REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę poniesioną z obrotu papierami wartościowymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestuję na giełdzie papierów wartościowych. W 2007 r. straciłam pewną kwotę pieniędzy. Czy mogę tę stratę odliczyć w rozliczeniu rocznym za 2007 rok? Nadmieniam, że prowadzę działalność gospodarczą oraz podatkową księgę przychodów i rozchodów. Płacę podatek liniowy 19%.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie można odliczyć straty poniesionej z tytułu obrotu papierami wartościowymi od dochodu osiągniętego w tym samym roku z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Są to bowiem dwa różne źródła przychodów. Tymczasem stratę z danego źródła przychodów można odliczyć wyłącznie od dochodu z tego samego źródła.

UZASADNIENIE

Stratę poniesioną z tytułu inwestowania na giełdzie papierów wartościowych można odliczyć, ale wyłącznie od dochodu uzyskanego z tego samego źródła. Należy bowiem pamiętać o tym, że podatkowe zasady odliczania strat wprowadzają pewne ograniczenia.

Po pierwsze stratę z danego źródła (tutaj - kapitały pieniężne i prawa majątkowe, obrót papierami wartościowymi) można odliczyć od dochodu uzyskanego z tego samego źródła. Oznacza to, że stratę poniesioną z tytułu obrotu papierami wartościowymi można odliczyć wyłącznie od dochodu uzyskanego również z obrotu papierami wartościowymi. Skoro w 2007 r. poniesiono z tego tytułu stratę, to dopiero w sytuacji gdy w 2008 r. podatnik uzyska z tego tytułu dochód, będzie mógł od niego odliczyć stratę z poprzedniego roku. W przypadku osiągania jednocześnie dochodów z działalności gospodarczej nie można dokonać potrącenia straty poniesionej na obrocie papierami wartościowymi od dochodu z działalności gospodarczej. Fakt, że dochody z obu źródeł są opodatkowane taką samą stawką podatku, tj. 19% podatkiem liniowym od dochodów z działalności gospodarczej i 19% podatkiem od dochodów giełdowych, nie uprawnia podatnika do wyciągnięcia takiego wniosku. Dochody z obu tych źródeł podlegają nie tylko odrębnemu ewidencjonowaniu. Inny jest też sposób ustalania dochodu, zakres możliwych do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów. Ponadto każdy z tych rodzajów działalności jest uwzględniany w odrębnym zeznaniu rocznym. Dochód (stratę) z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym podatnik jest zobowiązany wykazać na formularzu PIT-36L, natomiast dochód (stratę) z obrotu papierami wartościowymi podatnik ma obowiązek wykazać na formularzu PIT-38. Przy okazji warto wspomnieć o tym, że źródło przychodów, które obejmuje dochody ze sprzedaży papierów wartościowych, jest nieco szersze i dotyczy również przychodów z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• pożyczonych papierów wartościowych (sprzedaż krótka),

• pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających,

• udziałów w spółkach mających osobowość prawną,

• objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną, wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Oznacza to, że w przypadku gdy podatnik w kolejnych latach podatkowych uzyska dochody nie tylko z obrotu papierami wartościowymi, ale również z ww. źródeł, to stratę poniesioną w 2007 r. będzie mógł odliczyć od sumy dochodów z tych źródeł. Wszystkie te dochody wykazuje się w jednym zeznaniu PIT-38.

Drugie ograniczenie dotyczące sposobu odliczania strat to możliwość odliczenia poniesionej w danym roku straty w kolejnych latach podatkowych w określonych proporcjach. I tak, o wysokość straty można pomniejszyć dochód uzyskany z tego samego źródła w najbliższych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Jednocześnie wysokość tego odliczenia nie może być wyższa w jednym roku podatkowym niż 50% wartości tej straty.

PRZYKŁAD

Pan Marek inwestuje na giełdzie papierów wartościowych. W 2007 r. koszty z tego tytułu wyniosły 7000 zł, a przychody 5000 zł, co oznacza, że poniósł z tego tytułu stratę. Strata w wysokości 2000 zł zostanie wykazana w zeznaniu PIT-38 za 2007 r. O jej wartość można obniżyć dochód z obrotu papierami wartościowymi w kolejnych pięciu latach, tj.: 2008, 2009, 2010, 2011, 2012. Przy czym wysokość odliczenia w żadnym roku nie może przekroczyć 1000 zł, czyli 50% wartości straty. Oznacza to, że w przypadku osiągnięcia w 2008 r. dochodu równego lub wyższego niż 1000 zł można odliczyć 1000 zł straty poniesionej w 2007 r. W kolejnym 2009 r. można odliczyć również 1000 zł, jeżeli dochód będzie równy lub wyższy od tej kwoty. Jak widać, w ten sposób stratę można odliczyć najszybciej w ciągu dwóch kolejnych lat, tj. w zeznaniach PIT-38 za 2008 i 2009 r.

Oznacza to, że stratę poniesioną w związku z obrotem papierami wartościowymi w 2007 r. będzie można odliczyć najwcześniej w zeznaniu podatkowym za 2008 r., czyli od dochodu uzyskanego z obrotu papierami wartościowymi i ww. udziałami, instrumentami, z których dochód zostanie wykazany w zeznaniu PIT-38 za 2008 r. Przy czym w zeznaniu za 2008 r. będzie można odliczyć maksymalnie 50% wartości straty poniesionej w 2007 r.

• art. 9 ust. 6, art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA