REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż i wyprzedaż przez Internet – kto i kiedy musi odprowadzić podatek?

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż i wyprzedaż przez Internet – kto i kiedy musi odprowadzić podatek?
Sprzedaż i wyprzedaż przez Internet – kto i kiedy musi odprowadzić podatek?

REKLAMA

REKLAMA

Letnie wyprzedaże w pełni. Przed polowaniem na cenowe okazje w galeriach handlowych warto zrobić porządek w swojej szafie. Wystawiając w sieci nienoszoną odzież, biżuterię czy obuwie można zarobić na kolejne zakupy. O czym powinien wiedzieć każdy Sprzedający oraz kiedy transakcje na aukcjach czy w opcji Kup Teraz są traktowane jako działalność zarobkowa, wyjaśnia Akademia Allegro.

Internetowym sprzedawcą może być dziś każdy – codziennie tysiące Polaków wystawiają w sieci na sprzedaż zbędne ubrania, meble, książki czy biżuterię. Chętnie pozbywają się starych sprzętów, by uzbierać kapitał na nowsze. Do sieci trafiają również niechciane prezenty, które mają szansę na „drugie życie” u nowego właściciela.

REKLAMA

Autopromocja

Nie wszyscy jednak wiedzą, że wejście w rolę Sprzedawcy może się wiązać z koniecznością odprowadzenia podatku. – W świetle prawa osoby, które regularnie sprzedają w Internecie prowadzą działalność gospodarczą. Handlujący powinni rozliczać się z tego tytułu i odprowadzać podatek dochodowy, VAT lub podatek od czynności cywilnoprawnych – komentuje Justyna Gawrońska z Akademii Allegro prowadzącej warsztaty dla e-przedsiębiorców w całej Polsce.

Wiele osób nie jest świadomych, że taki obowiązek posiada. Kto i kiedy musi zatem odprowadzać podatek od sprzedaży internetowej?

Kiedy unikniemy podatku od sprzedaży w sieci?

Podatku nie muszą odprowadzać osoby, które sporadycznie sprzedają w sieci, a wystawiane przedmioty są używane i pochodzą z własnego majątku, np. ubrania czy obuwie, które zalegają w garderobie. Sprzedaż przedmiotów używanych zwolniona jest z podatku pod warunkiem, że zostały one nabyte co najmniej pół roku wcześniej, licząc od końca miesiąca. Jeśli na sprzedaż wystawiamy nowy przedmiot, formalnie transakcja wiąże się z odprowadzeniem podatku dochodowego od osób fizycznych – komentuje Radosław Szajerski, adwokat z poznańskiej kancelarii.

Pozbywając się zatem rzeczy z naszej garderoby lub innych, które zamiast zbierania kurzu pomogłyby nieco podreperować domowy budżet, nie musimy wykazywać transakcji w wykazie rocznym – chyba, że zarabiamy na sprzedaży przedmiotów posiadanych przez nas krócej niż pół roku lub zupełnie nowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym ostatnim przypadku jesteśmy zobligowani do rozliczenia  sprzedaży w zeznaniu rocznym PIT-36, w rubryce „Inne źródła przychodów”, jako przychód z tzw. odpłatnego zbycia.

Jak fiskus kontroluje handel internetowy?

Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź, czy musisz płacić podatki!

Sprawdźmy, czy zarobek mieści się w kwocie wolnej od podatku

Inną kwestią jest weryfikacja okazyjnego sprzedawcy przez fiskus – temu ostatniemu trudno byłoby udowodnić, kiedy wystawiana na sprzedaż sukienka, kozaki czy książka zostały zakupione i znalazły się w posiadaniu Sprzedającego. Tego rodzaju kwestie wykryje ewentualna kontrola skarbowa. Co wtedy?

REKLAMA

Najlepiej, gdybyśmy zbierali paragony, fakturę czy inne dowody zakupu sprzedawanego przedmiotu, by potwierdzić, że w momencie sprzedaży były w naszym posiadaniu dłużej niż pół roku. Jeśli natomiast sprzedajemy rzecz nową lub mającą mniej niż 6 miesięcy, podatek rozliczany jest przy rocznym zestawieniu przychodów i odprowadzany po przekroczeniu ustalonej w danym roku wartości kwoty wolnej od podatku – dodaje Justyna Gawrońska z Akademii Allegro.

A kwota ta w 2012 roku wynosi 3019 zł – osiągając roczny dochód na tym poziomie, w tym także ze sprzedaży w sieci, będziemy zwolnieni od zapłaty podatku. Mimo to i tak jesteśmy zobligowani do złożenia deklaracji PIT. Warto pamiętać, że Urząd Skarbowy ma prawo do sprawdzenia transakcji odbywających się nawet kilka lat wstecz.

Nietrafiony prezent na sprzedaż – co na to fiskus?

Czy odprowadzenie podatku łączy się również z wyprzedażą nietrafionych prezentów? Niestety tak. – Przykładowo na urodziny lub parapetówkę zostaliśmy obdarowani przedmiotem zupełnie nie w naszym guście. Wiele osób w takim przypadku próbuje odsprzedać prezent, jednak w świetle prawa podatku nie zapłacimy dopiero po upłynięciu 6 miesięcy od daty jego nabycia. Jeśli dodatkowo przedmiot sprzedamy za kwotę większą niż 1000 zł, podatek odprowadzi również kupujący – wyjaśnia Justyna Gawrońska z Akademii Allegro. Opodatkowaniu podlegają umowy sprzedaży rzeczy ruchomych i jest to kwota 2 proc. wartości transakcji.

Częsta sprzedaż = działalność gospodarcza

REKLAMA

Niektórzy w sieci sprzedają jednak bardzo często – na tyle, że ich działalność może zostać uznana za działalność gospodarczą. O uznaniu działań osoby fizycznej za działalność gospodarczą decyduje przede wszystkim liczba i częstotliwość przeprowadzonych transakcji, a także zyski czerpane z tytułu sprzedaży.  Jeśli przykładowo konsument kupuje sporą liczbę przedmiotów w celu dalszej odsprzedaży, jego działalność powinna być zarejestrowana – komentuje Justyna Gawrońska z Akademii Allegro.

Wynika to z faktu, że za działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek. Jeśli sprzedaż na aukcji ma charakter ciągły, zorientowany na osiągnięcie zysku, w tym momencie podlega opodatkowaniu.

Akademia Allegro

Akademia Allegro to edukacyjna jednostka powołana do życia przez lidera polskiej branży e-commerce, serwis allegro.pl. Organizacja zajmuje się aktywizacją polskiego rynku biznesu internetowego, wspieraniem początkujących e-sprzedawców oraz rozwojem przedsiębiorczości w regionach. Akademia Allegro realizuje cele społeczne i edukacyjne wdrażając własny program szkoleń i warsztatów skierowanych do internetowych sprzedawców, ale również seniorów, osób niepełnosprawnych czy szkół. Akademia jest również autorem bezpłatnych szkoleń on-line skierowanych do początkujących przedsiębiorców, które można wykonać za pośrednictwem strony internetowej www.akademia.allegro.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA