Przychody z licencji i znaków towarowych - jak zakwalifikować, gdy firma działa na zasadzie franczyzy

REKLAMA
REKLAMA
W obecnym stanie prawnym są to przychody z działalności gospodarczej. Potwierdzeniem takiej kwalifikacji jest interpretacja indywidualna z 14 września 2009 r. (sygnatura IPPB1/415-503/09-2/JB). Pismo to dotyczy podatnika planującego związanie się z międzynarodową siecią w celu prowadzenia działalności pod marką tej sieci oraz jej rozbudowy na terenie Polski w charakterze lidera. Ma działać według następującego modelu.
REKLAMA
Podmioty wchodzące w skład sieci uiszczają opłaty miedzy innymi za używanie znaków towarowych. Opłaty wszystkich podmiotów działających na terenie danego terytorium dokonywane są na rzecz lidera na zasadzie sublicencji, natomiast lider ponosi opłatę licencyjną (na której wysokość składają się także opłaty pobierane od sublicenjonowanych podmiotów) na rzecz firmy, która zapoczątkowała międzynarodową sieć.
Lider upoważniony jest do wykorzystania własnych znaków towarowych zaakceptowanych przez ww. firmę oraz pobierania opłat za korzystanie z nich od pozostałych podmiotów uczestniczących w sieci na danym terytorium. W przypadku nawiązania umowy uczestnictwa w sieci lidera, jest on zobowiązany (bądź uprawniony w zależności od tego, kto inicjuje rozwiązanie umowy) do sprzedaży własnych znaków towarowych nowemu liderowi wyznaczonemu przez sieć.
Podatnik planując rozpoczęcie działalności gospodarczej o takim profilu chciał się dowiedzieć od organów podatkowych jak zakwalifikować podatkowo opłaty licencyjne pobierane za korzystanie z własnych znaków towarowych oraz ewentualny przychód ze sprzedaży praw do takich znaków. 14 września 2009 r.
REKLAMA
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygnatura IPPB1/415-503/09-2/JB) wskazał, że wykorzystywanie własnych znaków towarowych do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej także poprzez udzielanie licencji na korzystanie z nich przez inne podmioty stanowi przychód z działalności gospodarczej.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarte zostały przepisy wyłączające sprzedaż konkretnych składników majątkowych z przychodów z działalności gospodarczej (zob. art. 10 ust. 3 updof).
Nie odnosi się to jednak do przychodów ze sprzedaży znaków towarowych. Dlatego wykorzystywanie własnych znaków towarowych do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (także poprzez udzielanie licencji na korzystanie z nich przez inne podmioty), to także zbycie (przeniesienie praw ochronnych do tych znaków) powinno być traktowane jako to samo źródło przychodów - działalność gospodarcza.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA