REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie dojazdów do pracy a koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osobom pracującym poza miejscowością zamieszkania przysługuje prawo do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Choć jednym z warunków pozwalających na skorzystanie z tej preferencji, jest brak zwrotu kosztów dojazdu ze strony pracodawcy, od tej reguły istnieje jednak pewien wyjątek, o którym należy pamiętać.


Wykonywanie pracy poza miejscem stałego bądź czasowego zamieszkania, wiąże się z koniecznością ponoszenia przez pracowników dodatkowych wydatków z tytułu kosztów dojazdu. W przypadku, gdy wartość ta przekracza określony kwotowo limit pracowniczych kosztów uzyskania przychodów, przepisy prawa podatkowego przewidują możliwość rozliczenia pełnej kwoty faktycznie poniesionych wydatków na dojazd do zakładu pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub też komunikacji miejskiej, pod warunkiem posiadania imiennego biletu okresowego, uprawniającego do tych przejazdów. Warto jednak pamiętać, że powyższa regulacja nie znajduje zastosowania w przypadku podatników, otrzymujących od zakładu pracy zwrot kosztów dojazdu, choć nie zawsze.

REKLAMA

Autopromocja


Pracownicze koszty uzyskania przychodów


Przychód uzyskiwany przez podatników, wynikający ze świadczonego przez nich stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, a także pracy nakładczej podlega z zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wartość zobowiązania względem organu podatkowego naliczana jest jednak od dochodu, stanowiącego różnicę pomiędzy faktycznie uzyskanym przychodem, a zmniejszającymi podstawę opodatkowania kosztami podatkowymi. Standardowo należą do nich pracownicze koszty uzyskania przychodów, których wartość, została określona kwotowo w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

- wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

- nie mogą przekroczyć łącznie 2002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;

- wynoszą 139 zł 06 gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1668 zł 72 gr, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;

- nie mogą przekroczyć łącznie 2502 zł 56 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.


Możliwość podwyższenia


Nie bez znaczenia wydaje się ponadto fakt, że w przypadku, gdy wartość  kosztów faktycznie poniesionych z tytułu dojazdu do zakładu pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej w ujęciu rocznym jest wyższa od kwotowych wartości zaprezentowanych powyżej, w rocznym  rozliczeniu podatku koszty te mogą zostać ujęte przez pracownika w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, a przy tym właściwie udokumentowanych. Podatnik powinien zatem pamiętać, iż w tym celu należy posiadać imienny bilet okresowy, ponieważ jedynie na jego podstawie możliwym jest zastosowanie preferencji polegającej na zastosowaniu podwyższonych kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ale nie zawsze...


Podkreślenia wymaga jednak , iż prawo do zastosowania podwyższonych kosztów pracowniczych, nie przysługuje w przypadku, gdy pracownik otrzymuje zwrot kosztów dojazdu do zakładu pracy, z wyjątkiem, gdy zwrócone koszty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu. Dotyczy to zarówno podwyższonych kosztów pracy, w wysokości wydatków faktycznie poniesionych na dojazd do miejsce zatrudnienia, jak również podwyższonych kosztów kwotowych wynikających z zamieszkiwania w innej miejscowości.

Zapis ustawy dopuszcza zatem możliwość zastosowania podwyższonych koszów pracowniczych, nawet w przypadku uzyskiwania zwrotu kosztów poniesionych na dojazd do zakładu pracy, jeżeli kwoty będące przedmiotem zwrotu zostaną uprzednio opodatkowane, co zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 18 stycznia 2010 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. akt ILPB2/415-1033/09-2/TR).

Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA