REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji

Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji
Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji

REKLAMA

REKLAMA

Odrolnienie gruntu jest konieczne w przypadku, gdy przedsiębiorca planuje na nim jakąś inwestycję, np. budowę magazynu. Opłat związanych z odrolnieniem przedsiębiorca nie będzie mógł jednak uznać za koszt zwiększający wartość początkową powstałej na tym gruncie inwestycji.

Jeśli mamy działkę rolną i wiążemy z nią jakieś plany inwestycyjne czy budowlane, ich realizację można rozpocząć dopiero po odrolnieniu działki. Wniosek o odrolnienie, a dokładniej o zmianę przeznaczenia gruntu rolnego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, wraz z jego uzasadnieniem i kilkoma dodatkowymi dokumentami (m.in. potwierdzającymi własność nieruchomości), przyjmują wójt, burmistrz lub prezydenta miasta.

REKLAMA

Autopromocja

Trzeba zapłacić

Nierzadko zdarza się, że po odrolnieniu i objęciu gruntu miejscowym planem, nadal figuruje on w ewidencji gruntów i budynków jako grunt rolny. Tutaj może pojawić się konieczność uzyskania pozwolenia na wyłączenie gruntu z produkcji rolnej, co generalnie kosztuje. Odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego określa w drodze decyzji jednorazową wpłatę oraz opłaty roczne na zasadach określonych w art. 12-12a ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Właściciel musi zapłacić tę jednorazową w terminie do 60 dni od momentu, kiedy decyzja o wyłączeniu stała się ostateczna, a opłatę roczną za dany rok w terminie do 30 czerwca każdego roku.

Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojawia się pytanie, czy te dwie opłaty związane z odrolnieniem gruntu podniosą wartość planowanej inwestycji? Czy opłaty roczne ponoszone do momentu oddania do używania środka trwałego w postaci obiektu magazynowego będą zwiększać jego wartość początkową?

Opłaty nie są związane z budową budynku

Z taką wątpliwością zwrócił się do fiskusa przedsiębiorca będący wspólnikiem w spółce komandytowej prowadzącej działalność związaną z transportem i magazynowaniem towarów. Spółka uzyskała zgodę starosty, aby stanowiąca majątek spółki działka (pierwotnie grunty rolne), została trwale wyłączona z produkcji rolnej, przez co została przeznaczona pod budowę na jej terenie magazynów wraz z zapleczem socjalno-biurowym. Taką inwestycję spółka zamierza wykorzystywać oczywiście w działalności, w szczególności do składowania i przechowywania ładunku dla klientów.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Starosta zwolnił spółkę z opłaty jednorazowej z tytułu trwałego wyłączenia działki z produkcji rolniczej, ale zarządził opłaty roczne z tytułu użytkowania działki, płatne przez 10 lat w wysokości 10% kwoty pierwotnej opłaty za odrolnienie nieruchomości. Zdaniem przedsiębiorcy, te opłaty będzie można zaliczyć w poczet wartości początkowej powstających magazynów i pomieszczeń jako element kosztu ich wytworzenia.


Zgodnie z art. 22g ust. 4 ustawy o PIT za koszt wytworzenia (wartość początkową) uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych (z wyjątkiem wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania).

Według przedsiębiorcy, skoro ustawodawca użył sformułowania “i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych”, to znaczy, że katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego powiększających jego wartość początkową jest otwarty. Decydującym w takim razie dla zaliczenia określonego wydatku do wydatków stanowiących koszt wytworzenia środka trwałego, jest możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przedsięwzięciem. A przecież jedynie poprzez „odrolnienie” posiadanego przez spółkę gruntu możliwe jest rozpoczęcie jakichkolwiek prac budowlanych związanych z realizacją postawienia na niej magazynów potrzebnych w działalności. Stąd, opłaty roczne jako wydatek niezbędny, związany z budową obiektu, stanowić będą zwiększenie wartości wytwarzanego środka trwałego (do momentu oddania go do używania).

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Fiskus zaprzeczył. W interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2015 r. o sygn. IBPB-1-1/4511-616/15/WRz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że fakt, iż zarządzone opłaty roczne za „odrolnienie” działki spółki są powiązane z planowaną budową magazynów, nie oznacza automatycznie, że można je uznać za wydatki mieszczące się w kategorii kosztu wytworzenia środka trwałego. Te coroczne opłaty są naliczane ze względu na sposób użytkowania przez spółkę działki, a nie ze względu na rozpoczęcie procesu wytworzenia nowych środków trwałych spółki, czyli wybudowania magazynów. „(…) Wiążą się one z możliwością korzystania z gruntu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że nie zwiększają kosztu wytworzenia środka trwałego, o którym mowa w art. 22g ust. 4 ustawy o PIT i nie stanowią elementu wartości początkowej”.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. średnia pensja w Polsce przekroczy granicę 9000 zł brutto. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA