REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2025: ważne zmiany przepisów od 1 stycznia. Budynki, budowle, garaże

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
prawo, przepisy, zmiany prawa od 2025 r., podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości 2025: ważne zmiany przepisów od 1 stycznia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Głównym powodem planowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w podatku od nieruchomości (mają wejść w życie z początkiem 2025 r.) jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023 r. (sygn. akt: SK 14/21). W wyroku uznano za niekonstytucyjne rozwiązanie polegające na definiowaniu obiektów będących przedmiotem opodatkowania poprzez odesłanie do przepisów prawa budowlanego (czyli nie tylko samej ustawy – Prawo budowlane). O ile orzecznictwo sądów administracyjnych zasadniczo akceptowało dotychczasową konstrukcję, to jednak Trybunał dostrzegł argumenty podatników i nakazał zmienić przedmiotową regulację. Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (to w niej znajdują się przepisy dotyczące podatku od nieuchronności) zakłada przede wszystkim wprowadzenie autonomicznych definicji na potrzeby opodatkowania tym podatkiem. 

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Co ma się zmienić?

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie pojęcia obiektów budowlanych (do tej pory definicja zawarta była w ustawie – Prawo budowalne). Są nimi budynki lub budowle, z wyłączeniem szeregu obiektów zaliczanych do trzech kategorii: 
- obiektów kultu religijnego, 
- obiektów architektury ogrodowej 
- obiektów użytkowych służących rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku. 

Przepisy wymieniać będą przykładowy katalog tych obiektów, jednakże wyliczenie nie będzie mieć charakteru zamkniętego. Planowane jest także wprowadzenie definicji trwałego związania obiektu z gruntem.

Zarówno budynek i budowla zostały określone jako obiekty wzniesione w wyniku prac budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane i jest to jedyne odesłanie do innej regulacji.

Budynek został zdefiniowany w następujący sposób:
„obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność”.

Zachowano zatem kluczowe elementy definicji, takie jak trwałe związanie z budynkiem, posiadanie fundamentów, dachu i wydzielenie z przestrzeni. 

Nowością jest wskazanie wyłączeń dotyczących obiektów służących do magazynowania materiałów sypkich, gazów czy cieczy, czyli silosów i różnego rodzaju zbiorników. Po wejściu w życie zmian obiekty te nie będą uznawane za budynki. 

Jest to istotna zmiana, gdyż dotychczas podatnicy starali się forsować stanowisko, iż tego typu obiekty należy uznawać za budynki - zgodnie z ustawową definicją – ze względu na ich wyodrębnienie z przestrzeni, posiadanie fundamentu i dachu. Z kolei organy podatkowe uznawały je za budowle, gdyż tak wskazywały przepisy ustawy Prawo budowlane. Spór miał wymiar praktyczny, ponieważ uznanie silosu za budowlę znacząco mogło zwiększać wysokość podatku.

Zgodnie z uzasadnieniem projektu celem ustawodawcy było prawidłowe uregulowanie pojęcia budowli, jednocześnie z jak najmniejszym wpływem na wysokość dotychczasowego opodatkowania. W efekcie podatnicy i organy podatkowe otrzymają bardzo rozbudowaną definicję. Niestety już na tym etapie pojawiają się pewne wątpliwości, czy rzeczywiście nowelizacja będzie miała neutralny charakter.

REKLAMA

Obiekty uznawane za budowle

Definicja zawiera kilka kategorii obiektów uznawanych za budowle. Pierwsza z nich to obiekty niebędące budynkami, a zawarte w załączniku do ustawy, np. amfiteatry, podziemne przejścia dla pieszych obiekty hydrotechniczne jak  zapora, próg, stopień wodny czy też jaz, wodociąg, gazociąg, ciepłociąg, tunel, ogrodzenie (są to jedynie przykłady, gdyż zakres wskazany w załączniku jest znacznie szerszy).

Drugą kategorię stanowią następujące obiekty: elektrownie wiatrowe, elektrownie jądrowe i elektrownie fotowoltaiczne, biogazownie rolnicze, magazyny energii, kotły, piece przemysłowe, koleje linowe, wyciągi narciarskie oraz skocznie. Będą zaliczane do budowli, ale jedynie w zakresie ich części budowlanych i pod warunkiem, że nie będą stanowić budynków

Warto zatem zwrócić uwagę na to, iż konstrukcja nowych (projektowanych) przepisów w kilku miejscach zakłada pierwszeństwo weryfikacji, czy dany obiekt stanowi budynek. Uznanie, że tak jest, wykluczać będzie identyfikację budowli.

Trzecią kategorią budowli są urządzenia budowlane definiowane jako przyłącza oraz urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenia techniczne bezpośrednio związane z budynkiem lub inną budowlą, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. I w efekcie wskazania na urządzenia instalacyjnie techniczne wróciła obawa o konieczność opodatkowania m. in. całości elektrowni wiatrowych, a nie tylko ich części budowlanych. Z zapowiedzi rządu wynikało, że nie taka była intencja zmian, zatem można mieć nadzieję, że kwestia ta zostanie jeszcze doprecyzowana w toku prac legislacyjnych.

Pozostałymi kategoriami budowli mają być inne urządzenia techniczne (w zakresie ich części budowlanych) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia techniczne.

Garaże w budynkach mieszkalnych a podatek od nieruchomości 

Powyższe nie wyczerpuje wszystkich proponowanych zmian, m. in. rozwiązany ma zostać jeszcze inny, sygnalizowany od wielu lat problem dotyczący opodatkowania garaży w budynkach mieszkalnych. Do tej pory, w przypadku, gdy poszczególne miejsca parkingowe, czy też hala garażowa stanowiły odrębną własność (czyli miały odrębną księgę wieczystą), to organy podatkowe uznawały konieczność zastosowania wyższej stawki podatku uznając, że należy je opodatkować jako odrębny obiekt. Z kolei, w przypadku garaży stanowiących części wspólne budynku, dopuszczano niższe opodatkowanie, co oznaczało nierówne obciążenie w praktyce dość podobnych do siebie przypadków. Proponowana zmiana zakłada uznanie, że za część mieszkalną budynku uznawać będzie się również pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów. W efekcie czego wyeliminowane mają zostać różnice w opodatkowaniu wynikające ze statusu pomieszczeń przeznaczonych na miejsca postojowe. Co istotne projektodawca posłużył się pojęciem „pojazdu”, zatem nie zawęził go jedynie do samochodów, i nowy przepis dotyczyć będzie również pomieszczeń do przechowywania rowerów czy tez motocykli. Jednocześnie należy pamiętać, iż zmianie nie ulegnie opodatkowanie garaży wolnostojących, zatem będących odrębnymi budynkami.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej, zawierający omawiane zmiany w podatku od nieruchomości, obecnie procedowany jest w Sejmie, zatem nie można wykluczyć jego modyfikacji w toku dalszych prac legislacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paweł Podlasiński, doradca podatkowy nr wpisu 12981
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 
Polecamy: Webinarium: Podatek od nieruchomości 2025 – czy firmy czeka rewolucja? + certyfikat gwarantowany

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA