REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pytania (i odpowiedzi) z dyżuru telefonicznego z 11 kwietnia 2008 r. - PITy 2007

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Przeczytaj wybrane odpowiedzi na pytania z dyżuru telefonicznego naszego Eksperta.
Poruszane były m.in. kwestie opodatkowania nieruchomości, ulgi odsetkowej, ulgi internetowej i ulgi z tytułu wychowywania dzieci.


Jak wykazać w zeznaniu rocznym podatek od sprzedaży nieruchomości

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA


W 2007 r. nabyłem mieszkanie od developera. Po kilku miesiącach je sprzedałem. Wiem że muszę zapłacić podatek od tej transakcji. Nie wiem jednak, gdzie powinienem wykazać w PIT dochód z tego tytułu i gdzie mam wpisać kwotę podatku. Proszę o pomoc.


Sprzedaż lokalu mieszkalnego nabytego w 2007 r. podlega opodatkowaniu według nowych zasad. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym według 19% stawki podlega dochód uzyskany z tej transakcji. Podatek ten trzeba rozliczyć dopiero w zeznaniu rocznym składanym za rok, w którym miała miejsce transakcja sprzedaży i z tego tytułu został osiągnięty dochód.

Dochodu tego nie łączy się jednak z innymi dochodami i nie wykazuje się w zeznaniu rocznym - wykazuje się tylko podatek. Doliczenie tego dochodu np. do pozostałych dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych podlegających wykazaniu w zeznaniu rocznym skutkowałoby opodatkowaniem go według skali, a nie 19% zryczałtowanym podatkiem. Powodowałoby to dodatkowo „przeskoczenie” do wyższego progu tej skali i w konsekwencji - zapłatę podatku w znacznie zawyżonej wysokości.

Dlatego w zeznaniu rocznym wykazuje się sam zryczałtowany podatek, doliczając go do podatku obliczonego od dochodów rozliczanych w danym formularzu zeznania rocznego. Jeśli te pozostałe dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych (a dodatkowo mamy obowiązek rozliczyć 19% zryczałtowany podatek dochodowy od transakcji sprzedaży mieszkania nabytego w 2007 r.) to zeznanie roczne składamy na PIT-36.

Jeśli rozliczamy wyłącznie dochody kapitałowe, np. dochody z giełdy, to zryczałtowany podatek dochodowy ze sprzedaży mieszkania doliczymy do podatku wykazanego w PIT-38. Jeśli natomiast rozliczamy dochody z działalności gospodarczej opodatkowane liniowo, to podatek zryczałtowany doliczymy w PIT-36L.


Czy można korzystać z ulgi odsetkowej na używane mieszkanie czy dom

REKLAMA


W 2006 r. zaciągnąłem kredyt na zakup mieszkania. Kupiłem je na rynku wtórnym (od kolejnego właściciela). W zeznaniu za 2006 r. skorzystałem z ulgi odsetkowej, ale teraz mam wątpliwości czy postąpiłem prawidłowo i czy mogę kontynuować odliczanie odsetek w zeznaniu za 2007 r. Czy przysługiwało mi prawo do odliczenia odsetek od kredytu na zakup używanego mieszkania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niestety nie. Ulgą odsetkową objęte były tylko inwestycje związane z nieruchomościami dokonywane na rynku pierwotnym. Katalog celów mieszkaniowych objętych ulgą wymieniał art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej (obecnie tylko w ramach praw nabytych) podlegają odsetki od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1) budową budynku mieszkalnego albo

2) wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3) zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.


W powyższym katalogu nie zostały zatem wymienione inwestycje dokonywane na rynku wtórnym. Dlatego odsetki od kredytu zaciągniętego na ich sfinansowanie nigdy nie były objęte tą ulgą.


Powinien Pan więc jak najszybciej skorygować zeznanie roczne za 2006 r. i dopłacić wynikłą z korekty różnicę podatku wraz z odsetkami za zwłokę. Oczywiście nie powinien Pan również kontynuować odliczania odsetek w zeznaniu za 2007 r.


Jak prawidłowo uwzględnić w zeznaniu rocznym ulgę na Internet i ulgę na wychowywanie dzieci


Wypełniam zeznanie roczne za 2007 r. na PIT-37 i chciałabym skorzystać z ulgi na Internet oraz z ulgi na wychowywanie dzieci. Nie jestem jednak pewna, gdzie w PIT-37 powinnam wpisać odliczane kwoty. Proszę o pomoc, gdyż chciałabym uniknąć wizyty w urzędzie skarbowym z powodu źle wypełnionego formularza…


Chcąc skorzystać z odliczenia wydatków poniesionych na korzystanie z sieci Internet w miejscu zamieszkania oraz z ulgi na wychowywanie dzieci powinna Pani wypełnić załącznik PIT/O, a następnie kwoty odliczeń przenieść do zeznania rocznego.

Wydatki w ramach ulgi na Internet podlegają odliczeniu od dochodu. Należy je więc wykazać w części B załącznika PIT/O, a następnie przenieść do PIT-37, wpisując łączną kwotę odliczeń w poz. 93 (o ile rozlicza się Pani indywidualnie, bądź rozliczając się wspólnie z małżonkiem figuruje Pani w zeznaniu jako „podatnik”).

Z kolei ulga na wychowywanie dzieci jest odliczana od podatku należnego (po uprzednim zmniejszeniu go o podlegające odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne). Odliczenie z tytułu tej ulgi wykazuje się w części C załącznika PIT/O.

Odliczaną kwotę należy następnie przenieść do zeznania rocznego. W PIT-37 należy wpisać ją w poz.106. Zwracam uwagę, że jeśli kwota przysługującego Pani odliczenia z tytułu ulgi na wychowywanie dzieci jest wyższa od podatku (po odliczeniu składek zdrowotnych), to musi Pani ograniczyć odliczenie do wysokości podatku. Niewykorzystana z powodu zbyt niskiego podatku część ulgi niestety przepada, gdyż nie można jej przenieść do odliczenia za lata następne.


W jaki sposób otrzymać zwrot podatku inaczej niż poprzez pocztę


W rozliczeniu za 2007 r. wyszedł mi spory zwrot podatku. Wiem, że poczta pobiera sporą opłatę za przekaz. Chciałbym jej uniknąć. Czy można domagać się, aby urząd skarbowy zwrócił mi nadpłatę w inny sposób?


Tak. Jeśli chce Pan otrzymać zwrot podatku w innej formie, np. na rachunek bankowy, musi Pan o jego numerze poinformować urząd skarbowy, do którego złoży Pan swoje zeznanie. W tym celu musi Pan wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu NIP-3 (jest on właściwy dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej), wpisując w części B.7 numer rachunku bankowego, na który urząd ma przekazać nadpłatę podatku wynikającą z Pańskiego zeznania.

Otrzymanie zgłoszenia aktualizacyjnego z numerem rachunku obliguje urząd do przekazania Panu nadpłaty na konto. Jeśli urząd pomimo to wysłałby Panu nadpłatę pocztą, ma Pan prawo nie przyjąć przekazu i domagać się zwrotu na wskazany w zgłoszeniu rachunek bankowy. W takim przypadku koszty błędnie wysłanego przekazu ma obowiązek ponieść urząd, a Pan nie powinien zostać nimi obciążony.


Dyżur prowadziła i odpowiedzi udzielała


Anna Welsyng

radca prawny

doradca podatkowy

kancelaria www.welsyng.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA