REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w 2018 roku – wysokość, terminy płatności

Grupa Deweloperska GEO
Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.
Podatek od nieruchomości w 2018 roku – wysokość, terminy płatności /fot. Rafał Motyl, UM Warszawa
Podatek od nieruchomości w 2018 roku – wysokość, terminy płatności /fot. Rafał Motyl, UM Warszawa

REKLAMA

REKLAMA

Stawki podatku od nieruchomości uległy od 2018 roku podwyższeniu. Wzrosły o wskaźnik inflacji, czyli o 1,9 proc. Ile trzeba będzie zapłacić, kiedy mija termin płatności i kogo dotyczy ta opłata?

Ile oddamy do gminy?

Podatek od nieruchomości ustalany jest przez każdą gminę indywidualnie. Jednak górna granica nie może przekraczać tej ogłaszanej każdego roku przez Ministra Finansów. W przypadku gruntów pod budynkami mieszkalnymi, maksymalna stawka podatku od nieruchomości wynosi od 2018 roku 0,48 zł za , co oznacza o 1 gr więcej niż w poprzednim roku. Z kolei podatek od budynków mieszkalnych lub ich części wzrósł o 2 gr w stosunku do ubiegłych lat, a więc obecnie wynosi 0,77 zł za .

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Taka sama stawka dotyczy miejsca postojowego, które przynależy do lokalu mieszkalnego. Inaczej jednak kwalifikowane są miejsca w hali garażowej, która jest odrębnym lokalem, za które podatek może wynieść nawet kilkakrotnie więcej niż za całe mieszkanie - podkreśla Joanna Zaremba-Śmietańska, prezes Grupy Deweloperskiej Geo.

W sytuacji, gdy garaż uznawany jest za wyodrębniony lokal niemieszkalny, podlega podatkowi obowiązującemu dla pozostałych budynków lub ich części, który od nowego roku wynosi 7,77 zł za , a więc o 15 gr więcej niż w 2017 roku.

Rada gminy nie ma obowiązku uchwalania stawek maksymalnych i może pozostawić je na poziomie z roku poprzedniego. Jednak w praktyce okazuje się, że przeważnie urzędy przyjmują górną granicę stawek. Od nowego roku najwyższe opłaty obowiązują głównie w miastach wojewódzkich. Jak podaje Biuletyn Informacji Publicznej, za 1 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w Warszawie, Krakowie czy Gdańsku trzeba zapłacić 0,77 zł za . Przykładowo za 70 powierzchni mieszkania zapłacimy tam około 54 zł podatku. Dla porównania w Radomiu stawki od 2016 roku nie uległy zmianie i w dalszym ciągu wynoszą 0,57 zł za , tak więc za mieszkanie o tym samym metrażu oddamy tam do gminy około 40 zł podatku.

REKLAMA

Terminy płatności

Opłaty za podatek od nieruchomości dokonuje się w czterech ratach, które są proporcjonalne do czasu trwania obowiązku podatkowego, a więc do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada każdego roku. W sytuacji, kiedy należna kwota wynosi mniej niż 100 zł, płatność uiszcza się jednorazowo w terminie pierwszej raty. Za podatek od nieruchomości można zapłacić gotówką w kasie danego urzędu bądź przelać pieniądze na rachunek organu podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku sprzedaży nieruchomości w trakcie trwania roku, podatek zostanie obniżony. Płaci się go wyłącznie za okres, w którym było się właścicielem danego mieszkania lub domu. Dlatego obowiązkiem podatnika jest poinformowanie gminy o sprzedaży nieruchomości w ciągu 14 dni. W tym celu należy wypełnić i podpisać przeznaczony do tego formularz, dostępny w urzędzie gminy lub na jej stronie internetowej.

Gdzie i kiedy złożyć dokumenty?

Podatek od nieruchomości odprowadzają wszystkie osoby posiadające mieszkania i lokale użytkowe wyodrębnione prawnie, budynki oraz grunty niebędące gruntami rolnymi ani leśnymi. Formalności związane z podatkiem od nieruchomości należy dopełnić w urzędzie gminy w ciągu 14 dni od dnia zakupu nieruchomości, rozpoczęcia korzystania z niej jako właściciel, zyskania prawa użytkowania wieczystego lub zmiany wysokości opodatkowania.

Po złożeniu stosownych dokumentów należy oczekiwać na decyzję odnośnie wysokości naliczonego przez gminę podatku. Jeżeli będzie on niższy niż 6,20 zł, właściciel nie otrzyma żadnej informacji, tym samym będzie zwolniony z opłat.

Polecamy: Komplet podatki 2019

- W przypadku posiadania mieszkań w różnych miejscowościach, w każdej z gmin należy złożyć odrębną informację, a jeżeli właścicieli nieruchomości jest np. dwóch, wystarczy, że taki formularz dostarczy jeden z nich - wyjaśnia prezes Grupy Deweloperskiej Geo. - Należy pamiętać również o możliwości dodatkowego zwolnienia z podatku od nieruchomości, gdyż urzędy mają prawo do wprowadzania takich ulg. Oczywiście, w każdej miejscowości sytuacja może wyglądać nieco inaczej, dlatego warto zapoznać się z tym w konkretnej gminie - dodaje.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA