Likwidacja korekty kosztów od 1 stycznia 2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Co to jest korekta kosztów?
Jak już wspomniano, korekta kosztów została wprowadzona 1 stycznia 2013 r. jako zmiana w ustawie o podatku dochodowym. Ogranicza ona możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków, które nie zostały zapłacone. Przedsiębiorca powinien zatem pomniejszać koszty uzyskania przychodu, zawarte w KPiR, o kwotę wynikającą z nieuregulowanych wydatków.
Korekty kosztów należy dokonywać:
- dla wydatków z terminem płatności krótszym niż 60 dni - w okresie, w którym upływa 30 dzień po terminie płatności, określonym na fakturze;
- dla wydatków z terminem płatności dłuższym niż 60 dni - w okresie, w którym upływa 90 dzień od daty ujęcia wydatku w kosztach (także w przypadku, gdy termin płatności jeszcze nie upłynął).
Najnowsze zmiany w Ordynacji podatkowej – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
W sytuacji, gdy wydatek nie zostanie opłacony, przedsiębiorca powinien po przekroczeniu ustawowego terminu pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę nieopłaconych i zaksięgowanych wydatków. Jeżeli w konkretnym okresie nie ma kosztów na ich pomniejszenie, konieczne jest zwiększenie przychodu.
Zniesienie korekty kosztów
Przepisy zmieniające Ordynację podatkową oraz niektóre inne ustawy uchylają art. 24d ustawy o podatku dochodowym - od 1 stycznia 2016 r. zatem przedsiębiorcy nie będą musieli pomniejszać kosztów uzyskania przychodu o niezapłacone w ustawowym terminie wydatki. Podatnicy muszą jednak pamiętać, ze okres przedawnienia, jeśli chodzi o podatki, wynosi 5 lat, nie jest zatem możliwe zaprzestanie rozliczania płatności, związanych z wydatkami, od chwili obecnej. Organy podatkowe bowiem, mimo zmiany przepisów, mogą kontrolować księgi z lat 2013-2015 jeszcze przez kolejne lata - we wspomnianym okresie obowiązywania korekta kosztów.
Korekta przychodów i kosztów w PIT i CIT na bieżąco
Przepisy przejściowe - korekta kosztów i wydatki nieopłacone w terminie
W przepisach zmieniających ustawę ustawodawca zawarł regulacje, dotyczące okresu przejściowego - jeżeli przedsiębiorca do końca grudnia 2015 będzie zobowiązany do pomniejszania kosztów o niezapłacone w ustawowym terminie wydatki, będzie mógł zaliczyć je ponownie do kosztów uzyskania przychodów po ich opłaceniu (nawet w 2016 r.).
Ilustrują to poniższe przykłady.
Przykład 1.
Przedsiębiorca kupił laptopa 14 listopada listopada, zaś faktura, dokumentująca zakup, została wystawiona z datą:
- data wystawienia: 14.11.2015
- data sprzedaży: 14.11.2015
- termin płatności: 28.11.2015, czyli 14 dni
Przedsiębiorca dokonał zapłaty za fakturę 14 stycznia 2016 roku.
Termin płatności jest krótszy niż 60 dni, a 30 dzień po terminie płatności przypada na grudzień 2015, w grudniu więc konieczna będzie korekta kosztów o wartość (netto w przypadku czynnych podatników VAT) niezapłaconej faktury za zakup laptopa. Z uwagi na to, że zapłatę uiszczono w styczniu, to w tym właśnie okresie, podatnik ponownie ujmie w kosztach fakturę za zakup laptopa.
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
Przykład 2.
10 października 2015 r. przedsiębiorca zakupił materiał do realizacji usługi. Sprzedawca wskazał na wystawionej fakturze:
- data wystawienia: 10.10.2015
- data sprzedaży: 10.10.2015
- termin płatności: 10.02. 2016, czyli 4 miesiące
Ustawowy termin na dokonanie korekty kosztów (czyli 90 dni od daty wystawienia faktury - ujęcia w kosztach podatkowych) przypadłby na styczeń 2016 roku, więc przedsiębiorca w związku ze zmianą przepisów nie jest zobowiązany do pomniejszania kosztów uzyskania przychodu.
Autor: Ewa Szpytko-Waszczyszyn, specjalista ds. prawa podatkowego wfirma.pl
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat