REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Witold Modzelewski
Radca prawny i doradca podatkowy, prezes Instytutu Studiów Podatkowych, profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Jeden z najwybitniejszych specjalistów w zakresie podatków i prawa podatkowego.
VAT, Jednolity Plik Kontrolny - JPK
Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

JPK_VAT. Olbrzymie ilości niepotrzebnych danych nie zatrzymały zwrotów podatku

Przykładów jest aż nadto: komu potrzebne są dane o raportach fiskalnych z kas rejestrujących? Po co komu dane na temat miliardów dokumentów celnych (podatek naliczony)? Przecież władza ma dostęp do tych informacji bez pośrednika. Po co zasypywać władzę niewyobrażalną ilością nic nie znaczących informacji, które z oczywistych względów odciągają jej uwagę od rzeczy istotnych, czyli od oszustów podatkowych i „międzynarodowej optymalizacji podatkowej”? Złośliwi twierdzą, że właśnie o to chodzi, bo pomysły wprowadzenia owych „jotpeków” podrzucały władzy podmioty, których nie można podejrzewać o dbałość o interes fiskalny.

Jak dotąd wprowadzono ten wynalazek wyłącznie do najważniejszego podatku, czyli do VAT-u, twierdząc bałamutnie, że dzięki niemu „urzędy skarbowe wszystko wiedzą” i wyłudzanie zwrotów zostanie definitywnie zastopowane. Stało się dokładnie coś zupełnie odwrotnego: w tym czasie gdy narzucono podatnikom ten obowiązek kwoty wypłaconych zwrotów tego podatku pobiły wszelkie rekordy, zwiększając się ze 113 mld zł w 2021 r. do 177 w 2022 r. oraz aż 219 mld zł w 2023 r. Za rok 2024 na pewno nie było lepiej, bo znamy tylko „wstępne” kwoty tych zwrotów. „Wszechwiedzące” (dzięki „jotpekom”) urzędy skarbowe rozdały prawie połowę wpływów z tego podatku, z czego prawdopodobnie ok. 50 mld zł w sposób całkowicie bezzasadny. I co? Już nikt nie powtarza nonsensów na temat zalet owych „jotpeków”. Jedynym skutkiem tej na wskroś nieudanej operacji było naciągnięcie prawie dwóch milionów podatników na zbędne wydatki.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Odliczanie VAT w firmie

 Polecamy: Biuletyn VAT (miesięcznik) – wersja PREMIUM - abonament

Będzie redukcja JPK_VAT?

Czyli powoli przychodzi otrzeźwienie: nieoficjalnie wiemy, że obowiązki związane z tym raportem będą „redukowane”, a pretekstem jest (jakoby) nieuchronne wprowadzenie w przyszłym roku powszechnego obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Jest to typowo europejska strategia rządzenia, w której Unia Europejska jest w pełni wyspecjalizowana: najpierw się tworzy zbędne problemy a potem się je skutecznie rozwiązuje, przy okazji tworząc nowe. Zapewne po przyszłorocznym niepowodzeniu operacji KSeF dowiemy się o „reformowaniu reformy”, czyli wycofaniu się z wprowadzonych nonsensów. Tak samo jest (i będzie) z „Zielonym Ładem” (i nie tylko). Oby.

„Jotpek” nie ma żadnego znaczenia - zapis w księgach podatkowych na temat fałszywej faktury niczym nie różni się od informacji o rzetelnym dokumencie

Najlepsze jest to, że zdewastowano przy tej okazji funkcjonowanie organów skarbowych, którym nakazano drastycznie zmniejszyć ilość kontroli podatkowych. Skoro nikt nie zbiera dowodów popełnienia oszustw podatkowych, to czego się bać? Przecież nie jest istotne, co było naprawdę: ważne co jest w materialne dowodowym a te dowody można zebrać tylko w postępowaniach kontrolnych i jurysdykcyjnych. „Jotpek” nie ma żadnego znaczenia, bo zapis w księgach podatkowych na temat fałszywej faktury niczym nie różni się od informacji o rzetelnym dokumencie.

prof. dr hab. Witold Modzelewski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA