REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi w rozliczeniu rocznym PIT za 2011 rok

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca kwietnia 2012 r. podatnicy muszą złożyć zeznanie roczne PIT za 2011 rok. Rozliczając należny podatek, mogą skorzystać z ulg podatkowych. Najpopularniejsze to ulga internetowa, ulga na dziecko, ulga meldunkowa i odsetkowa.


Część z nich, jak np. ulga internetowa, podlega odliczeniu od osiągniętego dochodu. Niektóre zaś podlegają odliczeniu od należnego podatku, np. ulga na dziecko. W artykule przedstawiamy rozwiązania wybranych problemów, jakie wiążą się z rozliczaniem najpopularniejszych wśród podatników ulg, takich jak ulga na Internet, ulga na dziecko i ulga meldunkowa. Odpowiedzi zostały wzbogacone stanowiskiem organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.

REKLAMA

Autopromocja

Zapraszamy na serwis PIT 2011 >>


ULGA INTERNETOWA


1. Czy aby skorzystać z ulgi na Internet w rozliczeniu za 2011 r., trzeba mieć fakturę?


PROBLEM

Chciałbym w rozliczeniu za 2011 r. skorzystać z ulgi na Internet. Wpłat dokonywałem co miesiąc na rachunek bankowy dostawcy Internetu. Czy tak jak w poprzednich latach muszę posiadać faktury za tę usługę?

RADA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby skorzystać z ulgi na Internet w rozliczeniu rocznym za 2011 r., nie musi Pan posiadać faktur wystawionych przez dostawcę Internetu. Jeżeli posiadane przez Pana wydruki z konta zawierają dane wymagane przez ustawodawcę - są wystarczającym dowodem poniesienia wydatków na Internet.

UZASADNIENIE

Od 2011 r. obowiązują uproszczone zasady korzystania z ulgi na Internet. Do końca 2010 r. podatnik, który chciał z niej skorzystać, miał obowiązek dokumentowania ponoszonych z tego tytułu wydatków fakturami. Od 2011 r. zniesiono ten obowiązek. Na mocy pkt 4 dodanego do art. 26 ust. 7 updof wysokość wydatków poniesionych przez podatnika na Internet ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności:

• dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi) i sprzedającego (usługę),

• rodzaj zakupionej usługi,

• kwotę zapłaty.

Dla podatników oznacza to, że w celu skorzystania z ulgi internetowej w rozliczeniu za 2011 r. nie muszą już poniesionych wydatków dokumentować fakturami. Za wystarczający dowód poniesienia wydatków na ten cel należy uznać np. wydruk z konta potwierdzający dokonanie wpłaty na rzecz dostawcy Internetu. Dlatego, jeżeli nie posiada Pan faktur za Internet dokumentujących poczynione na ten cel wydatki w 2011 r., ale dokonywał Pan wpłat za pomocą rachunku bankowego, może Pan skorzystać z tej ulgi w rozliczeniu za 2011 r. Musi Pan pamiętać, aby na wydruku dokumentującym dokonywane wpłaty znalazły się:

• Pana dane jako odbiorcy usługi,

• dane sprzedawcy usługi Internetu,

• informacja, że wpłata dotyczy usług Internetu,

• kwota zapłaty.

W 2011 r. niezmieniony natomiast został limit ulgi na Internet, z tytułu której tak jak w latach poprzednich można odliczyć od dochodu 760 zł w roku.

Jak zapłacić najniższy podatek za 2011 r. >>


2. Czy można skorzystać z odliczenia wydatków poniesionych na Internet na podstawie rachunku?


PROBLEM

Czy mogę skorzystać z ulgi na Internet, jeżeli dostawca w 2011 r. wystawiał mi tylko rachunki za świadczone przez siebie usługi?

RADA

Tak, może Pan skorzystać z ulgi na Internet w rozliczeniu za 2011 r. na podstawie posiadanych rachunków.

UZASADNIENIE

Od 2011 r. wysokość wydatków poniesionych z tytułu użytkowania sieci Internet ustala się na podstawie dokumentu, który zawiera w szczególności:

• dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi) i sprzedającego (usługę),

• rodzaj zakupionej usługi,

• kwotę zapłaty.

Takim dokumentem z całą pewnością jest rachunek. Z rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. Nr 165, poz. 1373), wynika, że rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi zawiera co najmniej:

• imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi,

• datę wystawienia i numer kolejny rachunku,

• określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe,

• ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie.

Zamów czasopismo: Monitor księgowego >>

 

Rachunek zawiera zatem wymienione wcześniej informacje wymagane dla dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na Internet. Na temat możliwości korzystania z ulgi na Internet na podstawie posiadanych rachunków wypowiadały się również w latach poprzednich organy podatkowe. Twierdziły one, że jeśli podatnik nabywał usługi Internetu od podmiotu zwolnionego podmiotowo z VAT, który wystawiał za świadczone usługi tylko rachunki, należało je traktować na równi z fakturami, co oznaczało, że dawały one podstawę do korzystania z ulgi na Internet. W interpretacji indywidualnej z 9 września 2009 r., nr ILPB2/415-726/10-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, że:

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż przedmiotowe rachunki wystawiane przez Wnioskodawcę - przy zachowaniu wskazanych wyżej warunków - spełniają wymogi dotyczące udokumentowania wydatków z tytułu korzystania z sieci Internet w zakresie możliwości skorzystania z tzw. „ulgi internetowej” uregulowanej w art. 26 ust. 1 pkt 6a w zw. z ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mimo że, jak wspomniano wcześniej, od 2011 r. zniesiono wymóg posiadania faktur, to przywołana interpretacja nadal zachowuje aktualność.


3. Czy posiadacz abonamentu telewizyjno-internetowego może skorzystać z ulgi na Internet?


PROBLEM

Od marca 2011 r. jestem abonentem pakietu telewizyjno-internetowego. Otrzymuję za świadczone usługi faktury VAT. Czy mogę skorzystać z ulgi na Internet?

RADA

Może Pan skorzystać z ulgi na Internet, pod warunkiem że otrzymywane przez Pana faktury obejmują ogólną kwotę pakietu, z rozbiciem kosztów na abonament telewizyjny i abonament za Internet.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że otrzymuje Pan faktury za pakiet telewizyjno-internetowy. Faktura taka będzie mogła stanowić podstawę do skorzystania przez Pana z ulgi internetowej tylko w przypadku, gdy obejmuje ona ogólną kwotę pakietu, z rozbiciem kosztów na abonament telewizyjny i abonament za Internet. Jeżeli takiego wyszczególnienia nie ma na otrzymywanych przez Pana fakturach, to nie będą one mogły stanowić podstawy do skorzystania przez Pana z ulgi na Internet. Ustawodawca wyraźnie podkreślił w art. 26 ust. 7 pkt 4, że dokument potwierdzający poniesienie tego rodzaju wydatków musi zawierać określenie świadczonych usług, czyli że są to usługi dostępu do Internetu, oraz kwotę zapłaty za te usługi.

Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2010 r., nr IBPBII/1/415-505/10/ŚS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:

Jeżeli zatem wnioskodawca posiada za świadczone usługi pakietu telewizyjno-internetowego faktury VAT, które wystawiane są na wnioskodawcę imiennie, przesyłane na adres miejsca zamieszkania wnioskodawcy i obejmują one ogólną kwotę pakietu z rozbiciem kosztów na abonament telewizyjny i abonament za Internet, to wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w ww. art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Ulgi w podatku dochodowym - odpowiedzi na pytania dotyczące rocznego rozliczenia podatku dochodowego za 2011 r.


• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 4, art. 27f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 139

• art. 93 § 1 i art. 94 § 1 ustawy z 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy - Dz.U. Nr 9, poz. 59; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 149, poz. 889

• art. 8 ust. 1 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2009 r. Nr 209, poz. 1316

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA