REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe wyjazdów integracyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Skutki podatkowe wyjazdów integracyjnych
Skutki podatkowe wyjazdów integracyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Zorganizowanie integracyjnego wyjazdu pracowniczego jest z reguły dość kosztowne. Przed jego przygotowaniem warto więc zastanowić się, jakie będą skutki podatkowe tego wydatku. W obu ujęciach - zarówno dla pracodawcy jak i dla pracownika.

Znalezienie dobrego pracownika nie jest proste i coraz więcej firm zdaje sobie z tego sprawę. Dlatego mając odpowiednich ludzi, po pierwsze starają się one zapewnić im jak najlepsze warunki pracy. Jednym z ważnych elementów będzie integrowanie zespołu i zapewnianie dobrej atmosfery. Służą temu między innymi wspólne wyjazdy integracyjne – pozwalające przełamać niektóre oficjalne bariery i zbliżyć do siebie pracowników. Często tego typu atrakcje są również organizowane w celu podnoszenia kwalifikacji, a w programie wyjazdów znajduje się nie tylko wypoczynek, ale również wiele szkoleń. Dla pracownika to możliwość odwiedzenia miejsc, których możliwe, że normalnie nigdy by nie zobaczył. Poza tym, to możliwość podnoszenia swoich umiejętności i połączenie odpoczynku z pracą. Dzięki takim wycieczkom, jeżeli są dobrze zorganizowane, można stwierdzić, że zarówno pracodawcy jak i pracownicy mogą zyskać.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: CIT 2019. Komentarz
Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Skutki podatkowe dla pracodawcy

Kiedy przedsiębiorcy myślą o organizacji wyjazdów integracyjnych, zaczynają pojawiać się pytania: Czy wyjazd integracyjny to koszt firmowy? Czy te koszty wpłyną na moje zobowiązania podatkowe?

Zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z założenia kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Odpowiednio, definicja kosztów znalazła się również w ustawie podatek dochodowy od osób prawnych (art. 15). Zgodnie z ugruntowanymi opracowaniami, komentarzami i orzecznictwem, dane wydatki muszą, po pierwsze nie znajdować się na liście wyłącz eń, a po drugie poniesienie wydatku musi być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Kosztami powinny być racjonalne wydatki uzasadnione gospodarczo.

REKLAMA

W tej kwestii, odpowiednie koszty związane z wyjazdem mogą być potraktowane jako niezbędne czy gospodarczo uzasadnione, jeżeli da się jednoznacznie wykazać, że mają powiązanie z działalnością gospodarczą podatnika i cel gospodarczy, na przykład: poprzez odpowiednie spotkania i szkolenia podnoszące kwalifikacje i umiejętności pracowników. Każdy wydatek powinien być jednak odpowiednio, indywidualnie analizowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z wyrokiem NSA II FSK 2908/12, zakup alkoholu nie powinien być kwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Tak samo wydatki mające na celu rozrywkę, czy cele wyłącznie towarzyskie. Z drugiej strony, zdarzają się konkretne sytuacje w których Izby Skarbowe uznają wydatki na motywacje, czy integracje pracowników jako odpowiednie do zakwalifikowania jako koszty uzyskania przychodu. Na przykład:

Stan faktyczny:

Spółdzielnia planuje ponieść wydatki na organizację wigilii pracowniczej w celu zintegrowania pracowników i firmy oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy co może wpłynąć na podniesienie efektywności w pracy oraz usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie.

Pytanie:

Czy wydatki na wigilię pracowniczą w części dotyczącej pracowników jak i Prezesa, Dyrektora Handlowego będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwana dalej ustawą o CIT?

Wnioskodawca uznał, że takie wydatki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu, w rozumieniu ustawy o CIT. To stanowisko poparł w interpretacji indywidualnej numer ITPB3/423-559/13/PST z dnia 17.02.2014, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Skutki podatkowe dla pracownika

Z drugiej strony warto zauważyć, że wyjazd dla pracownika najczęściej jest bezpłatny lub mocno dofinansowywany przez pracodawcę. Jest to więc nie tylko możliwość mile spędzonego czasu, ale potencjalny konkretny przychód finansowy. Czy w takim razie po stronie pracownika powstaje przychód, który należy opodatkować? Odpowiedź warto przedstawić na konkretnym, dość aktualnym przykładzie praktycznym - w którym dnia 18 stycznia 2019 roku Dyrektor Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną.

Stan faktyczny:

W celu utrzymania właściwej atmosfery w zakładzie, poprawy relacji pomiędzy pracownikami, poprawy efektywności wykonywanych przez pracowników zadań oraz zwiększenie motywacji do pracy, Wnioskodawca planuje zorganizować wyjazd integracyjny – 3-dniową wycieczkę krajową dla wszystkich pracowników przedsiębiorstwa [...]pracodawca będzie pokrywał wydatki związane z organizacją wyjazdu ze środków obrotowych [...]Na czas wycieczki przypadający w dni pracy pracowników Wnioskodawca udzieli im dnia wolnego płatnego.

Zadane pytania:

Czy koszt wycieczki krajowej sfinansowanej ze środków obrotowych pracodawcy wynikający z umowy o świadczenie usług turystycznych zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a biurem turystycznym stanowi przychód ze stosunku pracy pracowników biorących udział w wycieczce, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od którego Wnioskodawca zgodnie z art. 31 ww. ustawy powinien obliczyć i pobrać w ciągu roku zaliczkę na podatek dochodowy?

Wnioskodawca zakładał, że koszty takiej wycieczki nie stanowią przychodu ze stosunku pracy pracowników biorących w niej udział. Do tej interpretacji przychylił się organ podatkowy. Jako drogowskaz do interpretacji, organ powołał wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 roku (sygn. akt K 7/13 Dz. U. z 2014 r., poz. 947), który określa co należy uznać za przychód pracownika, wskazując na 3 kryteria kwalifikacji takich przychodów. Zgodnie z powołaną analizą w ocenie Trybunału Konstytucyjnego, obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) nie jest w tej sytuacji spełnione, cytat: „gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, czy szkoleniach choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w wycieczce dobrowolnie, to po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku”.


Wyjazdy integracyjne, a VAT

Poza podatkiem dochodowym - czy to PIT (od osób fizycznych), czy CIT (od osób prawnych), pytaniem pozostaje jeszcze czy wydatki poniesione na wyjazdy integracyjne mogą mieć wpływ na wysokość płaconego podatku od towarów i usług (VAT)?

Z założenia możliwe jest odliczenie VAT, z wyłączeniem między innymi wydatków na noclegi i gastronomię - które w praktyce mogą stanowić większość kosztów takiego wyjazdu. Ponownie w zakresie rozliczenia VAT, warto oprzeć się na konkretnym przykładzie z praktyki.

Stan faktyczny:

Spółka,  organizuje dla swoich pracowników i członków ich rodzin imprezy integracyjne w formie pikników pracowniczych. [...] Uczestnictwo pracowników i członków ich rodzin w imprezie jest bezpłatne i nie wiąże się z powstaniem po ich stronie dodatkowych kosztów. Wszelkie koszty związane z organizacją imprez integracyjnych ponosi Spółka i są pokrywane ze środków obrotowych. [...]

Pytanie:

Czy Spółka ma prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach z tytułu nabyć towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, o ile nie są one wymienione w katalogu negatywnym zawartym w art. 88 ustawy o VAT, a także za zakup kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych dla pracowników, a także w części dotyczącej rodzin pracowników?

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem przez nią towarów i usług, a także usług kompleksowych związanych z organizacją imprez integracyjnych (w tym cateringowych) dla pracowników, jak i dla rodzin pracowników, z wyjątkiem usług gastronomicznych wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w decyzji numer 0111-KDIB3-1.4012.65.2018.2.WN z dnia 18 maja 2018 roku, uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. Organ wskazał, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Dodatkowo organ stwierdził, że nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów oraz nieodpłatne przekazanie usług (np. cateringowych) na potrzeby rodzin pracowników nie będą czynnościami pośrednio związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, ponieważ osoby te nie są związane w żaden sposób z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dlatego też w świetle art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT czynności te należy zrównać z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów i nieodpłatne świadczenie usług na rzecz rodzin pracowników należy uznać za czynności opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA