REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę poniesioną z obrotu papierami wartościowymi

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestuję na giełdzie papierów wartościowych. W 2007 r. straciłam pewną kwotę pieniędzy. Czy mogę tę stratę odliczyć w rozliczeniu rocznym za 2007 rok? Nadmieniam, że prowadzę działalność gospodarczą oraz podatkową księgę przychodów i rozchodów. Płacę podatek liniowy 19%.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Nie można odliczyć straty poniesionej z tytułu obrotu papierami wartościowymi od dochodu osiągniętego w tym samym roku z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Są to bowiem dwa różne źródła przychodów. Tymczasem stratę z danego źródła przychodów można odliczyć wyłącznie od dochodu z tego samego źródła.

UZASADNIENIE

Stratę poniesioną z tytułu inwestowania na giełdzie papierów wartościowych można odliczyć, ale wyłącznie od dochodu uzyskanego z tego samego źródła. Należy bowiem pamiętać o tym, że podatkowe zasady odliczania strat wprowadzają pewne ograniczenia.

REKLAMA

Po pierwsze stratę z danego źródła (tutaj - kapitały pieniężne i prawa majątkowe, obrót papierami wartościowymi) można odliczyć od dochodu uzyskanego z tego samego źródła. Oznacza to, że stratę poniesioną z tytułu obrotu papierami wartościowymi można odliczyć wyłącznie od dochodu uzyskanego również z obrotu papierami wartościowymi. Skoro w 2007 r. poniesiono z tego tytułu stratę, to dopiero w sytuacji gdy w 2008 r. podatnik uzyska z tego tytułu dochód, będzie mógł od niego odliczyć stratę z poprzedniego roku. W przypadku osiągania jednocześnie dochodów z działalności gospodarczej nie można dokonać potrącenia straty poniesionej na obrocie papierami wartościowymi od dochodu z działalności gospodarczej. Fakt, że dochody z obu źródeł są opodatkowane taką samą stawką podatku, tj. 19% podatkiem liniowym od dochodów z działalności gospodarczej i 19% podatkiem od dochodów giełdowych, nie uprawnia podatnika do wyciągnięcia takiego wniosku. Dochody z obu tych źródeł podlegają nie tylko odrębnemu ewidencjonowaniu. Inny jest też sposób ustalania dochodu, zakres możliwych do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów. Ponadto każdy z tych rodzajów działalności jest uwzględniany w odrębnym zeznaniu rocznym. Dochód (stratę) z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym podatnik jest zobowiązany wykazać na formularzu PIT-36L, natomiast dochód (stratę) z obrotu papierami wartościowymi podatnik ma obowiązek wykazać na formularzu PIT-38. Przy okazji warto wspomnieć o tym, że źródło przychodów, które obejmuje dochody ze sprzedaży papierów wartościowych, jest nieco szersze i dotyczy również przychodów z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• pożyczonych papierów wartościowych (sprzedaż krótka),

• pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających,

• udziałów w spółkach mających osobowość prawną,

• objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną, wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Oznacza to, że w przypadku gdy podatnik w kolejnych latach podatkowych uzyska dochody nie tylko z obrotu papierami wartościowymi, ale również z ww. źródeł, to stratę poniesioną w 2007 r. będzie mógł odliczyć od sumy dochodów z tych źródeł. Wszystkie te dochody wykazuje się w jednym zeznaniu PIT-38.

Drugie ograniczenie dotyczące sposobu odliczania strat to możliwość odliczenia poniesionej w danym roku straty w kolejnych latach podatkowych w określonych proporcjach. I tak, o wysokość straty można pomniejszyć dochód uzyskany z tego samego źródła w najbliższych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Jednocześnie wysokość tego odliczenia nie może być wyższa w jednym roku podatkowym niż 50% wartości tej straty.

PRZYKŁAD

Pan Marek inwestuje na giełdzie papierów wartościowych. W 2007 r. koszty z tego tytułu wyniosły 7000 zł, a przychody 5000 zł, co oznacza, że poniósł z tego tytułu stratę. Strata w wysokości 2000 zł zostanie wykazana w zeznaniu PIT-38 za 2007 r. O jej wartość można obniżyć dochód z obrotu papierami wartościowymi w kolejnych pięciu latach, tj.: 2008, 2009, 2010, 2011, 2012. Przy czym wysokość odliczenia w żadnym roku nie może przekroczyć 1000 zł, czyli 50% wartości straty. Oznacza to, że w przypadku osiągnięcia w 2008 r. dochodu równego lub wyższego niż 1000 zł można odliczyć 1000 zł straty poniesionej w 2007 r. W kolejnym 2009 r. można odliczyć również 1000 zł, jeżeli dochód będzie równy lub wyższy od tej kwoty. Jak widać, w ten sposób stratę można odliczyć najszybciej w ciągu dwóch kolejnych lat, tj. w zeznaniach PIT-38 za 2008 i 2009 r.

Oznacza to, że stratę poniesioną w związku z obrotem papierami wartościowymi w 2007 r. będzie można odliczyć najwcześniej w zeznaniu podatkowym za 2008 r., czyli od dochodu uzyskanego z obrotu papierami wartościowymi i ww. udziałami, instrumentami, z których dochód zostanie wykazany w zeznaniu PIT-38 za 2008 r. Przy czym w zeznaniu za 2008 r. będzie można odliczyć maksymalnie 50% wartości straty poniesionej w 2007 r.

• art. 9 ust. 6, art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej w Poznaniu

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA