REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT
Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT

REKLAMA

REKLAMA

Budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych należy do zadań samorządów. O ile nitki główne powstają za pieniądze gmin, to przyłącza muszą wybudować właściciele posesji, a samorządy zrefundują większość wydatków. Wraz z dotacją jednak właściciele nieruchomości otrzymają także PIT.

Co do zasady, dotacja wypłacana ze środków publicznych (zarówno państwowych, jak i samorządowych) jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Tyle że z tego zwolnienia korzystają wyłącznie te dotacje, które zostały udzielone na podstawie przepisów o finansach publicznych. A z dotacjami na pokrycie kosztów budowy przyłączy kanalizacyjnych jest nieco inaczej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zwrot wydatków jest przychodem w PIT

O wykładnię przepisów zwróciła się gmina, która buduje na swoim terenie sieć kanalizacyjną. Właściciele posesji mają obowiązek przyłączyć się do sieci, budując przyłącza. Po ich powstaniu gmina refunduje większość wydatków, udzielając dotacji na kwotę 80 proc. wydatków (nie więcej niż 1,5 tys. zł brutto).

Gminni urzędnicy jednak nie byli pewni, czym dla właścicieli posesji będzie owa dotacji. Uznali oni, że choć jest to dotacja ze środków samorządowych, to jednak nie obejmuje jej zwolnienie z podatku. Tym samym więc gmina po wypłacie dotacji powinna także wystawić właścicielom nieruchomości PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanego przychodu.

Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 3 sierpnia 2016 r. (sygnatura 1061-IPTPB1.4511.637.2016.1.KLK) uznała stanowisko gminy za trafne. To oznacza, że budujący przyłącza nie tylko będą musieli wydać swoje środki, ale jeszcze zapłacą wyższe podatki z powodu kanalizacji.

REKLAMA

Nie każda dotacja jest zwolniona z PIT

Wszystko przez zapis, który mówi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, uzyskane z budżetu samorządu lub państwa (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według ustawy o finansach publicznych, dotacje to „podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych”.

Kluczowe jest, że chodzi o dotację udzieloną na podstawie ustaw lub umów. Tymczasem o dotacji na zrefundowanie kosztów budowy przyłączy zdecydowała gmina uchwałą, a podstawą do wypłaty jest umowa, jaką zawiera właściciel nieruchomości z samorządem. Tym samym więc dotacja gminna nie może być kwalifikowana jako zwolniona z podatku.

Kiedy pojawia się przychód, którego nie można łatwo zakwalifikować do jednego z wymienionych w przepisach, urzędnicy natychmiast uznają go za przychód z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Tak też zrobili i tym razem. Wpływy, które tam trafiły, są rozliczane na zasadach ogólnych.

Urzędnicy skarbowi potwierdzili też, że osobom, które uzyskały dotacje, powinny zostać wystawione formularze PIT-8C z informacją o uzyskanych przychodach.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Co jest kosztem uzyskania tego przychodu?

W interpretacji jednak nie pojawia się informacja, czy do owego przychodu – czyli dotacji – da się dopisać jeszcze koszty. Wydawałoby się, że nie powinno być z tym problemu, w końcu na dotację mogą liczyć jedynie ci, którzy wyłożą środki na budowę przyłączy. Ci, którzy nie poniosą tych wydatków, nie uzyskają przychodu. Niestety, o tym łódzka izba skarbowa nie wspomina.

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA