REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustanowić pełnomocnika by mógł podpisać za nas PIT - PITy 2007

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
pit 2007
pit 2007

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli nie możemy sami podpisać zeznania podatkowego wyręczmy się pełnomocnikiem.

Przed 1 stycznia 2007 r. istniały wątpliwości, czy pełnomocnik może podpisać deklarację podatkową (w tym zeznanie roczne). Większa część organów podatkowych uważała, że jest to niemożliwe, gdyż złożenie np. PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L to rodzaj oświadczenia wiedzy o stanie rozliczeń podatkowych podatnika zagrożony w przypadku jego wadliwości nawet karą. Oświadczenie o takiej randze powinna więc składać osoba, która zagrożona jest odpowiedzialnością za wszelkie skutki takiego oświadczenia. Tak było w przeszłości.

REKLAMA

Autopromocja


Obecnie nie ma żadnych wątpliwości, że na PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L nie muszą figurować podpisy podatnika lub podatników (w przypadku wspólnego rozliczenia małżonków). Może je zastąpić podpis pełnomocnika. Tą możliwość dał art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej. Na tej podstawie, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.


Niezbędne jest jednak zachowanie odpowiedniej procedury. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.


Dodatkowo w przypadku podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby, które są zobowiązane do podpisania deklaracji. Tak więc małżonkowie planujący wspólne rozliczenie za 2008 r. muszą wspólnie udzielić pełnomocnictwa wybranej osobie. W pozostałym zakresie do pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stosuje się obowiązujące przed 2007 r. jak i teraz przepisy o pełnomocnictwie w postępowaniu podatkowym.

REKLAMA


Z zastrzeżeniem że jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji. Należy jednak pamiętać, że podatnik poniesie wszystkie konsekwencje wadliwego sporządzenia przez pełnomocnika zeznania np. PIT-36, PIT-37, PIT-38, PIT-36L w tym złożenia go po 30 kwietnia 2008 r. .

W przypadku wykrycia przez podatnika wad w deklaracji powinien on jak najszybciej złożyć korektę wadliwej deklaracji. Zazwyczaj popełnienie błędu w rozliczeniach z fiskusem zagrożone jest sankcjami karnymi. Od tego ryzyka uwalnia tzw. czynny żal. Jednak w przypadku prawidłowej i kompletnej korekty deklaracji nie ma potrzeby go składać.

Wynika to wprost z art. 16a Kodeksu karnego skarbowego, zgodnie z którym podatnik nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, jeżeli złożył korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i w całości uiścił podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Pełnomocnictwo do podpisania zeznania rocznego będzie prawdopodobnie często udzielane członkom najbliższej rodziny przez Polaków obecnie pracujące za granicą i tam przebywających, które muszą rozliczać swoje podatki w Polsce. Dla tych osób możliwość złożenia zeznania rocznego za pośrednictwem pełnomocnika jest dużym ułatwieniem.

Kraków 15 marca 2008 r.,

Anna Kowalska, zam. Kraków ul. Boczna 1/1

NIP: 111-111-11-11

Jan Kowalski, zam. Kraków ul. Boczna 1/1

NIP: 222-222-22-22

Do:

Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście


Na podstawie art. 80a Ordynacji podatkowej zawiadamiamy niniejszym o udzieleniu przez nas pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji, które jesteśmy zobowiązani składać jako podatnicy. Pełnomocnictwo zostało udzielone Pani Ewelinie Kwiatek zamieszkałej w …….. przy ul. ……….., legitymującej się dowodem osobistym nr ……….. oraz posiadającej NIP …………

Anna Kowalska, Jan Kowalski

Załącznik: Treść pełnomocnictwa:


Kraków 14 marca 2008 r.


Pełnomocnictwo do podpisywania PIT-37


My niżej podpisani udzielamy niniejszym pełnomocnictwa Pani ….. Ewelinie Kwiatek zamieszkałej w …….. przy ul. ……….., legitymującej się dowodem osobistym nr ……….. oraz posiadającej NIP ………… do złożenia i podpisania w naszym imieniu zeznania PIT-37 w odniesieniu do naszych dochodów za rok 2007.

Anna Kowalska, Jan Kowalski


Tomasz Król

ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

REKLAMA