REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie PIT zadośćuczynienia uzyskanego na podstawie ugody pozasądowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opodatkowanie PIT zadośćuczynienia uzyskanego na podstawie ugody pozasądowej
Opodatkowanie PIT zadośćuczynienia uzyskanego na podstawie ugody pozasądowej

REKLAMA

REKLAMA

Zadośćuczynienie uzyskane na podstawie ugody pozasądowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 13 grudnia 2017 roku.

Stan faktyczny opisany we wniosku o wydanie interpretacji prezentował się w następujący sposób. W czerwcu 2017 r. wnioskodawca nabył wspólnie z żoną nowy samochód. Niemal od razu po zakupie został on uszkodzony przez nietrzeźwego sprawcę, który skacząc po nim dokonał uszkodzeń. Koszty niezbędnych napraw zostały pokryte z ubezpieczenia AC. W następstwie czynności policji sprawca został wykryty i zobowiązał się pokryć na rzecz ubezpieczyciela koszty naprawy. Ponadto wypłacił wnioskodawcy i jego żonie zadośćuczynienie tytułem wyrównania doznanych krzywd związanych z przedmiotowym uszkodzeniem, zwiększeniem przyszłych składek ubezpieczeniowych. Potwierdzeniem wypłacenia wspomnianego zadośćuczynienia był dokument w formie papierowej. Powstało więc pytanie, czy uzyskane w takiej formie zadośćuczynienie wnioskodawca powinien wykazać w zeznaniu podatkowym za rok 2017 i czy podlega ono opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zadośćuczynienie, odszkodowanie – kwestie podatkowe

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych (…), układów zbiorowych pracy, (…) porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów. Z unormowań ustawowych wynika więc, że ze zwolnienia od podatku dochodowego nie korzystają wszystkie otrzymane odszkodowania czy zadośćuczynienia, ale jedynie te, których wysokość lub zasady ustalania zostały określone zgodnie z zacytowanym wyżej przepisem. Ponadto, ustawa enumeratywnie wymienia wyjątki od tej reguły – zwolnienie nie dotyczy między innymi: odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę, odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy wreszcie odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Zadośćuczynienie uzyskane na podstawie ugody

Z kolei art. 21 ust. 1 pkt 3b) ustawy o PIT określa, że nie podlegają opodatkowaniu odszkodowania lub zadośćuczynienia otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej (do wysokości tam określonej). Tutaj także ustawodawca przewidział jednak wyjątki, opodatkowane są bowiem te odszkodowania/zadośćuczynienia, które dotyczą prowadzonej przed podatnika działalności gospodarczej lub dotyczą korzyści, które mógłby on osiągnąć, gdyby nie wyrządzono mu szkody (nawet jeśli otrzymano je na podstawie wyroku lub ugody sądowej).

REKLAMA

Wspomniany przepis nie znajdzie jednak zastosowania w tym przypadku, ponieważ nie została spełniona jedna z przesłanek ustawowych – wnioskodawca z żoną otrzymali bowiem zadośćuczynienie na podstawie ugody pozasądowej. Nie zmienia tej kwalifikacji fakt, że sporządzono na piśmie dokument potwierdzający wypłatę odpowiedniej kwoty. Dlatego też takie zadośćuczynienie nie korzysta ze zwolnienia. Według art. 20 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podlegają przychody z innych źródeł, których przykłady zostały wymienione we wspomnianym przepisie. Jest to jednak katalog otwarty, dlatego też nie ma przeszkód, by do owych „innych źródeł” zakwalifikować także odszkodowania czy zadośćuczynienia, które nie podlegają zwolnieniu. Dlatego też konieczne jest wykazanie go w zeznaniu podatkowym za rok 2017.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komentując wydane rozstrzygnięcie, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał także, że w poprzednim stanie prawnym (sprzed 1 stycznia 2009 r.) nie istniała wyraźna podstawa prawna do zwolnienia od podatku zadośćuczynienia. Niemniej jednak ze względu na charakter tego przychodu stosowana była szeroka interpretacja obowiązujących wówczas przepisów prawnych, dzięki czemu ze zwolnienia podatkowego korzystało także zadośćuczynienie.

Źródło: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 grudnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP3-3.4011.475.2017.2.JK3.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA