REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczać należności licencyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak rozliczać należności licencyjne
Jak rozliczać należności licencyjne

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę w branży komputerowej. Ostatnio na potrzeby swojej działalności zakupiłem od zagranicznego kontrahenta profesjonalny program komputerowy, od którego muszę co miesiąc uiszczać uzgodnioną w umowie opłatę licencyjną. Z tego co wiem zgodnie z przepisami jestem płatnikiem zryczałtowanego podatku jaki naliczam co miesiąc w odpowiedniej wysokości od wspomnianej opłaty licencyjnej na podstawie umowy międzynarodowej. Czy w związku z tym wiążą się dla mnie jeszcze jakieś inne obowiązki podatkowo – rozliczeniowe wobec fiskusa.

Tak.

Bez względu na rezydencję podatkową zagranicznego podmiotu, opodatkowując dochody z praw autorskich, należy uwzględnić przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (art. 21 ust. 2 ustawy o CIT). Umowy takie, w razie wątpliwości, mają pierwszeństwo przed polskimi ustawami podatkowymi (art. 91 ust. 2 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r.), w szczególności jeżeli określają korzystniejsze zasady lub stawki opodatkowania.

Warto zauważyć, że w przypadku gdy należności licencyjne wypłacane są nierezydentowi mającemu siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie, z którym Polska nie podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, trzeba będzie pobrać przy wypłacie tej należności podatek w wysokości 20%.

REKLAMA

Autopromocja

Podobnie (ale z uwzględnieniem stawki z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) trzeba będzie postąpić jeżeli umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania określa wprost, że należności licencyjne obejmują również opłaty za użytkowanie programów komputerowych.

Jeżeli podmiot (osoba prawna) uzyskujący dochody z praw autorskich ma rezydencję podatkową w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, stawka podatku od tych przychodów jest zmniejszona do 10% w okresie do 30 czerwca 2009 r., a od 1 lipca 2009 r. – 5% (art. 6 ust. 1 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2004 r. Nr 254 poz. 2533). Dotyczy to jednak tylko podmiotów powiązanych.

Powiązanie, o którym mowa polega na tym, że:
- polska spółka posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki zagranicznej (uzyskującej przychody z określonych tytułów) lub,
- spółka zagraniczna posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki polskiej lub,
- spółka podlegając w państwie członkowskim opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania posiadała bezpośrednio - zarówno w kapitale polskiej spółki, jak i kapitale spółki zagranicznej - nie mniej niż 25% udziałów (akcji).

A odbiorcą odsetek i należności licencyjnych jest spółka zagraniczna albo zagraniczny zakład takiej spółki, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie unijnym, w którym zagraniczny zakład jest położony.

Zwolnienie od podatku należności licencyjnych i odsetek może być stosowane, jeżeli spółki powiązane, o których mowa powyżej, posiadają udziały (akcje) w kwalifikowanej wysokości nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Natomiast w przypadku, gdy umowa międzynarodowa nie wskazuje programów komputerowych, jako przedmiotu należności licencyjnych – wtedy podatku nie trzeba pobierać u źródła (czyli przy wypłacie należności licencyjnych). Jest to dość kontrowersyjna kwestia (fiskus uważa inaczej) ale potwierdzona jednolitym orzecznictwem sądów administracyjnych (np. wyroki NSA z 20 czerwca 2001 r., sygn. akt III SA 163/00, oraz z 5 lipca 2001 r., sygn. akt I SA/Łd 758/99, a także wyroki WSA z z 25 października 2004 r., sygn. akt II SA 2336/03, z 23 maja 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 630/05, 29 sierpnia 2006 r. (III SA/Wa 1400/2006, czy z 9 stycznia 2007 r. (III SA/Wa 1643/2006).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niezależnie od obliczenia, pobrania i uiszczenia zryczałtowanego podatku od opłaty licencyjnej, istnieją dla Pana jeszcze inne obowiązki rozliczeniowe.

Ponieważ rodzaj rozliczenia podatkowego uzależniony jest od formy prowadzonej działalności, a z pytania nie wynika w jakiej formie prowadzi Pan swoją działalność gospodarczą w związku z tym zaprezentuję różne rozwiązania.

Płatnicy zryczałtowanego podatku (20%), którzy wypłacają zagranicznym kontrahentom odsetki lub należności licencyjne czy dywidendy lub wynagrodzenie za świadczenie niektórych usług (m. in. doradczych, reklamowych, badania rynku), mają obowiązek sporządzenia i złożenia Informacji o przychodach. I tak osoby fizyczne (spółki osobowe) wypełniają formularz IFT-1/IFT-1R, natomiast osoba prawna wypełnia formularz IFT-2/IFT-2R.

Wyżej wymienione informacje obejmują wszystkie te przychody (dochody), które zgodnie z przepisami ustawy o PIT lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) powinny podlegać zryczałtowanemu opodatkowaniu u źródła.

Formularz IFT-1R należy złożyć do końca lutego roku następnego, IFT-2R do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym (jeśli pokrywa się on z rokiem kalendarzowym, to do końca marca).

Dla osób prawnych o informacjach IFT-2 mówi art. 26 ust. 3 – 3d ustawy o CIT. Zgodnie z zasadą informacje te mają obowiązek sporządzać i przekazywać podatnikom (kontrahenci zagraniczni) oraz organom podatkowym płatnicy pobierający zryczałtowany podatek u źródła od przychodów uzyskiwanych przez osoby zagraniczne. Chodzi m. in. o dochody z ww. źródeł.

Informację IFT-2 powinni również sporządzić i przekazać (ale tylko organowi podatkowemu, a nie podatnikom) przedsiębiorcy, którzy wypłacają należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, kiedy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązani do poboru podatku u źródła.

Analogiczne regulacje znajdziemy w art. 42 ust. 2 pkt 2, ust. 3 – 6 ustawy o PIT. Informacje IFT-1 przekazuje się na podobnych zasadach i w podobnych przypadkach jak informacje IFT-2.

Istnieje tylko jedna odrębność, która wynika z art. 42 ust. 7 ustawy o PIT, a związana jest z innym systemem opodatkowania dochodów z oszczędności, jaki obowiązuje w Unii Europejskiej. Jeżeli bowiem osoba zagraniczna uzyskuje tzw. dochody z oszczędności – objęte informacją IFT-3, wówczas dochodów tych nie wykazuje się dodatkowo w informacji IFT-1.

Jak wynika z przepisów ustaw o PIT i CIT, przewidują one natomiast różne terminy sporządzania informacji IFT.

Z ustawy o PIT wynika, iż informacje IFT-1 powinny być sporządzone i przesłane urzędom oraz podatnikom w terminie do końca lutego roku następującego po tym roku podatkowym, w którym uzyskiwane były przychody (dochody) objęte informacja IFT.

Jeżeli płatnik wcześniej zakończy działalność to informację musi sporządzić i przekazać w terminie do dnia zaprzestania działalności (w obu przypadkach jest to informacja IFT-R). Z kolei płatnik na pisemny wniosek podatnika (kontrahent zagraniczny) jest obowiązany w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, sporządzić i przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imienną informację. Wówczas jest to informacja IFT-1.

Nawet jeżeli płatnik w trakcie roku sporządzi jedną lub więcej IFT-1, to tak czy inaczej powinien po zakończeniu roku sporządzić „zbiorczą” informację IFT-1R, w której wykaże wszystkie dochody osiągnięte w danym roku przez podatnika, a które objęte są obowiązkiem ujęcia w formularzu IFT. A ponadto sporządzenie informacji jednorazowej nie zwalnia go od sporządzenia informacji całorocznej do końca lutego.

Inne natomiast terminy są przewidziane do wystawienia informacji IFT-2 (dla podatników będącymi osobami prawnymi). Informację należy sporządzić i przesłać do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym wypłacone były przychody. Przedsiębiorca, u którego rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym powinien sporządzić je do końca marca roku następnego.

Jeżeli płatnik wcześniej zakończy działalność, informację musi sporządzić i przekazać w terminie do dnia zaprzestania działalności (jest to informacja IFT-2R). I w takim przypadku płatnik na pisemny wniosek podatnika w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku ma obowiązek sporządzić i wysłać podatnikowi i do urzędu skarbowego informację IFT-2. Istnieje również obowiązek sporządzenia rocznej informacji IFT-2R (w terminie do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego).

Gdzie składać IFT

Mając na uwadze przepisy ustaw o PIT i CIT , informacje IFT powinny być składane do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie jednak z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie właściwości organów podatkowych, w razie poboru podatku za pośrednictwem płatnika właściwi miejscowo naczelnicy urzędów skarbowych ustalani są ze względu na adres jego siedziby lub miejsca zamieszkania. W związku z powyższym właściwym urzędem skarbowym do złożenia IFT, będzie właściwy urząd ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania płatnika.


W jakiej walucie

Z przepisów nie wynika bezpośrednio w jakiej walucie powinny być wykazane kwoty (podatku, kwoty przychodów itd.) w formularzach IFT. Ze względu na to, że podatek jest pobierany w złotych oraz, że podstawa jest wykazywana również w złotych w związku z tym należałoby odpowiednie kwoty podać również w złotych. Można dodatkowo (informacyjnie) przy kwocie w złotych podać w nawiasie kwotę w walucie obcej – jeżeli przedsiębiorca wypłaca kontrahentowi zagranicznemu kwoty przychodu w jego walucie.


Konsekwencje niezłożenia lub błędnego złożenia IFT

Zgodnie z przepisami Ordynacji Podatkowej oraz Kodeksu Karnego Skarbowego informacje IFT należy traktować jak deklaracje podatkowe. Płatnik zobowiązany jest do ich złożenia i dlatego karze może podlegać samo niezłożenie informacji IFT w terminie.

Natomiast przepisy Kodeksu karnego skarbowego z jakichś względów (bliżej niezrozumiałych) różnicują odpowiedzialność w zależności od tego czy chodzi o informację IFT-1/IFT-1R czy IFT-2/IFT-2R. A więc niezłożenie informacji IFT-1/IFT-1R według k.k.s. jest przestępstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym (w zależności od wagi czynu) określonym w art. 80 § 2 lub § 4 k.k.s. – przepis ten odwołuje się bezpośrednio do informacji, o których mowa w art.. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT.

Do czynienia z czynem zabronionym mamy zawsze, a także wówczas, kiedy przedsiębiorca obowiązany do jej złożenia nie działa jako płatnik (kiedy informacja IFT dotyczy przychodów wolnych od podatku na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania). W przypadku natomiast niezłożenia informacji IFT-2/IFT-2R (w k.k.s. brak przepisu szczególnego w tym zakresie) jest wykroczeniem skarbowym zgodnie z art. 79 § 2 k.k.s., które zagrożone jest karą grzywny w wysokości do 20 – krotności minimalnego wynagrodzenia.

Czynem zabronionym nie jest i nie podlega karze niezłożenie informacji IFT-2/IFT-2R w przypadku przychodów zwolnionych od podatku na podstawie umowy międzynarodowej. Osoba składająca informację nie działa wówczas jako płatnik.

Z podobnym schematem działania mamy do czynienia w razie ewentualnego złożenia powyższych nieprawdziwych informacji IFT, tj. złożenie nieprawdziwej informacji IFT-1/IFT-1R jest przestępstwem skarbowym – art. 80 § 3 k.k.s., natomiast złożenie nieprawdziwej informacji IFT-2/IFT-2R nie podlega odpowiedzialności karnoskarbowej, bowiem brak w tym przypadku podstawy prawnej.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA