REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe wyjazdów integracyjnych

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Skutki podatkowe wyjazdów integracyjnych
Skutki podatkowe wyjazdów integracyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Zorganizowanie integracyjnego wyjazdu pracowniczego jest z reguły dość kosztowne. Przed jego przygotowaniem warto więc zastanowić się, jakie będą skutki podatkowe tego wydatku. W obu ujęciach - zarówno dla pracodawcy jak i dla pracownika.

Znalezienie dobrego pracownika nie jest proste i coraz więcej firm zdaje sobie z tego sprawę. Dlatego mając odpowiednich ludzi, po pierwsze starają się one zapewnić im jak najlepsze warunki pracy. Jednym z ważnych elementów będzie integrowanie zespołu i zapewnianie dobrej atmosfery. Służą temu między innymi wspólne wyjazdy integracyjne – pozwalające przełamać niektóre oficjalne bariery i zbliżyć do siebie pracowników. Często tego typu atrakcje są również organizowane w celu podnoszenia kwalifikacji, a w programie wyjazdów znajduje się nie tylko wypoczynek, ale również wiele szkoleń. Dla pracownika to możliwość odwiedzenia miejsc, których możliwe, że normalnie nigdy by nie zobaczył. Poza tym, to możliwość podnoszenia swoich umiejętności i połączenie odpoczynku z pracą. Dzięki takim wycieczkom, jeżeli są dobrze zorganizowane, można stwierdzić, że zarówno pracodawcy jak i pracownicy mogą zyskać.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: CIT 2019. Komentarz
Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Skutki podatkowe dla pracodawcy

Kiedy przedsiębiorcy myślą o organizacji wyjazdów integracyjnych, zaczynają pojawiać się pytania: Czy wyjazd integracyjny to koszt firmowy? Czy te koszty wpłyną na moje zobowiązania podatkowe?

Zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z założenia kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Odpowiednio, definicja kosztów znalazła się również w ustawie podatek dochodowy od osób prawnych (art. 15). Zgodnie z ugruntowanymi opracowaniami, komentarzami i orzecznictwem, dane wydatki muszą, po pierwsze nie znajdować się na liście wyłącz eń, a po drugie poniesienie wydatku musi być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Kosztami powinny być racjonalne wydatki uzasadnione gospodarczo.

REKLAMA

W tej kwestii, odpowiednie koszty związane z wyjazdem mogą być potraktowane jako niezbędne czy gospodarczo uzasadnione, jeżeli da się jednoznacznie wykazać, że mają powiązanie z działalnością gospodarczą podatnika i cel gospodarczy, na przykład: poprzez odpowiednie spotkania i szkolenia podnoszące kwalifikacje i umiejętności pracowników. Każdy wydatek powinien być jednak odpowiednio, indywidualnie analizowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z wyrokiem NSA II FSK 2908/12, zakup alkoholu nie powinien być kwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Tak samo wydatki mające na celu rozrywkę, czy cele wyłącznie towarzyskie. Z drugiej strony, zdarzają się konkretne sytuacje w których Izby Skarbowe uznają wydatki na motywacje, czy integracje pracowników jako odpowiednie do zakwalifikowania jako koszty uzyskania przychodu. Na przykład:

Stan faktyczny:

Spółdzielnia planuje ponieść wydatki na organizację wigilii pracowniczej w celu zintegrowania pracowników i firmy oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy co może wpłynąć na podniesienie efektywności w pracy oraz usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie.

Pytanie:

Czy wydatki na wigilię pracowniczą w części dotyczącej pracowników jak i Prezesa, Dyrektora Handlowego będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwana dalej ustawą o CIT?

Wnioskodawca uznał, że takie wydatki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu, w rozumieniu ustawy o CIT. To stanowisko poparł w interpretacji indywidualnej numer ITPB3/423-559/13/PST z dnia 17.02.2014, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Skutki podatkowe dla pracownika

Z drugiej strony warto zauważyć, że wyjazd dla pracownika najczęściej jest bezpłatny lub mocno dofinansowywany przez pracodawcę. Jest to więc nie tylko możliwość mile spędzonego czasu, ale potencjalny konkretny przychód finansowy. Czy w takim razie po stronie pracownika powstaje przychód, który należy opodatkować? Odpowiedź warto przedstawić na konkretnym, dość aktualnym przykładzie praktycznym - w którym dnia 18 stycznia 2019 roku Dyrektor Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną.

Stan faktyczny:

W celu utrzymania właściwej atmosfery w zakładzie, poprawy relacji pomiędzy pracownikami, poprawy efektywności wykonywanych przez pracowników zadań oraz zwiększenie motywacji do pracy, Wnioskodawca planuje zorganizować wyjazd integracyjny – 3-dniową wycieczkę krajową dla wszystkich pracowników przedsiębiorstwa [...]pracodawca będzie pokrywał wydatki związane z organizacją wyjazdu ze środków obrotowych [...]Na czas wycieczki przypadający w dni pracy pracowników Wnioskodawca udzieli im dnia wolnego płatnego.

Zadane pytania:

Czy koszt wycieczki krajowej sfinansowanej ze środków obrotowych pracodawcy wynikający z umowy o świadczenie usług turystycznych zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a biurem turystycznym stanowi przychód ze stosunku pracy pracowników biorących udział w wycieczce, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego Wnioskodawca zgodnie z art. 31 ww. ustawy powinien obliczyć i pobrać w ciągu roku zaliczkę na podatek dochodowy?

Wnioskodawca zakładał, że koszty takiej wycieczki nie stanowią przychodu ze stosunku pracy pracowników biorących w niej udział. Do tej interpretacji przychylił się organ podatkowy. Jako drogowskaz do interpretacji, organ powołał wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 roku (sygn. akt K 7/13 Dz. U. z 2014 r., poz. 947), który określa co należy uznać za przychód pracownika, wskazując na 3 kryteria kwalifikacji takich przychodów. Zgodnie z powołaną analizą w ocenie Trybunału Konstytucyjnego, obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) nie jest w tej sytuacji spełnione, cytat: „gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, czy szkoleniach choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w wycieczce dobrowolnie, to po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku”.


Wyjazdy integracyjne, a VAT

Poza podatkiem dochodowym - czy to PIT (od osób fizycznych), czy CIT (od osób prawnych), pytaniem pozostaje jeszcze czy wydatki poniesione na wyjazdy integracyjne mogą mieć wpływ na wysokość płaconego podatku od towarów i usług (VAT)?

Z założenia możliwe jest odliczenie VAT, z wyłączeniem między innymi wydatków na noclegi i gastronomię - które w praktyce mogą stanowić większość kosztów takiego wyjazdu. Ponownie w zakresie rozliczenia VAT, warto oprzeć się na konkretnym przykładzie z praktyki.

Stan faktyczny:

Spółka,  organizuje dla swoich pracowników i członków ich rodzin imprezy integracyjne w formie pikników pracowniczych. [...] Uczestnictwo pracowników i członków ich rodzin w imprezie jest bezpłatne i nie wiąże się z powstaniem po ich stronie dodatkowych kosztów. Wszelkie koszty związane z organizacją imprez integracyjnych ponosi Spółka i są pokrywane ze środków obrotowych. [...]

Pytanie:

Czy Spółka ma prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach z tytułu nabyć towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, o ile nie są one wymienione w katalogu negatywnym zawartym w art. 88 ustawy o VAT, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych dla pracowników, a także w części dotyczącej rodzin pracowników?

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem przez nią towarów i usług, a także usług kompleksowych związanych z organizacją imprez integracyjnych (w tym cateringowych) dla pracowników, jak i dla rodzin pracowników, z wyjątkiem usług gastronomicznych wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w decyzji numer 0111-KDIB3-1.4012.65.2018.2.WN z dnia 18 maja 2018 roku, uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Organ wskazał, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Dodatkowo organ stwierdził, że nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów oraz nieodpłatne przekazanie usług (np. cateringowych) na potrzeby rodzin pracowników nie będą czynnościami pośrednio związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, ponieważ osoby te nie są związane w żaden sposób z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dlatego też w świetle art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT czynności te należy zrównać z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów i nieodpłatne świadczenie usług na rzecz rodzin pracowników należy uznać za czynności opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA