REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować w pkpir zakup laptopa z drukarką

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiłem laptopa, torbę, mysz i drukarkę. Wszystkie te elementy są wykazane na jednej fakturze VAT o wartości netto 2923,77 zł. Czy mogę ten zakup zaliczyć bezpośrednio do kosztów? A może powinienem amortyzować kupiony laptop? W jaki sposób zakup ten zaksięgować w pkpir?

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Czytelnik może zaliczyć laptopa wraz z myszą do środków trwałych (jako zespół komputerowy) i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Ze względu na niską wartość nabytego laptopa wydatki poniesione na jego zakup Czytelnik może również zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na zakup drukarki i torby powinny zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów i zaksięgowane w kolumnie 13 pkpir.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup laptopa wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej z całą pewnością jest wydatkiem związanym z uzyskiwanymi przychodami. W związku z tym jest kosztem podatkowym (art. 22 ust. 1 updof). Sposób rozliczenia wydatków poniesionych na zakup laptopa będzie zależał od Czytelnika. Ze względu na wartość kupionego sprzętu można go amortyzować albo wydatki związane z jego zakupem zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy produkt: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

Amortyzacji podlegają środki trwałe, czyli stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (art. 22 ust. 1 updof).

Żeby więc można było zakwalifikować urządzenie do środków trwałych, musi ono być przede wszystkim kompletne i zdatne do użytku (patrz wyrok NSA w Warszawie z 13 września 2006 r., sygn. akt II FSK 1103/05).

W sytuacji opisanej w pytaniu środkiem trwałym jest zespół komputerowy, na który składa się jednostka centralna, czyli laptop, oraz dołączona do niego mysz. Ze względu na to, że wartość tego zespołu komputerowego nie przekracza 3500 zł, Czytelnik ma wybór. Może dokonywać amortyzacji w czasie albo dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania zestawu komputerowego do używania lub w miesiącu następnym (art. 22 ust. 3 updof).

Dla Czytelnika najkorzystniejsze byłoby zsumowanie wydatków poniesionych na zakup środka trwałego o nazwie zespół komputerowy, a następnie zaksięgowanie ich do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu przyjęcia środka do używania poprzez dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Dowodem księgowym, na podstawie którego Czytelnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodów jednorazowy odpis amortyzacyjny, będzie dokument o nazwie „dowód księgowy dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego”.

Czytelnik powinien również pamiętać, że niewprowadzenie środka trwałego, jakim jest zespół komputerowy, do ewidencji środków trwałych pozbawi go prawa do zaliczenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko takie jest powszechne w orzecznictwie. W wyroku z 21 września 2000 r., sygn. akt I SA/Po 1328/99 (opubl. ONSA 2001/4/183), Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że zaniechanie wprowadzenia środków trwałych do ewidencji tych środków powoduje niemożność dokonywania przez podatnika odpisów amortyzacyjnych, które byłyby uznane za koszt uzyskania przychodów. Podobnie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 czerwca 2003 r., sygn. akt I SA/Gd 173/2003.

ZAGROŻENIA (-)

Niewprowadzenie środka trwałego, jakim jest zespół komputerowy, do ewidencji środków trwałych pozbawi podatnika prawa do zaliczenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Jeżeli Czytelnik nie zdecyduje się na wprowadzenie kupionego zestawu komputerowego do ewidencji środków trwałych i amortyzowanie go, może zaliczyć poniesione wydatki bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Taka możliwość wynika z faktu, że wartość nabytego zestawu nie przekracza 3500 zł. Ten sposób rozliczenia nabytego laptopa wynika z art. 22d updof, zgodnie z którym:

(...) podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Z pytania nie wynika, ile dokładnie kosztował laptop. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że jego wartość przekracza 1500 zł. Czytelnik powinien go więc wpisać do prowadzonej przez siebie ewidencji wyposażenia.

KORZYŚCI (+)

Podatnik, który nabył środek trwały o wartości nieprzekraczającej 3500 zł, może wydatek poniesiony na jego zakup zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Ponieważ z pytania nie wynika, czy kupiona drukarka będzie używana tylko z laptopem, czy również z innym komputerem, więc decyzja o tym, czy potraktować ją jako część zespołu komputerowego, czy też jako samodzielne urządzenie, należy do Czytelnika. Drukarka, w zależności od okoliczności, może być bowiem uznana pod względem podatkowym za samodzielnie działające urządzenie, podłączane do różnych komputerów lub innych urządzeń, np. aparatów fotograficznych. Taki sposób kwalifikowania drukarki komputerowej potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 września 2002 r., sygn. akt I SA/Łd 2184/00. Orzekł on, że drukarka, która może współpracować z różnymi komputerami, stanowi samodzielne i zdatne do użytku urządzenie, którego nie należy traktować jako części peryferyjnej. Również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 kwietnia 2000 r., sygn. akt I SA/Wr 671/98, czytamy:

(...) jeżeli z konkretnych okoliczności faktycznych wynika, że podatnik nabył składniki majątku w postaci jednostki centralnej, klawiatury, myszy, monitora i drukarki, które mogą być użytkowane zgodnie ze swoim przeznaczeniem w przypadku ich wzajemnego połączenia w ramach zestawu komputerowego - nie ma podstaw, aby każdy z tych składników z osobna mógł stanowić wydzieloną jednostkę stanowiącą środek trwały (...). Inaczej kształtowałaby się sytuacja, gdyby np. w przypadku drukarki okazało się w konkretnych okolicznościach, że istnieje możliwość jej współpracy z różnymi zestawami komputerowymi, którymi dysponuje podatnik, lub gdy podatnik wykorzystuje drukarkę jako jednostkę odbiorczą współpracującą z zespołami komputerów działających w sieci. Jeżeli okoliczności faktyczne wskazują, że drukarka może współpracować z różnymi komputerami podatnika, należy uznać, że jest ona obiektem kompletnym i zdatnym do użytku niezależnie od podłączenia do konkretnego komputera, nie stanowiąc urządzenia peryferyjnego żadnego z nich.

Jak wynika z powyższego orzeczenia, drukarka może być również urządzeniem peryferyjnym, jeżeli współpracuje wyłącznie z jednym zespołem komputerowym.

Jeżeli zatem nabyta przez Czytelnika drukarka będzie wykorzystywana również do pracy z innymi komputerami niż kupiony laptop, to ze względu na jej niewielką wartość (o czym świadczy podana w pytaniu kwota netto 2923,77 zł należna za zakup wszystkich elementów) Czytelnik może zaliczyć ją bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, bez konieczności uwidaczniania jej w ewidencji wyposażenia lub w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Datą zaliczenia wydatków na zakup drukarki do kosztów uzyskania przychodów będzie data wystawienia faktury.

W ten sam sposób Czytelnik powinien postąpić w przypadku torby do laptopa. Powinien zaliczyć wydatki na jej zakup do kosztów uzyskania przychodów również pod datą wystawienia faktury. Dowodem księgowym, na podstawie którego Czytelnik zaewidencjonuje do kosztów uzyskania przychodów zakup drukarki i torby do laptopa, będzie otrzymana faktura VAT dokumentująca ten zakup.

PRZYKŁAD

Pani Joanna Kowalska prowadzi firmę w zakresie świadczenia usług badania rynku. W lipcu 2008 r. kupiła dla prowadzonej przez siebie działalności laptopa wraz z osprzętem, w tym z drukarką. W zależności od potrzeb ma być ona podłączana również do innych komputerów. Sprzedawca uwidocznił w wystawionej przez siebie fakturze FV nr 1544/07/2008 następujące pozycje:

• laptop Star 2500 LC - 2100 zł + VAT

• mysz bezprzewodowa - 100 zł + VAT

• drukarka laserowa - 600 zł + VAT

• torba do laptopa - 150 zł + VAT

Razem - 2950 zł + VAT

Uwzględniając to, pani Joanna wyceniła w lipcu kupione środki trwałe poprzez spisanie protokołu ich wyceny. Wycena przedstawiała się następująco:

Wycena środka trwałego „zespół komputerowy”

• laptop Star 2500 LC - 2100 zł + VAT

• mysz bezprzewodowa - 100 zł + VAT

Razem wartość środka trwałego - 2200 zł + VAT

Następnie pani Joanna wprowadziła środek trwały do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Wyciąg z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W celu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jednorazowego odpisu amortyzacyjnego pani Joanna sporządziła dowód księgowy nr 1/07/2008/Amort.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z kolei w prowadzonej przez siebie podatkowej księdze przychodów i rozchodów pani Joanna dokonała następujących księgowań:

Wyciąg z księgi za lipiec 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• art. 22a ust. 1, art. 22f ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box po nowemu. Ministerstwo Finansów potwierdza, że w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

REKLAMA

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

REKLAMA

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

REKLAMA