REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi w rozliczeniu rocznym PIT za 2011 rok

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca kwietnia 2012 r. podatnicy muszą złożyć zeznanie roczne PIT za 2011 rok. Rozliczając należny podatek, mogą skorzystać z ulg podatkowych. Najpopularniejsze to ulga internetowa, ulga na dziecko, ulga meldunkowa i odsetkowa.


Część z nich, jak np. ulga internetowa, podlega odliczeniu od osiągniętego dochodu. Niektóre zaś podlegają odliczeniu od należnego podatku, np. ulga na dziecko. W artykule przedstawiamy rozwiązania wybranych problemów, jakie wiążą się z rozliczaniem najpopularniejszych wśród podatników ulg, takich jak ulga na Internet, ulga na dziecko i ulga meldunkowa. Odpowiedzi zostały wzbogacone stanowiskiem organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zapraszamy na serwis PIT 2011 >>


ULGA INTERNETOWA


1. Czy aby skorzystać z ulgi na Internet w rozliczeniu za 2011 r., trzeba mieć fakturę?


PROBLEM

Chciałbym w rozliczeniu za 2011 r. skorzystać z ulgi na Internet. Wpłat dokonywałem co miesiąc na rachunek bankowy dostawcy Internetu. Czy tak jak w poprzednich latach muszę posiadać faktury za tę usługę?

REKLAMA

RADA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby skorzystać z ulgi na Internet w rozliczeniu rocznym za 2011 r., nie musi Pan posiadać faktur wystawionych przez dostawcę Internetu. Jeżeli posiadane przez Pana wydruki z konta zawierają dane wymagane przez ustawodawcę - są wystarczającym dowodem poniesienia wydatków na Internet.

UZASADNIENIE

Od 2011 r. obowiązują uproszczone zasady korzystania z ulgi na Internet. Do końca 2010 r. podatnik, który chciał z niej skorzystać, miał obowiązek dokumentowania ponoszonych z tego tytułu wydatków fakturami. Od 2011 r. zniesiono ten obowiązek. Na mocy pkt 4 dodanego do art. 26 ust. 7 updof wysokość wydatków poniesionych przez podatnika na Internet ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności:

• dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi) i sprzedającego (usługę),

• rodzaj zakupionej usługi,

• kwotę zapłaty.

Dla podatników oznacza to, że w celu skorzystania z ulgi internetowej w rozliczeniu za 2011 r. nie muszą już poniesionych wydatków dokumentować fakturami. Za wystarczający dowód poniesienia wydatków na ten cel należy uznać np. wydruk z konta potwierdzający dokonanie wpłaty na rzecz dostawcy Internetu. Dlatego, jeżeli nie posiada Pan faktur za Internet dokumentujących poczynione na ten cel wydatki w 2011 r., ale dokonywał Pan wpłat za pomocą rachunku bankowego, może Pan skorzystać z tej ulgi w rozliczeniu za 2011 r. Musi Pan pamiętać, aby na wydruku dokumentującym dokonywane wpłaty znalazły się:

• Pana dane jako odbiorcy usługi,

• dane sprzedawcy usługi Internetu,

• informacja, że wpłata dotyczy usług Internetu,

• kwota zapłaty.

W 2011 r. niezmieniony natomiast został limit ulgi na Internet, z tytułu której tak jak w latach poprzednich można odliczyć od dochodu 760 zł w roku.

Jak zapłacić najniższy podatek za 2011 r. >>


2. Czy można skorzystać z odliczenia wydatków poniesionych na Internet na podstawie rachunku?


PROBLEM

Czy mogę skorzystać z ulgi na Internet, jeżeli dostawca w 2011 r. wystawiał mi tylko rachunki za świadczone przez siebie usługi?

RADA

Tak, może Pan skorzystać z ulgi na Internet w rozliczeniu za 2011 r. na podstawie posiadanych rachunków.

UZASADNIENIE

Od 2011 r. wysokość wydatków poniesionych z tytułu użytkowania sieci Internet ustala się na podstawie dokumentu, który zawiera w szczególności:

• dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi) i sprzedającego (usługę),

• rodzaj zakupionej usługi,

• kwotę zapłaty.

Takim dokumentem z całą pewnością jest rachunek. Z rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. Nr 165, poz. 1373), wynika, że rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi zawiera co najmniej:

• imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi,

• datę wystawienia i numer kolejny rachunku,

• określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe,

• ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie.

Zamów czasopismo: Monitor księgowego >>

 

Rachunek zawiera zatem wymienione wcześniej informacje wymagane dla dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na Internet. Na temat możliwości korzystania z ulgi na Internet na podstawie posiadanych rachunków wypowiadały się również w latach poprzednich organy podatkowe. Twierdziły one, że jeśli podatnik nabywał usługi Internetu od podmiotu zwolnionego podmiotowo z VAT, który wystawiał za świadczone usługi tylko rachunki, należało je traktować na równi z fakturami, co oznaczało, że dawały one podstawę do korzystania z ulgi na Internet. W interpretacji indywidualnej z 9 września 2009 r., nr ILPB2/415-726/10-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, że:

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż przedmiotowe rachunki wystawiane przez Wnioskodawcę - przy zachowaniu wskazanych wyżej warunków - spełniają wymogi dotyczące udokumentowania wydatków z tytułu korzystania z sieci Internet w zakresie możliwości skorzystania z tzw. „ulgi internetowej” uregulowanej w art. 26 ust. 1 pkt 6a w zw. z ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mimo że, jak wspomniano wcześniej, od 2011 r. zniesiono wymóg posiadania faktur, to przywołana interpretacja nadal zachowuje aktualność.


3. Czy posiadacz abonamentu telewizyjno-internetowego może skorzystać z ulgi na Internet?


PROBLEM

Od marca 2011 r. jestem abonentem pakietu telewizyjno-internetowego. Otrzymuję za świadczone usługi faktury VAT. Czy mogę skorzystać z ulgi na Internet?

RADA

Może Pan skorzystać z ulgi na Internet, pod warunkiem że otrzymywane przez Pana faktury obejmują ogólną kwotę pakietu, z rozbiciem kosztów na abonament telewizyjny i abonament za Internet.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że otrzymuje Pan faktury za pakiet telewizyjno-internetowy. Faktura taka będzie mogła stanowić podstawę do skorzystania przez Pana z ulgi internetowej tylko w przypadku, gdy obejmuje ona ogólną kwotę pakietu, z rozbiciem kosztów na abonament telewizyjny i abonament za Internet. Jeżeli takiego wyszczególnienia nie ma na otrzymywanych przez Pana fakturach, to nie będą one mogły stanowić podstawy do skorzystania przez Pana z ulgi na Internet. Ustawodawca wyraźnie podkreślił w art. 26 ust. 7 pkt 4, że dokument potwierdzający poniesienie tego rodzaju wydatków musi zawierać określenie świadczonych usług, czyli że są to usługi dostępu do Internetu, oraz kwotę zapłaty za te usługi.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2010 r., nr IBPBII/1/415-505/10/ŚS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:

Jeżeli zatem wnioskodawca posiada za świadczone usługi pakietu telewizyjno-internetowego faktury VAT, które wystawiane są na wnioskodawcę imiennie, przesyłane na adres miejsca zamieszkania wnioskodawcy i obejmują one ogólną kwotę pakietu z rozbiciem kosztów na abonament telewizyjny i abonament za Internet, to wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w ww. art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Ulgi w podatku dochodowym - odpowiedzi na pytania dotyczące rocznego rozliczenia podatku dochodowego za 2011 r.


• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 4, art. 27f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 139

• art. 93 § 1 i art. 94 § 1 ustawy z 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy - Dz.U. Nr 9, poz. 59; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 149, poz. 889

• art. 8 ust. 1 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2009 r. Nr 209, poz. 1316

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

REKLAMA

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA