REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pytania (i odpowiedzi) z dyżuru telefonicznego z 11 kwietnia 2008 r. - PITy 2007

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Przeczytaj wybrane odpowiedzi na pytania z dyżuru telefonicznego naszego Eksperta. Poruszane były m.in. kwestie opodatkowania nieruchomości, ulgi odsetkowej, ulgi internetowej i ulgi z tytułu wychowywania dzieci.


Jak wykazać w zeznaniu rocznym podatek od sprzedaży nieruchomości

REKLAMA

Autopromocja


W 2007 r. nabyłem mieszkanie od developera. Po kilku miesiącach je sprzedałem. Wiem że muszę zapłacić podatek od tej transakcji. Nie wiem jednak, gdzie powinienem wykazać w PIT dochód z tego tytułu i gdzie mam wpisać kwotę podatku. Proszę o pomoc.


Sprzedaż lokalu mieszkalnego nabytego w 2007 r. podlega opodatkowaniu według nowych zasad. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym według 19% stawki podlega dochód uzyskany z tej transakcji. Podatek ten trzeba rozliczyć dopiero w zeznaniu rocznym składanym za rok, w którym miała miejsce transakcja sprzedaży i z tego tytułu został osiągnięty dochód.

Dochodu tego nie łączy się jednak z innymi dochodami i nie wykazuje się w zeznaniu rocznym - wykazuje się tylko podatek. Doliczenie tego dochodu np. do pozostałych dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych podlegających wykazaniu w zeznaniu rocznym skutkowałoby opodatkowaniem go według skali, a nie 19% zryczałtowanym podatkiem. Powodowałoby to dodatkowo „przeskoczenie” do wyższego progu tej skali i w konsekwencji - zapłatę podatku w znacznie zawyżonej wysokości.

Dlatego w zeznaniu rocznym wykazuje się sam zryczałtowany podatek, doliczając go do podatku obliczonego od dochodów rozliczanych w danym formularzu zeznania rocznego. Jeśli te pozostałe dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych (a dodatkowo mamy obowiązek rozliczyć 19% zryczałtowany podatek dochodowy od transakcji sprzedaży mieszkania nabytego w 2007 r.) to zeznanie roczne składamy na PIT-36.

Jeśli rozliczamy wyłącznie dochody kapitałowe, np. dochody z giełdy, to zryczałtowany podatek dochodowy ze sprzedaży mieszkania doliczymy do podatku wykazanego w PIT-38. Jeśli natomiast rozliczamy dochody z działalności gospodarczej opodatkowane liniowo, to podatek zryczałtowany doliczymy w PIT-36L.


Czy można korzystać z ulgi odsetkowej na używane mieszkanie czy dom

REKLAMA


W 2006 r. zaciągnąłem kredyt na zakup mieszkania. Kupiłem je na rynku wtórnym (od kolejnego właściciela). W zeznaniu za 2006 r. skorzystałem z ulgi odsetkowej, ale teraz mam wątpliwości czy postąpiłem prawidłowo i czy mogę kontynuować odliczanie odsetek w zeznaniu za 2007 r. Czy przysługiwało mi prawo do odliczenia odsetek od kredytu na zakup używanego mieszkania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niestety nie. Ulgą odsetkową objęte były tylko inwestycje związane z nieruchomościami dokonywane na rynku pierwotnym. Katalog celów mieszkaniowych objętych ulgą wymieniał art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej (obecnie tylko w ramach praw nabytych) podlegają odsetki od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1) budową budynku mieszkalnego albo

2) wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3) zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.


W powyższym katalogu nie zostały zatem wymienione inwestycje dokonywane na rynku wtórnym. Dlatego odsetki od kredytu zaciągniętego na ich sfinansowanie nigdy nie były objęte tą ulgą.


Powinien Pan więc jak najszybciej skorygować zeznanie roczne za 2006 r. i dopłacić wynikłą z korekty różnicę podatku wraz z odsetkami za zwłokę. Oczywiście nie powinien Pan również kontynuować odliczania odsetek w zeznaniu za 2007 r.


Jak prawidłowo uwzględnić w zeznaniu rocznym ulgę na Internet i ulgę na wychowywanie dzieci


Wypełniam zeznanie roczne za 2007 r. na PIT-37 i chciałabym skorzystać z ulgi na Internet oraz z ulgi na wychowywanie dzieci. Nie jestem jednak pewna, gdzie w PIT-37 powinnam wpisać odliczane kwoty. Proszę o pomoc, gdyż chciałabym uniknąć wizyty w urzędzie skarbowym z powodu źle wypełnionego formularza…


Chcąc skorzystać z odliczenia wydatków poniesionych na korzystanie z sieci Internet w miejscu zamieszkania oraz z ulgi na wychowywanie dzieci powinna Pani wypełnić załącznik PIT/O, a następnie kwoty odliczeń przenieść do zeznania rocznego.

Wydatki w ramach ulgi na Internet podlegają odliczeniu od dochodu. Należy je więc wykazać w części B załącznika PIT/O, a następnie przenieść do PIT-37, wpisując łączną kwotę odliczeń w poz. 93 (o ile rozlicza się Pani indywidualnie, bądź rozliczając się wspólnie z małżonkiem figuruje Pani w zeznaniu jako „podatnik”).

Z kolei ulga na wychowywanie dzieci jest odliczana od podatku należnego (po uprzednim zmniejszeniu go o podlegające odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne). Odliczenie z tytułu tej ulgi wykazuje się w części C załącznika PIT/O.

Odliczaną kwotę należy następnie przenieść do zeznania rocznego. W PIT-37 należy wpisać ją w poz.106. Zwracam uwagę, że jeśli kwota przysługującego Pani odliczenia z tytułu ulgi na wychowywanie dzieci jest wyższa od podatku (po odliczeniu składek zdrowotnych), to musi Pani ograniczyć odliczenie do wysokości podatku. Niewykorzystana z powodu zbyt niskiego podatku część ulgi niestety przepada, gdyż nie można jej przenieść do odliczenia za lata następne.


W jaki sposób otrzymać zwrot podatku inaczej niż poprzez pocztę


W rozliczeniu za 2007 r. wyszedł mi spory zwrot podatku. Wiem, że poczta pobiera sporą opłatę za przekaz. Chciałbym jej uniknąć. Czy można domagać się, aby urząd skarbowy zwrócił mi nadpłatę w inny sposób?


Tak. Jeśli chce Pan otrzymać zwrot podatku w innej formie, np. na rachunek bankowy, musi Pan o jego numerze poinformować urząd skarbowy, do którego złoży Pan swoje zeznanie. W tym celu musi Pan wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu NIP-3 (jest on właściwy dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej), wpisując w części B.7 numer rachunku bankowego, na który urząd ma przekazać nadpłatę podatku wynikającą z Pańskiego zeznania.

Otrzymanie zgłoszenia aktualizacyjnego z numerem rachunku obliguje urząd do przekazania Panu nadpłaty na konto. Jeśli urząd pomimo to wysłałby Panu nadpłatę pocztą, ma Pan prawo nie przyjąć przekazu i domagać się zwrotu na wskazany w zgłoszeniu rachunek bankowy. W takim przypadku koszty błędnie wysłanego przekazu ma obowiązek ponieść urząd, a Pan nie powinien zostać nimi obciążony.


Dyżur prowadziła i odpowiedzi udzielała


Anna Welsyng

radca prawny

doradca podatkowy

kancelaria www.welsyng.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

REKLAMA

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

Skarbówka zajęła emerytowi kwotę wolną od potrąceń. W efekcie pozbawiono seniora środków na podstawowe bieżące potrzeby życiowe

Organy egzekucyjne dwukrotnie potrąciły należności ze świadczenia emerytalnego seniora, co pozbawiło go środków niezbędnych do życia. Najpierw zajęcia dokonał ZUS, a następnie urząd skarbowy, ściągając dodatkowe środki z jego konta bankowego. Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Obywatelskich, a Ministerstwo Finansów zapowiedziało analizę przepisów w celu uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości.

REKLAMA