REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skala podatkowa, stawka liniowa, czy ryczałt? Kończy się czas na zmianę formy opodatkowania. Każda ma plusy i minusy. Sprawdź jakie.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
forma opodatkowania PIT podatek dochodowy
Skala podatkowa, stawka liniowa, czy ryczałt? Kończy się czas na zmianę formy opodatkowania. Każda ma plusy i minusy. Sprawdź jakie.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wybrana forma opodatkowania działalności gospodarczej nie jest przypisana do podatnika na zawsze. Może ją zmienić, ale w większości przypadków tylko do 20 lutego.

Jakie formy opodatkowania może wybrać przedsiębiorca?

Przedsiębiorcy mogą w 2024 r. wybierać między trzema formami opodatkowania:
- na zasadach ogólnych (według skali podatkowej),
- stawką liniową,
- ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Istnieje także czwarta forma opodatkowania – karta podatkowa, ale mogą korzystać z niej tylko te podmioty, które były opodatkowane w tej formie na dzień 31 grudnia 2021 r. i kontynuują to opodatkowanie. Oznacza to, że nie ma możliwości wyboru karty podatkowej jako formy opodatkowania w 2024 r., jeśli podatnik nie był wcześniej tak opodatkowany.
To jaką formę opodatkowania wybierze przedsiębiorca istotnie wpłynie na poziom jego obciążeń podatkowych. Nie jest jednak tak, że którakolwiek ze wskazanych form jest lepsza od innej – wybór zawsze musi być uzależnionych od specyfiki prowadzonej działalności i dostosowany do jej potrzeb.

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie według skali podatkowej – wady i zalety

Do podstawowych zalet korzystania z opodatkowania na zasadach ogólnych należą:
- prawo do korzystania z ulg podatkowych,
- prawo do rozliczenia z małżonkiem,
- prawo do rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko,
- możliwość stosowania kosztów uzyskania przychodów,
- możliwość stosowania kwoty wolnej (w 2024 r. – 30.000 zł).

Jednak ta forma opodatkowania ma jednocześnie wady, do których należą:
- konieczność zapłaty wyższego podatku po przekroczeniu progu podatkowego (w 2024 r. jest to 32% podatku po przekroczeniu dochodu w wysokości 120.000 zł),
- obowiązek prowadzenia pkpir,
- brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej.

Podatek liniowy – wady i zalety

W przypadku podatku liniowego do podstawowych zalet należą:
- stosowanie jednej stawki podatku, niezależnie od wysokości osiągniętego dochodu,
- dochody opodatkowanie liniowo nie podwyższają dochodów, które muszą zostać opodatkowane na zasadach ogólnych, a więc pozwala to na uniknięcie (opóźnienie) przekroczenia progu podatkowego,
- możliwość stosowania kosztów uzyskania przychodów,
- możliwość odliczenia od przychodu zapłaconej składki zdrowotnej (w 2024 r. do limitu 10.200 zł).
W przypadku tej form opodatkowania wadą jest jednak brak prawa do:
- stosowania większości ulg podatkowych,
- wspólnego rozliczenia z małżonkiem,
- rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko,
- stosowania kwoty wolnej od podatku (w 2024 r. – 30.000 zł).

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – wady i zalety

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest formą opodatkowania korzystną głównie dla tych podmiotów, które ponoszą niskie koszty prowadzenia działalności. Jej zaletami są:
- możliwość stosowania w większości przypadków stosunkowo niskich stawek podatku (w 2024 r. są to: 2%, 3%, 5,5%, 8,5%, 10%, 12%, 12,5%, 14%, 15% oraz 17%),
- możliwość prowadzenia uproszczonej księgowości.

Ta forma opodatkowania ma jednak istotne wady, wśród których najważniejsze to:
- konieczność stosowania kryterium dochodowego (2 mln. euro),
- wykluczenie z opodatkowania w tej formie niektórych rodzajów prowadzonej działalności (np. prowadzenie apteki, lombardu czy kantoru).

Podstawa prawna
art. 9a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.)

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA