REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie kryptowalut w 2019 roku – PIT, CIT, VAT i PCC

Monika Brzostowska
Konsultant podatkowy
Opodatkowanie kryptowalut w 2019 roku – PIT, CIT, VAT i PCC
Opodatkowanie kryptowalut w 2019 roku – PIT, CIT, VAT i PCC

REKLAMA

REKLAMA

Obrót kryptowalutami (zwanymi też walutami wirtualnymi) budzi wiele kontrowersji. Organy podatkowe mają różne stanowiska co do opodatkowania waluty wirtualnej na gruncie VAT, PIT, CIT oraz PCC. Od 1 stycznia 2019 roku przychody z obrotu kryptowalutami zostały zakwalifikowane jako przychody z kapitałów pieniężnych. Należy je opodatkować w zeznaniu rocznym PIT-38 składanym po zakończeniu danego roku podatkowego. Podatnicy nie są obowiązani do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku.

Co to jest waluta wirtualna ?

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak również ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjęto definicję waluty wirtualnej zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt. 26 ustawy z 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA

REKLAMA

Waluta wirtualna to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e) wekslem lub czekiem
oraz jest wymienialna w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowana jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywana lub przeniesiona albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Opodatkowanie dochodów z kryptowalut na gruncie PIT

Dochodem z odpłatnego zbycia kryptowalut są uzyskane w ten sposób przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów.

REKLAMA

Przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikuje się do przychodów z kapitałów pieniężnych. Należy je wykazać opodatkować w zeznaniu rocznym PIT-38 składanym po zakończeniu danego roku podatkowego. Podatnicy nie są obowiązani do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku. Począwszy od dochodów uzyskanych w 2019 roku nie ma już możliwości opodatkowania dochodów z kryptowalut łącznie z innymi dochodami z działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o PIT w art. 17 ust. 1f precyzuje również, co należy rozumieć przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej. Jest to wymiana waluty wirtualnej na:

  • prawny środek płatniczy
  • towar
  • usługę
  • prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna
    lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Zatem przychodami z odpłatnego zbycia mogą być nie tylko pieniądze ale też towary, usługi, czy prawa majątkowe.

Przychód ze zbycia waluty wirtualnej można pomniejszyć o koszty jego uzyskania. Jak stanowi ustawa o PIT koszty stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie i sprzedaż waluty wirtualnej. To oznacza, że koszty pośrednio związane, jak np. odsetki od kredytów zaciągniętych na zakup waluty wirtualnej, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Kosztem nie jest też wymiana waluty wirtualnej na inną walutę wirtalną.

Neutralność w PIT

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią, że wymiana waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną nie stanowi przychodu. Co to oznacza?  Podmiot, który dokona wymiany kryptowaluty na inną, nie rozpozna przychodu z tego tytułu. Dopiero, gdy wymieni walutę wirtualną na pieniądze, usługi, towary wtedy powstanie przychód, który będzie należało opodatkować.

Rozliczenie straty

Ustawodawca uniemożliwił odliczenie straty z handlu kryptowalutami powstałej w wykonywaniu działalności gospodarczej przed 2019 rokiem. Stratę można odliczać jedynie w ramach tego samego źródła przychodów. Podsumowując, podatnik osiągający dochód ze zbycia waluty wirtualnej w 2019 roku, nie może obniżyć go o stratę powstałą we wcześniejszych latach. Zakładając, że  podatnik w 2019 roku poniesie stratę z obrotu walutą wirtualną, a w 2020 roku uzyska dochód, to w 2020 roku będzie mógł ten dochód pomniejszyć o stratę osiągniętą tylko w 2019 roku.

Opodatkowanie walut wirtualnych – CIT

Obrót walutą wirtualną opodatkowany jest na gruncie CIT analogicznie jak podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Art.7b ust.1 pkt 6) lit.f) ustawy o CIT stanowi, że za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań waluty wirtualną.

Zatem obrót kryptowalutami kwalifikuje się na gruncie CIT do przychodów z zysków kapitałowych, nawet wtedy, gdy jest to przedmiotem działalności podatnika. Dochód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej jest to różnica między sumą przychodów z odpłatnego zbycia pomniejszona o koszty jego uzyskania. Stawka podatku wynosi 19%. Dochodów tych nie łączy się z innymi dochodami.

Kosztami uzyskania przychodów są udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, ustalane tak jak w przypadku podatników PIT.

Czy sprzedaż waluty wirtualnej opodatkowana jest podatkiem VAT?

Sprzedaż waluty wirtualnej zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt. 7 ustawy o VAT w przypadku gdy miejscem opodatkowania będzie Polska. Zwalnia się transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Takie stanowisko podzielił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 20.09.2018 roku 0115-KDIT1-1.4012.450.2018.2.MN  "Sprzedaż wirtualnych walut – B. za pośrednictwem giełdy, za wynagrodzeniem (w zamian za walutę tradycyjną) będzie stanowić świadczenie usług oraz może być uznana za usługę zwolnioną od podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, ale tylko w przypadku, jeżeli miejsce świadczenia tych czynności, a zarazem ich opodatkowania będzie na terytorium Polski. Przy czym, miejsce świadczenia ww. usług, które stanowią usługi finansowe, należy ustalić zgodnie z cyt. art. 28b, 28c oraz 28l ustawy".

Opodatkowanie waluty wirtualnej podatkiem od czynności cywilnoprawnych

Zgonie z rozporządzeniem Ministra Finansów do 31 grudnia 2019 roku zostało przedłużone zaniechanie poboru podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży lub zamiany waluty wirtualnej. Jednym słowem w obecnym stanie prawnym obrót walutą wirtualną nie jest opodatkowy PCC. Resort finansów pracuje nad zmianą ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Planuje dodanie zwolnienia od podatku umów sprzedaży i zamiany walut wirtualnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA