Jak złożyć deklarację podatkową przez Internet
REKLAMA
REKLAMA
Aby zapewnić bezpieczeństwo elektronicznej korespondencji z urzędem skarbowym oraz innymi organami administracji skarbowej, pod wysyłanym przez Internet dokumentem podatnik złożyć powinien co do zasady kwalifikowany podpis, który potwierdzi autentyczność dokumentu.
REKLAMA
Deklaracje elektroniczne - nowe rozporządzenie
Chodzi tu o bezpieczny podpis elektroniczny, który weryfikowany jest ważnym kwalifikowanym certyfikatem (zawierającym informacje o jego właścicielu) oraz składany za pomocą bezpiecznego urządzenia do składania podpisów, dokładniej do odczytu specjalnej karty. Ponadto, podatnik musi posiadać specjalną aplikację podpisującą. W przypadku pewnych e-deklaracji podatkowych uzyskanie przez podatnika takiego kwalifikowanego podpisu nie będzie jednak wymagane.
Zobacz: Co zrobić w przypadku omdlenia - plansza pierwszej pomocy
Dane autoryzujące
Ministerstwo Finansów umożliwia podatnikowi potwierdzenie części e-deklaracji podatkowych tzw. bezpłatnym podpisem elektronicznym (dane autoryzujące).
Stanowi on zbiór unikatowych danych podatnika, takich jak imię, nazwisko, data urodzenia, identyfikator podatkowy (PESEL dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub NIP w przypadku przedsiębiorców), a także kwota przychodu określona w zeznaniu lub rozliczeniu rocznym. Przy jakich zatem formularzach okazuje się on wystarczający?
W 2014 r. stawki VAT pozostaną takie same jak w 2013 r.
Powrót do zwolnienia podmiotowego a korekta VAT
Zapraszamy na forum Księgowość
VAT, PCC, PIT
Podatnicy podatku od towarów i usług mogą, posługując się jedynie bezpłatnym podpisem elektronicznym, rozliczać drogą elektroniczną podatek VAT, przesyłając odpowiednio e-deklarację VAT-7 (do 25. dnia następnego miesiąca co miesiąc), VAT-7K (co kwartał przez tzw. małych podatników) lub VAT-7D (co kwartał przez pozostałych podatników nie posiadających statusu małego podatnika).
Również osoby zobowiązane do rozliczenia podatku z tytułu zawarcia umowy cywilnoprawnej, np. kupujący nie muszą osobiście udawać się do urzędu albo na pocztę, żeby złożyć deklarację. Dopuszczalną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest bowiem e-deklaracja podatku od czynności cywilnoprawnych PCC-3.
Udogodnienie w przesyłaniu dokumentów przez Internet dotyczy także podatku dochodowego. Podatnik bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego złożyć może bowiem PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z oraz PIT-19A. Chodzi tu zatem o roczne zeznania podatkowe osób rozliczających zarówno na zasadach ogólnych, jak i na podstawie karty podatkowej, czy ryczałtu, a także o formularze wykazujące wysokość zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne od karty podatkowej (PIT-16A) oraz od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych (PIT-19A).
Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.
Czy będą niższe podatki na ekologiczne samochody
Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat