REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie opłaty i podatki trzeba zapłacić przy sprowadzaniu auta z USA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
opłaty i podatki przy sprowadzaniu auta z USA
opłaty i podatki przy sprowadzaniu auta z USA

REKLAMA

REKLAMA

Zamierzam wkrótce kupić i sprowadzić samochód osobowy spoza UE - najprawdopodobniej z USA. W związku z tym chciałbym się dowiedzieć jakie zapłacę z tego tytułu podatki.

Każdy kto zamierza sprowadzić samochód ze Stanów Zjednoczonych czy też innego państwa spoza UE powinien dobrze skalkulować całe przedsięwzięcie. Koszty bowiem nie ograniczą się jedynie do kupna auta spoza Unii Europejskiej, ale będą one również dotyczyć jego przewiezienia i zarejestrowania.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obecnie obowiązującymi zasadami przy imporcie auta osobowego ustalone zostały różne stawki podatku akcyzowego. Podwyższona stawka podatku akcyzowego obowiązuje na wszystkie samochody osobowe, których pojemność skokowa silnika przekracza 2000 cm3.

Chodzi tutaj o te auta, które będą rejestrowane po raz pierwszy w Polsce zarówno nowe jak i używane. Bez znaczenia jest również to czy sprowadzone zostały z krajów Unii Europejskiej czy też z krajów spoza UE czyli np. USA, Kanady itd.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym obligują do zapłaty akcyzy wg. stawek: 18,6% od aut o pojemności powyżej 2000 cm3 sześć., a dla aut o pojemności poniżej 2000 cm3 stosuje się stawkę akcyzy 3,1%.

REKLAMA

Jeśli chodzi o auta sprowadzone spoza UE to przed obliczeniem akcyzy należy przedtem ustalić wartość celną samochodu. Obliczone cło będzie dodatkowym obciążeniem podatkowym dla kupującego samochód spoza UE. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

Wartością samochodu do obliczenia cła, jest zazwyczaj wartość wykazana na fakturze bądź rachunku. Wartość celna może też zostać ustalona przez celnika zgodnie polskimi cenami katalogowymi. Dopiero od ustalonej wartości celnej obliczamy akcyzę wg podanych wyżej stawek zależnych od pojemności silnika.

Wartość celna plus wartość akcyzy będzie podstawą do obliczenia kolejnego obciążenia podatkowego jakim będzie VAT.

Bywają jednak sytuacje, że wartość katalogowa jest inna niż wartość faktycznie zapłacona za auto, ponieważ może się okazać, że auto jest uszkodzone albo np. jest bez pewnych elementów składowych i faktyczna jego wartość będzie odbiegała od wartości jaką ustalił celnik. Wtedy z uwagi na szczególne cechy danego pojazdu należy skorzystać ze specjalnych wydawnictw katalogowych.

Reasumując, od ustalonej wartości samochodu odliczamy wszelkie uszkodzenia, braki w aucie, które w sposób oczywisty obniżają jego wartość będąca podstawą do obliczenia cła, VAT oraz akcyzy.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Wracając do cła, to obowiązujące stawki celne od importowanych samochodów należy odszukać w Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich. Stawki celne nie zależą tak jak akcyza od np. pojemności czy wieku auta. Stawki celne co do zasady ustalane są w tej samej wysokości dla samochodów sprowadzanych z różnych krajów spoza UE wg stawki celnej w wysokości 10%.

Może się okazać, że nabywca samochodu osobowego z importu nie zapłaci cła w ogóle, ponieważ na podstawie umów preferencyjnych jakie UE zawarła z niektórymi państwami obniżono cło do stawki 0%. Dotyczy to aut sprowadzanych ze Szwajcarii, Turcji i Mołdawii. 

Niezależnie od powyższego i kalkulacji kosztów kupna z importu samochodu nie można zapominać również o dodatkowych wydatkach, które trzeba będzie ponieść z tego tytułu. Mam tu na myśli opłatę recyklingową, która aktualnie wynosi 500 zł (bez względu na to czy auto sprowadzone zostało z UE czy też spoza UE) plus koszty rejestracji takiego auta w kraju.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA