REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę poniesioną z obrotu papierami wartościowymi

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestuję na giełdzie papierów wartościowych. W 2007 r. straciłam pewną kwotę pieniędzy. Czy mogę tę stratę odliczyć w rozliczeniu rocznym za 2007 rok? Nadmieniam, że prowadzę działalność gospodarczą oraz podatkową księgę przychodów i rozchodów. Płacę podatek liniowy 19%.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Nie można odliczyć straty poniesionej z tytułu obrotu papierami wartościowymi od dochodu osiągniętego w tym samym roku z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Są to bowiem dwa różne źródła przychodów. Tymczasem stratę z danego źródła przychodów można odliczyć wyłącznie od dochodu z tego samego źródła.

UZASADNIENIE

Stratę poniesioną z tytułu inwestowania na giełdzie papierów wartościowych można odliczyć, ale wyłącznie od dochodu uzyskanego z tego samego źródła. Należy bowiem pamiętać o tym, że podatkowe zasady odliczania strat wprowadzają pewne ograniczenia.

REKLAMA

Po pierwsze stratę z danego źródła (tutaj - kapitały pieniężne i prawa majątkowe, obrót papierami wartościowymi) można odliczyć od dochodu uzyskanego z tego samego źródła. Oznacza to, że stratę poniesioną z tytułu obrotu papierami wartościowymi można odliczyć wyłącznie od dochodu uzyskanego również z obrotu papierami wartościowymi. Skoro w 2007 r. poniesiono z tego tytułu stratę, to dopiero w sytuacji gdy w 2008 r. podatnik uzyska z tego tytułu dochód, będzie mógł od niego odliczyć stratę z poprzedniego roku. W przypadku osiągania jednocześnie dochodów z działalności gospodarczej nie można dokonać potrącenia straty poniesionej na obrocie papierami wartościowymi od dochodu z działalności gospodarczej. Fakt, że dochody z obu źródeł są opodatkowane taką samą stawką podatku, tj. 19% podatkiem liniowym od dochodów z działalności gospodarczej i 19% podatkiem od dochodów giełdowych, nie uprawnia podatnika do wyciągnięcia takiego wniosku. Dochody z obu tych źródeł podlegają nie tylko odrębnemu ewidencjonowaniu. Inny jest też sposób ustalania dochodu, zakres możliwych do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów. Ponadto każdy z tych rodzajów działalności jest uwzględniany w odrębnym zeznaniu rocznym. Dochód (stratę) z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym podatnik jest zobowiązany wykazać na formularzu PIT-36L, natomiast dochód (stratę) z obrotu papierami wartościowymi podatnik ma obowiązek wykazać na formularzu PIT-38. Przy okazji warto wspomnieć o tym, że źródło przychodów, które obejmuje dochody ze sprzedaży papierów wartościowych, jest nieco szersze i dotyczy również przychodów z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• pożyczonych papierów wartościowych (sprzedaż krótka),

• pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających,

• udziałów w spółkach mających osobowość prawną,

• objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną, wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Oznacza to, że w przypadku gdy podatnik w kolejnych latach podatkowych uzyska dochody nie tylko z obrotu papierami wartościowymi, ale również z ww. źródeł, to stratę poniesioną w 2007 r. będzie mógł odliczyć od sumy dochodów z tych źródeł. Wszystkie te dochody wykazuje się w jednym zeznaniu PIT-38.

Drugie ograniczenie dotyczące sposobu odliczania strat to możliwość odliczenia poniesionej w danym roku straty w kolejnych latach podatkowych w określonych proporcjach. I tak, o wysokość straty można pomniejszyć dochód uzyskany z tego samego źródła w najbliższych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Jednocześnie wysokość tego odliczenia nie może być wyższa w jednym roku podatkowym niż 50% wartości tej straty.

PRZYKŁAD

Pan Marek inwestuje na giełdzie papierów wartościowych. W 2007 r. koszty z tego tytułu wyniosły 7000 zł, a przychody 5000 zł, co oznacza, że poniósł z tego tytułu stratę. Strata w wysokości 2000 zł zostanie wykazana w zeznaniu PIT-38 za 2007 r. O jej wartość można obniżyć dochód z obrotu papierami wartościowymi w kolejnych pięciu latach, tj.: 2008, 2009, 2010, 2011, 2012. Przy czym wysokość odliczenia w żadnym roku nie może przekroczyć 1000 zł, czyli 50% wartości straty. Oznacza to, że w przypadku osiągnięcia w 2008 r. dochodu równego lub wyższego niż 1000 zł można odliczyć 1000 zł straty poniesionej w 2007 r. W kolejnym 2009 r. można odliczyć również 1000 zł, jeżeli dochód będzie równy lub wyższy od tej kwoty. Jak widać, w ten sposób stratę można odliczyć najszybciej w ciągu dwóch kolejnych lat, tj. w zeznaniach PIT-38 za 2008 i 2009 r.

Oznacza to, że stratę poniesioną w związku z obrotem papierami wartościowymi w 2007 r. będzie można odliczyć najwcześniej w zeznaniu podatkowym za 2008 r., czyli od dochodu uzyskanego z obrotu papierami wartościowymi i ww. udziałami, instrumentami, z których dochód zostanie wykazany w zeznaniu PIT-38 za 2008 r. Przy czym w zeznaniu za 2008 r. będzie można odliczyć maksymalnie 50% wartości straty poniesionej w 2007 r.

• art. 9 ust. 6, art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA