REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Unia Europejska przeprowadzi harmonizację podatku spadkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna  Wysocka
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska na skutek orzecznictwa ETS oraz rosnącej liczby skarg obywateli Unii Europejskiej zleciła opracowanie raportu mającego na celu odpowiedź na pytanie: w jakim zakresie przepisy dotyczące podatku spadkowego obowiązujące w Państwach Członkowskich mogą naruszać unijną zasadę niedyskryminacji. Jednocześnie raport miał także za zadanie określić skalę problemu podwójnego opodatkowania podatkiem spadkowym w Unii Europejskiej.

Raport dotyczący podatku spadkowego w UE

REKLAMA

Ogłoszony przez Komisję Europejską raport opracowany przez niezależnego eksperta - Copenhagen Economics („Raport”) wskazał, iż obywatele Unii Europejskiej w przypadku spraw spadkowych dotyczących składników spadku położonych w różnych Państwach Członkowskich rzeczywiście napotykają dwa rodzaje problemów.

Po pierwsze, przepisy dotyczące podatku spadkowego w poszczególnych Państwach Członkowskich zawierają dyskryminujące postanowienia. Drugą kwestią problematyczną wskazaną w Raporcie jest możliwość opodatkowania podatkiem spadkowym tego samego spadku w dwóch lub nawet kilku Państwach Członkowskich.

Dyskryminujące opodatkowanie podatkiem spadkowym

Jako przykład prawa prowadzącego do dyskryminującego opodatkowania podatkiem spadkowym wskazano włoskie przepisy przewidujące dwa różne systemy wyceny wartości przedmiotów spadku dla celów podatku spadkowego w zależności od tego czy chodzi o składnik majątku znajdujący się na terenie Włoch czy zagranicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tego typu postanowienie zawarte w prawie niemieckim zostało już wcześniej uznane za niezgodne z prawem unijnym w orzeczeniu ETS w sprawie Jaeger (sprawa C-256/06).

REKLAMA

Inny przykład to przepisy belgijskie przewidujące, iż jako podstawę opodatkowania podatkiem spadkowym należy przyjąć wartość spadku po odjęciu ewentualnych długów i zobowiązań spadkodawcy. Jednocześnie, w przypadku spadkodawcy będącego nierezydentem opodatkowaniu podatkiem spadkowym podlegają nieruchomości położone na terenie Belgii, a przy obliczaniu podstawy opodatkowania nie bierze się pod uwagę żadnych długów i zobowiązań spadkodawcy, nawet związanych z tą nieruchomością (sprawa Eckelcamp, C-11/07). 

Kolejny przykład to przepisy niemieckie przewidujące, iż przy obliczaniu podatku spadkowego kwota podlegająca odliczeniu od podstawy opodatkowania nieruchomości położonej w tym państwie jest niższa, jeżeli spadkodawca i spadkobierca w chwili otwarcia spadku zamieszkiwali w innym państwie członkowskim, niż kwota, która miałaby zastosowanie, jeżeli przynajmniej jeden z nich zamieszkiwałby w chwili otwarcia spadku na terenie Niemiec (sprawa Mattner, C-510/08).

REKLAMA

Do listy tej twórcy Raportu dodali także przepisy przewidujące wyższą stawkę podatku spadkowego w przypadku zapisów dokonanych na rzecz zagranicznych fundacji czy też przepisy przewidujące określone zwolnienia podatkowe jedynie dla spadkobierców będących rezydentami czy w odniesieniu do przedmiotów należących do spadku położonych na terenie danego państwa. Podkreślić należy, iż przepisy polskiej ustawy o podatku od spadków i darowizn zostały uznane przez twórców Raportu za w pełni zgodne z prawem unijnym.

Orzeczenie w sprawie Marta Ceurts i Dennis Vogten

W wyroku z dnia 25 października 2007 r. w sprawie Marta Ceurts i Dennis Vogten (sprawa C-464/05) Europejski Trybunał Sprawiedliwości („ETS”) skrytykował belgijskie przepisy dotyczące podatku spadkowego.

Zgodnie bowiem z prawem belgijskim zwolnieniu od podatku spadkowego podlegało dziedziczenie udziałów w spółce rodzinnej. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia było zatrudnianie na pełen etat na terenie Belgii, przez okres trzech lat poprzedzających śmierć spadkodawcy, co najmniej pięciu pracowników.

ETS stwierdził, iż w zakresie w jakim przepisy belgijskie nie przewidują identycznego zwolnienia dla dziedziczenia udziałów w spółce, która zatrudniała pracowników w innym niż Belgia Państwie Członkowskim, uderzają one w jedną z podstawowych zasad Unii Europejskiej, a mianowicie swobodę przepływu kapitału.
Orzeczenie to jest jednym z serii orzeczeń, w których ETS uznał za niezgodne z prawem unijnym uregulowania dotyczące podatku spadkowego w Państwach Członkowskich.

Podwójne opodatkowanie podatkiem spadkowym

ETS w orzeczeniu w sprawie Block (sprawa C-510/08) podkreślił, iż prawo unijne nie nakłada na Państwa Członkowskie obowiązku takiego skonstruowania swoich przepisów by uniknąć podwójnego opodatkowania podatkiem spadkowym składników tego samego spadku. W sprawie tej odziedziczone przez Panią Block środki zdeponowane w instytucji finansowej mającej siedzibę w Hiszpanii zostały opodatkowane zarówno w Niemczech, jak i Hiszpanii. 

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Niemieckie przepisy obejmują bowiem niemieckim podatkiem od spadku środki finansowe, w sytuacji gdy wierzyciel ma miejsce zamieszkania w Niemczech, podczas gdy zgodnie z przepisami hiszpańskimi środki te są objęte hiszpańskim podatkiem od spadku, gdy dłużnik ma siedzibę w Hiszpanii. W rezultacie, od spadku o wartości 580 tys. Euro, pani Block zapłaciła podatki spadkowe w kwocie około 270 tys. Euro.

Niemniej jednak, ETS podkreślił, iż „do chwili obecnej w ramach prawa wspólnotowego nie zostały przyjęte żadne przepisy ujednolicające lub harmonizujące mające na celu unikanie przypadków podwójnego opodatkowania (…)”. Dlatego też w ocenie ETS Państwa Członkowskie korzystają z „pewnej autonomii w tej dziedzinie” oraz „nie mają obowiązku dostosowywać własnego systemu podatkowego do różnych systemów podatkowych innych państw członkowskich, w szczególności w celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania wynikającego z równoległego wykonywania przez rzeczone państwa ich kompetencji podatkowych.”

Jak wynika z Raportu podwójne opodatkowanie podatkiem spadkowym w Unii Europejskiej spowodowane jest głównie kolizją pomiędzy stosowanymi przez Państwa Członkowskie zasadami wyznaczającymi zakres opodatkowania podatkiem spadkowym.

Zgodnie z zasadą rezydencji opodatkowaniu podatkiem spadkowym podlega spadek wówczas gdy spadkobierca jest lub spadkodawca był rezydentem danego państwa, podczas gdy zgodnie z zasadą źródła opodatkowaniu podatkiem spadkowym podlegają składniki spadku znajdujące się na terytorium danego państwa.

Jednocześnie, przewidziane w prawach krajowych jednostronne mechanizmy unikania podwójnego opodatkowania (np. metoda zaliczenia) nie zawsze spełniają swoją funkcję. Tu należy zaznaczyć, iż Polska została wskazana jako jedyne Państwo Członkowskie w ogóle nie przewidujące takiego mechanizmu w swym prawie wewnętrznym.

Ponadto, większość umów o unikaniu podwójnego opodatkowania łączących Państwa Członkowskie nie obejmuje swoim zakresem podatków spadkowych, lecz ogranicza się do podatków dochodowych i podatków od majątku. Tylko nieliczne państwa członkowskie zawarły dwustronne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podatkiem spadkowym.

W raporcie Polska wymieniona została w gronie Państw Członkowskich, które nie zawarły żadnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podatkiem spadkowym z innym Państwem Członkowskim.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Niezależnie od konkluzji ETS w sprawie Block, Komisja Europejska stwierdziła, iż obecna sytuacja pozwalająca na podwójne opodatkowanie podatkiem spadkowym może zakłócić prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego i spowodować wycofanie się małych i średnich przedsiębiorstw z Unii Europejskiej. W tym celu Komisja podjęła działania mające na celu rozpoczęcie publicznej debaty na temat podatku spadkowego w Unii Europejskiej.

Przyszłość krajowych przepisów o podatkach spadkowych

Czy działania Komisji Europejskiej doprowadzą do zharmonizowania lub ujednolicenia podatku spadkowego w Unii Europejskiej? Z pewnością za wcześnie jeszcze na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Na obecnym etapie Komisja Europejska jedynie wezwała wszystkich zainteresowanych do udzielenia odpowiedzi na pytanie: jakie - zdaniem respondentów - działania powinny zostać podjęte w ramach Unii Europejskiej w celu wyeliminowania wskazanych w Raporcie problemów z jakimi mogą borykać się obywatele Unii Europejskiej. Zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej wyniki powyższej ankiety zostaną opublikowane już wkrótce.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA