REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty transportu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Koszty transportu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
Koszty transportu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej sprzedawca może przejąć transport nabytych produktów, a jego koszt doliczyć na fakturze. Księgowanie przez nabywcę takiego transportu – osobnej pozycji na fakturze – będzie zależeć od rodzaju poniesionego wydatku.

Zakup towarów handlowych i materiałów a transport

Towary handlowe i materiały podstawowe mają w księdze przychodów i rozchodów specjalne miejsce – taki zakup księgujemy w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: KPiR). Co ważne, w tej pozycji ujmujemy wyłącznie koszt towaru albo materiału.

REKLAMA

Autopromocja

Dla kosztów ubocznych zakupu towarów i materiałów przewidziana jest bowiem kolejna, 11 kolumna KPiR. W tym właśnie miejscu należy ująć koszt transportu towarów handlowych albo materiałów podstawowych.

Pozycje faktury:
Kredki świecowe 100 szt. (materiał handlowy): 200 zł netto
Transport: 40 zł netto

Księgowanie w KPiR:
Kolumna 10. Zakup towarów handlowych i materiałów: 200 zł
Kolumna 11. Koszty uboczne zakupu: 40 zł.

Transport jako pozostały wydatek

Jeśli z pozycją transportu na fakturze spotkamy się przy zakupie pozostałych wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, całość takiego zamówienia ujmujemy w 13 kolumnie KPiR. W przypadku pozostałych wydatków nie ma potrzeby oddzielnego księgowania transportu, zatem w praktyce gospodarczej do KPiR trafia jedna, zsumowana kwota z faktury.

Pozycje faktury:
Toner do drukarki (pozostały koszt firmowy): 300 zł netto
Transport: 50 zł netto

Księgowanie w KPiR:
Kolumna 13. Pozostałe wydatki: 350 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli przedsiębiorca nabywa do firmy wyposażenie, to koszt transportu takiego zakupu również stanowić będzie pozostały koszt firmy (kolumna 13), wraz z wartością wyposażenia. Jednakże w samej dodatkowej ewidencji wyposażenia powinna zostać ujęta wyłącznie wartość danego składnika majątku, bez kosztów pobocznych, czyli także – bez wartości transportu.

Transport środka trwałego

Jeżeli pozycja transportu pojawi się na fakturze za zakup środka trwałego, nie ujmujemy jej bezpośrednio w KPiR. W takim przypadku koszt transportu powiększy wartość początkową środka trwałego. Wartość początkowa będzie natomiast podlegać amortyzacji.

Odpisy amortyzacyjne będą (zgodnie z wybraną metodą amortyzacji) księgowane w kolumnie 13 KPiR – czyli tej przeznaczonej dla pozostałych wydatków. Tym samym wartość transportu będzie również ujęta jako pozostały wydatek, jednakże nie odrębnie, ale jako część składowa odpisu amortyzacyjnego.

W obrocie gospodarczym może zdarzyć się, że na jednej fakturze ujęty jest zakup np. towaru handlowego i pozostałego wydatku lub środka trwałego i pozostałego wydatku. W takim przypadku koszt transportu rozliczamy proporcjonalnie – na podstawie wartości na fakturze.

Anna Kubalka – ifirma.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

Zwolnienie ze składek ZUS na 1 miesiąc. Wniosek w listopadzie - ulga w grudniu. Jak i gdzie złożyć wniosek?

W 2024 roku z tzw. wakacji składkowych można skorzystać jedynie w grudniu. Ale aby uzyskać zwolnienie ze składek ZUS za grudzień, wniosek trzeba złożyć w listopadzie. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i wniosek złoży w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie stycznia 2025 r.

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października 2024 r. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe?

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe? 1 października Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął zbieranie wniosków o wakacje składkowe.

REKLAMA

Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

Stawka podatku leśnego na 2025 r. Kto zapłaci i ile? Kto będzie zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

Prof. Modzelewski: nie będzie faktur ustrukturyzowanych w 2026 roku. Dlaczego?

Niedawno dowiedzieliśmy się oficjalnie, że odroczony do dnia 1 lutego 2026 r. termin wprowadzenia powszechnego obowiązku wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych nie będzie już odraczany, mimo że nie powstał jeszcze nawet projekt zasadniczej przebudowy tej koncepcji, co zapowiedział oficjalnie minister finansów. 

REKLAMA

Od strażnika faktur do doradcy biznesowego. Tak zmienić się musi rola księgowego w cyfrowym świecie finansów

Branżę usług księgowych czeka wielka rewolucja, a jej pierwsze sygnały już widać. Obecnie księgowy koncentruje się na porządkowaniu faktur, wpisywaniu ich do systemu księgowego, rozliczaniu należności firm, sprawdzaniu i analizowaniu rachunków oraz innych danych księgowych, a następnie wyliczaniu podatków i sporządzaniu raportów. Wcześniej przedstawiciele tego zawodu postrzegani byli jako “strażnicy faktur”, co oznaczało, że kontrolowali tylko formalny aspekt dokumentacji. Obecnie oczekuje się od nich opieki nad całym obszarem związanym z finansami. Czy cyfryzacja wpłynie na konieczność zmiany kompetencji księgowych? Czy zmieni się postrzeganie tego zawodu?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień? Jakie należy spełniać warunki, by uzyskać zwolnienie?

REKLAMA