REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie PIT zadośćuczynienia uzyskanego na podstawie ugody pozasądowej

Opodatkowanie PIT zadośćuczynienia uzyskanego na podstawie ugody pozasądowej
Opodatkowanie PIT zadośćuczynienia uzyskanego na podstawie ugody pozasądowej

REKLAMA

REKLAMA

Zadośćuczynienie uzyskane na podstawie ugody pozasądowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 13 grudnia 2017 roku.

Stan faktyczny opisany we wniosku o wydanie interpretacji prezentował się w następujący sposób. W czerwcu 2017 r. wnioskodawca nabył wspólnie z żoną nowy samochód. Niemal od razu po zakupie został on uszkodzony przez nietrzeźwego sprawcę, który skacząc po nim dokonał uszkodzeń. Koszty niezbędnych napraw zostały pokryte z ubezpieczenia AC. W następstwie czynności policji sprawca został wykryty i zobowiązał się pokryć na rzecz ubezpieczyciela koszty naprawy. Ponadto wypłacił wnioskodawcy i jego żonie zadośćuczynienie tytułem wyrównania doznanych krzywd związanych z przedmiotowym uszkodzeniem, zwiększeniem przyszłych składek ubezpieczeniowych. Potwierdzeniem wypłacenia wspomnianego zadośćuczynienia był dokument w formie papierowej. Powstało więc pytanie, czy uzyskane w takiej formie zadośćuczynienie wnioskodawca powinien wykazać w zeznaniu podatkowym za rok 2017 i czy podlega ono opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zadośćuczynienie, odszkodowanie – kwestie podatkowe

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych (…), układów zbiorowych pracy, (…) porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów. Z unormowań ustawowych wynika więc, że ze zwolnienia od podatku dochodowego nie korzystają wszystkie otrzymane odszkodowania czy zadośćuczynienia, ale jedynie te, których wysokość lub zasady ustalania zostały określone zgodnie z zacytowanym wyżej przepisem. Ponadto, ustawa enumeratywnie wymienia wyjątki od tej reguły – zwolnienie nie dotyczy między innymi: odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę, odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy wreszcie odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Zadośćuczynienie uzyskane na podstawie ugody

Z kolei art. 21 ust. 1 pkt 3b) ustawy o PIT określa, że nie podlegają opodatkowaniu odszkodowania lub zadośćuczynienia otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej (do wysokości tam określonej). Tutaj także ustawodawca przewidział jednak wyjątki, opodatkowane są bowiem te odszkodowania/zadośćuczynienia, które dotyczą prowadzonej przed podatnika działalności gospodarczej lub dotyczą korzyści, które mógłby on osiągnąć, gdyby nie wyrządzono mu szkody (nawet jeśli otrzymano je na podstawie wyroku lub ugody sądowej).

REKLAMA

Wspomniany przepis nie znajdzie jednak zastosowania w tym przypadku, ponieważ nie została spełniona jedna z przesłanek ustawowych – wnioskodawca z żoną otrzymali bowiem zadośćuczynienie na podstawie ugody pozasądowej. Nie zmienia tej kwalifikacji fakt, że sporządzono na piśmie dokument potwierdzający wypłatę odpowiedniej kwoty. Dlatego też takie zadośćuczynienie nie korzysta ze zwolnienia. Według art. 20 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podlegają przychody z innych źródeł, których przykłady zostały wymienione we wspomnianym przepisie. Jest to jednak katalog otwarty, dlatego też nie ma przeszkód, by do owych „innych źródeł” zakwalifikować także odszkodowania czy zadośćuczynienia, które nie podlegają zwolnieniu. Dlatego też konieczne jest wykazanie go w zeznaniu podatkowym za rok 2017.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komentując wydane rozstrzygnięcie, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał także, że w poprzednim stanie prawnym (sprzed 1 stycznia 2009 r.) nie istniała wyraźna podstawa prawna do zwolnienia od podatku zadośćuczynienia. Niemniej jednak ze względu na charakter tego przychodu stosowana była szeroka interpretacja obowiązujących wówczas przepisów prawnych, dzięki czemu ze zwolnienia podatkowego korzystało także zadośćuczynienie.

Źródło: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 grudnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP3-3.4011.475.2017.2.JK3.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA