REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie pracowników w KPiR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Wynagrodzenie pracowników w KPiR /fot. Shutterstock
Wynagrodzenie pracowników w KPiR /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący własną firmę i zatrudniający pracowników są zobowiązani do wypłacania im odpowiedniego wynagrodzenia wynikającego z ich stanowiska pracy i zawartej z nimi umowy. Na podstawie umowy o pracę, ewidencjonują ich wynagrodzenia na liście płac, a następnie księgują je, na przykład w formie uproszczonej księgowości w KPiR.

Wynagrodzenie

Wynagrodzenie, to kwota, która jest należna pracownikowi za jego wykonaną pracę w ramach obowiązków zgodnie ze stanowiskiem pracy. Wypłata obejmuje płacę oraz składniki wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia. Wynagrodzenie dzielimy na brutto i netto. Brutto oznacza całą kwotę (a więc całkowity koszt zatrudnienia pracownika, czyli kwota brutto i składki ZUS obciążające pracodawcę), natomiast netto oznacza wypłatę na rękę dla pracownika po odliczeniu wszelkich kosztów składek ZUS (a więc przy obliczaniu wynagrodzenia netto od wynagrodzenia brutto należy odjąć wartość składek ZUS).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wynagrodzenie wypłacane jest do 10 dnia następnego miesiąca. W sytuacji, gdy w powyższych terminach zostają wypłacane wynagrodzenia, to wartość wynagrodzeń brutto stanowi koszt na ostatni dzień miesiąca, którego dotyczą, co wynika z ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 6ba ustawy o PIT należności z tytułów, o których mowa w art. 12 przychody ze stosunku pracy, służbowego, pracy nakładczej, pojęcie pracownika ust. 1 i 6, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 definicja negatywna kosztów uzyskania przychodów ust. 1 pkt 55.

Lista płac

Lista płac, to dokument w którym ukazuje się wysokość wynagrodzenia pracownika/ów, jak i również wysokość składek odprowadzanych do ZUS. Lista prac jest sporządzana przez pracodawcę na podstawie zawartych z pracownikiem umów, ewidencji czasu pracy, listy obecności, i innych informacji o składkach dodatkowych. Każda poprawnie sporządzona lista płac powinna zwierać wymagane elementy takie jak:

REKLAMA

- dane pracodawcy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- imię, nazwisko pracownika,

- nazwa/ numer listy płac,okres za jaki została wystawiona lista płac,

- datę wypłaty wynagrodzenia pracownikowi,

- wysokość odprowadzonych składek, oraz wszelkie potrącenia wynagrodzenia,

- podstawę naliczania podatku dochodowego,

- wysokość wynagrodzenia brutto,

- wysokość wynagrodzenia netto,

- datę sporządzeni listy płac,

- podpisy osób sporządzających daną listę jak i osób zatwierdzających ją.

Co do zasady, lista płac jest sporządzana raz w miesiącu, w chwili kiedy pracownikom powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Jednak w zależności od wypłacanych składników pracownikom (np. odszkodowanie) lista płac może być sporządzana częściej.  

Dodatkowo warto podkreślić, że lista płac wystawiana jest tylko dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Dla osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne wystawia się rachunki i to na ich podstawie dokonuje się wypłat wynagrodzenia.

Księgowanie listy płac w KPiR

W książce przychodów i rozchodów, wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, dzieło czy też zlecenie ewidencjonuje się w kolumnie 12 „Wynagrodzenia w gotówce i w naturze”. Co istotne, w kolumnie 12 księguje się wynagrodzenie brutto.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Natomiast w kolumnie 13  „Pozostałe wydatki” dokonuje się księgowania kosztów składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracodawcę, oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. O czym należy pamiętać, wynagrodzenie brutto by mogło zostać uznane za koszt, składki ZUS muszą zostać opłacone w wymaganym terminie, czyli  do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym wypłacono wynagrodzenia. Należy pamiętać, że w przypadku, gdy składki ZUS w części finansowanej przez pracodawcę nie zostaną opłacone w ustawowym  terminie, to należy zaliczyć je do kosztów w dacie ich faktycznej wpłaty.

Autor: Magda O. i Żaneta D., Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA