REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować w pkpir zakup laptopa z drukarką

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiłem laptopa, torbę, mysz i drukarkę. Wszystkie te elementy są wykazane na jednej fakturze VAT o wartości netto 2923,77 zł. Czy mogę ten zakup zaliczyć bezpośrednio do kosztów? A może powinienem amortyzować kupiony laptop? W jaki sposób zakup ten zaksięgować w pkpir?

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Czytelnik może zaliczyć laptopa wraz z myszą do środków trwałych (jako zespół komputerowy) i dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Ze względu na niską wartość nabytego laptopa wydatki poniesione na jego zakup Czytelnik może również zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki na zakup drukarki i torby powinny zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów i zaksięgowane w kolumnie 13 pkpir.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup laptopa wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej z całą pewnością jest wydatkiem związanym z uzyskiwanymi przychodami. W związku z tym jest kosztem podatkowym (art. 22 ust. 1 updof). Sposób rozliczenia wydatków poniesionych na zakup laptopa będzie zależał od Czytelnika. Ze względu na wartość kupionego sprzętu można go amortyzować albo wydatki związane z jego zakupem zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Polecamy produkt: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

Amortyzacji podlegają środki trwałe, czyli stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą (art. 22 ust. 1 updof).

Żeby więc można było zakwalifikować urządzenie do środków trwałych, musi ono być przede wszystkim kompletne i zdatne do użytku (patrz wyrok NSA w Warszawie z 13 września 2006 r., sygn. akt II FSK 1103/05).

W sytuacji opisanej w pytaniu środkiem trwałym jest zespół komputerowy, na który składa się jednostka centralna, czyli laptop, oraz dołączona do niego mysz. Ze względu na to, że wartość tego zespołu komputerowego nie przekracza 3500 zł, Czytelnik ma wybór. Może dokonywać amortyzacji w czasie albo dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania zestawu komputerowego do używania lub w miesiącu następnym (art. 22 ust. 3 updof).

Dla Czytelnika najkorzystniejsze byłoby zsumowanie wydatków poniesionych na zakup środka trwałego o nazwie zespół komputerowy, a następnie zaksięgowanie ich do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu przyjęcia środka do używania poprzez dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Dowodem księgowym, na podstawie którego Czytelnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodów jednorazowy odpis amortyzacyjny, będzie dokument o nazwie „dowód księgowy dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego”.

Czytelnik powinien również pamiętać, że niewprowadzenie środka trwałego, jakim jest zespół komputerowy, do ewidencji środków trwałych pozbawi go prawa do zaliczenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko takie jest powszechne w orzecznictwie. W wyroku z 21 września 2000 r., sygn. akt I SA/Po 1328/99 (opubl. ONSA 2001/4/183), Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że zaniechanie wprowadzenia środków trwałych do ewidencji tych środków powoduje niemożność dokonywania przez podatnika odpisów amortyzacyjnych, które byłyby uznane za koszt uzyskania przychodów. Podobnie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 czerwca 2003 r., sygn. akt I SA/Gd 173/2003.

ZAGROŻENIA (-)

Niewprowadzenie środka trwałego, jakim jest zespół komputerowy, do ewidencji środków trwałych pozbawi podatnika prawa do zaliczenia jednorazowego odpisu amortyzacyjnego do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli Czytelnik nie zdecyduje się na wprowadzenie kupionego zestawu komputerowego do ewidencji środków trwałych i amortyzowanie go, może zaliczyć poniesione wydatki bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Taka możliwość wynika z faktu, że wartość nabytego zestawu nie przekracza 3500 zł. Ten sposób rozliczenia nabytego laptopa wynika z art. 22d updof, zgodnie z którym:

(...) podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Z pytania nie wynika, ile dokładnie kosztował laptop. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że jego wartość przekracza 1500 zł. Czytelnik powinien go więc wpisać do prowadzonej przez siebie ewidencji wyposażenia.

KORZYŚCI (+)

Podatnik, który nabył środek trwały o wartości nieprzekraczającej 3500 zł, może wydatek poniesiony na jego zakup zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Ponieważ z pytania nie wynika, czy kupiona drukarka będzie używana tylko z laptopem, czy również z innym komputerem, więc decyzja o tym, czy potraktować ją jako część zespołu komputerowego, czy też jako samodzielne urządzenie, należy do Czytelnika. Drukarka, w zależności od okoliczności, może być bowiem uznana pod względem podatkowym za samodzielnie działające urządzenie, podłączane do różnych komputerów lub innych urządzeń, np. aparatów fotograficznych. Taki sposób kwalifikowania drukarki komputerowej potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 września 2002 r., sygn. akt I SA/Łd 2184/00. Orzekł on, że drukarka, która może współpracować z różnymi komputerami, stanowi samodzielne i zdatne do użytku urządzenie, którego nie należy traktować jako części peryferyjnej. Również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 kwietnia 2000 r., sygn. akt I SA/Wr 671/98, czytamy:

(...) jeżeli z konkretnych okoliczności faktycznych wynika, że podatnik nabył składniki majątku w postaci jednostki centralnej, klawiatury, myszy, monitora i drukarki, które mogą być użytkowane zgodnie ze swoim przeznaczeniem w przypadku ich wzajemnego połączenia w ramach zestawu komputerowego - nie ma podstaw, aby każdy z tych składników z osobna mógł stanowić wydzieloną jednostkę stanowiącą środek trwały (...). Inaczej kształtowałaby się sytuacja, gdyby np. w przypadku drukarki okazało się w konkretnych okolicznościach, że istnieje możliwość jej współpracy z różnymi zestawami komputerowymi, którymi dysponuje podatnik, lub gdy podatnik wykorzystuje drukarkę jako jednostkę odbiorczą współpracującą z zespołami komputerów działających w sieci. Jeżeli okoliczności faktyczne wskazują, że drukarka może współpracować z różnymi komputerami podatnika, należy uznać, że jest ona obiektem kompletnym i zdatnym do użytku niezależnie od podłączenia do konkretnego komputera, nie stanowiąc urządzenia peryferyjnego żadnego z nich.

Jak wynika z powyższego orzeczenia, drukarka może być również urządzeniem peryferyjnym, jeżeli współpracuje wyłącznie z jednym zespołem komputerowym.

Jeżeli zatem nabyta przez Czytelnika drukarka będzie wykorzystywana również do pracy z innymi komputerami niż kupiony laptop, to ze względu na jej niewielką wartość (o czym świadczy podana w pytaniu kwota netto 2923,77 zł należna za zakup wszystkich elementów) Czytelnik może zaliczyć ją bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, bez konieczności uwidaczniania jej w ewidencji wyposażenia lub w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Datą zaliczenia wydatków na zakup drukarki do kosztów uzyskania przychodów będzie data wystawienia faktury.

W ten sam sposób Czytelnik powinien postąpić w przypadku torby do laptopa. Powinien zaliczyć wydatki na jej zakup do kosztów uzyskania przychodów również pod datą wystawienia faktury. Dowodem księgowym, na podstawie którego Czytelnik zaewidencjonuje do kosztów uzyskania przychodów zakup drukarki i torby do laptopa, będzie otrzymana faktura VAT dokumentująca ten zakup.

PRZYKŁAD

Pani Joanna Kowalska prowadzi firmę w zakresie świadczenia usług badania rynku. W lipcu 2008 r. kupiła dla prowadzonej przez siebie działalności laptopa wraz z osprzętem, w tym z drukarką. W zależności od potrzeb ma być ona podłączana również do innych komputerów. Sprzedawca uwidocznił w wystawionej przez siebie fakturze FV nr 1544/07/2008 następujące pozycje:

• laptop Star 2500 LC - 2100 zł + VAT

• mysz bezprzewodowa - 100 zł + VAT

• drukarka laserowa - 600 zł + VAT

• torba do laptopa - 150 zł + VAT

Razem - 2950 zł + VAT

Uwzględniając to, pani Joanna wyceniła w lipcu kupione środki trwałe poprzez spisanie protokołu ich wyceny. Wycena przedstawiała się następująco:

Wycena środka trwałego „zespół komputerowy”

• laptop Star 2500 LC - 2100 zł + VAT

• mysz bezprzewodowa - 100 zł + VAT

Razem wartość środka trwałego - 2200 zł + VAT

Następnie pani Joanna wprowadziła środek trwały do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Wyciąg z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W celu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jednorazowego odpisu amortyzacyjnego pani Joanna sporządziła dowód księgowy nr 1/07/2008/Amort.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z kolei w prowadzonej przez siebie podatkowej księdze przychodów i rozchodów pani Joanna dokonała następujących księgowań:

Wyciąg z księgi za lipiec 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• art. 22a ust. 1, art. 22f ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

REKLAMA

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA