REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zeznania podatkowe PIT w 2022 roku. Najczęstsze błędy podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Najczęstsze błędy w PIT
Najczęstsze błędy w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Co roku miliony podatników składają swoje deklaracje roczne PIT. Część z nich niestety trafia do urzędów skarbowych z uchybieniami. Podatnicy mylą się w podobnych miejscach i często w ten sam sposób. Dlatego poznając najpopularniejsze, najczęstsze błędy w PIT można uniknąć tych samych pomyłek we własnej, indywidualnej deklaracji (rocznym zeznaniu podatkowym PIT) w 2022 roku.

Błędnie wybrany identyfikator podatkowy

Jedną z pierwszych informacji, którą podatnik uzupełnia w swoim PIT jest wskazanie identyfikatora podatkowego. W przypadku dwóch najbardziej popularnych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) czyli PIT-36 i PIT-37, podatnik może wybrać identyfikator podatkowy NIP lub PESEL - zarówno dla podatnika jak i dla jego małżonka. Odpowiadając na pytanie - Który z identyfikatorów należy wybrać? Podatnik powinien zwrócić się w stronę regulacji Ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 166). Wskazując w art.3, że identyfikatorem podatkowym jest:

REKLAMA

  • numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;
  • NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu.

Nieprawidłowy formularz podatkowy

Bardzo podstawowym błędem rzutującym następnie na całą pracę podatnika jest wybór nieprawidłowego formularza PIT. Podatnicy szczególnie często mylą między innymi deklaracje PIT 36 i PIT 37. W takim przypadku podatnik nie rozliczy się poprawnie i nie spełni odpowiednio swojego obowiązku podatkowego w rozumieniu art. 45 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.). Dlatego w każdym przypadku warto zapoznać się z pouczeniami znajdującymi się na początku formularza, broszurami informacyjnymi do tego druku, a w przypadku korzystania z PIT online wykorzystać wsparcie profesjonalnych aplikacji w wyborze odpowiedniego wzoru zeznania.

Nieaktualny wzór formularza

Drugim powodem, dlaczego formularz PIT może zostać uznany za nieprawidłowy jest wykorzystanie nieaktualnego wzoru formularza. Formularze ulegają zmianom i aktualizacjom. W przypadku najpopularniejszych z nich można wskazać, że dla formularzy składanych od 21.12.2021 PIT-36 obowiązuje druk numer 29, dla PIT-37 druk numer 28, dla PIT-38 druk numer 15. Numer druku można sprawdzić:

  • w przypadku zeznania w formie tradycyjnej na dole każdej jego strony obok nazwy (numeru) formularza w nawiasie, na przykład: PIT-37(28);
  • Dla PIT elektronicznego (PIT online) należy sprawdzić, czy dostawca oprogramowania udostępnia aktualne dane i formularze.

Błędy obliczeniowe

Typowymi błędami popełnianymi przez podatników są również błędy obliczeniowe. Wynikają one z różnych przyczyn, w tym z braku zaokrąglenia (lub nieprawidłowych zaokrągleń), wpisywania wartości w niewłaściwe pola, nierzetelnego przepisywania danych z PIT-11. W tym miejscu warto rekomendować co najmniej podwójną weryfikację deklaracji podatkowej przed jej wysłaniem – w tym na przykład sprawdzenie jej przez innego członka rodziny (zasada tak zwanych dwóch par oczu). Dobrym rozwiązaniem będzie również skorzystanie z profesjonalnych narzędzi do pracy nad formularzem.

Nieuprawnione skorzystanie z ulg i zwolnień

Część podatników wykorzystuje zwolnienia i ulgi w sposób nieuprawniony lub za wysoki. Z dość popularnych błędów można wskazać między innymi zbyt wysokie skorzystanie z ulgi na dzieci, podczas gdy limit kwoty jaka przysługuje do zwrotu zależy od wysokości składek ZUS i zdrowotnych. Kolejnym częstym błędem jest wykorzystanie ulgi prorodzinnej za cały rok, w przypadku jeżeli dziecko w ciągu roku podatkowego ukończyło maksymalny wiek uprawniający do skorzystania z ulgi. W takim wypadku rodzicom przysługuje prawo do ulgi tylko za miesiące do ukończenia danego roku życia (np. 18).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędne rozliczenie z małżonkiem

W przypadku wyboru opodatkowania wspólnego z małżonkiem podatnicy powinni pamiętać, że zostało ono skierowane tylko do tych podatników, którzy spełniają określone w ustawie o PIT warunki. Zgodnie z art. 6 tego aktu prawnego ze wspólnego opodatkowania dochodów małżonków skorzystać mogą:

Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, pozostający w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej:

1)przez cały rok podatkowy albo

2)od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego - w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego

- mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot pomniejszających dochód; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Braki i ominięcia

Należy pamiętać, że formularz ma określone obligatoryjne do wypełnienia części. Jeżeli taki błąd (np. nie podanie numeru PESEL lub danych identyfikacyjnych) zostanie uzupełniony, to deklaracja może zostać uznana za złożoną w terminie. Błędem formalnym jest również niepodpisanie deklaracji podatkowej, zarówno w wersji papierowej jak i w wersji elektronicznej. Dlatego należy koniecznie pamiętać o jej podpisaniu, jeżeli taki brak nie zostanie uzupełniony deklaracja nie wywoła żadnych skutków prawnych. W praktyce można zauważyć, że tego typu braki zdarzają się zasadniczo częściej w PIT tradycyjnych niż w PIT elektronicznie. Wynika to z faktu, że najczęściej aplikacje do PIT uniemożliwiają przesłanie formularza nie wypełnionego w całości.

Źródła opracowania:

  • Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 166).
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA