REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie kryptowalut w 2019 roku – PIT, CIT, VAT i PCC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzostowska
Konsultant podatkowy
Opodatkowanie kryptowalut w 2019 roku – PIT, CIT, VAT i PCC
Opodatkowanie kryptowalut w 2019 roku – PIT, CIT, VAT i PCC

REKLAMA

REKLAMA

Obrót kryptowalutami (zwanymi też walutami wirtualnymi) budzi wiele kontrowersji. Organy podatkowe mają różne stanowiska co do opodatkowania waluty wirtualnej na gruncie VAT, PIT, CIT oraz PCC. Od 1 stycznia 2019 roku przychody z obrotu kryptowalutami zostały zakwalifikowane jako przychody z kapitałów pieniężnych. Należy je opodatkować w zeznaniu rocznym PIT-38 składanym po zakończeniu danego roku podatkowego. Podatnicy nie są obowiązani do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku.

Co to jest waluta wirtualna ?

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak również ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjęto definicję waluty wirtualnej zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt. 26 ustawy z 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA

Autopromocja

Waluta wirtualna to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e) wekslem lub czekiem
oraz jest wymienialna w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowana jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywana lub przeniesiona albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Opodatkowanie dochodów z kryptowalut na gruncie PIT

Dochodem z odpłatnego zbycia kryptowalut są uzyskane w ten sposób przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów.

Przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikuje się do przychodów z kapitałów pieniężnych. Należy je wykazać opodatkować w zeznaniu rocznym PIT-38 składanym po zakończeniu danego roku podatkowego. Podatnicy nie są obowiązani do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku. Począwszy od dochodów uzyskanych w 2019 roku nie ma już możliwości opodatkowania dochodów z kryptowalut łącznie z innymi dochodami z działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o PIT w art. 17 ust. 1f precyzuje również, co należy rozumieć przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej. Jest to wymiana waluty wirtualnej na:

  • prawny środek płatniczy
  • towar
  • usługę
  • prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna
    lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Zatem przychodami z odpłatnego zbycia mogą być nie tylko pieniądze ale też towary, usługi, czy prawa majątkowe.

Przychód ze zbycia waluty wirtualnej można pomniejszyć o koszty jego uzyskania. Jak stanowi ustawa o PIT koszty stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie i sprzedaż waluty wirtualnej. To oznacza, że koszty pośrednio związane, jak np. odsetki od kredytów zaciągniętych na zakup waluty wirtualnej, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Kosztem nie jest też wymiana waluty wirtualnej na inną walutę wirtalną.

Neutralność w PIT

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią, że wymiana waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną nie stanowi przychodu. Co to oznacza?  Podmiot, który dokona wymiany kryptowaluty na inną, nie rozpozna przychodu z tego tytułu. Dopiero, gdy wymieni walutę wirtualną na pieniądze, usługi, towary wtedy powstanie przychód, który będzie należało opodatkować.

Rozliczenie straty

Ustawodawca uniemożliwił odliczenie straty z handlu kryptowalutami powstałej w wykonywaniu działalności gospodarczej przed 2019 rokiem. Stratę można odliczać jedynie w ramach tego samego źródła przychodów. Podsumowując, podatnik osiągający dochód ze zbycia waluty wirtualnej w 2019 roku, nie może obniżyć go o stratę powstałą we wcześniejszych latach. Zakładając, że  podatnik w 2019 roku poniesie stratę z obrotu walutą wirtualną, a w 2020 roku uzyska dochód, to w 2020 roku będzie mógł ten dochód pomniejszyć o stratę osiągniętą tylko w 2019 roku.

Opodatkowanie walut wirtualnych – CIT

REKLAMA

Obrót walutą wirtualną opodatkowany jest na gruncie CIT analogicznie jak podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Art.7b ust.1 pkt 6) lit.f) ustawy o CIT stanowi, że za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań waluty wirtualną.

Zatem obrót kryptowalutami kwalifikuje się na gruncie CIT do przychodów z zysków kapitałowych, nawet wtedy, gdy jest to przedmiotem działalności podatnika. Dochód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej jest to różnica między sumą przychodów z odpłatnego zbycia pomniejszona o koszty jego uzyskania. Stawka podatku wynosi 19%. Dochodów tych nie łączy się z innymi dochodami.

Kosztami uzyskania przychodów są udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, ustalane tak jak w przypadku podatników PIT.

Czy sprzedaż waluty wirtualnej opodatkowana jest podatkiem VAT?

REKLAMA

Sprzedaż waluty wirtualnej zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt. 7 ustawy o VAT w przypadku gdy miejscem opodatkowania będzie Polska. Zwalnia się transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Takie stanowisko podzielił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 20.09.2018 roku 0115-KDIT1-1.4012.450.2018.2.MN  "Sprzedaż wirtualnych walut – B. za pośrednictwem giełdy, za wynagrodzeniem (w zamian za walutę tradycyjną) będzie stanowić świadczenie usług oraz może być uznana za usługę zwolnioną od podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, ale tylko w przypadku, jeżeli miejsce świadczenia tych czynności, a zarazem ich opodatkowania będzie na terytorium Polski. Przy czym, miejsce świadczenia ww. usług, które stanowią usługi finansowe, należy ustalić zgodnie z cyt. art. 28b, 28c oraz 28l ustawy".

Opodatkowanie waluty wirtualnej podatkiem od czynności cywilnoprawnych

Zgonie z rozporządzeniem Ministra Finansów do 31 grudnia 2019 roku zostało przedłużone zaniechanie poboru podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży lub zamiany waluty wirtualnej. Jednym słowem w obecnym stanie prawnym obrót walutą wirtualną nie jest opodatkowy PCC. Resort finansów pracuje nad zmianą ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Planuje dodanie zwolnienia od podatku umów sprzedaży i zamiany walut wirtualnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA