REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister Finansów zinterpretował ulgę meldunkową korzystnie dla podatników - PITy 2007

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aby sprzedać bez podatku nieruchomość nabytą po 1 stycznia 2007 r. wystarczy wykazać co najmniej 12-miesięczne zameldowanie na pobyt stały w tej nieruchomości. Okres zameldowania dla potrzeb ulgi meldunkowej należy liczyć od daty faktycznego zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu lub budynku. Nie ma przy tym znaczenia czy w chwili zameldowania mieliśmy tytuł własności do tej nieruchomości.

19 lutego 2008 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie „ulgi meldunkowej”. Minister uznał, że do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa.

Oznacza to, że przykładowo osoba legitymująca się co najmniej 12 miesięcznym "stażem meldunkowym" w danym lokalu może sprzedać tą nieruchomość bez podatku dochodowego nawet nazajutrz po nabyciu prawa własności lub spółdzielczego prawa do tego lokalu. Chodzi tu np. o spółdzielców, którzy wykupują swoje mieszkania od spółdzielni, czy dzieci obdarowane przez rodziców mieszkaniem, w którym dotąd mieszkały.

Oczywiście interpretacja działa też wstecz i dotyczy wszystkich osób, które zbyły nieruchomości nabyte przez siebie po 1 stycznia 2007 r. i złożyły do urzędu skarbowego stosowne oświadczenie, że spełniają warunki do skorzystania z ulgi.

REKLAMA


Swą interpretacją Minister Finansów potwierdził w pełni słuszność stanowiska prezentowanego w tej kwestii przez sądy administracyjne.

REKLAMA


Przykładami tego orzecznictwa są wyroki WSA w Szczecinie z 18 lipca 2007 r. (sygn. akt I SA/Sz 330/07) i WSA w Warszawie z 14 listopada 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 1387/07

Sądy administracyjne podkreślały, że jedynym warunkiem skorzystania z ulgi meldunkowej, jest to by okres zameldowania na pobyt stały nie był krótszy niż 12 miesięcy "przed datą zbycia". Nie jest więc konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Nie należy też liczyć okresu zameldowania od 1 stycznia 2007 r. – czyli od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzającej tą ulgę.


Przypomnijmy, że co do zasady trzeba zapłacić podatek od zbycia nieruchomości jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości (dotyczy to też np. mieszkań spółdzielczych).

Jednocześnie (jak poinformował nas 5 marca 2008 r. p. Jakub Lutyk - Rzecznik Prasowy Ministra Finansów) "Minister Finansów podjął prace legislacyjne, których celem jest zapewnienie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia budynku lub lokalu mieszkalnego, przez podatników, którzy nie złożyli w ustawowym terminie oświadczeń, a spełniają warunek zameldowania na pobyt stały w zbywanym budynku lub lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia."

Można mieć więc nadzieję, że osoby takie nie zapłacą podatku - a jeżeli już zapłaciły, że zostanie im zwrócony.

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania zysków ze sprzedaży nieruchomości.

Nowe zasady opodatkowania
(czyli podatek w wysokości 19% dochodu) dotyczą sprzedaży nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. Nowe zasady dotyczą też sprzedaży nieruchomości wybudowanych (oddanych do użytkowania) od dnia 1 stycznia 2007 r..


Stare zasady opodatkowania
(czyli podatek w wysokości 10% przychodu) dotyczą sprzedaży nieruchomości nabytych przed 1 stycznia 2007 r.. Stare zasady dotyczą też sprzedaży nieruchomości wybudowanych (oddanych do użytkowania) przed 1 stycznia 2007 r. przez ich pierwszego właściciela.


Więcej na temat opodatkowania sprzedaży nieruchomości w tekście Rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości w zeznaniu rocznym

REKLAMA


Co do zasady podatku nie musimy płacić, gdy sprzedamy wymienione powyżej nieruchomości bądź prawa po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie. Ta zasada dotyczy jednak wyłącznie sprzedaży poza działalnością gospodarczą.

Jeżeli chcemy sprzedać np. mieszkanie wcześniej niż po 5 latach i uniknąć zapłaty podatku, musimy skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ulga meldunkowa (dotycząca nowych zasad opodatkowania zbycia nieruchomości) polega na tym, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia (art. 21 ust. 1 pkt 126 updof):


a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
b) lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
d) prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, po spełnieniu określonych prawem warunków.


Ze zwolnienia skorzystamy, gdy w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złożymy oświadczenie, że spełniamy warunki do zwolnienia
. Oświadczenie składamy w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według naszego miejsca zamieszkania. Zwolnienie to ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.


Minister Finansów w omawianej interpretacji ogólnej potwierdził, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 updof nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, ani nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu.

Skoro przepis nie precyzuje, czy okres zameldowania rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2007 r. albo od dnia nabycia nieruchomości lub prawa – to przyjąć należy, że obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty ich zbycia.


Interpretacje ogólne Ministra Finansów (wydawane na podstawie art. 14a ordynacji podatkowej) są wiążące dla podległych mu organów podatkowych i organów kontroli skarbowej). Oznacza to, że organy te muszą w swoich decyzjach postępować zgodnie z tezami tych interpretacji.


Opracował Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA