Jakie opłaty i podatki trzeba zapłacić przy sprowadzaniu auta z USA
REKLAMA
REKLAMA
Każdy kto zamierza sprowadzić samochód ze Stanów Zjednoczonych czy też innego państwa spoza UE powinien dobrze skalkulować całe przedsięwzięcie. Koszty bowiem nie ograniczą się jedynie do kupna auta spoza Unii Europejskiej, ale będą one również dotyczyć jego przewiezienia i zarejestrowania.
REKLAMA
Zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami przy imporcie auta osobowego ustalone zostały różne stawki podatku akcyzowego. Podwyższona stawka podatku akcyzowego obowiązuje na wszystkie samochody osobowe, których pojemność skokowa silnika przekracza 2000 cm3.
Chodzi tutaj o te auta, które będą rejestrowane po raz pierwszy w Polsce zarówno nowe jak i używane. Bez znaczenia jest również to czy sprowadzone zostały z krajów Unii Europejskiej czy też z krajów spoza UE czyli np. USA, Kanady itd.
Przepisy ustawy o podatku akcyzowym obligują do zapłaty akcyzy wg. stawek: 18,6% od aut o pojemności powyżej 2000 cm3 sześć., a dla aut o pojemności poniżej 2000 cm3 stosuje się stawkę akcyzy 3,1%.
Jeśli chodzi o auta sprowadzone spoza UE to przed obliczeniem akcyzy należy przedtem ustalić wartość celną samochodu. Obliczone cło będzie dodatkowym obciążeniem podatkowym dla kupującego samochód spoza UE.
Polecamy: serwis Koszty
Wartością samochodu do obliczenia cła, jest zazwyczaj wartość wykazana na fakturze bądź rachunku. Wartość celna może też zostać ustalona przez celnika zgodnie polskimi cenami katalogowymi. Dopiero od ustalonej wartości celnej obliczamy akcyzę wg podanych wyżej stawek zależnych od pojemności silnika.
Wartość celna plus wartość akcyzy będzie podstawą do obliczenia kolejnego obciążenia podatkowego jakim będzie VAT.
Bywają jednak sytuacje, że wartość katalogowa jest inna niż wartość faktycznie zapłacona za auto, ponieważ może się okazać, że auto jest uszkodzone albo np. jest bez pewnych elementów składowych i faktyczna jego wartość będzie odbiegała od wartości jaką ustalił celnik. Wtedy z uwagi na szczególne cechy danego pojazdu należy skorzystać ze specjalnych wydawnictw katalogowych.
Reasumując, od ustalonej wartości samochodu odliczamy wszelkie uszkodzenia, braki w aucie, które w sposób oczywisty obniżają jego wartość będąca podstawą do obliczenia cła, VAT oraz akcyzy.
Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT
Wracając do cła, to obowiązujące stawki celne od importowanych samochodów należy odszukać w Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich. Stawki celne nie zależą tak jak akcyza od np. pojemności czy wieku auta. Stawki celne co do zasady ustalane są w tej samej wysokości dla samochodów sprowadzanych z różnych krajów spoza UE wg stawki celnej w wysokości 10%.
Może się okazać, że nabywca samochodu osobowego z importu nie zapłaci cła w ogóle, ponieważ na podstawie umów preferencyjnych jakie UE zawarła z niektórymi państwami obniżono cło do stawki 0%. Dotyczy to aut sprowadzanych ze Szwajcarii, Turcji i Mołdawii.
Niezależnie od powyższego i kalkulacji kosztów kupna z importu samochodu nie można zapominać również o dodatkowych wydatkach, które trzeba będzie ponieść z tego tytułu. Mam tu na myśli opłatę recyklingową, która aktualnie wynosi 500 zł (bez względu na to czy auto sprowadzone zostało z UE czy też spoza UE) plus koszty rejestracji takiego auta w kraju.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat