REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT

Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT
Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT

REKLAMA

REKLAMA

Budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych należy do zadań samorządów. O ile nitki główne powstają za pieniądze gmin, to przyłącza muszą wybudować właściciele posesji, a samorządy zrefundują większość wydatków. Wraz z dotacją jednak właściciele nieruchomości otrzymają także PIT.

Co do zasady, dotacja wypłacana ze środków publicznych (zarówno państwowych, jak i samorządowych) jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Tyle że z tego zwolnienia korzystają wyłącznie te dotacje, które zostały udzielone na podstawie przepisów o finansach publicznych. A z dotacjami na pokrycie kosztów budowy przyłączy kanalizacyjnych jest nieco inaczej.

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot wydatków jest przychodem w PIT

O wykładnię przepisów zwróciła się gmina, która buduje na swoim terenie sieć kanalizacyjną. Właściciele posesji mają obowiązek przyłączyć się do sieci, budując przyłącza. Po ich powstaniu gmina refunduje większość wydatków, udzielając dotacji na kwotę 80 proc. wydatków (nie więcej niż 1,5 tys. zł brutto).

Gminni urzędnicy jednak nie byli pewni, czym dla właścicieli posesji będzie owa dotacji. Uznali oni, że choć jest to dotacja ze środków samorządowych, to jednak nie obejmuje jej zwolnienie z podatku. Tym samym więc gmina po wypłacie dotacji powinna także wystawić właścicielom nieruchomości PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanego przychodu.

Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 3 sierpnia 2016 r. (sygnatura 1061-IPTPB1.4511.637.2016.1.KLK) uznała stanowisko gminy za trafne. To oznacza, że budujący przyłącza nie tylko będą musieli wydać swoje środki, ale jeszcze zapłacą wyższe podatki z powodu kanalizacji.

REKLAMA

Nie każda dotacja jest zwolniona z PIT

Wszystko przez zapis, który mówi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, uzyskane z budżetu samorządu lub państwa (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według ustawy o finansach publicznych, dotacje to „podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych”.

Kluczowe jest, że chodzi o dotację udzieloną na podstawie ustaw lub umów. Tymczasem o dotacji na zrefundowanie kosztów budowy przyłączy zdecydowała gmina uchwałą, a podstawą do wypłaty jest umowa, jaką zawiera właściciel nieruchomości z samorządem. Tym samym więc dotacja gminna nie może być kwalifikowana jako zwolniona z podatku.

Kiedy pojawia się przychód, którego nie można łatwo zakwalifikować do jednego z wymienionych w przepisach, urzędnicy natychmiast uznają go za przychód z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Tak też zrobili i tym razem. Wpływy, które tam trafiły, są rozliczane na zasadach ogólnych.

Urzędnicy skarbowi potwierdzili też, że osobom, które uzyskały dotacje, powinny zostać wystawione formularze PIT-8C z informacją o uzyskanych przychodach.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Co jest kosztem uzyskania tego przychodu?

W interpretacji jednak nie pojawia się informacja, czy do owego przychodu – czyli dotacji – da się dopisać jeszcze koszty. Wydawałoby się, że nie powinno być z tym problemu, w końcu na dotację mogą liczyć jedynie ci, którzy wyłożą środki na budowę przyłączy. Ci, którzy nie poniosą tych wydatków, nie uzyskają przychodu. Niestety, o tym łódzka izba skarbowa nie wspomina.

Marek Siudaj, Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA