REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości od obiektów budowlanych (budynków i budowli)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podatek od nieruchomości od obiektów budowlanych (budynków i budowli)
Podatek od nieruchomości od obiektów budowlanych (budynków i budowli)

REKLAMA

REKLAMA

Można pobierać daninę zarówno od budynku, jak i od znajdujących się w nim budowli (urządzeń) – uważają niektóre gminy. Ich zdaniem niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego tego nie wykluczył. Potwierdza to minisonda przeprowadzona przez DGP w sześciu miastach. Co więcej, podobnego zdania jest również część doradców podatkowych.

Nastąpił więc wyraźny podział na tych, którzy optują tylko za jednym podatkiem, i tych, którzy nie widzą przeszkód, by pobierać dwie daniny.

REKLAMA

Autopromocja

Pierwsze wyroki po TK

Zasadniczo orzeczenie trybunału z 13 grudnia 2017 r. (sygn. akt SK 48/15) było korzystne dla firm. TK potwierdził w nim, że jeżeli obiekt budowlany spełnia cechy budynku, to nie można opodatkować go jak budowli. Zapadły też już pierwsze wyroki. WSA w Poznaniu odwołał się wprost do orzeczenia TK i uznał, że stacje transformatorowe, czyli budynek wraz ze znajdującymi się w nim urządzeniami elektroenergetycznymi, które są powiązane w sposób techniczno-funkcjonalny z siecią przesyłu prądu, należy opodatkować jako budynek (wyroki z 14 grudnia, sygn. akt I SA/Po 925/17 oraz I SA/Po 601/17).

Jednak zdaniem niektórych miast, ciągle nie wyklucza to możliwości pobierania podatku dwa razy – osobno od budynku i osobno od budowli (urządzeń). Co ciekawe, wszystkie sześć miast, które odpowiedziały na nasze pytania, jest zdania, że trybunał potwierdził ich dotychczasową praktykę interpretacyjną. Problem polega na tym, że praktyka ta jest różna.

Prawo a rzeczywistość

O możliwości poboru podwójnego podatku przekonane są m.in. Kraków i Gdańsk.

– Trzeba mocno podkreślić, że dopuszczalne jest istnienie w budynku budowli i osobne ich opodatkowanie, podobnie jak możliwe jest opodatkowanie budynku na gruncie – uważa Dariusz Nowak z Urzędu Miasta Krakowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że takie stanowisko jest zgodne z dotychczasową wykładnią prezydenta miasta, zaprezentowaną m.in. w interpretacji indywidualnej z 30 czerwca 2011 r. (nr PD-01.3120.8.7.2011.GK). Organ wskazał w niej, że opodatkowany jest zarówno budynek stacji transformatorowej, jak i znajdujące się w nim transformatory (jako budowle).

Podobne stanowisko prezentuje Gdańsk. Jak wyjaśnia Joanna Kubik z tamtejszego Urzędu Miejskiego, w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych nie ma przepisu mówiącego, że budowla podlega opodatkowaniu tylko w sytuacji, gdy jest umiejscowiona poza budynkiem. Zasadnicze znaczenie ma nie miejsce usytuowania budowli, lecz ustalenie, czy mamy do czynienia z jednym obiektem budowlanym (budynkiem), czy z dwoma (budynkiem i budowlą).

– Na pewno nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości instalacje zapewniające możliwość użytkowania budynku zgodnie z przeznaczeniem – deklaruje Kubik.

Piotr Tomaszewski, skarbnik miasta Bydgoszczy, również uważa, że w wielu przypadkach nie jest wykluczone opodatkowanie danego obiektu jako budynku, a znajdujących się w nim urządzeń jako odrębnych budowli.

– Trybunał sam stwierdził, że swoim wyrokiem nie przesądza automatycznie o sposobie opodatkowania wszystkich obiektów budowlanych. Każdy przypadek powinien być analizowany oddzielnie na tle konkretnego stanu faktycznego – mówi Tomaszewski.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Korzystne podejście

Skarbnik Bydgoszczy podkreśla, że dotychczas miasto pobierało podatek raz. Gdy obiekt spełniał przesłanki budynku, żądało daniny od jego powierzchni użytkowej, a gdy obiekt nie spełniał wymogów budynku (np. nie był trwale związany z gruntem), organ opodatkowywał nieruchomość jako budowlę, czyli od jej wartości.

Interpretację korzystną dla podatników stosują również Łódź i Wrocław. Pobierają podatek raz – od budynku.

Michał Łyczek, dyrektor Wydziału Finansowego UM Łodzi zapewnia, że jeśli przedsiębiorca wykazywał w deklaracji podatkowej budowle znajdujące się w budynku, to może złożyć jej korektę. – Jeżeli ustalenia faktyczne pozwolą na stwierdzenie, że budowla znajduje się w obiekcie budowlanym, który spełnia kryteria budynku, wówczas miasto będzie traktować korektę jako prawidłową – mówi Michał Łyczek. Podkreśla przy tym, że istotna jest nie tylko teza orzeczenia TK, ale również stan faktyczny, który był przedmiotem rozstrzygnięcia.

Podobne podejście prezentuje Wrocław. Maja Wysocka z UM informuje, że miasto od dawna stosowało zasadę, zgodnie z którą jeżeli obiekt budowlany spełnia definicję budynku, to nie może być opodatkowany jak budowla.

– Wykładnia przez nas stosowana w tych sprawach jest zgodna z zaprezentowaną przez Trybunał – wyjaśnia Wysocka.

Gra o pieniądze

Przypomnijmy, że spory dotyczą opodatkowania stacji trafo (transformatorowych), kontenerowych stacji redukcyjno-pomiarowych w gazownictwie, kontenerów telekomunikacyjnych oraz oczyszczalni ścieków, silosów na cukier i zboże, a nawet niektórych stadionów sportowych. Wyglądają one zwykle jak budynki, ale znajdują się w nich urządzenia techniczne.

W tle tych sporów chodzi o duże pieniądze. Podatek od budynku płaci się bowiem od powierzchni użytkowej, a daninę od budowli – od jej wartości przyjętej do celów podatku dochodowego. Stanowisko części miast – np. Krakowa i Gdańska – oznacza, że firma musi zapłacić daninę zarówno od powierzchni użytkowej budynku, jak i od wartości budowli, które się w nim znajdują (przykład w grafice powyżej).

Dla porównania, gdyby w sprawie, którą badał TK, uznać kontener telekomunikacyjny za budowlę, a nie za budynek, oznaczałoby to dla jego właściciela 40-krotnie wyższą daninę. ⒸⓅ

Łódź i Wrocław stosują interpretację korzystną dla podatników. Gdańsk i Kraków – przeciwnie


Rozbieżne stanowiska ekspertów

Dr hab. Rafał Dowgier z Katedry Prawa Podatkowego Uniwersytetu w Białymstoku:

Nie można wykluczyć, że w sytuacji, gdy mamy urządzenia w budynku, opodatkowane będą zarówno urządzenia (jako budowle), jak i budynek (od powierzchni użytkowej). Będzie tak tylko wtedy, gdy urządzenia/instalacje w budynku będą stanowiły element odrębnego od budynku obiektu budowlanego. Obudowanie fragmentu sieci elektroenergetycznej nie powoduje np., że urządzenia/instalacje, które znalazły się w budynku, są jego elementem. Nadal są częścią sieci i powinny być opodatkowane jako element budowli.

Prof. nadzw. dr hab. Wojciech Morawski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu:

Gdy patrzymy na stacje trafo, stadion czy kontener telekomunikacyjny, to widzimy jeden obiekt – budynek. Nawet gdyby dopatrywać się w niektórych obiektach odrębnych urządzeń, to i tak aby były one budowlami, musiałyby zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zapewniać możliwość użytkowania obiektu budowlanego zgodnie z jego przeznaczeniem. Tymczasem to nie transformator zapewnia prawidłowe funkcjonowanie ścian stacji trafo ani urządzenia telekomunikacyjne nie zapewniają prawidłowego funkcjonowania kontenera telekomunikacyjnego (rozumianego jako skorupa). Nie powinno się więc przemieniać budynku w budowlę, ale nie należy też na siłę rozmnażać obiektów.

Paweł Banasik, szef zespołu ds. podatku od nieruchomości w Deloitte:

Z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika jednoznacznie, że budowlą jest tylko taki obiekt budowlany, który nie jest budynkiem. Jest to bardzo proste działanie logiczne – jeśli A nie równa się B, to B nie równa się A. Po wyroku TK nie powinno być już żadnych wątpliwości, że o kwalifikacji obiektu do kategorii budynku lub budowli będą decydować wyłącznie cechy konstrukcyjne obiektu, a nie jego funkcje, przeznaczenie ani to, co jest w nim zlokalizowane.

Wojciech Pławiak, radca prawny, doradca podatkowy i partner w KDCP:

Wyrok TK zakończył żywot niemającej podstaw prawnych teorii, że coś, co jest ewidentnie budynkiem, może być budowlą ze względu na funkcję, którą pełni, lub wypełnienie w znacznej części urządzeniami. ⒸⓅ

Nie wszystkie transformatory spełniają cechy budynku - OPINIA



Dr hab. Rafał Dowgier Katedra Prawa Podatkowego Uniwersytetu w Białymstoku

Wyroki WSA w Poznaniu są normalną konsekwencją orzeczenia TK w sprawie sygn. akt SK 48/15. Sporne obiekty typu stacje transformatorowe oraz rozdzielnie miały wszystkie cechy budynku. Zatem funkcja, jaką pełniły te obiekty, nie mogła przesądzać o zasadach ich opodatkowania.

Należy jednak wyraźnie podkreślić, że uznanie obiektu za budynek wymaga wykazania, iż m.in. posiada on fundamenty i jest trwale związany z gruntem. Można przypuszczać, że nie wszystkie stacje transformatorowe, rozdzielnie czy obiekty kontenerowe są trwale związane z gruntem. W mojej ocenie za taki związek nie może być uznane połączenie ich z fundamentem poprzez śruby czy kotwy (patrz wyrok NSA z 24 marca 2014 r., sygn. akt II FSK 783/12). Trwale związany z gruntem będzie wyłącznie taki obiekt, który nie może być od gruntu odłączony bez uszkodzenia jego konstrukcji (wyrok NSA z 26 stycznia 2017 r., sygn. akt II FSK 3711/14).

Kluczowe jest też ustalenie, ile mamy obiektów budowlanych. Jeżeli budynek transformatora jest obiektem odrębnym od sieci elektroenergetycznej, to ewentualnie można mówić o dwóch przedmiotach opodatkowania. Zasadniczo jednak tak nie będzie, bo budynek wraz z tym, co w środku, będzie odrębnym od sieci obiektem budowlanym, a zatem trudno będzie mówić, że to, co w budynku, to część sieci. ⒸⓅ

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA