REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w 2018 roku – wysokość, terminy płatności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Grupa Deweloperska GEO
Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.
Podatek od nieruchomości w 2018 roku – wysokość, terminy płatności /fot. Rafał Motyl, UM Warszawa
Podatek od nieruchomości w 2018 roku – wysokość, terminy płatności /fot. Rafał Motyl, UM Warszawa

REKLAMA

REKLAMA

Stawki podatku od nieruchomości uległy od 2018 roku podwyższeniu. Wzrosły o wskaźnik inflacji, czyli o 1,9 proc. Ile trzeba będzie zapłacić, kiedy mija termin płatności i kogo dotyczy ta opłata?

Ile oddamy do gminy?

Podatek od nieruchomości ustalany jest przez każdą gminę indywidualnie. Jednak górna granica nie może przekraczać tej ogłaszanej każdego roku przez Ministra Finansów. W przypadku gruntów pod budynkami mieszkalnymi, maksymalna stawka podatku od nieruchomości wynosi od 2018 roku 0,48 zł za , co oznacza o 1 gr więcej niż w poprzednim roku. Z kolei podatek od budynków mieszkalnych lub ich części wzrósł o 2 gr w stosunku do ubiegłych lat, a więc obecnie wynosi 0,77 zł za .

REKLAMA

REKLAMA

- Taka sama stawka dotyczy miejsca postojowego, które przynależy do lokalu mieszkalnego. Inaczej jednak kwalifikowane są miejsca w hali garażowej, która jest odrębnym lokalem, za które podatek może wynieść nawet kilkakrotnie więcej niż za całe mieszkanie - podkreśla Joanna Zaremba-Śmietańska, prezes Grupy Deweloperskiej Geo.

W sytuacji, gdy garaż uznawany jest za wyodrębniony lokal niemieszkalny, podlega podatkowi obowiązującemu dla pozostałych budynków lub ich części, który od nowego roku wynosi 7,77 zł za , a więc o 15 gr więcej niż w 2017 roku.

Rada gminy nie ma obowiązku uchwalania stawek maksymalnych i może pozostawić je na poziomie z roku poprzedniego. Jednak w praktyce okazuje się, że przeważnie urzędy przyjmują górną granicę stawek. Od nowego roku najwyższe opłaty obowiązują głównie w miastach wojewódzkich. Jak podaje Biuletyn Informacji Publicznej, za 1 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w Warszawie, Krakowie czy Gdańsku trzeba zapłacić 0,77 zł za . Przykładowo za 70 powierzchni mieszkania zapłacimy tam około 54 zł podatku. Dla porównania w Radomiu stawki od 2016 roku nie uległy zmianie i w dalszym ciągu wynoszą 0,57 zł za , tak więc za mieszkanie o tym samym metrażu oddamy tam do gminy około 40 zł podatku.

REKLAMA

Terminy płatności

Opłaty za podatek od nieruchomości dokonuje się w czterech ratach, które są proporcjonalne do czasu trwania obowiązku podatkowego, a więc do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada każdego roku. W sytuacji, kiedy należna kwota wynosi mniej niż 100 zł, płatność uiszcza się jednorazowo w terminie pierwszej raty. Za podatek od nieruchomości można zapłacić gotówką w kasie danego urzędu bądź przelać pieniądze na rachunek organu podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku sprzedaży nieruchomości w trakcie trwania roku, podatek zostanie obniżony. Płaci się go wyłącznie za okres, w którym było się właścicielem danego mieszkania lub domu. Dlatego obowiązkiem podatnika jest poinformowanie gminy o sprzedaży nieruchomości w ciągu 14 dni. W tym celu należy wypełnić i podpisać przeznaczony do tego formularz, dostępny w urzędzie gminy lub na jej stronie internetowej.

Gdzie i kiedy złożyć dokumenty?

Podatek od nieruchomości odprowadzają wszystkie osoby posiadające mieszkania i lokale użytkowe wyodrębnione prawnie, budynki oraz grunty niebędące gruntami rolnymi ani leśnymi. Formalności związane z podatkiem od nieruchomości należy dopełnić w urzędzie gminy w ciągu 14 dni od dnia zakupu nieruchomości, rozpoczęcia korzystania z niej jako właściciel, zyskania prawa użytkowania wieczystego lub zmiany wysokości opodatkowania.

Po złożeniu stosownych dokumentów należy oczekiwać na decyzję odnośnie wysokości naliczonego przez gminę podatku. Jeżeli będzie on niższy niż 6,20 zł, właściciel nie otrzyma żadnej informacji, tym samym będzie zwolniony z opłat.

Polecamy: Komplet podatki 2019

- W przypadku posiadania mieszkań w różnych miejscowościach, w każdej z gmin należy złożyć odrębną informację, a jeżeli właścicieli nieruchomości jest np. dwóch, wystarczy, że taki formularz dostarczy jeden z nich - wyjaśnia prezes Grupy Deweloperskiej Geo. - Należy pamiętać również o możliwości dodatkowego zwolnienia z podatku od nieruchomości, gdyż urzędy mają prawo do wprowadzania takich ulg. Oczywiście, w każdej miejscowości sytuacja może wyglądać nieco inaczej, dlatego warto zapoznać się z tym w konkretnej gminie - dodaje.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA