REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z ulgi internetowej w 2014 roku

Aneta Górniak

REKLAMA

Składając zeznanie podatkowe za ubiegły rok ostatni raz można było skorzystać z ulgi internetowej na dotychczasowych zasadach. W 2014 roku ulga internetowa zostanie bowiem ograniczona i nie każdy podatnik, chcący odliczyć sobie opłaty za Internet od dochodu, będzie mógł z niej skorzystać.


Ulga internetowa w 2014 r. - komu przysługuje?


W 2014 roku ulga zostanie zachowana w stosunku do osób, które dopiero zaczynają korzystać z Internetu. Mówi o tym ustawa z Dziennika Ustaw z 2012 roku, poz. 1278. W praktyce oznacza to, że z ulgi internetowej będą mogły skorzystać:

REKLAMA

Autopromocja

- osoby, które nie korzystały z niej przed 1 stycznia 2013 roku i będą mogły to robić jedynie przez dwa kolejne lata podatkowe,

- osoby, które skorzystały z niej pierwszy raz w rozliczeniu za 2012 rok, jednak będą one mogły skorzystać z tej ulgi tylko raz, w rozliczeniu za rok 2013.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

 

 


Odliczenie jest limitowane


Jeśli podatnik spełni te warunki, będzie mógł skorzystać z ulgi internetowej. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach. Ulga internetowa jest ulgą limitowaną, to znaczy, że wydatki z tytułu użytkowania sieci mogą być odliczane tylko do kwoty 760 zł rocznie. Nadwyżki nie można przenieść do uwzględnienia w kolejnych latach.

Formularz ZAP-3 dodany do systemu e-Deklaracje

Należy pamiętać także, że od dochodu można odliczyć tylko wydatki za użytkowanie Internetu. Przepisy nie przewidują możliwości odliczania wydatków takich jak instalacja i montaż, zakup odpowiedniego sprzętu lub jego konserwacja.


Sposób korzystania z Internetu


Przy odliczaniu wydatków poniesionych przez podatnika, nie ma znaczenia miejsce korzystania z Internetu.
Jeśli podatnik korzysta z sieci w kafejce internetowej i ma na to potwierdzenie, np. rachunki, wówczas może on odliczyć także tę sumę od dochodu.

Przy uwzględnianiu ulgi internetowej, nie ma znaczenia, czy korzystamy z Internetu stacjonarnego czy mobilnego, także w telefonie komórkowym.

Zapraszamy na forum o podatku PIT

 


Warunki do spełnienia


Użytkowanie Internetu nie musi odbywać się w miejscu zamieszkanie podatnika. Istotne jest jednak, aby dokument potwierdzający koszty ponoszone w związku z użytkowaniem Internetu, zawierał:

- dane odbiorcy usługi,

- dane sprzedającego,

- rodzaj usługi,

- kwotę zapłaty.

Takim dokumentem jest na przykład faktura VAT. Może być to też wydruk potwierdzeń przelewów dokonanych przez Internet, e-faktura, dowody dokonania wpłat gotówkowych. Aby taki dokument uprawniał podatnika do skorzystania z ulgi, musi on zawierać wyżej wymienione dane.


O czym warto pamiętać


Jeśli podatnik ma wykupiony cały pakiet usług, np. telewizję, telefon i Internet, z rachunku powinno jasno wynikać, ile wynosi opłata za sam Internet. To samo dotyczy rachunków za korzystanie z Internetu przez telefon komórkowy.

Warto także pamiętać, że gdy małżonkowie chcą oddzielnie skorzystać z ulgi internetowej, mają  taką możliwość. Jeśli oboje uzyskują dochód oraz mają udokumentowany poniesiony wydatek przez dokument, na którym wystawca określił każdego z małżonków jako odbiorcę, ulga na korzystanie z sieci przysługuje każdemu z nich oddzielnie.


Sposób odliczenia


Odliczenia można dokonać:

- od dochodu podlegającemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych:

  • W trakcie roku podatkowego, wówczas należy dokonać odliczenia w zeznaniu podatkowym PIT-36, do którego należy dołączyć informację o odliczeniach PIT/O.

  • Po zakończeniu roku podatkowego, w zeznaniu podatkowym PIT-36 lub PIT-37, do których należy dołączyć informację o odliczeniach PIT/O.

 

- od przychodu podlegającemu opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy czym może to nastąpić zarówno w trakcie roku podatkowego, jak w składanym po jego zakończeniu zeznaniu podatkowym PIT-28, do którego należy dołączyć informację o odliczeniach PIT/O.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA