REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź, czy musisz płacić podatki!

Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź, czy musisz płacić podatki.
Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź, czy musisz płacić podatki.

REKLAMA

REKLAMA

Handel internetowy coraz bardziej interesuje fiskusa. Od kilku lat organy podatkowe i kontrola skarbowa uważnie kontrolują podmioty sprzedające towary i usługi w Internecie. Systematycznie rosną bowiem obroty sklepów internetowych i osób handlujących na portalach aukcyjnych. Nie wszyscy jednak stale handlujący w sieci płacą z tego tytułu podatki, niektórzy nawet nie przypuszczają, że mają taki obowiązek. Do czasu.

Sprzedajesz w Internecie? Sprawdź podatki

Warto wiedzieć, że nawet bez formalnej rejestracji firmy osoby prowadzące regularną sprzedaż w internecie w świetle przepisów podatkowych prowadzą działalność gospodarczą. Powinny więc płacić zasadniczo podatek dochodowy (względnie ryczałt ewidencjonowany lub kartę podatkową) oraz VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż internetowa a podatki dochodowe

W świetle przepisów dotyczących podatku dochodowego sprzedaż rzeczy lub świadczenie usług za pośrednictwem Internetu w sposób ciągły (powtarzalny) i zorganizowany (zakup rzeczy w celu dalszej odsprzedaży, stałe kontakty handlowe) posiada znamiona działalności gospodarczej niezależnie od tego, czy została ona zarejestrowana.

Transakcje dokonywane za pośrednictwem Internetu mają często charakter międzynarodowy. W takich przypadkach  należy uwzględniać postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oparte na Konwencji Modelowej OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Towary używane bez podatku

Sprzedaż za pośrednictwem Internetu rzeczy ruchomych, która nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i która dokonana jest po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Nie ma obowiązku ujawniania jej w zeznaniach podatkowych.

REKLAMA

Natomiast sprzedaż za pośrednictwem Internetu rzeczy ruchomych przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Sprzedaż tą trzeba ujawnić w zeznaniu podatkowym (nawet, gdy jest zrealizowana ze stratą) i rozliczyć wraz z pozostałymi dochodami, w terminie złożenia zeznania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku ofert sprzedaży nieruchomości przez Internet należy pamiętać, iż umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. Dlatego też taka forma sprzedaży nieruchomości nie jest możliwa bez dokonania dodatkowych czynności i może mieć wyłącznie charakter umowy przedwstępnej.

Jak fiskus kontroluje handel w internecie?

Sprzedaż internetowa a VAT

W przypadku podatku od towarów i usług podatnikiem jest ten, kto samodzielnie wykonuje działalność gospodarczą za pośrednictwem Internetu, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. I bez względu na to, czy dopełnił obowiązku rejestracji (samej firmy, czy dla potrzeb VAT).

W świetle VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a  także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podatnikami VAT są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

- dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

- będące usługobiorcami m.in. usług elektronicznych świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju,

- nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Zwolnienia z VAT

Osoby rozpoczynające wykonywanie za pośrednictwem Internetu czynności podlegających opodatkowaniu VAT są, co do zasady, zwolnieni od tego podatku z uwagi na niski poziom obrotów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej, chyba że zrezygnują ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy (tzw. zwolnienie podmiotowe).

Obowiązek opodatkowania podatkiem VAT powstaje natomiast w chwili, kiedy obroty całej działalności gospodarczej w proporcji do okresu prowadzonej działalności przekroczą w skali roku 150.000 zł (w 2011 r.).

Po przekroczeniu kwoty limitu  obrotu ustalonego w ten sposób osoba dokonująca takich czynności ma obowiązek zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, a każda transakcja podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług.

Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania m.in. do importu towarów i usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub  dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca.

Należy również pamiętać o obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (kas fiskalnych) zgodnie z regulacjami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną

Transakcje zagraniczne w Internecie

Niezależnie od sposobu zamówienia (przez Internet lub w inny sposób), do sprzedaży krajowej, importu i eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów mają zastosowanie identyczne zasady opodatkowania VAT.

W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zamówionych za pośrednictwem Internetu, dokonywanej przez podatnika VAT na rzecz innego podatnika VAT, podatek uiszcza nabywca według stawki właściwej w swoim państwie.

W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zamówionych za pośrednictwem Internetu, dokonywanej przez podatnika VAT na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem VAT (sprzedaż wysyłkowa), zastosowanie ma specjalny tryb, zgodnie z którym możliwe jest opodatkowanie w miejscu rozpoczęcia dostawy, w ramach limitów określanych przez poszczególne państwa członkowskie UE.

Przekroczenie limitu dostaw dla danego kraju powoduje obowiązek rozliczania podatku w tym właśnie kraju według obowiązującej w nim stawki.

Podatnik ma jednak możliwość opodatkowania swoich dostaw w państwie przeznaczenia towarów również w przypadku, gdy wartość dostawy jest niższa od przewidzianego przez każde państwo członkowskie limitu, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z takiej opcji.

Usługi świadczone przez Internet

Usługi świadczone drogą elektroniczną należą do tzw. usług niematerialnych (np. tworzenie i utrzymywanie witryn internetowych, dostarczanie online oprogramowania i jego uaktualnień, dostarczanie online muzyki, filmów, gier, obrazów, tekstu i informacji, udostępnianie baz danych, świadczenie online usług kształcenia korespondencyjnego itp.).

Dla ich opodatkowania VAT istotne znaczenie ma właściwe zidentyfikowanie nabywcy usług. Należy ustalić, czy nabywca jest podatnikiem VAT, czy też nie ma statusu podatnika VAT oraz czy ma on siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności (ewentualnie zwykłe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zwykłego pobytu) w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej czy też poza jej terytorium.

Miejsce świadczenia usług drogą elektroniczną (tzn. miejsce ich opodatkowania) zależy m.in. od ww. okoliczności.

Sprzedaż internetowa a PCC

Jeżeli sprzedaż jest dokonywana za pośrednictwem Internetu przez podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o VAT, wówczas taka transakcja podlega opodatkowaniu VAT i nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Jeżeli natomiast sprzedaż dokonywana jest za pośrednictwem Internetu przez podmiot, który nie prowadzi działalności gospodarczej, wówczas transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych, jeżeli ich przedmiotem są:

- rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku transakcji dokonywanej za pośrednictwem Internetu kryterium rozstrzygającym o objęciu umowy podatkiem jest miejsce złożenia oświadczenia woli innej osobie – jego wprowadzenia do środka komunikacji elektronicznej w sposób umożliwiający tej osobie zapoznanie się z treścią oświadczenia woli).

Od podatku zwolnione są umowy sprzedaży rzeczy ruchomych, których wartość rynkowa nie przekracza 1.000 zł. Zwolnienie dotyczy jednej umowy sprzedaży, bez względu na to ile rzeczy jest jej przedmiotem, albo ilu współwłaścicieli rzecz sprzedaje lub ile podmiotów nabywa rzecz na współwłasność.

Stawka PCC od umowy sprzedaży rzeczy ruchomych wynosi 2%, a od praw majątkowych – co do zasady 1%.

Kupujący są zobowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz obliczyć i wpłacić podatek, w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy sprzedaży (w przypadku aukcji internetowej obowiązek podatkowy powstaje w momencie wylicytowania przez kupującego najwyższej ceny, tj. złożenia oświadczenia woli w kwestii zobowiązania się do zapłacenia za rzecz zgłoszoną do licytacji).

Niedokonanie zgłoszenia działalności gospodarczej, niewypełnianie obowiązków składania deklaracji, zeznań podatkowych, opłacania należnych podatków z tytułu sprzedaży za pośrednictwem Internetu, jak również niedopełnianie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – może spowodować wymierzenie sankcji przewidzianych w ustawie Kodeks karny skarbowy.

Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku

Źródło: Ministerstwo Finansów

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA