REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie PIT nagród pieniężnych w związku ze sprzedażą premiową

 S&P Audyt Sp. z o.o.
Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych
Ewa Pasieczna
Biegły rewident
Opodatkowanie PIT nagród pieniężnych w związku ze sprzedażą premiową
Opodatkowanie PIT nagród pieniężnych w związku ze sprzedażą premiową
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównym problemem w opodatkowaniu nagród otrzymywanych w związku ze sprzedażą premiową jest brak zdefiniowania w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojęcia „sprzedaż premiowa”. Wobec czego konieczne jest odwołanie się do praktyki jej funkcjonowania, uwzględniając cele, jakim ma ona służyć.

Sprzedaż premiowana nade wszystko ma motywować i zachęcać aktualnych i potencjalnych klientów do nabywania świadczeń organizatora programu. Stąd właśnie jeden z modeli sprzedaży premiowej jest w praktyce często określany mianem „programu lojalnościowego". Typowe dla takiego programu jest to, że klient nie otrzymuje dodatkowego świadczenia przy każdym zakupie, ale gromadząc np. punkty na indywidualnym koncie, karcie itp., może w przyszłości wymieniać je na nagrody rzeczowe lub usługi.

Autopromocja

Ustalając znaczenie terminu "sprzedaż premiowa", występującego w art. 21 ust. 1 pkt 68 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, warto powołać się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2013 r. III SA/Wa 2246/12. Sąd w uzasadnieniu wyroku stwierdził, że przy interpretacji znaczenia terminu „sprzedaż premiowa” należy wziąć pod uwagę regulację zawartą w art. 14 ust. 1 ww. ustawy, w którym mowa jest o sprzedaży towarów i usług. Zdaniem sądu na gruncie przepisów ustawy o PIT nie budzi żadnych wątpliwości, że przedmiotem opodatkowania jest przychód uzyskany zarówno ze sprzedaży towarów jak i usług. Skoro ustawodawca dopuszcza możliwość uzyskania przychodu ze sprzedaży usług, to nie ma żadnych prawnych i racjonalnych podstaw, by twierdzić, iż sprzedaż premiowa może być łączona tylko i wyłącznie ze sprzedażą rzeczy, czyli z wykluczeniem sprzedaży usług.

Sąd w uzasadnieniu wyroku podniósł, że sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu towarów i usług przez dołączenie do nich rozmaitych premii, będących nieodpłatnym przysporzeniem majątkowym na rzecz klienta. Charakterystyczną cechą sprzedaży premiowej jest uzależnienie przyznania premii pieniężnej od spełnienia przez nabywcę ustalonych przez sprzedawcę warunków. Premia może dotyczyć różnych zdarzeń: dokonania określonej ilości zakupów, terminowego dokonywania płatności, które może być połączone z usługą np. z montażem i właściwą ekspozycję materiałów reklamowych, czy też jak w niniejszej sprawie zakupu usługi przy spełnieniu warunków przewidzianych w regulaminie Promocji itd.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Podobnie orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 9 października 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 1047/14.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli nagrodę w związku ze sprzedażą premiową otrzymała osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, skutki uzyskania przez nią przychodu z tego tytułu mogą być dwojakie.

Po pierwsze, wystąpić może zwolnienie podatkowe, jeśli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł, co przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT Należy w tym miejscu zaznaczyć, że nie ma konieczności, dla ustalenia spełnienia przesłanek zastosowania tego zwolnienia, sumowania wartości dwóch lub większej liczby nagród związanych ze sprzedażą premiową otrzymanych przez tę samą osobę fizyczną (podatnika). Wystarczy, że każda z tych nagród ma wartość nieprzekraczającą kwoty 760 zł i wówczas przychody z ich tytułu będą w całości zwolnione z podatku, nawet gdyby okazało się, że suma wartości części lub wszystkich branych pod uwagę nagród będzie przekraczała powyższy, kwotowy limit przedmiotowego zwolnienia.

Dla uniknięcia wątpliwości co do możliwości zastosowania zwolnienia niezbędne jest prawidłowe dokumentowanie całej promocji. W tym celu należy stworzyć regulamin stanowiący, że program promocyjny ma charakter sprzedaży premiowej, oraz określający, komu i pod jakim warunkiem przysługują nagrody (regulamin taki winien być udostępniony uczestnikom programu).

Monitor Księgowego

Ważne jest również właściwe potwierdzenie wydania nagród (bonusów) dokumentem wskazującym co, kiedy i komu zostało przekazane.

Jeżeli łącznie są spełnione powyższe warunki i zastosowanie ma zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, przekazujący nie sporządza (jako płatnik) żadnych deklaracji ani informacji podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po drugie, jeśli wartość nagrody związanej ze sprzedażą premiową przekroczy kwotę 760 zł, to podlega ona opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, czyli od przychodu z tytułu tej nagrody pobrany zostanie zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% jej wartości. Dodać należy, że powyższy przepis dotyczy nie tylko nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w Polsce, ale także w każdym innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Przychód uzyskany przez uczestnika programu sprzedaży premiowej, który nie bierze w nim udziału jako przedsiębiorca (a co za tym idzie – przychody uzyskane z tego tytułu nie są zaliczane do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza), nie podlega sumowaniu z przychodami z innych tytułów i źródeł; nie jest on w żaden sposób wykazywany i deklarowany przez podatnika niebędącego przedsiębiorcą (niedziałającego w ramach działalności gospodarczej).

Płatnikiem takiego podatku jest podmiot przekazujący nagrodę. To płatnik pobiera zryczałtowany podatek i wpłaca, w terminie do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu przekazania nagrody, do urzędu skarbowego (swojego, tj. ustalonego według miejsca zamieszkania płatnika lub według miejsca siedziby bądź prowadzenia działalności).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym było przekazane świadczenie, płatnik jest zobowiązany sporządzić i przesłać do urzędu skarbowego roczną deklarację na formularzu PIT-8AR.

Z uwagi na to, że przychody uzyskiwane przez osobę fizyczną, która uczestniczy w sprzedaży premiowej poza działalnością gospodarczą, nie są sumowane z innymi przychodami, nie są w żaden sposób deklarowane przez samego podatnika (jedynie przez płatnika), a podatek ma charakter ryczałtu, jeżeli zachodzi konieczność jego uiszczenia, w praktyce organizator (przekazujący nagrodę) może przejąć na siebie ciężar podatku i de facto go zapłacić.


Przekazanie nagrody związanej ze sprzedażą premiową osobie fizycznej rodzi także określone skutki podatkowe po stronie prowadzącego taką sprzedaż i przekazującego nagrodę przedsiębiorcy.

Po pierwsze, organizator sprzedaży premiowej wydający nagrodę jest płatnikiem, który w tym przypadku jest obowiązany zastosować się do wymogów wynikających z art. 41 ustawy o PIT Chodzi zwłaszcza o wymóg wynikający z art. 41 ust. 7 ustawy o PIT, przewidujący, że jeżeli przedmiotem nagrody związanej ze sprzedażą premiową nie są pieniądze, a – jak wyżej zaznaczono – jest to sytuacja typowa dla sprzedaży premiowej, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem nagrody. Przed przekazaniem niepieniężnej nagrody, której wartość przekracza kwotę 760 zł, płatnik powinien zatem uzyskać od nagradzanego podatnika stosowną kwotę w związku z obowiązkiem rozliczenia zryczałtowanego podatku z tego tytułu.

Po drugie, wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową przekazywanych klientom przez przedsiębiorców organizujących tego rodzaju promocyjną sprzedaż może być przez nich zaliczana w poczet ich kosztów uzyskania przychodów. Przekazane klientom w związku ze sprzedażą premiową nieodpłatne świadczenia w postaci określonych nagród mieszczą się bowiem niewątpliwie w definicji kosztów uzyskania przychodów, którymi zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PITkoszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT Ten ostatni przepis nie wyłącza z zakresu kosztów uzyskania przychodów nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    REKLAMA