REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prostytucja a podatek. Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT i VAT - prawdziwy nierząd bez podatku

Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT i VAT - prawdziwy nierząd bez podatku
Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT i VAT - prawdziwy nierząd bez podatku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach osoby czerpiące dochody z tzw. wirtualnej prostytucji świadczonej za pośrednictwem Internetu powinny płacić zarówno PIT, jak i VAT. Natomiast w przypadku zwykłej (nie wirtualnej) prostytucji interpretacje organów podatkowych są znacznie bardziej korzystne dla osób w ten sposób zarabiających - potwierdzają brak obowiązku podatkowego.

W dniu 7 stycznia 2015 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał 2 interpretacje (w zakresie PIT - nr IBPP2/443-987/14/IK i VAT - nr IBPBI/1/415-1164/14/AP), w których uznał, że tzw. wirtualna prostytucja (świadczona poprzez Internet, np. przy pomocy kamery internetowej) nie jest prostytucją sensu stricto i dlatego nie należy do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Dlatego też taka działalność powinna być opodatkowana zarówno PIT, jak również VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Prostytucja a podatek. Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT jak działalność wykonywana osobiście albo jak działalność gospodarcza

Wnioskodawczyni, będąca polskim rezydentem podatkowym wskazała we wniosku o indywidualną interpretację podatkową, że trudni się tzw. wirtualną prostytucją. Polega ona na tym, że jej klient określa czas wykonywania usługi seksualnej i płaci Wnioskodawczyni wynagrodzenie, a następnie Wnioskodawczyni łączy się z nim poprzez Internet z użyciem kamery internetowej w ustalonym przez strony terminie. Wnioskodawczyni i klient mają w tym opłaconym czasie kontakt wizualny przez kamerę oraz mikrofon. Klient może na bieżąco i w zależności od swoich potrzeb kierować tym, co Wnioskodawczyni ma zrobić. Czynności Wnioskodawczyni nastawione są na zaspokojenie popędu seksualnego klienta (np. rozbieranie się, masturbacja, używanie erotycznych zabawek, przyjmowanie rozmaitych póz seksualnych, wydawanie dźwięków podniecenia, symulowanie realnego stosunku z klientem oraz spełnianie jego fantazji seksualnych, itp.). Wnioskodawczyni z wirtualnej prostytucji uzyskuje przychody.

Wnioskodawczyni zapytała Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach czy opisane we wniosku czynności wirtualnej prostytucji mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a tym samym, czy osiągane w ten sposób dochody (przychody) są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, czynności wyżej opisane nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a za tym uzyskiwanie z nich przychodu nie rodzi obowiązków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych. Organ podatkowy nie zgodził się z tą tezą.

Czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy

Dyrektor IS w Katowicach przypomniał na wstępie, że na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

REKLAMA

Definicję takich czynności zawiera art. 58 Kodeksu cywilnego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

§ 1 Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.

§ 2 Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego. 

W związku z tym, przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT nie mogą być zachowania, które ze swej istoty są sprzeczne z prawami przyrody, ustawą lub zasadami współżycia społecznego i w konsekwencji w ogóle nie mogą być określone w treści ważnej i wywołującej zamierzone skutki umowy. Są to czynności, które w żadnych okolicznościach i warunkach, jakie przepisy prawa przewidują dla zawarcia wolnej od wad umowy, nie mogą być przedmiotem stosunku cywilnoprawnego, nawet hipotetycznie.

Prostytucja jest jedną z takich czynności. Problem w tym, że zdaniem organu podatkowego usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie można nazwać prostytucją.

Organ podatkowy stwierdził, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji prostytucji. Przytoczył więc (zgodnie z  regułami wykładni językowej) definicję zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN), zgodnie z którą prostytucja to uprawianie seksu za pieniądze. Dyrektor IS w Katowicach powołał się także na definicję zawartą w Wikipedii, zgodnie z którą prostytucja (nierząd), to oddanie własnego ciała do dyspozycji większej liczbie osób w celu osiągnięcia przez nie zaspokojenia seksualnego i pobieranie za to wynagrodzenia materialnego.

Zdaniem organu podatkowego usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są prostytucją, bo pomiędzy Wnioskodawczynią a jej klientami nie dochodzi do kontaktu fizycznego (cielesnego), lecz wyłącznie wirtualnego. Jest to raczej pornografia lub cyberpornografia

Zatem (zdaniem Dyrektora IS w Katowicach) usługi te mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a więc również podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile nie są wykonywane w warunkach określonych w art. 202 Kodeksu karnego (publiczne prezentowanie treści pornograficznych w taki sposób, że może to narzucić ich odbiór osobie, która tego sobie nie życzy).

Według Dyrektora IS w Katowicach przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia wskazanych przez Wnioskodawczynię usług mogą stanowić przychody z działalności wykonywanej osobiście, a jeżeli podejmowane w tym zakresie działania będą spełniać przesłanki określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. 

Wirtualny nierząd opodatkowany VAT

Podobna argumentacja została zaprezentowana w zakresie VAT bowiem stan prawny jest w tym zakresie tożsamy. Zgodnie z art. 6 ok 2 ustawy o VAT przepisów tej ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Dlatego też zdaniem organu podatkowego opisana we wniosku usługa świadczona przez Wnioskodawczynię nie jest czynnością, która nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym zastosowanie znajdzie przepis art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT o opodatkowaniu tym podatkiem odpłatnego świadczenia usług.

Dochody z prawdziwej prostytucji bez podatku

Natomiast w przypadku zwykłej (nie wirtualnej) prostytucji interpretacje organów podatkowych są znacznie bardziej korzystne dla osób trudniących się tym zajęciem, bo potwierdzają brak obowiązku podatkowego.

W zakresie PIT można tu wskazać interpretację tego samego Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 kwietnia 2015 r. (nr IBPBII/1/4511-14/15/ASz). Organ podatkowy stwierdził, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji prostytucji. Przytoczył więc (zgodnie z  regułami wykładni językowej) definicję zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN), zgodnie z którą prostytucja to uprawianie seksu za pieniądze. Dyrektor IS w Katowicach powołał się także na definicję zawartą w Wikipedii, zgodnie z którą prostytucja (nierząd), to oddanie własnego ciała do dyspozycji większej liczbie osób w celu osiągnięcia przez nie zaspokojenia seksualnego i pobieranie za to wynagrodzenia materialnego.

Biorąc pod uwagę wskazany we wniosku o interpretację podatkową stan faktyczny Dyrektor IS w Katowicach uznał, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z prostytucją w rozumieniu powołanej powyżej definicji. Stąd czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy i w konsekwencji  nie mogą również podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy o PIT.

Tak samo zinterpretował przepisy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 6 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.829.2021.3.AP).

Czy są to dochody z nieujawnionych źródeł?

Osoby trudniące się tym szczególnym zajęciem mogą też mieć problem z udowodnieniem osiągania dochodu z tego nieopodatkowanego źródła, zwłaszcza w kontekście opodatkowania dochodów z nieujawnionych źródeł sankcyjną stawką 75% PIT.

Tego problemu dotyczy indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 kwietnia 2015 r. (IBPBII/1/4511-86/15/ASz).

Pytanie (czy środki pieniężne na pokrycie wydatków na zakup nieruchomości mogą podlegać opodatkowaniu jako nieujawnione źródła przychodu stawką 75%, jeżeli zostały uzyskane z uprawiania nierządu?) zadała pewna Wnioskodawczyni, która deklarowała uprawianie nierządu przez 9 lat. Dochody z tej „działalności” nie były przez nią opodatkowane ani deklarowane fiskusowi w żaden sposób. Dochody te planowała przeznaczyć na zakup nieruchomości.

Wnioskodawczyni szczegółowo wyjaśniała, że każda suma uzyskana z uprawiania nierządu była systematycznie i okresowo wpłacana przez nią na rachunki bankowe. Wnioskodawczyni ogłaszała się na licznych odpowiednich portalach internetowych, zawierających oferty i ogłoszenia świadczenia usług związanych z nierządem pod stałymi pseudonimami celem zareklamowania swoich usług. Na portalach widnieją zdjęcia Wnioskodawczyni z zamazaną twarzą. Jednakże pomimo powyższego, Wnioskodawczyni dysponuje oryginalnymi zdjęciami z sesji, z której zdjęcia zostały umieszczone na poszczególnych portalach. Nadto na portalach internetowych Wnioskodawczyni umieszczała numer telefoniczny, cennik oraz godziny pracy, a czasami także adres mailowy. W kontaktach z klientami był używany osobny i zawsze ten sam numer telefonu. Usługi były wykonywane w specjalnie wynajętym lokalu lub hotelu. Wnioskodawczyni dysponuje stosownymi umowami najmu.

Początkowo Dyrektor Izby Skarbowej odmówił wydania interpretacji. Jednak na skutek wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 10 września 2014 r. (sygn. Akt I SA/Kr 1009/14) wydał ostatecznie interpretację z 13 kwietnia 2015 r. (IBPBII/1/4511-86/15/ASz), w której zgodził się z Wnioskodawczynią, że czynności wykonywane przez nią nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Tym samym nie mogą również podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody z uprawiania nierządu mogą być traktowane jako dochody „wolne od opodatkowania”. Do dochodów z tego tytułu nie znajduje bowiem zastosowanie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to artykuł traktuje o przychodach nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Tym samym wydatkowanie środków uzyskanych z uprawiania własnego nierządu na zakup nieruchomości nie będzie skutkować zastosowaniem 75% stawki podatku, określonej na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oczywiście to Wnioskodawczyni powinna przynajmniej uprawdopodobnić fakt prowadzenia tej „działalności”, jak również potwierdzić wiarygodność wysokości zarobionych w ten sposób kwot.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA