REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty bankowe są kosztem, premia za lojalność – przychodem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
umowa rachunku bankowego; opłaty bankowe kosztem uzyskania przychodu
umowa rachunku bankowego; opłaty bankowe kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, a także za wszystkie ewentualne usługi dodatkowe (przykładowo: obsługa księgowa i podatkowa, concierge urzędowe, czy pakiet ubezpieczeń majątkowych związanych z ryzykami występującymi przy prowadzonej działalności gospodarczej). Jednak nie można uznać za koszt uzyskania przychodów wydatków na inwestowanie przez bank ustalonych kwot w wybrany produkt inwestycyjny.

Umowy dotyczące prowadzenia rachunków bankowych przedsiębiorców bywają mocno skomplikowane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pewien przedsiębiorca chciał zawrzeć taką umowę z jednym z banków. Bank oferował umowę o prowadzenie firmowego rachunku bankowego i usługi dodatkowe na okres 15 lat.

Na podstawie tej umowy bank będzie prowadził rachunek bankowy przedsiębiorcy (za pośrednictwem tego rachunku bankowego będą dokonywane rozliczenia związane z prowadzoną działalnością gospodarczą) oraz zapewniał szereg usług dodatkowych, takich jak:

- obsługa księgowa i podatkowa polegająca na wsparciu przy dokonywaniu rozliczeń podatkowych oraz ZUS, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

REKLAMA

- concierge urzędowe polegające na wsparciu merytorycznym, a także w niektórych przypadkach osobistym współpracujących z bankiem konsultantów w załatwieniu spraw w urzędach wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- pakiet ubezpieczeń majątkowych związanych z ryzykami występującymi przy prowadzonej działalności gospodarczej (ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem, ubezpieczenie sprzętu biurowego, ubezpieczenie pomocy medycznej i technicznej w firmie).

Przedsiębiorca na mocy tej umowy będzie uprawniony do otrzymania premii za lojalność, której wysokość będzie uzależniona od długości okresu, w jakim przedsiębiorca będzie korzystał z rachunku bankowego prowadzonego przez bank.

Z tytułu prowadzenia rachunku oraz usług dodatkowych bank będzie oczywiście pobierał miesięczne wynagrodzenie. Bank oferuje przystąpienie do jednego z kilku wariantów rachunku różniących się pobieraną przez bank opłatą za prowadzenie rachunku i usługi dodatkowe. W zależności od wybranego wariantu rachunku bankowego opłata za całość usług świadczonych przez bank na podstawie umowy rachunku bankowego, a więc za prowadzenie rachunku bankowego i usługi dodatkowe będzie wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Bank w trakcie trwania umowy rachunku bankowego będzie zobowiązany w ustalonych okresach inwestować ustaloną kwotę w wybrany produkt inwestycyjny. Im wyższy wariant rachunku tym wyższa kwota, jaką bank będzie inwestować z przeznaczeniem na przyszłą wypłatę premii za lojalność. Inwestycje z przeznaczeniem na wypłatę premii za lojalność będą dokonywane przez bank we własnym imieniu i na własny rachunek i z własnych środków banku.

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Przedsiębiorca wystąpił o interpretację podatkową pytając fiskusa:

1. Czy opłata ponoszona na rzecz banku na podstawie umowy rachunku bankowego z tytułu prowadzenia rachunku bankowego i usług dodatkowych stanowi koszt uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej?

2. Czy otrzymana premia za lojalność będzie przychodem z prowadzonej działalności gospodarczej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji przepisów ustawy o PIT z 18 lipca 2012 r. (nr IPPB1/415-422/12-2/AM) stwierdził, że:

1. Przedsiębiorca może uznać za koszt uzyskania przychodów wydatki dotyczące opłat za prowadzenie rachunku bankowego, a także za wszystkie ww. usługi dodatkowe (obsługa księgowa i podatkowa, concierge urzędowe i pakiet ubezpieczeń majątkowych związanych z ryzykami występującymi przy prowadzonej działalności gospodarczej).

Jednak przedsiębiorca nie może uznać za koszt uzyskania przychodów poniesionych przez niego wydatków w części przeznaczonej na inwestowanie przez bank ustalonych kwot w wybrany produkt inwestycyjny.

2. Natomiast przychodem z działalności gospodarczej będzie u przedsiębiorcy otrzymana premia za lojalność wyłącznie w części, w jakiej pozostaje w związku z pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - wykaz materiałów budowlanych

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA