REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie trzeba płacić opłatę miejscową

Ewa Leszczyńska
opłata miejscowa
opłata miejscowa

REKLAMA

REKLAMA

Opłata miejscowa może być pobierana w miejscowościach, które mają atrakcyjne dla turystów walory klimatyczno - krajobrazowe. Rada gminy ustala, czy miejscowość spełnia warunki wymienione w rozporządzeniu Rady Ministrów w tej sprawie. Jeżeli tak - pobiera opłatę.

Opłatę miejscową płacą osoby fizyczne przebywające dłużej niż dobę w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opłatę należy zapłacić za każdy dzień pobytu. Wysokość opłaty i sposób jej uiszczenia określają poszczególne rady gminy. Stawka opłaty miejscowej za dzień pobytu nie może jednak przekroczyć 1,78 zł (art. 19 pkt 1 lit. b) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Zapłata odbywa się zwykle na rachunek urzędu miasta (gminy) wyznaczonemu inkasentowi, np. właścicielowi hotelu, domu wypoczynkowego, kempingu, schroniska itp. lub w kasie urzędu miasta (gminy).

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

REKLAMA

Warunki klimatyczne, krajobrazowe i umożliwiające pobyt osób fizycznych w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych zostały określone w nowym rozporządzeniu. Rada gminy, określając miejscowości, w których można pobierać opłatę miejscową, musi wziąć pod uwagę to, które z miejscowości w jej gminie spełniają następujące warunki z rozporządzenia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Warunki klimatyczne

Minimalne warunki klimatyczne są spełnione, jeśli:

• na terenie strefy wymienionej w art. 87 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska, na obszarze której położona jest miejscowość (czyli aglomeracji o liczbie mieszkańców większej niż 250 tysięcy lub obszarze jednego lub więcej powiatów położonych na obszarze tego samego województwa, niewchodzącym w skład aglomeracji), są zachowane dopuszczalne poziomy niektórych substancji w powietrzu ze względu na ochronę zdrowia ludzi. Są one określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji - Dz.U. Nr 87, poz. 796;

• w miejscowości, w której ma być pobierana opłata, zachowane są dopuszczalne poziomy pól elektromagnetycznych. Są one określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów - Dz.U. Nr 192, poz. 1883.


2. Warunki krajobrazowe


Warunek wystąpienia w miejscowości jednego z elementów środowiska przyrodniczego istotnego dla wypoczynku będzie spełniony, jeśli w miejscowości jest jeden z następujących elementów:

• szata roślinna: lasy, użytki rolne (w rozumieniu przepisów o podatkach i opłatach lokalnych) zajmujące łącznie ponad 80% powierzchni gminy,

• wody: przybrzeżne, morskie wody wewnętrzne, śródlądowe wody powierzchniowe (w rozumieniu przepisów Prawa wodnego),

• wody w kąpieliskach spełniające wymagania określone w przepisach Prawa wodnego,

• urozmaicona rzeźba terenu: wyżyny, góry.


Warunek wystąpienia w miejscowości jednego z walorów krajoznawczych będzie spełniony, jeśli w miejscowości jest jeden z następujących walorów:

• osobliwość fauny lub flory,

• skałki lub grupy skał,

• wąwozy, doliny lub przełomy rzeczne,

• wodospady, źródła lub wywierzyska,

• jaskinie lub groty,

• głazy narzutowe lub głazowiska,

• parki zabytkowe,

• zbiory przyrodnicze,

• ogrody botaniczne lub ogrody zoologiczne,

• punkty widokowe,

• parki narodowe, parki krajobrazowe lub rezerwaty przyrody,

• rezerwaty archeologiczne,

• skanseny lub ośrodki twórczości ludowej,

• zabytki architektury lub budownictwa,

• zbiory artystyczne,

• muzea,

• obiekty historyczno-wojskowe,

• miejsca martyrologii,

• zabytki działalności gospodarczej lub techniki,

• imprezy kulturalne.


3. Warunki umożliwiające pobyt w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych

Minimalne warunki umożliwiające pobyt w tych celach są spełnione, jeśli w miejscowości istnieje baza noclegowa w obiektach hotelarskich i innych, w których mogą być świadczone usługi hotelarskie w myśl przepisów o usługach turystycznych.


• rozporządzenie Rady Ministrów z 18 grudnia 2007 r. w sprawie warunków, jakie powinna spełniać miejscowość, w której można pobierać opłatę miejscową - Dz.U. Nr 249, poz. 1851

• art. 17, art. 19 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. M.P. z 2007 r. Nr 76, poz. 813

Ewa Leszczyńska

ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA