REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie kryptowalut w 2019 roku – PIT, CIT, VAT i PCC

Monika Brzostowska
Konsultant podatkowy
Opodatkowanie kryptowalut w 2019 roku – PIT, CIT, VAT i PCC
Opodatkowanie kryptowalut w 2019 roku – PIT, CIT, VAT i PCC

REKLAMA

REKLAMA

Obrót kryptowalutami (zwanymi też walutami wirtualnymi) budzi wiele kontrowersji. Organy podatkowe mają różne stanowiska co do opodatkowania waluty wirtualnej na gruncie VAT, PIT, CIT oraz PCC. Od 1 stycznia 2019 roku przychody z obrotu kryptowalutami zostały zakwalifikowane jako przychody z kapitałów pieniężnych. Należy je opodatkować w zeznaniu rocznym PIT-38 składanym po zakończeniu danego roku podatkowego. Podatnicy nie są obowiązani do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku.

Co to jest waluta wirtualna ?

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak również ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjęto definicję waluty wirtualnej zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt. 26 ustawy z 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA

Autopromocja

Waluta wirtualna to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e) wekslem lub czekiem
oraz jest wymienialna w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowana jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywana lub przeniesiona albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Opodatkowanie dochodów z kryptowalut na gruncie PIT

Dochodem z odpłatnego zbycia kryptowalut są uzyskane w ten sposób przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów.

Przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikuje się do przychodów z kapitałów pieniężnych. Należy je wykazać opodatkować w zeznaniu rocznym PIT-38 składanym po zakończeniu danego roku podatkowego. Podatnicy nie są obowiązani do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku. Począwszy od dochodów uzyskanych w 2019 roku nie ma już możliwości opodatkowania dochodów z kryptowalut łącznie z innymi dochodami z działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o PIT w art. 17 ust. 1f precyzuje również, co należy rozumieć przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej. Jest to wymiana waluty wirtualnej na:

  • prawny środek płatniczy
  • towar
  • usługę
  • prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna
    lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Zatem przychodami z odpłatnego zbycia mogą być nie tylko pieniądze ale też towary, usługi, czy prawa majątkowe.

Przychód ze zbycia waluty wirtualnej można pomniejszyć o koszty jego uzyskania. Jak stanowi ustawa o PIT koszty stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie i sprzedaż waluty wirtualnej. To oznacza, że koszty pośrednio związane, jak np. odsetki od kredytów zaciągniętych na zakup waluty wirtualnej, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Kosztem nie jest też wymiana waluty wirtualnej na inną walutę wirtalną.

Neutralność w PIT

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią, że wymiana waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną nie stanowi przychodu. Co to oznacza?  Podmiot, który dokona wymiany kryptowaluty na inną, nie rozpozna przychodu z tego tytułu. Dopiero, gdy wymieni walutę wirtualną na pieniądze, usługi, towary wtedy powstanie przychód, który będzie należało opodatkować.

Rozliczenie straty

Ustawodawca uniemożliwił odliczenie straty z handlu kryptowalutami powstałej w wykonywaniu działalności gospodarczej przed 2019 rokiem. Stratę można odliczać jedynie w ramach tego samego źródła przychodów. Podsumowując, podatnik osiągający dochód ze zbycia waluty wirtualnej w 2019 roku, nie może obniżyć go o stratę powstałą we wcześniejszych latach. Zakładając, że  podatnik w 2019 roku poniesie stratę z obrotu walutą wirtualną, a w 2020 roku uzyska dochód, to w 2020 roku będzie mógł ten dochód pomniejszyć o stratę osiągniętą tylko w 2019 roku.

Opodatkowanie walut wirtualnych – CIT

Obrót walutą wirtualną opodatkowany jest na gruncie CIT analogicznie jak podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Art.7b ust.1 pkt 6) lit.f) ustawy o CIT stanowi, że za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań waluty wirtualną.

Zatem obrót kryptowalutami kwalifikuje się na gruncie CIT do przychodów z zysków kapitałowych, nawet wtedy, gdy jest to przedmiotem działalności podatnika. Dochód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej jest to różnica między sumą przychodów z odpłatnego zbycia pomniejszona o koszty jego uzyskania. Stawka podatku wynosi 19%. Dochodów tych nie łączy się z innymi dochodami.

Kosztami uzyskania przychodów są udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, ustalane tak jak w przypadku podatników PIT.

Czy sprzedaż waluty wirtualnej opodatkowana jest podatkiem VAT?

REKLAMA

Sprzedaż waluty wirtualnej zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt. 7 ustawy o VAT w przypadku gdy miejscem opodatkowania będzie Polska. Zwalnia się transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Takie stanowisko podzielił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 20.09.2018 roku 0115-KDIT1-1.4012.450.2018.2.MN  "Sprzedaż wirtualnych walut – B. za pośrednictwem giełdy, za wynagrodzeniem (w zamian za walutę tradycyjną) będzie stanowić świadczenie usług oraz może być uznana za usługę zwolnioną od podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, ale tylko w przypadku, jeżeli miejsce świadczenia tych czynności, a zarazem ich opodatkowania będzie na terytorium Polski. Przy czym, miejsce świadczenia ww. usług, które stanowią usługi finansowe, należy ustalić zgodnie z cyt. art. 28b, 28c oraz 28l ustawy".

Opodatkowanie waluty wirtualnej podatkiem od czynności cywilnoprawnych

Zgonie z rozporządzeniem Ministra Finansów do 31 grudnia 2019 roku zostało przedłużone zaniechanie poboru podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży lub zamiany waluty wirtualnej. Jednym słowem w obecnym stanie prawnym obrót walutą wirtualną nie jest opodatkowy PCC. Resort finansów pracuje nad zmianą ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Planuje dodanie zwolnienia od podatku umów sprzedaży i zamiany walut wirtualnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA