Mniej obowiązków informacyjnych związanych z pkpir
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Chodzi o projekt z dnia 28 lutego 2018 r. rozporządzenia Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
W związku ze zmianami w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, które obowiązują od początku tego roku, Ministerstwo Finansów wydało projekt rozporządzenia w celu odpowiedniego dostosowania zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowelizacją uchylono bowiem art. 24a ust. 3a-3c ustawy o PIT, na podstawie którego podatnicy, którzy rozpoczynali działalność gospodarczą bądź podlegali w poprzednim roku podatkowym opodatkowaniu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe mieli obowiązek zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. Oznacza to, że zniesiono obowiązek informowania naczelnika skarbowego o prowadzeniu księgi.
Rozporządzenie wprowadza również kilka innych zmian dotyczących prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, tj.:
- poszerzenie katalogu przesłanek uznania księgi za rzetelną, poprzez możliwość złożenia korekty deklaracji w terminie do 14 dni od wszczęcia kontroli celno-skarbowej;
- w związku z wprowadzeniem ustawy Prawo przedsiębiorców, której to przepisy będę regulowały kwestie płatności pomiędzy przedsiębiorcami, nie będzie się wymagało, aby w zakresie tych płatności odwoływać się do rachunku płatniczego. Wystarczy odwołanie się do kosztów związanych z płatnościami dokonanymi bez pośrednictwa rachunku płatniczego;
- poszerzenie przypadków dokumentowania kosztów dowodem wewnętrznym o przypadki zakupu bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, jeżeli producent ten lub hodowca dokonuje sprzedaży w warunkach określonych w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym;
- uchylenie obowiązku powiadomienia naczelnika skarbowego o sporządzaniu remanentu ( wartość remanentu jest wliczana bądź odliczana od dochodu) jeżeli takowy jest sporządzany na koniec miesiąca;
- podatnicy będący przedsiębiorcami żeglugowymi w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym oraz podatnicy będący przedsiębiorcami okrętowymi w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, prowadzący działalność opodatkowaną odpowiednio podatkiem tonażowym albo zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz inną działalność opodatkowaną podatkiem dochodowym są obowiązani w prowadzonej księdze, wyodrębnić przychody i związane z nimi koszty na poszczególne rodzaje działalności podlegającej opodatkowaniu odpowiednio podatkiem tonażowym albo zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji i podatkiem dochodowym.
INFORAKADEMIA poleca: Wybrane zmiany w PIT i CIT
Rozporządzenie swoimi rozwiązaniami ogranicza oraz upraszcza procedury związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przedstawione powyżej rozwiązania mają wejść w życie dzień po ogłoszeniu rozporządzenia, a skutki prawne będą miały zastosowanie do dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 roku.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat