REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT

Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT
Zwrot części wydatków na budowę przyłączy kanalizacyjnych opodatkowany PIT

REKLAMA

REKLAMA

Budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych należy do zadań samorządów. O ile nitki główne powstają za pieniądze gmin, to przyłącza muszą wybudować właściciele posesji, a samorządy zrefundują większość wydatków. Wraz z dotacją jednak właściciele nieruchomości otrzymają także PIT.

Co do zasady, dotacja wypłacana ze środków publicznych (zarówno państwowych, jak i samorządowych) jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Tyle że z tego zwolnienia korzystają wyłącznie te dotacje, które zostały udzielone na podstawie przepisów o finansach publicznych. A z dotacjami na pokrycie kosztów budowy przyłączy kanalizacyjnych jest nieco inaczej.

REKLAMA

Autopromocja

Zwrot wydatków jest przychodem w PIT

O wykładnię przepisów zwróciła się gmina, która buduje na swoim terenie sieć kanalizacyjną. Właściciele posesji mają obowiązek przyłączyć się do sieci, budując przyłącza. Po ich powstaniu gmina refunduje większość wydatków, udzielając dotacji na kwotę 80 proc. wydatków (nie więcej niż 1,5 tys. zł brutto).

Gminni urzędnicy jednak nie byli pewni, czym dla właścicieli posesji będzie owa dotacji. Uznali oni, że choć jest to dotacja ze środków samorządowych, to jednak nie obejmuje jej zwolnienie z podatku. Tym samym więc gmina po wypłacie dotacji powinna także wystawić właścicielom nieruchomości PIT-8C z informacją o wysokości uzyskanego przychodu.

Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 3 sierpnia 2016 r. (sygnatura 1061-IPTPB1.4511.637.2016.1.KLK) uznała stanowisko gminy za trafne. To oznacza, że budujący przyłącza nie tylko będą musieli wydać swoje środki, ale jeszcze zapłacą wyższe podatki z powodu kanalizacji.

Nie każda dotacja jest zwolniona z PIT

Wszystko przez zapis, który mówi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, uzyskane z budżetu samorządu lub państwa (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Według ustawy o finansach publicznych, dotacje to „podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych”.

Kluczowe jest, że chodzi o dotację udzieloną na podstawie ustaw lub umów. Tymczasem o dotacji na zrefundowanie kosztów budowy przyłączy zdecydowała gmina uchwałą, a podstawą do wypłaty jest umowa, jaką zawiera właściciel nieruchomości z samorządem. Tym samym więc dotacja gminna nie może być kwalifikowana jako zwolniona z podatku.

Kiedy pojawia się przychód, którego nie można łatwo zakwalifikować do jednego z wymienionych w przepisach, urzędnicy natychmiast uznają go za przychód z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Tak też zrobili i tym razem. Wpływy, które tam trafiły, są rozliczane na zasadach ogólnych.

Urzędnicy skarbowi potwierdzili też, że osobom, które uzyskały dotacje, powinny zostać wystawione formularze PIT-8C z informacją o uzyskanych przychodach.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Co jest kosztem uzyskania tego przychodu?

W interpretacji jednak nie pojawia się informacja, czy do owego przychodu – czyli dotacji – da się dopisać jeszcze koszty. Wydawałoby się, że nie powinno być z tym problemu, w końcu na dotację mogą liczyć jedynie ci, którzy wyłożą środki na budowę przyłączy. Ci, którzy nie poniosą tych wydatków, nie uzyskają przychodu. Niestety, o tym łódzka izba skarbowa nie wspomina.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA