REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja korekty kosztów od 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Likwidacja korekty kosztów od 1 stycznia 2016 r. / Fot. Fotolia
Likwidacja korekty kosztów od 1 stycznia 2016 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Instytucja korekty kosztów w związku z nieopłaceniem wydatków w terminie jest stosunkowo nowa, bo do polskiego systemu prawnego wprowadzono ją w 2013 r. Obecnie jednak, po trzech latach funkcjonowania zostanie z niego usunięta. Już od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorcy nie będą musieli pomniejszać kosztów uzyskania przychodu o niezapłacone w ustawowym terminie wydatki. Dla przedsiębiorców i księgowych, którym ta regulacja przysparzała wiele dodatkowej pracy, to z pewnością dobra wiadomość.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co to jest korekta kosztów?

Jak już wspomniano, korekta kosztów została wprowadzona 1 stycznia 2013 r. jako zmiana w ustawie o podatku dochodowym. Ogranicza ona możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków, które nie zostały zapłacone. Przedsiębiorca powinien zatem pomniejszać koszty uzyskania przychodu, zawarte w KPiR, o kwotę wynikającą z nieuregulowanych wydatków.

Korekty kosztów należy dokonywać:  

  • dla wydatków z terminem płatności krótszym niż 60 dni - w okresie, w którym upływa 30 dzień po terminie płatności, określonym na fakturze;
  • dla wydatków z terminem płatności dłuższym niż 60 dni - w okresie, w którym upływa 90 dzień od daty ujęcia wydatku w kosztach (także w przypadku, gdy termin płatności jeszcze nie upłynął).

Najnowsze zmiany w Ordynacji podatkowej – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

REKLAMA

W sytuacji, gdy wydatek nie zostanie opłacony, przedsiębiorca powinien po przekroczeniu ustawowego terminu pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę nieopłaconych i zaksięgowanych wydatków. Jeżeli w konkretnym okresie nie ma kosztów na ich pomniejszenie, konieczne jest zwiększenie przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zniesienie korekty kosztów

Przepisy zmieniające Ordynację podatkową oraz niektóre inne ustawy  uchylają art. 24d ustawy o podatku dochodowym - od 1 stycznia 2016 r. zatem przedsiębiorcy nie będą musieli pomniejszać kosztów uzyskania przychodu o niezapłacone w ustawowym terminie wydatki. Podatnicy muszą jednak pamiętać, ze okres przedawnienia, jeśli chodzi o podatki, wynosi 5 lat, nie jest zatem możliwe zaprzestanie rozliczania płatności, związanych z wydatkami, od chwili obecnej. Organy podatkowe bowiem, mimo zmiany przepisów, mogą kontrolować księgi z lat 2013-2015 jeszcze przez kolejne lata - we wspomnianym okresie obowiązywania korekta kosztów.

Korekta przychodów i kosztów w PIT i CIT na bieżąco

Przepisy przejściowe - korekta kosztów i wydatki nieopłacone w terminie

W przepisach zmieniających ustawę ustawodawca zawarł regulacje, dotyczące okresu przejściowego - jeżeli przedsiębiorca do końca grudnia 2015 będzie zobowiązany do pomniejszania kosztów o niezapłacone w ustawowym terminie wydatki, będzie mógł zaliczyć je ponownie do kosztów uzyskania przychodów po ich opłaceniu (nawet w 2016 r.).

Ilustrują to poniższe przykłady.

Przykład 1.

Przedsiębiorca kupił laptopa 14 listopada listopada, zaś faktura, dokumentująca zakup, została wystawiona z datą:

  • data wystawienia: 14.11.2015
  • data sprzedaży: 14.11.2015
  • termin płatności: 28.11.2015, czyli 14 dni

Przedsiębiorca dokonał zapłaty za fakturę 14 stycznia 2016 roku.

Termin płatności jest krótszy niż 60 dni, a 30 dzień po terminie płatności przypada na grudzień 2015, w grudniu więc konieczna będzie korekta kosztów o wartość (netto w przypadku czynnych podatników VAT) niezapłaconej faktury za zakup laptopa. Z uwagi na to, że zapłatę uiszczono w styczniu, to w tym właśnie okresie, podatnik ponownie ujmie w kosztach fakturę za zakup laptopa.  

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Przykład 2.

10 października 2015 r. przedsiębiorca zakupił materiał do realizacji usługi. Sprzedawca wskazał na wystawionej fakturze:

  • data wystawienia: 10.10.2015
  • data sprzedaży: 10.10.2015
  • termin płatności: 10.02. 2016, czyli 4 miesiące

Ustawowy termin na dokonanie korekty kosztów (czyli 90 dni od daty wystawienia faktury - ujęcia w kosztach podatkowych) przypadłby na styczeń 2016 roku, więc przedsiębiorca w związku ze zmianą przepisów nie jest zobowiązany do pomniejszania kosztów uzyskania przychodu.

Autor: Ewa Szpytko-Waszczyszyn, specjalista ds. prawa podatkowego wfirma.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA