REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT
Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT

REKLAMA

REKLAMA

Budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych należy do zadań samorządów. O ile nitki główne powstają za pieniądze gmin, to przyłącza muszą wybudować właściciele posesji, a samorządy zrefundują większość wydatków. Wraz z dotacją jednak właściciele nieruchomości otrzymają także PIT.

Co do zasady, dotacja wypłacana ze środków publicznych (zarówno państwowych, jak i samorządowych) jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Tyle że z tego zwolnienia korzystają wyłącznie te dotacje, które zostały udzielone na podstawie przepisów o finansach publicznych. A z dotacjami na pokrycie kosztów budowy przyłączy kanalizacyjnych jest nieco inaczej.

REKLAMA

Autopromocja

Zwrot wydatków jest przychodem w PIT

REKLAMA

O wykładnię przepisów zwróciła się gmina, która buduje na swoim terenie sieć kanalizacyjną. Właściciele posesji mają obowiązek przyłączyć się do sieci, budując przyłącza. Po ich powstaniu gmina refunduje większość wydatków, udzielając dotacji na kwotę 80 proc. wydatków (nie więcej niż 1,5 tys. zł brutto).

Gminni urzędnicy jednak nie byli pewni, czym dla właścicieli posesji będzie owa dotacji. Uznali oni, że choć jest to dotacja ze środków samorządowych, to jednak nie obejmuje jej zwolnienie z podatku. Tym samym więc gmina po wypłacie dotacji powinna także wystawić właścicielom nieruchomości PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanego przychodu.

Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 3 sierpnia 2016 r. (sygnatura 1061-IPTPB1.4511.637.2016.1.KLK) uznała stanowisko gminy za trafne. To oznacza, że budujący przyłącza nie tylko będą musieli wydać swoje środki, ale jeszcze zapłacą wyższe podatki z powodu kanalizacji.

Nie każda dotacja jest zwolniona z PIT

Wszystko przez zapis, który mówi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, uzyskane z budżetu samorządu lub państwa (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Według ustawy o finansach publicznych, dotacje to „podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych”.

Kluczowe jest, że chodzi o dotację udzieloną na podstawie ustaw lub umów. Tymczasem o dotacji na zrefundowanie kosztów budowy przyłączy zdecydowała gmina uchwałą, a podstawą do wypłaty jest umowa, jaką zawiera właściciel nieruchomości z samorządem. Tym samym więc dotacja gminna nie może być kwalifikowana jako zwolniona z podatku.

Kiedy pojawia się przychód, którego nie można łatwo zakwalifikować do jednego z wymienionych w przepisach, urzędnicy natychmiast uznają go za przychód z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Tak też zrobili i tym razem. Wpływy, które tam trafiły, są rozliczane na zasadach ogólnych.

Urzędnicy skarbowi potwierdzili też, że osobom, które uzyskały dotacje, powinny zostać wystawione formularze PIT-8C z informacją o uzyskanych przychodach.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Co jest kosztem uzyskania tego przychodu?

W interpretacji jednak nie pojawia się informacja, czy do owego przychodu – czyli dotacji – da się dopisać jeszcze koszty. Wydawałoby się, że nie powinno być z tym problemu, w końcu na dotację mogą liczyć jedynie ci, którzy wyłożą środki na budowę przyłączy. Ci, którzy nie poniosą tych wydatków, nie uzyskają przychodu. Niestety, o tym łódzka izba skarbowa nie wspomina.

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA