzeba mieć fakturę?


PROBLEM

Chciałbym w rozliczeniu za 2011 r. skorzystać z ulgi na Internet. Wpłat dokonywałem co miesiąc na rachunek bankowy dostawcy Internetu. Czy tak jak w poprzednich latach muszę posiadać faktury za tę usługę?

REKLAMA

RADA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby skorzystać z ulgi na Internet w rozliczeniu rocznym za 2011 r., nie musi Pan posiadać faktur wystawionych przez dostawcę Internetu. Jeżeli posiadane przez Pana wydruki z konta zawierają dane wymagane przez ustawodawcę - są wystarczającym dowodem poniesienia wydatków na Internet.

UZASADNIENIE

Od 2011 r. obowiązują uproszczone zasady korzystania z ulgi na Internet. Do końca 2010 r. podatnik, który chciał z niej skorzystać, miał obowiązek dokumentowania ponoszonych z tego tytułu wydatków fakturami. Od 2011 r. zniesiono ten obowiązek. Na mocy pkt 4 dodanego do art. 26 ust. 7 updof wysokość wydatków poniesionych przez podatnika na Internet ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności:

• dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi) i sprzedającego (usługę),

• rodzaj zakupionej usługi,

• kwotę zapłaty.

Dla podatników oznacza to, że w celu skorzystania z ulgi internetowej w rozliczeniu za 2011 r. nie muszą już poniesionych wydatków dokumentować fakturami. Za wystarczający dowód poniesienia wydatków na ten cel należy uznać np. wydruk z konta potwierdzający dokonanie wpłaty na rzecz dostawcy Internetu. Dlatego, jeżeli nie posiada Pan faktur za Internet dokumentujących poczynione na ten cel wydatki w 2011 r., ale dokonywał Pan wpłat za pomocą rachunku bankowego, może Pan skorzystać z tej ulgi w rozliczeniu za 2011 r. Musi Pan pamiętać, aby na wydruku dokumentującym dokonywane wpłaty znalazły się:

• Pana dane jako odbiorcy usługi,

• dane sprzedawcy usługi Internetu,

• informacja, że wpłata dotyczy usług Internetu,

• kwota zapłaty.

W 2011 r. niezmieniony natomiast został limit ulgi na Internet, z tytułu której tak jak w latach poprzednich można odliczyć od dochodu 760 zł w roku.

Jak zapłacić najniższy podatek za 2011 r. >>


2. Czy można skorzystać z odliczenia wydatków poniesionych na Internet na podstawie rachunku?


PROBLEM

Czy mogę skorzystać z ulgi na Internet, jeżeli dostawca w 2011 r. wystawiał mi tylko rachunki za świadczone przez siebie usługi?

RADA

Tak, może Pan skorzystać z ulgi na Internet w rozliczeniu za 2011 r. na podstawie posiadanych rachunków.

UZASADNIENIE

Od 2011 r. wysokość wydatków poniesionych z tytułu użytkowania sieci Internet ustala się na podstawie dokumentu, który zawiera w szczególności:

• dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi) i sprzedającego (usługę),

• rodzaj zakupionej usługi,

• kwotę zapłaty.

Takim dokumentem z całą pewnością jest rachunek. Z rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. Nr 165, poz. 1373), wynika, że rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi zawiera co najmniej:

• imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi,

• datę wystawienia i numer kolejny rachunku,

• określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe,

• ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie.

Zamów czasopismo: Monitor księgowego >>

 

Rachunek zawiera zatem wymienione wcześniej informacje wymagane dla dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na Internet. Na temat możliwości korzystania z ulgi na Internet na podstawie posiadanych rachunków wypowiadały się również w latach poprzednich organy podatkowe. Twierdziły one, że jeśli podatnik nabywał usługi Internetu od podmiotu zwolnionego podmiotowo z VAT, który wystawiał za świadczone usługi tylko rachunki, należało je traktować na równi z fakturami, co oznaczało, że dawały one podstawę do korzystania z ulgi na Internet. W interpretacji indywidualnej z 9 września 2009 r., nr ILPB2/415-726/10-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, że:

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż przedmiotowe rachunki wystawiane przez Wnioskodawcę - przy zachowaniu wskazanych wyżej warunków - spełniają wymogi dotyczące udokumentowania wydatków z tytułu korzystania z sieci Internet w zakresie możliwości skorzystania z tzw. „ulgi internetowej” uregulowanej w art. 26 ust. 1 pkt 6a w zw. z ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mimo że, jak wspomniano wcześniej, od 2011 r. zniesiono wymóg posiadania faktur, to przywołana interpretacja nadal zachowuje aktualność.


3. Czy posiadacz abonamentu telewizyjno-internetowego może skorzystać z ulgi na Internet?


PROBLEM

Od marca 2011 r. jestem abonentem pakietu telewizyjno-internetowego. Otrzymuję za świadczone usługi faktury VAT. Czy mogę skorzystać z ulgi na Internet?

RADA

Może Pan skorzystać z ulgi na Internet, pod warunkiem że otrzymywane przez Pana faktury obejmują ogólną kwotę pakietu, z rozbiciem kosztów na abonament telewizyjny i abonament za Internet.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że otrzymuje Pan faktury za pakiet telewizyjno-internetowy. Faktura taka będzie mogła stanowić podstawę do skorzystania przez Pana z ulgi internetowej tylko w przypadku, gdy obejmuje ona ogólną kwotę pakietu, z rozbiciem kosztów na abonament telewizyjny i abonament za Internet. Jeżeli takiego wyszczególnienia nie ma na otrzymywanych przez Pana fakturach, to nie będą one mogły stanowić podstawy do skorzystania przez Pana z ulgi na Internet. Ustawodawca wyraźnie podkreślił w art. 26 ust. 7 pkt 4, że dokument potwierdzający poniesienie tego rodzaju wydatków musi zawierać określenie świadczonych usług, czyli że są to usługi dostępu do Internetu, oraz kwotę zapłaty za te usługi.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2010 r., nr IBPBII/1/415-505/10/ŚS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:

Jeżeli zatem wnioskodawca posiada za świadczone usługi pakietu telewizyjno-internetowego faktury VAT, które wystawiane są na wnioskodawcę imiennie, przesyłane na adres miejsca zamieszkania wnioskodawcy i obejmują one ogólną kwotę pakietu z rozbiciem kosztów na abonament telewizyjny i abonament za Internet, to wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w ww. art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Ulgi w podatku dochodowym - odpowiedzi na pytania dotyczące rocznego rozliczenia podatku dochodowego za 2011 r.


• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 4, art. 27f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 139

• art. 93 § 1 i art. 94 § 1 ustawy z 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy - Dz.U. Nr 9, poz. 59; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 149, poz. 889

• art. 8 ust. 1 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2009 r. Nr 209, poz. 1316

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA