REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować w pkpir zakup laptopa z drukarką

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiłem laptopa, torbę, mysz i drukarkę. Wszystkie te elementy są wykazane na jednej fakturze VAT o wartości netto 2923,77 zł. Czy mogę ten zakup zaliczyć bezpośrednio do kosztów? A może powinienem amortyzować kupiony laptop? W jaki sposób zakup ten zaksięgować w pkpir?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Czytelnik może zaliczyć laptopa wraz z myszą do środków trwałych (jako zespół komputerowy) i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Ze względu na niską wartość nabytego laptopa wydatki poniesione na jego zakup Czytelnik może również zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na zakup drukarki i torby powinny zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów i zaksięgowane w kolumnie 13 pkpir.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup laptopa wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej z całą pewnością jest wydatkiem związanym z uzyskiwanymi przychodami. W związku z tym jest kosztem podatkowym (art. 22 ust. 1 updof). Sposób rozliczenia wydatków poniesionych na zakup laptopa będzie zależał od Czytelnika. Ze względu na wartość kupionego sprzętu można go amortyzować albo wydatki związane z jego zakupem zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy produkt: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

Amortyzacji podlegają środki trwałe, czyli stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (art. 22 ust. 1 updof).

Żeby więc można było zakwalifikować urządzenie do środków trwałych, musi ono być przede wszystkim kompletne i zdatne do użytku (patrz wyrok NSA w Warszawie z 13 września 2006 r., sygn. akt II FSK 1103/05).

W sytuacji opisanej w pytaniu środkiem trwałym jest zespół komputerowy, na który składa się jednostka centralna, czyli laptop, oraz dołączona do niego mysz. Ze względu na to, że wartość tego zespołu komputerowego nie przekracza 3500 zł, Czytelnik ma wybór. Może dokonywać amortyzacji w czasie albo dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania zestawu komputerowego do używania lub w miesiącu następnym (art. 22 ust. 3 updof).

Dla Czytelnika najkorzystniejsze byłoby zsumowanie wydatków poniesionych na zakup środka trwałego o nazwie zespół komputerowy, a następnie zaksięgowanie ich do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu przyjęcia środka do używania poprzez dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Dowodem księgowym, na podstawie którego Czytelnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodów jednorazowy odpis amortyzacyjny, będzie dokument o nazwie „dowód księgowy dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego”.

Czytelnik powinien również pamiętać, że niewprowadzenie środka trwałego, jakim jest zespół komputerowy, do ewidencji środków trwałych pozbawi go prawa do zaliczenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko takie jest powszechne w orzecznictwie. W wyroku z 21 września 2000 r., sygn. akt I SA/Po 1328/99 (opubl. ONSA 2001/4/183), Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że zaniechanie wprowadzenia środków trwałych do ewidencji tych środków powoduje niemożność dokonywania przez podatnika odpisów amortyzacyjnych, które byłyby uznane za koszt uzyskania przychodów. Podobnie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 czerwca 2003 r., sygn. akt I SA/Gd 173/2003.

ZAGROŻENIA (-)

Niewprowadzenie środka trwałego, jakim jest zespół komputerowy, do ewidencji środków trwałych pozbawi podatnika prawa do zaliczenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli Czytelnik nie zdecyduje się na wprowadzenie kupionego zestawu komputerowego do ewidencji środków trwałych i amortyzowanie go, może zaliczyć poniesione wydatki bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Taka możliwość wynika z faktu, że wartość nabytego zestawu nie przekracza 3500 zł. Ten sposób rozliczenia nabytego laptopa wynika z art. 22d updof, zgodnie z którym:

(...) podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Z pytania nie wynika, ile dokładnie kosztował laptop. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że jego wartość przekracza 1500 zł. Czytelnik powinien go więc wpisać do prowadzonej przez siebie ewidencji wyposażenia.

KORZYŚCI (+)

Podatnik, który nabył środek trwały o wartości nieprzekraczającej 3500 zł, może wydatek poniesiony na jego zakup zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Ponieważ z pytania nie wynika, czy kupiona drukarka będzie używana tylko z laptopem, czy również z innym komputerem, więc decyzja o tym, czy potraktować ją jako część zespołu komputerowego, czy też jako samodzielne urządzenie, należy do Czytelnika. Drukarka, w zależności od okoliczności, może być bowiem uznana pod względem podatkowym za samodzielnie działające urządzenie, podłączane do różnych komputerów lub innych urządzeń, np. aparatów fotograficznych. Taki sposób kwalifikowania drukarki komputerowej potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 września 2002 r., sygn. akt I SA/Łd 2184/00. Orzekł on, że drukarka, która może współpracować z różnymi komputerami, stanowi samodzielne i zdatne do użytku urządzenie, którego nie należy traktować jako części peryferyjnej. Również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 kwietnia 2000 r., sygn. akt I SA/Wr 671/98, czytamy:

(...) jeżeli z konkretnych okoliczności faktycznych wynika, że podatnik nabył składniki majątku w postaci jednostki centralnej, klawiatury, myszy, monitora i drukarki, które mogą być użytkowane zgodnie ze swoim przeznaczeniem w przypadku ich wzajemnego połączenia w ramach zestawu komputerowego - nie ma podstaw, aby każdy z tych składników z osobna mógł stanowić wydzieloną jednostkę stanowiącą środek trwały (...). Inaczej kształtowałaby się sytuacja, gdyby np. w przypadku drukarki okazało się w konkretnych okolicznościach, że istnieje możliwość jej współpracy z różnymi zestawami komputerowymi, którymi dysponuje podatnik, lub gdy podatnik wykorzystuje drukarkę jako jednostkę odbiorczą współpracującą z zespołami komputerów działających w sieci. Jeżeli okoliczności faktyczne wskazują, że drukarka może współpracować z różnymi komputerami podatnika, należy uznać, że jest ona obiektem kompletnym i zdatnym do użytku niezależnie od podłączenia do konkretnego komputera, nie stanowiąc urządzenia peryferyjnego żadnego z nich.

Jak wynika z powyższego orzeczenia, drukarka może być również urządzeniem peryferyjnym, jeżeli współpracuje wyłącznie z jednym zespołem komputerowym.

Jeżeli zatem nabyta przez Czytelnika drukarka będzie wykorzystywana również do pracy z innymi komputerami niż kupiony laptop, to ze względu na jej niewielką wartość (o czym świadczy podana w pytaniu kwota netto 2923,77 zł należna za zakup wszystkich elementów) Czytelnik może zaliczyć ją bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, bez konieczności uwidaczniania jej w ewidencji wyposażenia lub w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Datą zaliczenia wydatków na zakup drukarki do kosztów uzyskania przychodów będzie data wystawienia faktury.

W ten sam sposób Czytelnik powinien postąpić w przypadku torby do laptopa. Powinien zaliczyć wydatki na jej zakup do kosztów uzyskania przychodów również pod datą wystawienia faktury. Dowodem księgowym, na podstawie którego Czytelnik zaewidencjonuje do kosztów uzyskania przychodów zakup drukarki i torby do laptopa, będzie otrzymana faktura VAT dokumentująca ten zakup.

PRZYKŁAD

Pani Joanna Kowalska prowadzi firmę w zakresie świadczenia usług badania rynku. W lipcu 2008 r. kupiła dla prowadzonej przez siebie działalności laptopa wraz z osprzętem, w tym z drukarką. W zależności od potrzeb ma być ona podłączana również do innych komputerów. Sprzedawca uwidocznił w wystawionej przez siebie fakturze FV nr 1544/07/2008 następujące pozycje:

• laptop Star 2500 LC - 2100 zł + VAT

• mysz bezprzewodowa - 100 zł + VAT

• drukarka laserowa - 600 zł + VAT

• torba do laptopa - 150 zł + VAT

Razem - 2950 zł + VAT

Uwzględniając to, pani Joanna wyceniła w lipcu kupione środki trwałe poprzez spisanie protokołu ich wyceny. Wycena przedstawiała się następująco:

Wycena środka trwałego „zespół komputerowy”

• laptop Star 2500 LC - 2100 zł + VAT

• mysz bezprzewodowa - 100 zł + VAT

Razem wartość środka trwałego - 2200 zł + VAT

Następnie pani Joanna wprowadziła środek trwały do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Wyciąg z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W celu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jednorazowego odpisu amortyzacyjnego pani Joanna sporządziła dowód księgowy nr 1/07/2008/Amort.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z kolei w prowadzonej przez siebie podatkowej księdze przychodów i rozchodów pani Joanna dokonała następujących księgowań:

Wyciąg z księgi za lipiec 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• art. 22a ust. 1, art. 22f ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA