REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pytania (i odpowiedzi) z dyżuru telefonicznego z 11 kwietnia 2008 r. - PITy 2007

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Przeczytaj wybrane odpowiedzi na pytania z dyżuru telefonicznego naszego Eksperta.
Poruszane były m.in. kwestie opodatkowania nieruchomości, ulgi odsetkowej, ulgi internetowej i ulgi z tytułu wychowywania dzieci.


Jak wykazać w zeznaniu rocznym podatek od sprzedaży nieruchomości

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA


W 2007 r. nabyłem mieszkanie od developera. Po kilku miesiącach je sprzedałem. Wiem że muszę zapłacić podatek od tej transakcji. Nie wiem jednak, gdzie powinienem wykazać w PIT dochód z tego tytułu i gdzie mam wpisać kwotę podatku. Proszę o pomoc.


Sprzedaż lokalu mieszkalnego nabytego w 2007 r. podlega opodatkowaniu według nowych zasad. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym według 19% stawki podlega dochód uzyskany z tej transakcji. Podatek ten trzeba rozliczyć dopiero w zeznaniu rocznym składanym za rok, w którym miała miejsce transakcja sprzedaży i z tego tytułu został osiągnięty dochód.

Dochodu tego nie łączy się jednak z innymi dochodami i nie wykazuje się w zeznaniu rocznym - wykazuje się tylko podatek. Doliczenie tego dochodu np. do pozostałych dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych podlegających wykazaniu w zeznaniu rocznym skutkowałoby opodatkowaniem go według skali, a nie 19% zryczałtowanym podatkiem. Powodowałoby to dodatkowo „przeskoczenie” do wyższego progu tej skali i w konsekwencji - zapłatę podatku w znacznie zawyżonej wysokości.

Dlatego w zeznaniu rocznym wykazuje się sam zryczałtowany podatek, doliczając go do podatku obliczonego od dochodów rozliczanych w danym formularzu zeznania rocznego. Jeśli te pozostałe dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych (a dodatkowo mamy obowiązek rozliczyć 19% zryczałtowany podatek dochodowy od transakcji sprzedaży mieszkania nabytego w 2007 r.) to zeznanie roczne składamy na PIT-36.

Jeśli rozliczamy wyłącznie dochody kapitałowe, np. dochody z giełdy, to zryczałtowany podatek dochodowy ze sprzedaży mieszkania doliczymy do podatku wykazanego w PIT-38. Jeśli natomiast rozliczamy dochody z działalności gospodarczej opodatkowane liniowo, to podatek zryczałtowany doliczymy w PIT-36L.


Czy można korzystać z ulgi odsetkowej na używane mieszkanie czy dom

REKLAMA


W 2006 r. zaciągnąłem kredyt na zakup mieszkania. Kupiłem je na rynku wtórnym (od kolejnego właściciela). W zeznaniu za 2006 r. skorzystałem z ulgi odsetkowej, ale teraz mam wątpliwości czy postąpiłem prawidłowo i czy mogę kontynuować odliczanie odsetek w zeznaniu za 2007 r. Czy przysługiwało mi prawo do odliczenia odsetek od kredytu na zakup używanego mieszkania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niestety nie. Ulgą odsetkową objęte były tylko inwestycje związane z nieruchomościami dokonywane na rynku pierwotnym. Katalog celów mieszkaniowych objętych ulgą wymieniał art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej (obecnie tylko w ramach praw nabytych) podlegają odsetki od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1) budową budynku mieszkalnego albo

2) wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3) zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.


W powyższym katalogu nie zostały zatem wymienione inwestycje dokonywane na rynku wtórnym. Dlatego odsetki od kredytu zaciągniętego na ich sfinansowanie nigdy nie były objęte tą ulgą.


Powinien Pan więc jak najszybciej skorygować zeznanie roczne za 2006 r. i dopłacić wynikłą z korekty różnicę podatku wraz z odsetkami za zwłokę. Oczywiście nie powinien Pan również kontynuować odliczania odsetek w zeznaniu za 2007 r.


Jak prawidłowo uwzględnić w zeznaniu rocznym ulgę na Internet i ulgę na wychowywanie dzieci


Wypełniam zeznanie roczne za 2007 r. na PIT-37 i chciałabym skorzystać z ulgi na Internet oraz z ulgi na wychowywanie dzieci. Nie jestem jednak pewna, gdzie w PIT-37 powinnam wpisać odliczane kwoty. Proszę o pomoc, gdyż chciałabym uniknąć wizyty w urzędzie skarbowym z powodu źle wypełnionego formularza…


Chcąc skorzystać z odliczenia wydatków poniesionych na korzystanie z sieci Internet w miejscu zamieszkania oraz z ulgi na wychowywanie dzieci powinna Pani wypełnić załącznik PIT/O, a następnie kwoty odliczeń przenieść do zeznania rocznego.

Wydatki w ramach ulgi na Internet podlegają odliczeniu od dochodu. Należy je więc wykazać w części B załącznika PIT/O, a następnie przenieść do PIT-37, wpisując łączną kwotę odliczeń w poz. 93 (o ile rozlicza się Pani indywidualnie, bądź rozliczając się wspólnie z małżonkiem figuruje Pani w zeznaniu jako „podatnik”).

Z kolei ulga na wychowywanie dzieci jest odliczana od podatku należnego (po uprzednim zmniejszeniu go o podlegające odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne). Odliczenie z tytułu tej ulgi wykazuje się w części C załącznika PIT/O.

Odliczaną kwotę należy następnie przenieść do zeznania rocznego. W PIT-37 należy wpisać ją w poz.106. Zwracam uwagę, że jeśli kwota przysługującego Pani odliczenia z tytułu ulgi na wychowywanie dzieci jest wyższa od podatku (po odliczeniu składek zdrowotnych), to musi Pani ograniczyć odliczenie do wysokości podatku. Niewykorzystana z powodu zbyt niskiego podatku część ulgi niestety przepada, gdyż nie można jej przenieść do odliczenia za lata następne.


W jaki sposób otrzymać zwrot podatku inaczej niż poprzez pocztę


W rozliczeniu za 2007 r. wyszedł mi spory zwrot podatku. Wiem, że poczta pobiera sporą opłatę za przekaz. Chciałbym jej uniknąć. Czy można domagać się, aby urząd skarbowy zwrócił mi nadpłatę w inny sposób?


Tak. Jeśli chce Pan otrzymać zwrot podatku w innej formie, np. na rachunek bankowy, musi Pan o jego numerze poinformować urząd skarbowy, do którego złoży Pan swoje zeznanie. W tym celu musi Pan wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu NIP-3 (jest on właściwy dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej), wpisując w części B.7 numer rachunku bankowego, na który urząd ma przekazać nadpłatę podatku wynikającą z Pańskiego zeznania.

Otrzymanie zgłoszenia aktualizacyjnego z numerem rachunku obliguje urząd do przekazania Panu nadpłaty na konto. Jeśli urząd pomimo to wysłałby Panu nadpłatę pocztą, ma Pan prawo nie przyjąć przekazu i domagać się zwrotu na wskazany w zgłoszeniu rachunek bankowy. W takim przypadku koszty błędnie wysłanego przekazu ma obowiązek ponieść urząd, a Pan nie powinien zostać nimi obciążony.


Dyżur prowadziła i odpowiedzi udzielała


Anna Welsyng

radca prawny

doradca podatkowy

kancelaria www.welsyng.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA