Wynagrodzenie pracownika - obliczenie podatku, składek i kosztu pracodawcy
REKLAMA
REKLAMA
Minimalne wynagrodzenie w 2019 roku - 2250 zł
REKLAMA
Kwota brutto wynagrodzenia za umowę o pracę stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe oraz zdrowotne, a także składek na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych czy Fundusz Emerytur Pomostowych (w przypadku etatowca wykonującego pracę w szczególnych warunkach lub pracę o szczególnym charakterze). Pracodawca współfinansuje składkę emerytalną i rentową, samodzielnie zaś opłaca ubezpieczenie wypadkowe i składki na FP, FGŚP czy FEP. Pracownik ponosi całkowity koszt składek chorobowej i zdrowotnej.
Schemat obliczenia wypłaty wynagrodzenia za pracę
Przykładowa wypłata pracownika zostanie obliczona przy założeniach, że:
- pracownik zarabia dokładnie tyle, ile wyniosło w kwietniu br. przeciętne miesięczne wynagrodzenie, tj. 4123 zł,
- pracownikowi przysługują podstawowe koszty uzyskania przychodu, tj. 111,25 zł,
- zaliczka na PIT zostaje co miesiąc pomniejszona o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek dochodowy, tj. o 46,33 zł,
- pracownik jest zatrudniony w firmie, dla której stopa procentowa składki wypadkowej wynosi 1,8%.
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF
Obliczenie wypłaty pracownika
lp. |
kategoria |
wartość |
a |
wynagrodzenie brutto będące podstawą wymiaru składek |
4123 zł |
b |
składki finansowane przez pracownika:
|
565,26 zł |
c |
podstawa wymiaru składki zdrowotnej a - b |
3557,74 zł |
d |
składka zdrowotna do zapłaty 9% x c |
320,20 zł |
e |
składka zdrowotna do odliczenia od podatku 7,75% x c |
275,72 zł |
f |
koszty uzyskania przychodu |
111,25 zł |
g |
podstawa obliczenia zaliczki na PIT (zaokrąglamy do pełnych złotych) a - f - b |
3446 zł |
h |
zaliczka na PIT (zaokrąglamy do pełnych złotych) (18% x g) - 46,33 zł - e |
298 zł |
i |
wynagrodzenie netto do wypłaty a - b - d - h |
2939,54 zł |
2939,54 zł/4123 zł = 71,3% - tyle procent wynagrodzenia brutto dostanie pracownik do ręki, a pozostałe 28,7% odda państwu. Pensja brutto widniejąca w umowie o pracę nie stanowi też całkowitego kosztu, jaki ponosi pracodawca przyjmujący pracownika do pracy. Trzeba dołożyć do niej część składek współfinansowanych przez zatrudniającego.
Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry
Obliczenie kosztu umowy o pracę
lp. |
kategoria |
wartość |
j |
składki finansowane przez pracodawcę:
|
849,74 zł |
k |
koszt pracodawcy zatrudniającego pracownika na umowę o pracę na 4123 zł brutto a + k |
4972,74 zł |
Umowa nie równa umowie
Zmiennymi przy umowach o pracę będą wartości składki na ubezpieczenia wypadkowe i wysokość kosztów uzyskania przychodu. Wysokość składki wypadkowej jest różna dla różnych działalności i może wynosić od 0,4% (np. w firmach organizujących wycieczki turystyczne) do 3,6% (w górnictwie). Koszty uzyskania przychodu natomiast będą wynosić nie 111,25 zł, a 139,06 zł miesięcznie w przypadku pracownika dojeżdżającego do pracy z innej miejscowości.
Poza tym, na wysokość obliczenia faktycznej wypłaty może wpłynąć też fakt otrzymania przez pracownika nagrody jubileuszowej, pojawienia się na imprezie firmowej, otrzymania paczki świątecznej, odbycia podróży służbowej, a także korzystania z karty multisport.
Zobacz: Zwolnienie z PIT dla młodych – oświadczenie pracownika
Ponadto, warto monitorować wysokość skumulowanego przychodu pracownika. Jeśli przychód pracownika przekroczy kwotę 118 770 zł, pracodawca powinien przestać odprowadzać składki emerytalną i rentową od przychodu ponad tę wartość.
Katarzyna Miazek, Tax Care
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat