REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w 2018 roku – wysokość, terminy płatności

Grupa Deweloperska GEO
Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.
Podatek od nieruchomości w 2018 roku – wysokość, terminy płatności /fot. Rafał Motyl, UM Warszawa
Podatek od nieruchomości w 2018 roku – wysokość, terminy płatności /fot. Rafał Motyl, UM Warszawa

REKLAMA

REKLAMA

Stawki podatku od nieruchomości uległy od 2018 roku podwyższeniu. Wzrosły o wskaźnik inflacji, czyli o 1,9 proc. Ile trzeba będzie zapłacić, kiedy mija termin płatności i kogo dotyczy ta opłata?

Ile oddamy do gminy?

Podatek od nieruchomości ustalany jest przez każdą gminę indywidualnie. Jednak górna granica nie może przekraczać tej ogłaszanej każdego roku przez Ministra Finansów. W przypadku gruntów pod budynkami mieszkalnymi, maksymalna stawka podatku od nieruchomości wynosi od 2018 roku 0,48 zł za , co oznacza o 1 gr więcej niż w poprzednim roku. Z kolei podatek od budynków mieszkalnych lub ich części wzrósł o 2 gr w stosunku do ubiegłych lat, a więc obecnie wynosi 0,77 zł za .

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Taka sama stawka dotyczy miejsca postojowego, które przynależy do lokalu mieszkalnego. Inaczej jednak kwalifikowane są miejsca w hali garażowej, która jest odrębnym lokalem, za które podatek może wynieść nawet kilkakrotnie więcej niż za całe mieszkanie - podkreśla Joanna Zaremba-Śmietańska, prezes Grupy Deweloperskiej Geo.

W sytuacji, gdy garaż uznawany jest za wyodrębniony lokal niemieszkalny, podlega podatkowi obowiązującemu dla pozostałych budynków lub ich części, który od nowego roku wynosi 7,77 zł za , a więc o 15 gr więcej niż w 2017 roku.

Rada gminy nie ma obowiązku uchwalania stawek maksymalnych i może pozostawić je na poziomie z roku poprzedniego. Jednak w praktyce okazuje się, że przeważnie urzędy przyjmują górną granicę stawek. Od nowego roku najwyższe opłaty obowiązują głównie w miastach wojewódzkich. Jak podaje Biuletyn Informacji Publicznej, za 1 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w Warszawie, Krakowie czy Gdańsku trzeba zapłacić 0,77 zł za . Przykładowo za 70 powierzchni mieszkania zapłacimy tam około 54 zł podatku. Dla porównania w Radomiu stawki od 2016 roku nie uległy zmianie i w dalszym ciągu wynoszą 0,57 zł za , tak więc za mieszkanie o tym samym metrażu oddamy tam do gminy około 40 zł podatku.

REKLAMA

Terminy płatności

Opłaty za podatek od nieruchomości dokonuje się w czterech ratach, które są proporcjonalne do czasu trwania obowiązku podatkowego, a więc do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada każdego roku. W sytuacji, kiedy należna kwota wynosi mniej niż 100 zł, płatność uiszcza się jednorazowo w terminie pierwszej raty. Za podatek od nieruchomości można zapłacić gotówką w kasie danego urzędu bądź przelać pieniądze na rachunek organu podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku sprzedaży nieruchomości w trakcie trwania roku, podatek zostanie obniżony. Płaci się go wyłącznie za okres, w którym było się właścicielem danego mieszkania lub domu. Dlatego obowiązkiem podatnika jest poinformowanie gminy o sprzedaży nieruchomości w ciągu 14 dni. W tym celu należy wypełnić i podpisać przeznaczony do tego formularz, dostępny w urzędzie gminy lub na jej stronie internetowej.

Gdzie i kiedy złożyć dokumenty?

Podatek od nieruchomości odprowadzają wszystkie osoby posiadające mieszkania i lokale użytkowe wyodrębnione prawnie, budynki oraz grunty niebędące gruntami rolnymi ani leśnymi. Formalności związane z podatkiem od nieruchomości należy dopełnić w urzędzie gminy w ciągu 14 dni od dnia zakupu nieruchomości, rozpoczęcia korzystania z niej jako właściciel, zyskania prawa użytkowania wieczystego lub zmiany wysokości opodatkowania.

Po złożeniu stosownych dokumentów należy oczekiwać na decyzję odnośnie wysokości naliczonego przez gminę podatku. Jeżeli będzie on niższy niż 6,20 zł, właściciel nie otrzyma żadnej informacji, tym samym będzie zwolniony z opłat.

Polecamy: Komplet podatki 2019

- W przypadku posiadania mieszkań w różnych miejscowościach, w każdej z gmin należy złożyć odrębną informację, a jeżeli właścicieli nieruchomości jest np. dwóch, wystarczy, że taki formularz dostarczy jeden z nich - wyjaśnia prezes Grupy Deweloperskiej Geo. - Należy pamiętać również o możliwości dodatkowego zwolnienia z podatku od nieruchomości, gdyż urzędy mają prawo do wprowadzania takich ulg. Oczywiście, w każdej miejscowości sytuacja może wyglądać nieco inaczej, dlatego warto zapoznać się z tym w konkretnej gminie - dodaje.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA