REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup dwóch mieszkań także daje prawo do zwolnienia w PIT

Zakup dwóch mieszkań także daje prawo do zwolnienia w PIT
Zakup dwóch mieszkań także daje prawo do zwolnienia w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Zakup dwóch mieszkań za pieniądze uzyskane ze sprzedaży jednej nieruchomości daje podatnikowi zwolnienie z podatku dochodowego. Ustawodawca bowiem nie zapisał w ustawie ograniczeń, dotyczących liczby nabywanych mieszkań, jak również nie nakazał natychmiastowego zasiedlenia nowego lokalu. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Generalnie wpływy ze sprzedaży mieszkania przez osoby fizyczne – jak i innych nieruchomości - są objęte 19-proc. Podatkiem dochodowym. Ale prawo daje dwie możliwości uniknięcia daniny. Nie trzeba płacić podatku, jeśli między nabyciem a sprzedażą nieruchomości upłynęło więcej niż 5 lat oraz kiedy wpływy ze sprzedaży mieszkania czy domu są przeznaczane na „zrealizowanie potrzeby mieszkaniowej”, czyli na zakup innego lokalu na własne potrzeby. Okazuje się, że podobne zwolnienie przysługuje przy zakupie dwóch nieruchomości.

REKLAMA

Autopromocja

Izba Skarbowa: Zakup pod najem nie daje ulgi

Warszawski Sąd Administracyjny zajmował się skargą na interpretację wydaną przed Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wydaną 12 grudnia 2013 r. (sygnatura IPPB1/415-1050/13-2/MS). Podatnik w pytaniu do Izby Skarbowej napisał, że odziedziczył mieszkanie po babci, które następnie sprzedał a wpływy przeznaczył na zakup dwóch mieszkań dla dzieci. Przy czym jedno mieszkanie zostało kupione w całości za gotówkę ze sprzedaży odziedziczonego mieszkania, drugie zaś częściowo za pieniądze ze lokalu po babci, a częściowo za kredyt. Do czasu, kiedy z mieszkań będą mogły skorzystać dzieci, podatnik zamierzał wynajmować oba lokale, a wpływy z najmu przeznaczać na spłatę kredytów.

W swojej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że tego typu rozwiązanie nie spełnia wymagań związanych z realizacją celu mieszkaniowego. Zwrócił bowiem uwagę na zamiar podatnika, dotyczący wynajmowania obu mieszkań kupionych za gotówkę ze spadku. A ponieważ nabycie mieszkania w drodze objęcia spadku nastąpiło w styczniu 2013 r., zaś do sprzedaży odziedziczonego lokalu doszło w lipcu 2013 r., nakazał w interpretacji zapłatę podatku od wpływów ze sprzedaży.

WSA: Liczy się zakup mieszkania

WSA, który sprawą zajmował się w październiku, odrzucił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej. Uznał bowiem, że zakup dwóch mieszkań za pieniądze uzyskane ze sprzedaży lokalu po babci spełnia wymogi, jakie przed podatnikiem stawia ustawa. Sąd zwrócił uwagę, że ustawodawca nie uzależnił zwolnienia od tego, co zrobi w mieszkaniem nabywca, nie nakazał także, aby tuż po nabyciu mieszkanie zostało zasiedlone. To oznacza, że nawet jeśli mieszkanie zostanie wynajęte, to i tak spełnione są wymogi ustawowe. W rezultacie WSA uchylił interpretację Izby Skarbowej.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Nie ma zastrzeżenia, że można kupić tylko jedno mieszkanie

Takie podejście – że zakup dwóch mieszkań za pieniądze uzyskane ze sprzedaży jednego lokalu – pojawiało się już w innych interpretacjach podatkowych.

Przykładem może być opinia Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 14 września 2011 r. (sygnatura IPTPB2/415-348/11-4/MP), dotycząca sytuacji, w której właścicielka większego mieszkania zamierza zamienić je na mniejsze, zaś za wypłaconą gotówkę, wynikającą z różnicy w metrażu obu lokali, kupić drugie mieszkanie z przeznaczeniem dla syna. W tej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, że od uzyskanej przez właścicielkę gotówki nie musi ona odprowadzać podatku, gdyż spełnione jest kryterium realizacji celu mieszkaniowego. „Należy zauważyć, że w obowiązującym stanie prawnym ustawodawca nie zastrzegł, że własne cele mieszkaniowe podatnika, ograniczać się muszą do nabycia tylko jednego lokalu mieszkalnego. Zatem należy uznać, iż każdy z nabytych lokali (w drodze umowy zamiany lub umowy kupna – sprzedaży), stanowiący jego własność może wyczerpywać dyspozycję art. 21 ust. 25 pkt 1 cyt. Ustawy” – czytamy w interpretacji.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA