REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć deklarację podatkową przez Internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Żaneta Rowińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Większość deklaracji podatkowych można wysłać drogą elektroniczną, m.in. tak popularne wśród podatników deklaracje jak VAT-7, PCC-3 czy PIT-36. Rozliczenie się z fiskusem przez Internet zwykle nie wymaga nawet posiadania podpisu elektronicznego.

Aby zapewnić bezpieczeństwo elektronicznej korespondencji z urzędem skarbowym oraz innymi organami administracji skarbowej, pod wysyłanym przez Internet dokumentem podatnik złożyć powinien co do zasady kwalifikowany podpis, który potwierdzi autentyczność dokumentu.

REKLAMA

Autopromocja

Deklaracje elektroniczne - nowe rozporządzenie

Chodzi tu o bezpieczny podpis elektroniczny, który weryfikowany jest ważnym kwalifikowanym certyfikatem (zawierającym informacje o jego właścicielu) oraz składany za pomocą bezpiecznego urządzenia do składania podpisów, dokładniej do odczytu specjalnej karty. Ponadto, podatnik musi posiadać specjalną aplikację podpisującą. W przypadku pewnych e-deklaracji podatkowych uzyskanie przez podatnika takiego kwalifikowanego podpisu nie będzie jednak wymagane.


Zobacz: Co zrobić w przypadku omdlenia - plansza pierwszej pomocy

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dane autoryzujące


Ministerstwo Finansów umożliwia podatnikowi potwierdzenie części e-deklaracji podatkowych tzw. bezpłatnym podpisem elektronicznym (dane autoryzujące).

Stanowi on zbiór unikatowych danych podatnika, takich jak imię, nazwisko, data urodzenia, identyfikator podatkowy (PESEL dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej lub NIP w przypadku przedsiębiorców), a także kwota przychodu określona w zeznaniu lub rozliczeniu rocznym. Przy jakich zatem formularzach okazuje się on wystarczający?

W 2014 r. stawki VAT pozostaną takie same jak w 2013 r.

Powrót do zwolnienia podmiotowego a korekta VAT

Zapraszamy na forum Księgowość

 


VAT, PCC, PIT


Podatnicy podatku od towarów i usług mogą, posługując się jedynie bezpłatnym podpisem elektronicznym, rozliczać drogą elektroniczną podatek VAT, przesyłając odpowiednio e-deklarację VAT-7 (do 25. dnia następnego miesiąca co miesiąc), VAT-7K (co kwartał przez tzw. małych podatników) lub VAT-7D (co kwartał przez pozostałych podatników nie posiadających statusu małego podatnika).

Również osoby zobowiązane do rozliczenia podatku z tytułu zawarcia umowy cywilnoprawnej, np. kupujący nie muszą osobiście udawać się do urzędu albo na pocztę, żeby złożyć deklarację. Dopuszczalną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest bowiem e-deklaracja podatku od czynności cywilnoprawnych PCC-3.

Udogodnienie w przesyłaniu dokumentów przez Internet dotyczy także podatku dochodowego. Podatnik bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego złożyć może bowiem PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z oraz PIT-19A. Chodzi tu zatem o roczne zeznania podatkowe osób rozliczających zarówno na zasadach ogólnych, jak i na podstawie karty podatkowej, czy ryczałtu, a także o formularze wykazujące wysokość zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne od karty podatkowej (PIT-16A) oraz od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych (PIT-19A).

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Czy będą niższe podatki na ekologiczne samochody

Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA