REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nie daj się namówić na użyczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
najem a użyczenie
najem a użyczenie
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czasem wynajmujący próbują namówić najemców na umowę użyczenia zamiast umowy najmu, aby skorzystać na opodatkowaniu. Jednak trzeba wiedzieć, że osoba, która użytkuje nieruchomość bezpłatnie (na mocy użyczenia) musi zapłacić podatek dochodowy od tzw. nieodpłatnego świadczenia.

Zobacz ujednolicony akt prawny: USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

REKLAMA

Umowa użyczenia polega na tym, że użyczający zezwala biorącemu do używania, na bezpłatne używanie rzeczy, przez czas oznaczony lub nie oznaczony (art. 710-719 kc). Jest więc z natury rzeczy nieodpłatna. Trzeba jednocześnie zauważyć, iż biorącego do używania obciążają zwykłe koszty używania rzeczy i utrzymania jej w stanie niepogorszonym.

Ale mimo, iż używający pokrywa koszty np. zużycia energii, wody, koszty wywozu śmieci i nieczystości, a nawet niezbędnych drobnych napraw – nadal nie można powiedzieć, że mamy do czynienia z umową odpłatną.

Jednak wykroczenie używającego poza te niezbędne wydatki – np. uiszczanie podatku od nieruchomości czy składki ubezpieczeniowej powoduje, że umowa staje się odpłatna przynajmniej częściowo i nie jest już użyczeniem a najmem lub dzierżawą.

Polecamy produkt: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo bezpłatności użyczenia i braku wynagrodzenia należnego użyczającemu z tego tytułu musiał on jednak z tego tytułu do końca 2008 r. zapłacić podatek dochodowy. Wyraźnie stanowił tak art. 16 ustawy o PIT. Przychodem z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie do używania innym osobom była bowiem wartość czynszowa, stanowiąca równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia odpłatnych z definicji umów najmu lub dzierżawy. Od 1 stycznia 2009 r. skreślono art. 16 i użyczający już nie musi określać opodatkowanego przychodu z tytułu użyczenia.

Przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym - powstawał także (i powstaje nadal) u biorącego nieruchomość do używania. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodem jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2016 r. (książka)

Przychód ten powstaje w związku z nieodpłatnym udostępnieniem osobie fizycznej nieruchomości do używania. Wysokość przychodu z tego źródła ustala się w oparciu o przepis art. 11 ust. 2a pkt 3 ustawy o PIT , tj. również według równowartości czynszu jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku.

Biorący do używania nieruchomość na podstawie umowy użyczenia musi zapłacić z tego tytułu podatek dochodowy.

Dla użyczającego nie była jednak (przed 2009 r.) przychodem wartość czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych udostępnionych osobom pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których stanowi ona nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Nie ustalało się też w minionych latach u użyczającego wartości czynszowej nieodpłatnie udostępnionej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane z nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów:

- jeżeli właściciel nieruchomości używał jej na własne potrzeby lub potrzeby członków rodziny

- jeżeli właściciel nieruchomości oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej część do użytku na cele jednej z następujących działalności: naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym,

Przepis art. 16 ustawy o PIT dotyczył nieodpłatnego odstąpienia do używania nieruchomości. W ustawach podatkowych nie było jednak definicji nieruchomości. Definicję tą zawiera za to art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, według którego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części tych budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Występują zatem trzy rodzaje nieruchomości: grunty, budynki, części budynków (lokale).

Ważne!

Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu nie jest nieruchomością a ograniczonym prawem rzeczowym. Więc oddanie do bezpłatnego używania lokalu, do którego podatnikowi przysługuje własnościowe lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu (mieszkalnego lub użytkowego) nie było udostępnieniem do używania nieruchomości ani w całości, ani w części. Użyczający nie płacił więc w tej sytuacji podatku przed 2009 rokiem.

Tak też rozumują organy podatkowe. Według interpretacji Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 11 maja 2006 r., nr P-1/415/11/2006: Częściami nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 5 updof nie są te lokale, których posiadacz dysponuje względem nich ograniczonymi prawami rzeczowymi, takimi jak spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokali mieszkalnych lub użytkowych. W związku z tym lokale te - jako takie - nie stanowią źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody z odpłatnego lub nieodpłatnego udostępnienia przedmiotowych lokali nie są bowiem przychodami z nieruchomości.

Jak podkreśla się w literaturze przedmiotu członkowie spółdzielni nie są w sensie cywilnoprawnym ani właścicielami, ani też współwłaścicielami nieruchomości spółdzielni, obejmującej również lokale mieszkalne.

Dlatego też bezpłatne oddanie do używania lokalu objętego prawem spółdzielczym nie jest odstąpieniem nieruchomości bezpłatnie w całości lub części do używania. Przychód o którym mowa w art. 16 ust. 1 updof w tej sytuacji nie powstaje.

Taką samą argumentację zaprezentował np. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w interpretacji z 20 grudnia 2004 r., nr PDI/415-69/04.


Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA