REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie pracowników w KPiR

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Wynagrodzenie pracowników w KPiR /fot. Shutterstock
Wynagrodzenie pracowników w KPiR /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy prowadzący własną firmę i zatrudniający pracowników są zobowiązani do wypłacania im odpowiedniego wynagrodzenia wynikającego z ich stanowiska pracy i zawartej z nimi umowy. Na podstawie umowy o pracę, ewidencjonują ich wynagrodzenia na liście płac, a następnie księgują je, na przykład w formie uproszczonej księgowości w KPiR.

Wynagrodzenie

Wynagrodzenie, to kwota, która jest należna pracownikowi za jego wykonaną pracę w ramach obowiązków zgodnie ze stanowiskiem pracy. Wypłata obejmuje płacę oraz składniki wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia. Wynagrodzenie dzielimy na brutto i netto. Brutto oznacza całą kwotę (a więc całkowity koszt zatrudnienia pracownika, czyli kwota brutto i składki ZUS obciążające pracodawcę), natomiast netto oznacza wypłatę na rękę dla pracownika po odliczeniu wszelkich kosztów składek ZUS (a więc przy obliczaniu wynagrodzenia netto od wynagrodzenia brutto należy odjąć wartość składek ZUS).

REKLAMA

Autopromocja

Wynagrodzenie wypłacane jest do 10 dnia następnego miesiąca. W sytuacji, gdy w powyższych terminach zostają wypłacane wynagrodzenia, to wartość wynagrodzeń brutto stanowi koszt na ostatni dzień miesiąca, którego dotyczą, co wynika z ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 6ba ustawy o PIT należności z tytułów, o których mowa w art. 12 przychody ze stosunku pracy, służbowego, pracy nakładczej, pojęcie pracownika ust. 1 i 6, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 definicja negatywna kosztów uzyskania przychodów ust. 1 pkt 55.

Lista płac

Lista płac, to dokument w którym ukazuje się wysokość wynagrodzenia pracownika/ów, jak i również wysokość składek odprowadzanych do ZUS. Lista prac jest sporządzana przez pracodawcę na podstawie zawartych z pracownikiem umów, ewidencji czasu pracy, listy obecności, i innych informacji o składkach dodatkowych. Każda poprawnie sporządzona lista płac powinna zwierać wymagane elementy takie jak:

- dane pracodawcy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- imię, nazwisko pracownika,

- nazwa/ numer listy płac,okres za jaki została wystawiona lista płac,

- datę wypłaty wynagrodzenia pracownikowi,

- wysokość odprowadzonych składek, oraz wszelkie potrącenia wynagrodzenia,

- podstawę naliczania podatku dochodowego,

- wysokość wynagrodzenia brutto,

- wysokość wynagrodzenia netto,

- datę sporządzeni listy płac,

- podpisy osób sporządzających daną listę jak i osób zatwierdzających ją.

REKLAMA

Co do zasady, lista płac jest sporządzana raz w miesiącu, w chwili kiedy pracownikom powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Jednak w zależności od wypłacanych składników pracownikom (np. odszkodowanie) lista płac może być sporządzana częściej.  

Dodatkowo warto podkreślić, że lista płac wystawiana jest tylko dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Dla osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne wystawia się rachunki i to na ich podstawie dokonuje się wypłat wynagrodzenia.

Księgowanie listy płac w KPiR

W książce przychodów i rozchodów, wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę, dzieło czy też zlecenie ewidencjonuje się w kolumnie 12 „Wynagrodzenia w gotówce i w naturze”. Co istotne, w kolumnie 12 księguje się wynagrodzenie brutto.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Natomiast w kolumnie 13  „Pozostałe wydatki” dokonuje się księgowania kosztów składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracodawcę, oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. O czym należy pamiętać, wynagrodzenie brutto by mogło zostać uznane za koszt, składki ZUS muszą zostać opłacone w wymaganym terminie, czyli  do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym wypłacono wynagrodzenia. Należy pamiętać, że w przypadku, gdy składki ZUS w części finansowanej przez pracodawcę nie zostaną opłacone w ustawowym  terminie, to należy zaliczyć je do kosztów w dacie ich faktycznej wpłaty.

Autor: Magda O. i Żaneta D., Systim.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA