REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie pracowników w KPiR

Systim
Księgowość przez Internet – online
Wynagrodzenie pracowników w KPiR /fot. Shutterstock
Wynagrodzenie pracowników w KPiR /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący własną firmę i zatrudniający pracowników są zobowiązani do wypłacania im odpowiedniego wynagrodzenia wynikającego z ich stanowiska pracy i zawartej z nimi umowy. Na podstawie umowy o pracę, ewidencjonują ich wynagrodzenia na liście płac, a następnie księgują je, na przykład w formie uproszczonej księgowości w KPiR.

Wynagrodzenie

Wynagrodzenie, to kwota, która jest należna pracownikowi za jego wykonaną pracę w ramach obowiązków zgodnie ze stanowiskiem pracy. Wypłata obejmuje płacę oraz składniki wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia. Wynagrodzenie dzielimy na brutto i netto. Brutto oznacza całą kwotę (a więc całkowity koszt zatrudnienia pracownika, czyli kwota brutto i składki ZUS obciążające pracodawcę), natomiast netto oznacza wypłatę na rękę dla pracownika po odliczeniu wszelkich kosztów składek ZUS (a więc przy obliczaniu wynagrodzenia netto od wynagrodzenia brutto należy odjąć wartość składek ZUS).

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie wypłacane jest do 10 dnia następnego miesiąca. W sytuacji, gdy w powyższych terminach zostają wypłacane wynagrodzenia, to wartość wynagrodzeń brutto stanowi koszt na ostatni dzień miesiąca, którego dotyczą, co wynika z ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 6ba ustawy o PIT należności z tytułów, o których mowa w art. 12 przychody ze stosunku pracy, służbowego, pracy nakładczej, pojęcie pracownika ust. 1 i 6, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 definicja negatywna kosztów uzyskania przychodów ust. 1 pkt 55.

Lista płac

Lista płac, to dokument w którym ukazuje się wysokość wynagrodzenia pracownika/ów, jak i również wysokość składek odprowadzanych do ZUS. Lista prac jest sporządzana przez pracodawcę na podstawie zawartych z pracownikiem umów, ewidencji czasu pracy, listy obecności, i innych informacji o składkach dodatkowych. Każda poprawnie sporządzona lista płac powinna zwierać wymagane elementy takie jak:

REKLAMA

- dane pracodawcy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- imię, nazwisko pracownika,

- nazwa/ numer listy płac,okres za jaki została wystawiona lista płac,

- datę wypłaty wynagrodzenia pracownikowi,

- wysokość odprowadzonych składek, oraz wszelkie potrącenia wynagrodzenia,

- podstawę naliczania podatku dochodowego,

- wysokość wynagrodzenia brutto,

- wysokość wynagrodzenia netto,

- datę sporządzeni listy płac,

- podpisy osób sporządzających daną listę jak i osób zatwierdzających ją.

Co do zasady, lista płac jest sporządzana raz w miesiącu, w chwili kiedy pracownikom powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Jednak w zależności od wypłacanych składników pracownikom (np. odszkodowanie) lista płac może być sporządzana częściej.  

Dodatkowo warto podkreślić, że lista płac wystawiana jest tylko dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Dla osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne wystawia się rachunki i to na ich podstawie dokonuje się wypłat wynagrodzenia.

Księgowanie listy płac w KPiR

W książce przychodów i rozchodów, wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, dzieło czy też zlecenie ewidencjonuje się w kolumnie 12 „Wynagrodzenia w gotówce i w naturze”. Co istotne, w kolumnie 12 księguje się wynagrodzenie brutto.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Natomiast w kolumnie 13  „Pozostałe wydatki” dokonuje się księgowania kosztów składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracodawcę, oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. O czym należy pamiętać, wynagrodzenie brutto by mogło zostać uznane za koszt, składki ZUS muszą zostać opłacone w wymaganym terminie, czyli  do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym wypłacono wynagrodzenia. Należy pamiętać, że w przypadku, gdy składki ZUS w części finansowanej przez pracodawcę nie zostaną opłacone w ustawowym  terminie, to należy zaliczyć je do kosztów w dacie ich faktycznej wpłaty.

Autor: Magda O. i Żaneta D., Systim.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA