Pytania (i odpowiedzi) z dyżuru telefonicznego z 11 kwietnia 2008 r. - PITy 2007
REKLAMA
REKLAMA
Jak wykazać w zeznaniu rocznym podatek od sprzedaży nieruchomości
REKLAMA
W 2007 r. nabyłem mieszkanie od developera. Po kilku miesiącach je sprzedałem. Wiem że muszę zapłacić podatek od tej transakcji. Nie wiem jednak, gdzie powinienem wykazać w PIT dochód z tego tytułu i gdzie mam wpisać kwotę podatku. Proszę o pomoc.
Sprzedaż lokalu mieszkalnego nabytego w 2007 r. podlega opodatkowaniu według nowych zasad. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym według 19% stawki podlega dochód uzyskany z tej transakcji. Podatek ten trzeba rozliczyć dopiero w zeznaniu rocznym składanym za rok, w którym miała miejsce transakcja sprzedaży i z tego tytułu został osiągnięty dochód.
Dochodu tego nie łączy się jednak z innymi dochodami i nie wykazuje się w zeznaniu rocznym - wykazuje się tylko podatek. Doliczenie tego dochodu np. do pozostałych dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych podlegających wykazaniu w zeznaniu rocznym skutkowałoby opodatkowaniem go według skali, a nie 19% zryczałtowanym podatkiem. Powodowałoby to dodatkowo „przeskoczenie” do wyższego progu tej skali i w konsekwencji - zapłatę podatku w znacznie zawyżonej wysokości.
Dlatego w zeznaniu rocznym wykazuje się sam zryczałtowany podatek, doliczając go do podatku obliczonego od dochodów rozliczanych w danym formularzu zeznania rocznego. Jeśli te pozostałe dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych (a dodatkowo mamy obowiązek rozliczyć 19% zryczałtowany podatek dochodowy od transakcji sprzedaży mieszkania nabytego w 2007 r.) to zeznanie roczne składamy na PIT-36.
Jeśli rozliczamy wyłącznie dochody kapitałowe, np. dochody z giełdy, to zryczałtowany podatek dochodowy ze sprzedaży mieszkania doliczymy do podatku wykazanego w PIT-38. Jeśli natomiast rozliczamy dochody z działalności gospodarczej opodatkowane liniowo, to podatek zryczałtowany doliczymy w PIT-36L.
Czy można korzystać z ulgi odsetkowej na używane mieszkanie czy dom
REKLAMA
W 2006 r. zaciągnąłem kredyt na zakup mieszkania. Kupiłem je na rynku wtórnym (od kolejnego właściciela). W zeznaniu za 2006 r. skorzystałem z ulgi odsetkowej, ale teraz mam wątpliwości czy postąpiłem prawidłowo i czy mogę kontynuować odliczanie odsetek w zeznaniu za 2007 r. Czy przysługiwało mi prawo do odliczenia odsetek od kredytu na zakup używanego mieszkania?
Niestety nie. Ulgą odsetkową objęte były tylko inwestycje związane z nieruchomościami dokonywane na rynku pierwotnym. Katalog celów mieszkaniowych objętych ulgą wymieniał art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej (obecnie tylko w ramach praw nabytych) podlegają odsetki od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:
1) budową budynku mieszkalnego albo
2) wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo
3) zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo
4) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.
W powyższym katalogu nie zostały zatem wymienione inwestycje dokonywane na rynku wtórnym. Dlatego odsetki od kredytu zaciągniętego na ich sfinansowanie nigdy nie były objęte tą ulgą.
Powinien Pan więc jak najszybciej skorygować zeznanie roczne za 2006 r. i dopłacić wynikłą z korekty różnicę podatku wraz z odsetkami za zwłokę. Oczywiście nie powinien Pan również kontynuować odliczania odsetek w zeznaniu za 2007 r.
Jak prawidłowo uwzględnić w zeznaniu rocznym ulgę na Internet i ulgę na wychowywanie dzieci
Wypełniam zeznanie roczne za 2007 r. na PIT-37 i chciałabym skorzystać z ulgi na Internet oraz z ulgi na wychowywanie dzieci. Nie jestem jednak pewna, gdzie w PIT-37 powinnam wpisać odliczane kwoty. Proszę o pomoc, gdyż chciałabym uniknąć wizyty w urzędzie skarbowym z powodu źle wypełnionego formularza…
Chcąc skorzystać z odliczenia wydatków poniesionych na korzystanie z sieci Internet w miejscu zamieszkania oraz z ulgi na wychowywanie dzieci powinna Pani wypełnić załącznik PIT/O, a następnie kwoty odliczeń przenieść do zeznania rocznego.
Wydatki w ramach ulgi na Internet podlegają odliczeniu od dochodu. Należy je więc wykazać w części B załącznika PIT/O, a następnie przenieść do PIT-37, wpisując łączną kwotę odliczeń w poz. 93 (o ile rozlicza się Pani indywidualnie, bądź rozliczając się wspólnie z małżonkiem figuruje Pani w zeznaniu jako „podatnik”).
Z kolei ulga na wychowywanie dzieci jest odliczana od podatku należnego (po uprzednim zmniejszeniu go o podlegające odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne). Odliczenie z tytułu tej ulgi wykazuje się w części C załącznika PIT/O.
Odliczaną kwotę należy następnie przenieść do zeznania rocznego. W PIT-37 należy wpisać ją w poz.106. Zwracam uwagę, że jeśli kwota przysługującego Pani odliczenia z tytułu ulgi na wychowywanie dzieci jest wyższa od podatku (po odliczeniu składek zdrowotnych), to musi Pani ograniczyć odliczenie do wysokości podatku. Niewykorzystana z powodu zbyt niskiego podatku część ulgi niestety przepada, gdyż nie można jej przenieść do odliczenia za lata następne.
W jaki sposób otrzymać zwrot podatku inaczej niż poprzez pocztę
W rozliczeniu za 2007 r. wyszedł mi spory zwrot podatku. Wiem, że poczta pobiera sporą opłatę za przekaz. Chciałbym jej uniknąć. Czy można domagać się, aby urząd skarbowy zwrócił mi nadpłatę w inny sposób?
Tak. Jeśli chce Pan otrzymać zwrot podatku w innej formie, np. na rachunek bankowy, musi Pan o jego numerze poinformować urząd skarbowy, do którego złoży Pan swoje zeznanie. W tym celu musi Pan wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu NIP-3 (jest on właściwy dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej), wpisując w części B.7 numer rachunku bankowego, na który urząd ma przekazać nadpłatę podatku wynikającą z Pańskiego zeznania.
Otrzymanie zgłoszenia aktualizacyjnego z numerem rachunku obliguje urząd do przekazania Panu nadpłaty na konto. Jeśli urząd pomimo to wysłałby Panu nadpłatę pocztą, ma Pan prawo nie przyjąć przekazu i domagać się zwrotu na wskazany w zgłoszeniu rachunek bankowy. W takim przypadku koszty błędnie wysłanego przekazu ma obowiązek ponieść urząd, a Pan nie powinien zostać nimi obciążony.
Dyżur prowadziła i odpowiedzi udzielała
Anna Welsyng
radca prawny
doradca podatkowy
kancelaria www.welsyng.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat