REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji
Czy opłaty za odrolnienie gruntu zwiększają wartość inwestycji

REKLAMA

REKLAMA

Odrolnienie gruntu jest konieczne w przypadku, gdy przedsiębiorca planuje na nim jakąś inwestycję, np. budowę magazynu. Opłat związanych z odrolnieniem przedsiębiorca nie będzie mógł jednak uznać za koszt zwiększający wartość początkową powstałej na tym gruncie inwestycji.

Jeśli mamy działkę rolną i wiążemy z nią jakieś plany inwestycyjne czy budowlane, ich realizację można rozpocząć dopiero po odrolnieniu działki. Wniosek o odrolnienie, a dokładniej o zmianę przeznaczenia gruntu rolnego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, wraz z jego uzasadnieniem i kilkoma dodatkowymi dokumentami (m.in. potwierdzającymi własność nieruchomości), przyjmują wójt, burmistrz lub prezydenta miasta.

REKLAMA

Autopromocja

Trzeba zapłacić

Nierzadko zdarza się, że po odrolnieniu i objęciu gruntu miejscowym planem, nadal figuruje on w ewidencji gruntów i budynków jako grunt rolny. Tutaj może pojawić się konieczność uzyskania pozwolenia na wyłączenie gruntu z produkcji rolnej, co generalnie kosztuje. Odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego określa w drodze decyzji jednorazową wpłatę oraz opłaty roczne na zasadach określonych w art. 12-12a ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Właściciel musi zapłacić tę jednorazową w terminie do 60 dni od momentu, kiedy decyzja o wyłączeniu stała się ostateczna, a opłatę roczną za dany rok w terminie do 30 czerwca każdego roku.

Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojawia się pytanie, czy te dwie opłaty związane z odrolnieniem gruntu podniosą wartość planowanej inwestycji? Czy opłaty roczne ponoszone do momentu oddania do używania środka trwałego w postaci obiektu magazynowego będą zwiększać jego wartość początkową?

Opłaty nie są związane z budową budynku

Z taką wątpliwością zwrócił się do fiskusa przedsiębiorca będący wspólnikiem w spółce komandytowej prowadzącej działalność związaną z transportem i magazynowaniem towarów. Spółka uzyskała zgodę starosty, aby stanowiąca majątek spółki działka (pierwotnie grunty rolne), została trwale wyłączona z produkcji rolnej, przez co została przeznaczona pod budowę na jej terenie magazynów wraz z zapleczem socjalno-biurowym. Taką inwestycję spółka zamierza wykorzystywać oczywiście w działalności, w szczególności do składowania i przechowywania ładunku dla klientów.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Starosta zwolnił spółkę z opłaty jednorazowej z tytułu trwałego wyłączenia działki z produkcji rolniczej, ale zarządził opłaty roczne z tytułu użytkowania działki, płatne przez 10 lat w wysokości 10% kwoty pierwotnej opłaty za odrolnienie nieruchomości. Zdaniem przedsiębiorcy, te opłaty będzie można zaliczyć w poczet wartości początkowej powstających magazynów i pomieszczeń jako element kosztu ich wytworzenia.


Zgodnie z art. 22g ust. 4 ustawy o PIT za koszt wytworzenia (wartość początkową) uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych (z wyjątkiem wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania).

Według przedsiębiorcy, skoro ustawodawca użył sformułowania “i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych”, to znaczy, że katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego powiększających jego wartość początkową jest otwarty. Decydującym w takim razie dla zaliczenia określonego wydatku do wydatków stanowiących koszt wytworzenia środka trwałego, jest możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przedsięwzięciem. A przecież jedynie poprzez „odrolnienie” posiadanego przez spółkę gruntu możliwe jest rozpoczęcie jakichkolwiek prac budowlanych związanych z realizacją postawienia na niej magazynów potrzebnych w działalności. Stąd, opłaty roczne jako wydatek niezbędny, związany z budową obiektu, stanowić będą zwiększenie wartości wytwarzanego środka trwałego (do momentu oddania go do używania).

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Fiskus zaprzeczył. W interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2015 r. o sygn. IBPB-1-1/4511-616/15/WRz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że fakt, iż zarządzone opłaty roczne za „odrolnienie” działki spółki są powiązane z planowaną budową magazynów, nie oznacza automatycznie, że można je uznać za wydatki mieszczące się w kategorii kosztu wytworzenia środka trwałego. Te coroczne opłaty są naliczane ze względu na sposób użytkowania przez spółkę działki, a nie ze względu na rozpoczęcie procesu wytworzenia nowych środków trwałych spółki, czyli wybudowania magazynów. „(…) Wiążą się one z możliwością korzystania z gruntu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że nie zwiększają kosztu wytworzenia środka trwałego, o którym mowa w art. 22g ust. 4 ustawy o PIT i nie stanowią elementu wartości początkowej”.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA