REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować w pkpir zakup laptopa z drukarką

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiłem laptopa, torbę, mysz i drukarkę. Wszystkie te elementy są wykazane na jednej fakturze VAT o wartości netto 2923,77 zł. Czy mogę ten zakup zaliczyć bezpośrednio do kosztów? A może powinienem amortyzować kupiony laptop? W jaki sposób zakup ten zaksięgować w pkpir?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Czytelnik może zaliczyć laptopa wraz z myszą do środków trwałych (jako zespół komputerowy) i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Ze względu na niską wartość nabytego laptopa wydatki poniesione na jego zakup Czytelnik może również zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na zakup drukarki i torby powinny zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów i zaksięgowane w kolumnie 13 pkpir.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup laptopa wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej z całą pewnością jest wydatkiem związanym z uzyskiwanymi przychodami. W związku z tym jest kosztem podatkowym (art. 22 ust. 1 updof). Sposób rozliczenia wydatków poniesionych na zakup laptopa będzie zależał od Czytelnika. Ze względu na wartość kupionego sprzętu można go amortyzować albo wydatki związane z jego zakupem zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy produkt: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

Amortyzacji podlegają środki trwałe, czyli stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (art. 22 ust. 1 updof).

Żeby więc można było zakwalifikować urządzenie do środków trwałych, musi ono być przede wszystkim kompletne i zdatne do użytku (patrz wyrok NSA w Warszawie z 13 września 2006 r., sygn. akt II FSK 1103/05).

W sytuacji opisanej w pytaniu środkiem trwałym jest zespół komputerowy, na który składa się jednostka centralna, czyli laptop, oraz dołączona do niego mysz. Ze względu na to, że wartość tego zespołu komputerowego nie przekracza 3500 zł, Czytelnik ma wybór. Może dokonywać amortyzacji w czasie albo dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania zestawu komputerowego do używania lub w miesiącu następnym (art. 22 ust. 3 updof).

Dla Czytelnika najkorzystniejsze byłoby zsumowanie wydatków poniesionych na zakup środka trwałego o nazwie zespół komputerowy, a następnie zaksięgowanie ich do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu przyjęcia środka do używania poprzez dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Dowodem księgowym, na podstawie którego Czytelnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodów jednorazowy odpis amortyzacyjny, będzie dokument o nazwie „dowód księgowy dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego”.

Czytelnik powinien również pamiętać, że niewprowadzenie środka trwałego, jakim jest zespół komputerowy, do ewidencji środków trwałych pozbawi go prawa do zaliczenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko takie jest powszechne w orzecznictwie. W wyroku z 21 września 2000 r., sygn. akt I SA/Po 1328/99 (opubl. ONSA 2001/4/183), Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że zaniechanie wprowadzenia środków trwałych do ewidencji tych środków powoduje niemożność dokonywania przez podatnika odpisów amortyzacyjnych, które byłyby uznane za koszt uzyskania przychodów. Podobnie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 czerwca 2003 r., sygn. akt I SA/Gd 173/2003.

ZAGROŻENIA (-)

Niewprowadzenie środka trwałego, jakim jest zespół komputerowy, do ewidencji środków trwałych pozbawi podatnika prawa do zaliczenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli Czytelnik nie zdecyduje się na wprowadzenie kupionego zestawu komputerowego do ewidencji środków trwałych i amortyzowanie go, może zaliczyć poniesione wydatki bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Taka możliwość wynika z faktu, że wartość nabytego zestawu nie przekracza 3500 zł. Ten sposób rozliczenia nabytego laptopa wynika z art. 22d updof, zgodnie z którym:

(...) podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Z pytania nie wynika, ile dokładnie kosztował laptop. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że jego wartość przekracza 1500 zł. Czytelnik powinien go więc wpisać do prowadzonej przez siebie ewidencji wyposażenia.

KORZYŚCI (+)

Podatnik, który nabył środek trwały o wartości nieprzekraczającej 3500 zł, może wydatek poniesiony na jego zakup zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Ponieważ z pytania nie wynika, czy kupiona drukarka będzie używana tylko z laptopem, czy również z innym komputerem, więc decyzja o tym, czy potraktować ją jako część zespołu komputerowego, czy też jako samodzielne urządzenie, należy do Czytelnika. Drukarka, w zależności od okoliczności, może być bowiem uznana pod względem podatkowym za samodzielnie działające urządzenie, podłączane do różnych komputerów lub innych urządzeń, np. aparatów fotograficznych. Taki sposób kwalifikowania drukarki komputerowej potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 września 2002 r., sygn. akt I SA/Łd 2184/00. Orzekł on, że drukarka, która może współpracować z różnymi komputerami, stanowi samodzielne i zdatne do użytku urządzenie, którego nie należy traktować jako części peryferyjnej. Również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 kwietnia 2000 r., sygn. akt I SA/Wr 671/98, czytamy:

(...) jeżeli z konkretnych okoliczności faktycznych wynika, że podatnik nabył składniki majątku w postaci jednostki centralnej, klawiatury, myszy, monitora i drukarki, które mogą być użytkowane zgodnie ze swoim przeznaczeniem w przypadku ich wzajemnego połączenia w ramach zestawu komputerowego - nie ma podstaw, aby każdy z tych składników z osobna mógł stanowić wydzieloną jednostkę stanowiącą środek trwały (...). Inaczej kształtowałaby się sytuacja, gdyby np. w przypadku drukarki okazało się w konkretnych okolicznościach, że istnieje możliwość jej współpracy z różnymi zestawami komputerowymi, którymi dysponuje podatnik, lub gdy podatnik wykorzystuje drukarkę jako jednostkę odbiorczą współpracującą z zespołami komputerów działających w sieci. Jeżeli okoliczności faktyczne wskazują, że drukarka może współpracować z różnymi komputerami podatnika, należy uznać, że jest ona obiektem kompletnym i zdatnym do użytku niezależnie od podłączenia do konkretnego komputera, nie stanowiąc urządzenia peryferyjnego żadnego z nich.

Jak wynika z powyższego orzeczenia, drukarka może być również urządzeniem peryferyjnym, jeżeli współpracuje wyłącznie z jednym zespołem komputerowym.

Jeżeli zatem nabyta przez Czytelnika drukarka będzie wykorzystywana również do pracy z innymi komputerami niż kupiony laptop, to ze względu na jej niewielką wartość (o czym świadczy podana w pytaniu kwota netto 2923,77 zł należna za zakup wszystkich elementów) Czytelnik może zaliczyć ją bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, bez konieczności uwidaczniania jej w ewidencji wyposażenia lub w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Datą zaliczenia wydatków na zakup drukarki do kosztów uzyskania przychodów będzie data wystawienia faktury.

W ten sam sposób Czytelnik powinien postąpić w przypadku torby do laptopa. Powinien zaliczyć wydatki na jej zakup do kosztów uzyskania przychodów również pod datą wystawienia faktury. Dowodem księgowym, na podstawie którego Czytelnik zaewidencjonuje do kosztów uzyskania przychodów zakup drukarki i torby do laptopa, będzie otrzymana faktura VAT dokumentująca ten zakup.

PRZYKŁAD

Pani Joanna Kowalska prowadzi firmę w zakresie świadczenia usług badania rynku. W lipcu 2008 r. kupiła dla prowadzonej przez siebie działalności laptopa wraz z osprzętem, w tym z drukarką. W zależności od potrzeb ma być ona podłączana również do innych komputerów. Sprzedawca uwidocznił w wystawionej przez siebie fakturze FV nr 1544/07/2008 następujące pozycje:

• laptop Star 2500 LC - 2100 zł + VAT

• mysz bezprzewodowa - 100 zł + VAT

• drukarka laserowa - 600 zł + VAT

• torba do laptopa - 150 zł + VAT

Razem - 2950 zł + VAT

Uwzględniając to, pani Joanna wyceniła w lipcu kupione środki trwałe poprzez spisanie protokołu ich wyceny. Wycena przedstawiała się następująco:

Wycena środka trwałego „zespół komputerowy”

• laptop Star 2500 LC - 2100 zł + VAT

• mysz bezprzewodowa - 100 zł + VAT

Razem wartość środka trwałego - 2200 zł + VAT

Następnie pani Joanna wprowadziła środek trwały do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Wyciąg z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W celu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jednorazowego odpisu amortyzacyjnego pani Joanna sporządziła dowód księgowy nr 1/07/2008/Amort.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z kolei w prowadzonej przez siebie podatkowej księdze przychodów i rozchodów pani Joanna dokonała następujących księgowań:

Wyciąg z księgi za lipiec 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• art. 22a ust. 1, art. 22f ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA