REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup dwóch mieszkań także daje prawo do zwolnienia w PIT

Zakup dwóch mieszkań także daje prawo do zwolnienia w PIT
Zakup dwóch mieszkań także daje prawo do zwolnienia w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Zakup dwóch mieszkań za pieniądze uzyskane ze sprzedaży jednej nieruchomości daje podatnikowi zwolnienie z podatku dochodowego. Ustawodawca bowiem nie zapisał w ustawie ograniczeń, dotyczących liczby nabywanych mieszkań, jak również nie nakazał natychmiastowego zasiedlenia nowego lokalu. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Generalnie wpływy ze sprzedaży mieszkania przez osoby fizyczne – jak i innych nieruchomości - są objęte 19-proc. Podatkiem dochodowym. Ale prawo daje dwie możliwości uniknięcia daniny. Nie trzeba płacić podatku, jeśli między nabyciem a sprzedażą nieruchomości upłynęło więcej niż 5 lat oraz kiedy wpływy ze sprzedaży mieszkania czy domu są przeznaczane na „zrealizowanie potrzeby mieszkaniowej”, czyli na zakup innego lokalu na własne potrzeby. Okazuje się, że podobne zwolnienie przysługuje przy zakupie dwóch nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Izba Skarbowa: Zakup pod najem nie daje ulgi

Warszawski Sąd Administracyjny zajmował się skargą na interpretację wydaną przed Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wydaną 12 grudnia 2013 r. (sygnatura IPPB1/415-1050/13-2/MS). Podatnik w pytaniu do Izby Skarbowej napisał, że odziedziczył mieszkanie po babci, które następnie sprzedał a wpływy przeznaczył na zakup dwóch mieszkań dla dzieci. Przy czym jedno mieszkanie zostało kupione w całości za gotówkę ze sprzedaży odziedziczonego mieszkania, drugie zaś częściowo za pieniądze ze lokalu po babci, a częściowo za kredyt. Do czasu, kiedy z mieszkań będą mogły skorzystać dzieci, podatnik zamierzał wynajmować oba lokale, a wpływy z najmu przeznaczać na spłatę kredytów.

W swojej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że tego typu rozwiązanie nie spełnia wymagań związanych z realizacją celu mieszkaniowego. Zwrócił bowiem uwagę na zamiar podatnika, dotyczący wynajmowania obu mieszkań kupionych za gotówkę ze spadku. A ponieważ nabycie mieszkania w drodze objęcia spadku nastąpiło w styczniu 2013 r., zaś do sprzedaży odziedziczonego lokalu doszło w lipcu 2013 r., nakazał w interpretacji zapłatę podatku od wpływów ze sprzedaży.

WSA: Liczy się zakup mieszkania

WSA, który sprawą zajmował się w październiku, odrzucił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej. Uznał bowiem, że zakup dwóch mieszkań za pieniądze uzyskane ze sprzedaży lokalu po babci spełnia wymogi, jakie przed podatnikiem stawia ustawa. Sąd zwrócił uwagę, że ustawodawca nie uzależnił zwolnienia od tego, co zrobi w mieszkaniem nabywca, nie nakazał także, aby tuż po nabyciu mieszkanie zostało zasiedlone. To oznacza, że nawet jeśli mieszkanie zostanie wynajęte, to i tak spełnione są wymogi ustawowe. W rezultacie WSA uchylił interpretację Izby Skarbowej.

REKLAMA

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Nie ma zastrzeżenia, że można kupić tylko jedno mieszkanie

Takie podejście – że zakup dwóch mieszkań za pieniądze uzyskane ze sprzedaży jednego lokalu – pojawiało się już w innych interpretacjach podatkowych.

Przykładem może być opinia Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 14 września 2011 r. (sygnatura IPTPB2/415-348/11-4/MP), dotycząca sytuacji, w której właścicielka większego mieszkania zamierza zamienić je na mniejsze, zaś za wypłaconą gotówkę, wynikającą z różnicy w metrażu obu lokali, kupić drugie mieszkanie z przeznaczeniem dla syna. W tej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, że od uzyskanej przez właścicielkę gotówki nie musi ona odprowadzać podatku, gdyż spełnione jest kryterium realizacji celu mieszkaniowego. „Należy zauważyć, że w obowiązującym stanie prawnym ustawodawca nie zastrzegł, że własne cele mieszkaniowe podatnika, ograniczać się muszą do nabycia tylko jednego lokalu mieszkalnego. Zatem należy uznać, iż każdy z nabytych lokali (w drodze umowy zamiany lub umowy kupna – sprzedaży), stanowiący jego własność może wyczerpywać dyspozycję art. 21 ust. 25 pkt 1 cyt. Ustawy” – czytamy w interpretacji.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA