REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wpłacić podatek przekazem lub przelewem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
urząd skarbowy, podatki, zapłata podatku, jak zapłacić podatek 2011, 2012
urząd skarbowy, podatki, zapłata podatku, jak zapłacić podatek 2011, 2012

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów w celu ułatwienia życia podatników przygotował wzór formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego. Zobaczmy więc jak trzeba prawidłowo zapłacić podatek.

Formularzy tych można więc używać wpłacając podatki do urzędu skarbowego ale również wójta, burmistrza, urzędu celnego. Aktualny wzór (obowiązujący od 2009 r.) wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 236, poz. 1636).

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz druk: Polecenie przelewu / wpłaty na rachunek organu podatkowego

Wcześniej taki sam wzór był zawarty w uchylonym już rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 czerwca 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 182, poz.1882) i obowiązywał od 2005 roku.

Polecamy: VAT 2011

Zgodnie z art. 60 ordynacji podatkowej za termin dokonania zapłaty podatku uważa się
1) przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie organu podatkowego lub na rachunek tego organu w banku, w placówce pocztowej, w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo dzień pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta;

2) w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej na podstawie polecenia przelewu.

W przypadku polecenia przelewu z rachunku bankowego podatnika w banku lub instytucji kredytowej niemających siedziby lub oddziału na terytorium Polski - za termin zapłaty podatku uważa się dzień obciążenia tego rachunku, jeżeli wpłacana kwota zostanie uznana na rachunku bankowym organu podatkowego w terminie 5 kolejnych dni roboczych.
W razie przekroczenia tego terminu za termin zapłaty uważa się dzień uznania kwoty na rachunku bankowym organu podatkowego.

Zlecenia płatnicze na rzecz organów podatkowych mogą być składane również w formie dokumentu elektronicznego (przelew internetowy) przy użyciu oprogramowania udostępnionego przez banki lub inną instytucję finansową uprawnioną do przyjmowania zleceń płatniczych albo w inny sposób uzgodniony z bankiem lub inną instytucją przyjmującą zlecenie.

Zlecenie płatnicze, o którym mowa w poprzednim akapicie powinno zawierać dane identyfikujące wpłacającego, w tym NIP oraz powinno wskazywać tytuł wpłaty. Niepodanie lub błędne podanie tych informacji stanowi podstawę do odmowy realizacji wpłaty gotówkowej lub polecenia przelewu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poniżej prezentujemy wzór formularza wpłaty gotówkowej i polecenia przelewu i przykłady jego wypełnienia.


WZÓR FORMULARZA

Polecenie przelewu/wpłata gotówkowa na rachunek organu podatkowego

Polecamy: Kontrola podatkowa


OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA
Polecenie przelewu/wpłata gotówkowa na rachunek organu podatkowego

Numer pola

Nazwa pola

Zawartość pola lub jego części

01 i 02

nazwa organu podatkowego

Pole musi być wypełnione.


W polu tym należy wpisać nazwę organu podatkowego - zgodnie z właściwością miejscową, np. Urząd Skarbowy w Bolesławcu.


Wypełniając pismem ręcznym w każdej linii można wpisać maksymalnie do 27 znaków (od początku lewej strony).
Przy wpisywaniu danych należy stosować pismo blokowe (cyfry i duże litery - każdy znak w oddzielnej kratce) w kolorze czarnym lub niebieskim.


Wypełniając pismem maszynowym w każdej linii można wpisać maksymalnie 54 znaki (od początku lewej strony).
Dane należy wpisywać w sposób umożliwiający jednoznaczny odczyt, tzn. wpisując znaki w jednym ciągu, z wyraźnymi odstępami, ignorując podział na kratki, nie wykraczając poza obrys pola.

Personalizację maszynową należy wykonywać kolorem czarnym. W przypadku gdy na koniec pierwszej linii przypada koniec wyrazu, drugą linię należy rozpocząć od spacji. Zaleca się używanie dużych liter

03

numer rachunku bankowego organu podatkowego

Pole musi być wypełnione


Pole jest przeznaczone na wpisanie numeru rachunku bankowego NRB właściwego organu podatkowego.

Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.

W przypadku stosowania pisma ręcznego wpisywanie NRB należy rozpocząć od pierwszej kratki - każda cyfra powinna być wpisana w osobnej kratce kolorem czarnym lub niebieskim. Nie należy wpisywać żadnych znaków rozdzielających, np. "-"

W przypadku wypełniania pismem maszynowym NRB należy wpisać od pierwszej kratki, oddzielając pojedynczą spacją dwie pierwsze cyfry od pozostałych, które z kolei należy grupować po cztery cyfry i grupy oddzielać pojedynczą spacją. Nie należy wpisywać żadnych znaków rozdzielających, np. "-". Personalizację maszynową należy wykonywać kolorem czarnym.

Prawidłowe grupowanie cyfr przedstawiono poniżej: 70 1020 1036 0000 0789 8941 1111

04

WP

Stałe oznaczenie formy płatności:


W - wpłata gotówkowa

P - polecenie przelewu


Pole wypełnia jednostka przyjmująca formularz zlecenia płatniczego: dla polecenia przelewu należy przekreślić za pomocą "X" znak W, natomiast dla wpłaty gotówkowej znak P.

05

kwota

Pole musi być wypełnione.


Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.


Kwota powinna być wpisana cyframi (grosze oddzielone przecinkiem) począwszy od lewej strony pola (jeżeli nie ma groszy, wpisać dwa zera po przecinku). Nie należy stosować kropek oddzielających tysiące, miliony itp.


W przypadku wypełnienia pismem maszynowym kwotę należy poprzedzić dwoma znakami gwiazdek (**).

W przypadku wypełniania pismem ręcznym przecinek oddzielający grosze powinien być umieszczony w oddzielnej kratce

06

numer rachunku bankowego zobowiązanego (przelew)
/ kwota słownie (wpłata)

Pole musi być wypełnione.


W zależności od formy płatności w polu należy wpisać w przypadku:

- przelewu - numer rachunku bankowego NRB zobowiązanego,

- wpłaty gotówkowej - kwotę słownie.


W przypadku dokonywania przelewu, przy wpisywaniu NRB zobowiązanego, należy stosować zasady dotyczące wpisywania NRB organu podatkowego określone w polu 03.

W przypadku dokonywania wpłaty gotówkowej przy wpisywaniu kwoty słownie pismem ręcznym dopuszcza się pisanie pismem ciągłym w dowolny sposób

Przy wypełnianiu pismem maszynowym dopuszcza się stosowanie skrótów kolejnych cyfr, stosując następującą zasadę skracania: 0 - zer*, 1 - jed*, 2 - dwa*, 3 - trz*, 4 - czt*, 5 - pię*, 6 - sze*, 7 - sie*, 8 - osi*, 9 - dzi*.

07 i 08

nazwa i adres zobowiązanego

Pole musi być wypełnione.
Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.

W polu tym należy wpisać imię i nazwisko (firmę), nazwę oraz adres zobowiązanego (wpłacającego).

W przypadku osoby fizycznej należy wpisać imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania (pobytu), uwzględniając odstępy i znaki rozdzielające.

W przypadku osoby prawnej należy wpisać nazwę firmy i adres jej siedziby, uwzględniając odstępy i znaki rozdzielające.

09

NIP lub identyfikator uzupełniający zobowiązanego

Pole musi być wypełnione.
Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.

Należy wpisać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) zobowiązanego bez znaków rozdzielających (bez kresek), np. 8351245258, rozpoczynając od pierwszej kratki.

Jeżeli zobowiązany nie posiada Numeru Identyfikacji Podatkowej, należy wpisać identyfikator uzupełniający:

numer REGON, gdy zobowiązany jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, ale posiadającą numer REGON,

numer PESEL, gdy wpłacający jest osobą fizyczną posiadającą numer PESEL.


Jeżeli zobowiązany nie posiada jednego z podanych wyżej numerów: NIP, PESEL lub REGON, to należy wpisać serię i numer paszportu lub serię i numer dowodu osobistego albo numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (bez znaków rozdzielających).

10

typ identyfikatora

Pole musi być wypełnione.
Jeżeli w polu 09 wpisano:

* Numer Identyfikacji Podatkowej, to należy wpisać N,

* nr REGON, to należy wpisać R,

* nr PESEL, to należy wpisać P,

* serię i numer dowodu osobistego, to należy wpisać 1,

* serię i numer paszportu, to należy wpisać 2,

* numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, to należy wpisać 3.

11

okres (rok, typ okresu, nr okresu)

Pole musi być wypełnione, z wyjątkiem sytuacji, gdy wpłata dotyczy należności niezwiązanych z okresem rozliczeniowym (np. podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych).

Należy wpisać, jakiego okresu dotyczy dokonywana wpłata (bez znaków rozdzielających): R - rok, K - kwartał, M - miesiąc, D - dekada, J - dzień.


Przykładowo

* wpłata dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych za 2003 r., należy wpisać - 03R - (przykład nr 1),

* wpłata dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych za 2003 r., należy wpisać - 03R - (przykład nr 2),

* wpłata dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych za 3 kwartał 2004 r., należy wpisać - 04K03,

* wpłata dotyczy podatku od towarów i usług za miesiąc luty 2003 r., należy wpisać - 03M02,

* wpłata dotyczy podatku od gier za 2 dekadę lipca 2001 r., należy wpisać - 01D0207,

* wpłata dotyczy podatku akcyzowego za 7 dzień marca 2004 r., należy wpisać - 04J0703.

12

symbol formularza lub płatności

Pole musi być wypełnione.
1. Jeżeli wpłata dotyczy zeznania lub deklaracji, należy wpisać symbol formularza, np. PIT-37, VAT-7, CIT-2, CIT-8 (przykłady nr 1 i 2).


2. Jeżeli wpłata należności wynika z decyzji (postanowienia) lub tytułu wykonawczego organu podatkowego, należy wpisać symbol płatności, np.:

* PIT - wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych (przykład nr 4),


* CIT - wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych,


* VAT - wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku od towarów i usług,


* AKC - wpłata dotyczy decyzji w sprawie podatku akcyzowego.


W przypadku dokonywania wpłaty na rzecz urzędu skarbowego symbol płatności musi być zgodny z symbolem określonym w przepisach dotyczących wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych.


3. Jeżeli wpłata jest dokonywana na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego, należy wpisać symbol płatności INNE.

13

identyfikacja zobowiązania (rodzaj dokumentu, np. decyzja, tytuł wykonawczy)

Przy wypełnianiu pola należy stosować zasady podane w polu nr 01 i 02.


Pole wypełnia się, jeżeli:


1. wpłata należności wynika z decyzji, postanowienia tytułu wykonawczego; wówczas zobowiązany wypełniając pole, wpisuje w skrócie rodzaj aktu administracyjnego i jego sygnaturę podaną w treści tego aktu, np.

* tytuł wykonawczy SM1-0987-03 (przykład nr 3),

* decyzja US-732-89-03 (przykład nr 4);


2. wpłata jest dokonywana na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego i jednocześnie nie wynika z decyzji,postanowienia, tytułu wykonawczego lub innego aktu; wówczas należy wpisać w skrócie rodzaj należności, np.

* Pod. od nieruchomości (wpłata dotyczy podatku od nieruchomości),

* Pod. leśny (wpłata dotyczy podatku leśnego),

* Pod. rolny (wpłata dotyczy podatku rolnego),

* Opłata od pos. psów (wpłata dotyczy opłaty od posiadania psów).

14

pieczęć, data i podpis zobowiązanego

Odcisk pieczęci, który może być stosowany opcjonalnie (nie należy stosować czerwonego tuszu), data zlecenia oraz podpis zobowiązanego.

Przykłady formularza polecenia przelewu/wpłaty gotówkowej prawidłowo wypełnionego pismem maszynowym


Polecenie przelewu - przykład nr 1


Wpłata gotówkowa - przykład nr 2



Przykłady formularza polecenia przelewu/wpłaty gotówkowej prawidłowo wypełnionego pismem ręcznym


Polecenie przelewu - przykład nr 3


Wpłata gotówkowa - przykład nr 4

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA