Nieodpłatna pomoc prawna – skutki w VAT i PIT
REKLAMA
REKLAMA
VAT w udzielaniu nieodpłatnych porad prawnych
REKLAMA
Odnosząc się do konieczności rozliczania podatku VAT przez świadczących bezpłatne porady prawne, należy zauważyć, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), dalej jako: „ustawa o VAT”, w art. 5 zawiera katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na:
a) cele osobiste podatnika
b) cele jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
c) wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).
Rozpatrując przypadek udzielania przez podatników nieodpłatnej pomocy prawnej pro bono, należy wskazać, że nie będzie ona objęta zakresem ustawy o VAT, jeżeli jej świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej prowadzonej przez świadczącego ją prawnika.
Świadczenie profesjonalnych usług na zasadzie pro publico bono, a zatem w sposób dobrowolny i nieodpłatny, w interesie publicznym – w szczególności na rzecz osób, których na te usługi nie stać, jest publicznie odbierane jako bezinteresowna działalność prospołeczna.
Kreuje to pozytywny wizerunek podatnika wśród obecnych i potencjalnych jego klientów. Z kolei wizerunek i renoma przedsiębiorcy z reguły mają przełożenie na wysokość jego dochodów.
Zatem należy uznać, iż działalność pro bono, co do zasady, wpisuje się w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.
Nieodpłatna pomoc prawna a VAT– wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Bezpłatna pomoc prawna w Warszawie
REKLAMA
Świadczenie nieodpłatnych usług pomocy prawnej przez radców prawnych w ramach współpracy z biurem poselskim, których beneficjentami są np. osoby, których nie stać na odpłatną poradę prawną, w mojej opinii nie wyklucza budowania pozytywnego wizerunku ich praktyki radcowskiej.
Jednocześnie należy podkreślić, że objęcie zakresem opodatkowania podatkiem VAT określonych czynności możliwe jest wyłącznie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z podatnikiem działającym w takim charakterze.
Jeżeli nie jest możliwe wskazanie, że podmiot wykonujący określone czynności działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, to nie występują przesłanki do uznania czynności za działalność gospodarczą, zdefiniowaną dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie ma świadczenia podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem.
Może to oznaczać, że działania pro publico bono wykonywane przez osoby współpracujące z biurami poselskimi nie będą kwalifikowały się jako działalność gospodarcza dla potrzeb VAT.
Podkreślenia jednak wymaga, iż każdy indywidualny przypadek udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej pro bono przez adwokatów i radców prawnych należy analizować odrębnie, w związku z czym nie jest możliwe zajęcie jednego stanowiska do wszystkich indywidualnych przypadków, które mają lub mogą mieć miejsce w związku z opisaną wyżej działalnością radców prawnych prowadzoną pod patronatem parlamentarzystów.
Także w odniesieniu do biur poselskich organizujących bezpłatne porady prawne na rzecz lokalnych społeczności, przy założeniu, że biura te nie wykonują tego rodzaju czynności również odpłatnie, nie można uznać, iż prowadzą one działalność gospodarczą objętą zakresem ustawy o VAT.
Jeżeli zatem nie mamy do czynienia z prowadzeniem działalności gospodarczej i działaniem podmiotu w charakterze podatnika VAT, to bezpłatne porady prawne świadczone przez wskazane w wystąpieniu podmioty nie będą objęte opodatkowaniem tym podatkiem.
Nieodpłatne porady prawne a PIT
Ustosunkowując się do konsekwencji podatkowych związanych z udzielaniem nieodpłatnej porady prawnej na gruncie podatku dochodowego, poinformowano o tym, że udzielanie nieodpłatnych porad prawnych przez magistrów prawa w ramach obowiązków wynikających z umów o pracę zawartych przez te osoby z biurami poselskimi nie generuje dodatkowych obowiązków w zakresie przedmiotowego podatku, zarówno po stronie pracowników biur poselskich, jak i samych biur, pełniących rolę płatników podatku dochodowego w związku z zatrudnieniem tych osób.
Przychody osób zatrudnionych w biurach poselskich na umowę o pracę zaliczane są do przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o PIT”. Z kolei otrzymanie przez osobę fizyczną świadczenia w postaci bezpłatnej pomocy prawnej powoduje rozpoznanie u tej osoby przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT
W przypadku gdy udzielającym porady jest biuro poselskie, wartość tego nieodpłatnego świadczenia należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu tego samego rodzaju usług (art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o PIT).
Katalog zwolnień przedmiotowych, określony w art. 21 ust. 1 ustawy o PIT, nie wymienia wartości świadczeń otrzymanych w postaci nieodpłatnych porad prawnych, również minister finansów nie zaniechał poboru podatku do tego rodzaju świadczeń.
Stąd też, co do zasady, wartość nieodpłatnego świadczenia stanowi dla beneficjenta takiego świadczenia przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Zwolnienie to obejmuje nieodpłatne świadczenia otrzymane od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza 200 zł. Zatem o ile spełnione są przesłanki zawarte w tym przepisie, wówczas świadczenie korzysta z przedmiotowego zwolnienia. W przeciwnym wypadku uzyskany przez podatnika przychód podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Podatnik wykazuje wartość ww. świadczenia w zeznaniu podatkowym na podstawie informacji PIT-8C, otrzymanej przez niego od podmiotu, który udzielił mu nieodpłatnej porady prawnej.
Informację tę podmiot udzielający świadczenia przekazuje urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca zamieszkania podatnika oraz podatnikowi w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano świadczenia (art. 42a ustawy o PIT).
Źródło: odpowiedź z 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu) Macieja Grabowskiego - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – na interpelację poselską nr 2616 z 8 marca 2012 r.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat