REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji
Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji

REKLAMA

REKLAMA

Odrolnienie gruntu jest konieczne w przypadku, gdy przedsiębiorca planuje na nim jakąś inwestycję, np. budowę magazynu. Opłat związanych z odrolnieniem przedsiębiorca nie będzie mógł jednak uznać za koszt zwiększający wartość początkową powstałej na tym gruncie inwestycji.

Jeśli mamy działkę rolną i wiążemy z nią jakieś plany inwestycyjne czy budowlane, ich realizację można rozpocząć dopiero po odrolnieniu działki. Wniosek o odrolnienie, a dokładniej o zmianę przeznaczenia gruntu rolnego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, wraz z jego uzasadnieniem i kilkoma dodatkowymi dokumentami (m.in. potwierdzającymi własność nieruchomości), przyjmują wójt, burmistrz lub prezydenta miasta.

REKLAMA

Trzeba zapłacić

Nierzadko zdarza się, że po odrolnieniu i objęciu gruntu miejscowym planem, nadal figuruje on w ewidencji gruntów i budynków jako grunt rolny. Tutaj może pojawić się konieczność uzyskania pozwolenia na wyłączenie gruntu z produkcji rolnej, co generalnie kosztuje. Odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego określa w drodze decyzji jednorazową wpłatę oraz opłaty roczne na zasadach określonych w art. 12-12a ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Właściciel musi zapłacić tę jednorazową w terminie do 60 dni od momentu, kiedy decyzja o wyłączeniu stała się ostateczna, a opłatę roczną za dany rok w terminie do 30 czerwca każdego roku.

Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojawia się pytanie, czy te dwie opłaty związane z odrolnieniem gruntu podniosą wartość planowanej inwestycji? Czy opłaty roczne ponoszone do momentu oddania do używania środka trwałego w postaci obiektu magazynowego będą zwiększać jego wartość początkową?

Opłaty nie są związane z budową budynku

Z taką wątpliwością zwrócił się do fiskusa przedsiębiorca będący wspólnikiem w spółce komandytowej prowadzącej działalność związaną z transportem i magazynowaniem towarów. Spółka uzyskała zgodę starosty, aby stanowiąca majątek spółki działka (pierwotnie grunty rolne), została trwale wyłączona z produkcji rolnej, przez co została przeznaczona pod budowę na jej terenie magazynów wraz z zapleczem socjalno-biurowym. Taką inwestycję spółka zamierza wykorzystywać oczywiście w działalności, w szczególności do składowania i przechowywania ładunku dla klientów.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Starosta zwolnił spółkę z opłaty jednorazowej z tytułu trwałego wyłączenia działki z produkcji rolniczej, ale zarządził opłaty roczne z tytułu użytkowania działki, płatne przez 10 lat w wysokości 10% kwoty pierwotnej opłaty za odrolnienie nieruchomości. Zdaniem przedsiębiorcy, te opłaty będzie można zaliczyć w poczet wartości początkowej powstających magazynów i pomieszczeń jako element kosztu ich wytworzenia.


Zgodnie z art. 22g ust. 4 ustawy o PIT za koszt wytworzenia (wartość początkową) uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych (z wyjątkiem wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania).

Według przedsiębiorcy, skoro ustawodawca użył sformułowania “i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych”, to znaczy, że katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego powiększających jego wartość początkową jest otwarty. Decydującym w takim razie dla zaliczenia określonego wydatku do wydatków stanowiących koszt wytworzenia środka trwałego, jest możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przedsięwzięciem. A przecież jedynie poprzez „odrolnienie” posiadanego przez spółkę gruntu możliwe jest rozpoczęcie jakichkolwiek prac budowlanych związanych z realizacją postawienia na niej magazynów potrzebnych w działalności. Stąd, opłaty roczne jako wydatek niezbędny, związany z budową obiektu, stanowić będą zwiększenie wartości wytwarzanego środka trwałego (do momentu oddania go do używania).

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Fiskus zaprzeczył. W interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2015 r. o sygn. IBPB-1-1/4511-616/15/WRz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że fakt, iż zarządzone opłaty roczne za „odrolnienie” działki spółki są powiązane z planowaną budową magazynów, nie oznacza automatycznie, że można je uznać za wydatki mieszczące się w kategorii kosztu wytworzenia środka trwałego. Te coroczne opłaty są naliczane ze względu na sposób użytkowania przez spółkę działki, a nie ze względu na rozpoczęcie procesu wytworzenia nowych środków trwałych spółki, czyli wybudowania magazynów. „(…) Wiążą się one z możliwością korzystania z gruntu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że nie zwiększają kosztu wytworzenia środka trwałego, o którym mowa w art. 22g ust. 4 ustawy o PIT i nie stanowią elementu wartości początkowej”.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA