REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prostytucja a podatek. Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT i VAT - prawdziwy nierząd bez podatku

Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT i VAT - prawdziwy nierząd bez podatku
Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT i VAT - prawdziwy nierząd bez podatku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach osoby czerpiące dochody z tzw. wirtualnej prostytucji świadczonej za pośrednictwem Internetu powinny płacić zarówno PIT, jak i VAT. Natomiast w przypadku zwykłej (nie wirtualnej) prostytucji interpretacje organów podatkowych są znacznie bardziej korzystne dla osób w ten sposób zarabiających - potwierdzają brak obowiązku podatkowego.

W dniu 7 stycznia 2015 roku Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał 2 interpretacje (w zakresie PIT - nr IBPP2/443-987/14/IK i VAT - nr IBPBI/1/415-1164/14/AP), w których uznał, że tzw. wirtualna prostytucja (świadczona poprzez Internet, np. przy pomocy kamery internetowej) nie jest prostytucją sensu stricto i dlatego nie należy do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Dlatego też taka działalność powinna być opodatkowana zarówno PIT, jak również VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prostytucja a podatek. Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT jak działalność wykonywana osobiście albo jak działalność gospodarcza

Wnioskodawczyni, będąca polskim rezydentem podatkowym wskazała we wniosku o indywidualną interpretację podatkową, że trudni się tzw. wirtualną prostytucją. Polega ona na tym, że jej klient określa czas wykonywania usługi seksualnej i płaci Wnioskodawczyni wynagrodzenie, a następnie Wnioskodawczyni łączy się z nim poprzez Internet z użyciem kamery internetowej w ustalonym przez strony terminie. Wnioskodawczyni i klient mają w tym opłaconym czasie kontakt wizualny przez kamerę oraz mikrofon. Klient może na bieżąco i w zależności od swoich potrzeb kierować tym, co Wnioskodawczyni ma zrobić. Czynności Wnioskodawczyni nastawione są na zaspokojenie popędu seksualnego klienta (np. rozbieranie się, masturbacja, używanie erotycznych zabawek, przyjmowanie rozmaitych póz seksualnych, wydawanie dźwięków podniecenia, symulowanie realnego stosunku z klientem oraz spełnianie jego fantazji seksualnych, itp.). Wnioskodawczyni z wirtualnej prostytucji uzyskuje przychody.

Wnioskodawczyni zapytała Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach czy opisane we wniosku czynności wirtualnej prostytucji mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a tym samym, czy osiągane w ten sposób dochody (przychody) są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, czynności wyżej opisane nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a za tym uzyskiwanie z nich przychodu nie rodzi obowiązków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych. Organ podatkowy nie zgodził się z tą tezą.

Czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy

Dyrektor IS w Katowicach przypomniał na wstępie, że na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

REKLAMA

Definicję takich czynności zawiera art. 58 Kodeksu cywilnego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

§ 1 Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.

§ 2 Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego. 

W związku z tym, przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT nie mogą być zachowania, które ze swej istoty są sprzeczne z prawami przyrody, ustawą lub zasadami współżycia społecznego i w konsekwencji w ogóle nie mogą być określone w treści ważnej i wywołującej zamierzone skutki umowy. Są to czynności, które w żadnych okolicznościach i warunkach, jakie przepisy prawa przewidują dla zawarcia wolnej od wad umowy, nie mogą być przedmiotem stosunku cywilnoprawnego, nawet hipotetycznie.

Prostytucja jest jedną z takich czynności. Problem w tym, że zdaniem organu podatkowego usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie można nazwać prostytucją.

Organ podatkowy stwierdził, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji prostytucji. Przytoczył więc (zgodnie z  regułami wykładni językowej) definicję zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN), zgodnie z którą prostytucja to uprawianie seksu za pieniądze. Dyrektor IS w Katowicach powołał się także na definicję zawartą w Wikipedii, zgodnie z którą prostytucja (nierząd), to oddanie własnego ciała do dyspozycji większej liczbie osób w celu osiągnięcia przez nie zaspokojenia seksualnego i pobieranie za to wynagrodzenia materialnego.

Zdaniem organu podatkowego usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są prostytucją, bo pomiędzy Wnioskodawczynią a jej klientami nie dochodzi do kontaktu fizycznego (cielesnego), lecz wyłącznie wirtualnego. Jest to raczej pornografia lub cyberpornografia

Zatem (zdaniem Dyrektora IS w Katowicach) usługi te mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, a więc również podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile nie są wykonywane w warunkach określonych w art. 202 Kodeksu karnego (publiczne prezentowanie treści pornograficznych w taki sposób, że może to narzucić ich odbiór osobie, która tego sobie nie życzy).

Według Dyrektora IS w Katowicach przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia wskazanych przez Wnioskodawczynię usług mogą stanowić przychody z działalności wykonywanej osobiście, a jeżeli podejmowane w tym zakresie działania będą spełniać przesłanki określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. 

Wirtualny nierząd opodatkowany VAT

Podobna argumentacja została zaprezentowana w zakresie VAT bowiem stan prawny jest w tym zakresie tożsamy. Zgodnie z art. 6 ok 2 ustawy o VAT przepisów tej ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Dlatego też zdaniem organu podatkowego opisana we wniosku usługa świadczona przez Wnioskodawczynię nie jest czynnością, która nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym zastosowanie znajdzie przepis art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT o opodatkowaniu tym podatkiem odpłatnego świadczenia usług.

Dochody z prawdziwej prostytucji bez podatku

Natomiast w przypadku zwykłej (nie wirtualnej) prostytucji interpretacje organów podatkowych są znacznie bardziej korzystne dla osób trudniących się tym zajęciem, bo potwierdzają brak obowiązku podatkowego.

W zakresie PIT można tu wskazać interpretację tego samego Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 kwietnia 2015 r. (nr IBPBII/1/4511-14/15/ASz). Organ podatkowy stwierdził, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji prostytucji. Przytoczył więc (zgodnie z  regułami wykładni językowej) definicję zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN), zgodnie z którą prostytucja to uprawianie seksu za pieniądze. Dyrektor IS w Katowicach powołał się także na definicję zawartą w Wikipedii, zgodnie z którą prostytucja (nierząd), to oddanie własnego ciała do dyspozycji większej liczbie osób w celu osiągnięcia przez nie zaspokojenia seksualnego i pobieranie za to wynagrodzenia materialnego.

Biorąc pod uwagę wskazany we wniosku o interpretację podatkową stan faktyczny Dyrektor IS w Katowicach uznał, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z prostytucją w rozumieniu powołanej powyżej definicji. Stąd czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy i w konsekwencji  nie mogą również podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy o PIT.

Tak samo zinterpretował przepisy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 6 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.829.2021.3.AP).

Czy są to dochody z nieujawnionych źródeł?

Osoby trudniące się tym szczególnym zajęciem mogą też mieć problem z udowodnieniem osiągania dochodu z tego nieopodatkowanego źródła, zwłaszcza w kontekście opodatkowania dochodów z nieujawnionych źródeł sankcyjną stawką 75% PIT.

Tego problemu dotyczy indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 kwietnia 2015 r. (IBPBII/1/4511-86/15/ASz).

Pytanie (czy środki pieniężne na pokrycie wydatków na zakup nieruchomości mogą podlegać opodatkowaniu jako nieujawnione źródła przychodu stawką 75%, jeżeli zostały uzyskane z uprawiania nierządu?) zadała pewna Wnioskodawczyni, która deklarowała uprawianie nierządu przez 9 lat. Dochody z tej „działalności” nie były przez nią opodatkowane ani deklarowane fiskusowi w żaden sposób. Dochody te planowała przeznaczyć na zakup nieruchomości.

Wnioskodawczyni szczegółowo wyjaśniała, że każda suma uzyskana z uprawiania nierządu była systematycznie i okresowo wpłacana przez nią na rachunki bankowe. Wnioskodawczyni ogłaszała się na licznych odpowiednich portalach internetowych, zawierających oferty i ogłoszenia świadczenia usług związanych z nierządem pod stałymi pseudonimami celem zareklamowania swoich usług. Na portalach widnieją zdjęcia Wnioskodawczyni z zamazaną twarzą. Jednakże pomimo powyższego, Wnioskodawczyni dysponuje oryginalnymi zdjęciami z sesji, z której zdjęcia zostały umieszczone na poszczególnych portalach. Nadto na portalach internetowych Wnioskodawczyni umieszczała numer telefoniczny, cennik oraz godziny pracy, a czasami także adres mailowy. W kontaktach z klientami był używany osobny i zawsze ten sam numer telefonu. Usługi były wykonywane w specjalnie wynajętym lokalu lub hotelu. Wnioskodawczyni dysponuje stosownymi umowami najmu.

Początkowo Dyrektor Izby Skarbowej odmówił wydania interpretacji. Jednak na skutek wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 10 września 2014 r. (sygn. Akt I SA/Kr 1009/14) wydał ostatecznie interpretację z 13 kwietnia 2015 r. (IBPBII/1/4511-86/15/ASz), w której zgodził się z Wnioskodawczynią, że czynności wykonywane przez nią nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Tym samym nie mogą również podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody z uprawiania nierządu mogą być traktowane jako dochody „wolne od opodatkowania”. Do dochodów z tego tytułu nie znajduje bowiem zastosowanie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to artykuł traktuje o przychodach nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Tym samym wydatkowanie środków uzyskanych z uprawiania własnego nierządu na zakup nieruchomości nie będzie skutkować zastosowaniem 75% stawki podatku, określonej na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oczywiście to Wnioskodawczyni powinna przynajmniej uprawdopodobnić fakt prowadzenia tej „działalności”, jak również potwierdzić wiarygodność wysokości zarobionych w ten sposób kwot.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA