REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe

Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe /Fot. Fotolia
Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z likwidacją działalności gospodarczej wiąże się szereg formalności, do których należą m.in. sporządzenie remanentu likwidacyjnego, spisu z natury czy rozliczenie się z urzędem skarbowym na gruncie podatku VAT, w tym dokonanie korekt VAT naliczonego.

Mogłoby się wydawać, że po wypełnieniu wszystkich tych obowiązków związanych z zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik raz na zawsze rozstaje się ze zlikwidowanym biznesem. Niestety nie będzie tak w przypadku, kiedy znajdzie się kupiec na dawny firmowy majątek.

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od polikwidacyjnej sprzedaży firmowej maszyny

Polikwidacyjna sprzedaż elementów majątku działalności gospodarczej pozostałych na dzień jej likwidacji nie powoduje żadnych skutków w podatku od towarów i usług, ponieważ przedsiębiorca rozlicza się z jego tytułu już w momencie likwidacji. Inaczej jest przy podatku dochodowym.

Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tutaj sprzedaż składników majątku zlikwidowanego biznesu niebędących nieruchomościami mieszkalnymi przed upływem 6 lat od likwidacji powoduje obowiązek rozliczenia dochodu z działalności gospodarczej, a co za tym idzie, zapłaty podatku dochodowego (art. 14 ust. 2 pkt 17 oraz art. 14 ust. 3 pkt 12 ustawy o PIT).

Graniczne 6 lat liczy się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca zlikwidował działalność. Dopiero po upływie tego okresu, taka sprzedaż będzie obojętna podatkowo.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wysokość podatku

Jak ustalić dochód ze sprzedaży? Jest to różnica między wartością przychodu z odpłatnego zbycia danego składnika a wydatkami poniesionymi na jego nabycie, których uprzednio nie „wrzuciliśmy” w koszty (art. 24 ust. 3b ustawy o PIT).


Przykład

Po zlikwidowaniu działalności pani Agnieszka przejęła do prywatnego majątku samochód o wartości początkowej 50 000 zł. oraz laptop warty 3 400 zł. Przed upływem 6 lat od likwidacji środki te zostały sprzedane za połowę kosztów nabycia. Samochód pani Agnieszki na dzień likwidacji był zamortyzowany w 40%, laptop z kolei był rozliczony w kosztach w całości. Podatek trzeba będzie zapłacić od:

(50 000 zł * 0,5) – (50 000 zł * 0,4) = 5 000 zł – za samochód oraz

(3 400 zł * 0,5) = 1700 zł – za laptop.

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przekazania nieruchomości w związku z likwidacją spółki jawnej na majątek osobisty wspólników

Jeśli przedsiębiorca opodatkowywał dochód ze zlikwidowanej działalności podatkiem liniowym ze stawką 19-proc., to przy dochodzie z polikwidacyjnej sprzedaży zastosuje tę samą stawkę – jeśli rozliczał się na zasadach ogólnych, powinien zastosować skalę podatkową. Co do zasady, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu sprzedaży, podatnik musi wpłacić zaliczkę z tytułu PIT-u (na zasadach zaliczek określanych dla działalności gospodarczej). Następnie dochód ten należy wykazać w zeznaniu rocznym na druku właściwym dla naszej byłej działalności.

Tak samo u byłego ryczałtowca

Zasada opodatkowania sprzedaży w ciągu 6 lat od momentu likwidacji obowiązuje przedsiębiorców będących osobami fizycznymi bez względu na formę opodatkowania, z jakiej korzystali w zlikwidowanym biznesie. Były ryczałtowiec ustala kwotę przychodu ze sprzedaży do opodatkowania podobnie jak były liniowiec czy przedsiębiorca używający skali – tutaj kwota przychodu nie będzie oczywiście redukowana o koszty.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA