REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie PIT zadośćuczynienia uzyskanego na podstawie ugody pozasądowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opodatkowanie PIT zadośćuczynienia uzyskanego na podstawie ugody pozasądowej
Opodatkowanie PIT zadośćuczynienia uzyskanego na podstawie ugody pozasądowej

REKLAMA

REKLAMA

Zadośćuczynienie uzyskane na podstawie ugody pozasądowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 13 grudnia 2017 roku.

Stan faktyczny opisany we wniosku o wydanie interpretacji prezentował się w następujący sposób. W czerwcu 2017 r. wnioskodawca nabył wspólnie z żoną nowy samochód. Niemal od razu po zakupie został on uszkodzony przez nietrzeźwego sprawcę, który skacząc po nim dokonał uszkodzeń. Koszty niezbędnych napraw zostały pokryte z ubezpieczenia AC. W następstwie czynności policji sprawca został wykryty i zobowiązał się pokryć na rzecz ubezpieczyciela koszty naprawy. Ponadto wypłacił wnioskodawcy i jego żonie zadośćuczynienie tytułem wyrównania doznanych krzywd związanych z przedmiotowym uszkodzeniem, zwiększeniem przyszłych składek ubezpieczeniowych. Potwierdzeniem wypłacenia wspomnianego zadośćuczynienia był dokument w formie papierowej. Powstało więc pytanie, czy uzyskane w takiej formie zadośćuczynienie wnioskodawca powinien wykazać w zeznaniu podatkowym za rok 2017 i czy podlega ono opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zadośćuczynienie, odszkodowanie – kwestie podatkowe

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych (…), układów zbiorowych pracy, (…) porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów. Z unormowań ustawowych wynika więc, że ze zwolnienia od podatku dochodowego nie korzystają wszystkie otrzymane odszkodowania czy zadośćuczynienia, ale jedynie te, których wysokość lub zasady ustalania zostały określone zgodnie z zacytowanym wyżej przepisem. Ponadto, ustawa enumeratywnie wymienia wyjątki od tej reguły – zwolnienie nie dotyczy między innymi: odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę, odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy wreszcie odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Zadośćuczynienie uzyskane na podstawie ugody

Z kolei art. 21 ust. 1 pkt 3b) ustawy o PIT określa, że nie podlegają opodatkowaniu odszkodowania lub zadośćuczynienia otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej (do wysokości tam określonej). Tutaj także ustawodawca przewidział jednak wyjątki, opodatkowane są bowiem te odszkodowania/zadośćuczynienia, które dotyczą prowadzonej przed podatnika działalności gospodarczej lub dotyczą korzyści, które mógłby on osiągnąć, gdyby nie wyrządzono mu szkody (nawet jeśli otrzymano je na podstawie wyroku lub ugody sądowej).

REKLAMA

Wspomniany przepis nie znajdzie jednak zastosowania w tym przypadku, ponieważ nie została spełniona jedna z przesłanek ustawowych – wnioskodawca z żoną otrzymali bowiem zadośćuczynienie na podstawie ugody pozasądowej. Nie zmienia tej kwalifikacji fakt, że sporządzono na piśmie dokument potwierdzający wypłatę odpowiedniej kwoty. Dlatego też takie zadośćuczynienie nie korzysta ze zwolnienia. Według art. 20 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podlegają przychody z innych źródeł, których przykłady zostały wymienione we wspomnianym przepisie. Jest to jednak katalog otwarty, dlatego też nie ma przeszkód, by do owych „innych źródeł” zakwalifikować także odszkodowania czy zadośćuczynienia, które nie podlegają zwolnieniu. Dlatego też konieczne jest wykazanie go w zeznaniu podatkowym za rok 2017.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komentując wydane rozstrzygnięcie, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał także, że w poprzednim stanie prawnym (sprzed 1 stycznia 2009 r.) nie istniała wyraźna podstawa prawna do zwolnienia od podatku zadośćuczynienia. Niemniej jednak ze względu na charakter tego przychodu stosowana była szeroka interpretacja obowiązujących wówczas przepisów prawnych, dzięki czemu ze zwolnienia podatkowego korzystało także zadośćuczynienie.

Źródło: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 grudnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP3-3.4011.475.2017.2.JK3.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA