REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż i wyprzedaż przez Internet – kto i kiedy musi odprowadzić podatek?

Sprzedaż i wyprzedaż przez Internet – kto i kiedy musi odprowadzić podatek?
Sprzedaż i wyprzedaż przez Internet – kto i kiedy musi odprowadzić podatek?

REKLAMA

REKLAMA

Letnie wyprzedaże w pełni. Przed polowaniem na cenowe okazje w galeriach handlowych warto zrobić porządek w swojej szafie. Wystawiając w sieci nienoszoną odzież, biżuterię czy obuwie można zarobić na kolejne zakupy. O czym powinien wiedzieć każdy Sprzedający oraz kiedy transakcje na aukcjach czy w opcji Kup Teraz są traktowane jako działalność zarobkowa, wyjaśnia Akademia Allegro.

Internetowym sprzedawcą może być dziś każdy – codziennie tysiące Polaków wystawiają w sieci na sprzedaż zbędne ubrania, meble, książki czy biżuterię. Chętnie pozbywają się starych sprzętów, by uzbierać kapitał na nowsze. Do sieci trafiają również niechciane prezenty, które mają szansę na „drugie życie” u nowego właściciela.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy jednak wiedzą, że wejście w rolę Sprzedawcy może się wiązać z koniecznością odprowadzenia podatku. – W świetle prawa osoby, które regularnie sprzedają w Internecie prowadzą działalność gospodarczą. Handlujący powinni rozliczać się z tego tytułu i odprowadzać podatek dochodowy, VAT lub podatek od czynności cywilnoprawnych – komentuje Justyna Gawrońska z Akademii Allegro prowadzącej warsztaty dla e-przedsiębiorców w całej Polsce.

Wiele osób nie jest świadomych, że taki obowiązek posiada. Kto i kiedy musi zatem odprowadzać podatek od sprzedaży internetowej?

Kiedy unikniemy podatku od sprzedaży w sieci?

Podatku nie muszą odprowadzać osoby, które sporadycznie sprzedają w sieci, a wystawiane przedmioty są używane i pochodzą z własnego majątku, np. ubrania czy obuwie, które zalegają w garderobie. Sprzedaż przedmiotów używanych zwolniona jest z podatku pod warunkiem, że zostały one nabyte co najmniej pół roku wcześniej, licząc od końca miesiąca. Jeśli na sprzedaż wystawiamy nowy przedmiot, formalnie transakcja wiąże się z odprowadzeniem podatku dochodowego od osób fizycznych – komentuje Radosław Szajerski, adwokat z poznańskiej kancelarii.

REKLAMA

Pozbywając się zatem rzeczy z naszej garderoby lub innych, które zamiast zbierania kurzu pomogłyby nieco podreperować domowy budżet, nie musimy wykazywać transakcji w wykazie rocznym – chyba, że zarabiamy na sprzedaży przedmiotów posiadanych przez nas krócej niż pół roku lub zupełnie nowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym ostatnim przypadku jesteśmy zobligowani do rozliczenia  sprzedaży w zeznaniu rocznym PIT-36, w rubryce „Inne źródła przychodów”, jako przychód z tzw. odpłatnego zbycia.

Jak fiskus kontroluje handel internetowy?

Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź, czy musisz płacić podatki!

Sprawdźmy, czy zarobek mieści się w kwocie wolnej od podatku

Inną kwestią jest weryfikacja okazyjnego sprzedawcy przez fiskus – temu ostatniemu trudno byłoby udowodnić, kiedy wystawiana na sprzedaż sukienka, kozaki czy książka zostały zakupione i znalazły się w posiadaniu Sprzedającego. Tego rodzaju kwestie wykryje ewentualna kontrola skarbowa. Co wtedy?

Najlepiej, gdybyśmy zbierali paragony, fakturę czy inne dowody zakupu sprzedawanego przedmiotu, by potwierdzić, że w momencie sprzedaży były w naszym posiadaniu dłużej niż pół roku. Jeśli natomiast sprzedajemy rzecz nową lub mającą mniej niż 6 miesięcy, podatek rozliczany jest przy rocznym zestawieniu przychodów i odprowadzany po przekroczeniu ustalonej w danym roku wartości kwoty wolnej od podatku – dodaje Justyna Gawrońska z Akademii Allegro.

A kwota ta w 2012 roku wynosi 3019 zł – osiągając roczny dochód na tym poziomie, w tym także ze sprzedaży w sieci, będziemy zwolnieni od zapłaty podatku. Mimo to i tak jesteśmy zobligowani do złożenia deklaracji PIT. Warto pamiętać, że Urząd Skarbowy ma prawo do sprawdzenia transakcji odbywających się nawet kilka lat wstecz.

Nietrafiony prezent na sprzedaż – co na to fiskus?

Czy odprowadzenie podatku łączy się również z wyprzedażą nietrafionych prezentów? Niestety tak. – Przykładowo na urodziny lub parapetówkę zostaliśmy obdarowani przedmiotem zupełnie nie w naszym guście. Wiele osób w takim przypadku próbuje odsprzedać prezent, jednak w świetle prawa podatku nie zapłacimy dopiero po upłynięciu 6 miesięcy od daty jego nabycia. Jeśli dodatkowo przedmiot sprzedamy za kwotę większą niż 1000 zł, podatek odprowadzi również kupujący – wyjaśnia Justyna Gawrońska z Akademii Allegro. Opodatkowaniu podlegają umowy sprzedaży rzeczy ruchomych i jest to kwota 2 proc. wartości transakcji.

Częsta sprzedaż = działalność gospodarcza

Niektórzy w sieci sprzedają jednak bardzo często – na tyle, że ich działalność może zostać uznana za działalność gospodarczą. O uznaniu działań osoby fizycznej za działalność gospodarczą decyduje przede wszystkim liczba i częstotliwość przeprowadzonych transakcji, a także zyski czerpane z tytułu sprzedaży.  Jeśli przykładowo konsument kupuje sporą liczbę przedmiotów w celu dalszej odsprzedaży, jego działalność powinna być zarejestrowana – komentuje Justyna Gawrońska z Akademii Allegro.

Wynika to z faktu, że za działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek. Jeśli sprzedaż na aukcji ma charakter ciągły, zorientowany na osiągnięcie zysku, w tym momencie podlega opodatkowaniu.

Akademia Allegro

Akademia Allegro to edukacyjna jednostka powołana do życia przez lidera polskiej branży e-commerce, serwis allegro.pl. Organizacja zajmuje się aktywizacją polskiego rynku biznesu internetowego, wspieraniem początkujących e-sprzedawców oraz rozwojem przedsiębiorczości w regionach. Akademia Allegro realizuje cele społeczne i edukacyjne wdrażając własny program szkoleń i warsztatów skierowanych do internetowych sprzedawców, ale również seniorów, osób niepełnosprawnych czy szkół. Akademia jest również autorem bezpłatnych szkoleń on-line skierowanych do początkujących przedsiębiorców, które można wykonać za pośrednictwem strony internetowej www.akademia.allegro.pl.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA