REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego warto wziąć paragon

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów i podległe mu organy podatkowe i skarbowe od 2004 roku prowadzą nieustającą akcję informacyjną „Weź paragon”. Paragon przydaje się przede wszystkim w sytuacjach kiedy chcemy złożyć reklamację odnośnie wadliwego towaru. Wydanie paragonu ma jeszcze tą ważną funkcję, że danej transakcji sprzedawca nie ukryje przed fiskusem i będzie musiał odprowadzić do budżetu państwa należne podatku – zwłaszcza VAT. A jak wiadomo budżet państwa jest zawsze w potrzebie i często sami liczymy na środki z tej wspólnej "kasy".

Paragon jest najpowszechniejszym dowodem zakupu. Ale często na zakupach nie zwracamy uwagi na to, czy sprzedawca wydaje nam dowód zakupu - mimo że najczęściej w takich miejscach jest zainstalowana kasa fiskalna i osoba sprzedająca jest zobowiązana do ewidencjonowania na niej swojej sprzedaży.

REKLAMA

Każda osoba kupująca towary lub usługi powinna otrzymać dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Jeżeli sprzedawca posiada kasę fiskalną będzie to paragon, będący wydrukiem z kasy rejestrującej.

Paragon informuje między innymi o cenie, danych sprzedawcy, częściowej strukturze ceny towaru (z podaniem wysokości stawek podatku VAT dla poszczególnych grup towarowych).

Sprzedawca towaru lub usługi powinien wręczyć paragon klientowi bez jego dodatkowych starań.

Paragon z kasy fiskalnej powinniśmy otrzymać m.in. w taksówkach, salonach kosmetycznych, fryzjerskich, restauracjach, sklepach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie dowodu zakupu umożliwia dochodzenie swoich praw w przypadku, gdy towar lub wykonana usługa okaże się niezgodna z ofertą i zapewnieniami sprzedawcy.

REKLAMA

Innym powodem, dla którego najczęściej bierzemy paragon jest kontrola własnych wydatków. Oprócz tego, że jesteśmy pewni, iż ostatecznie zapłacimy kwotę, która znajduje się na paragonie, możemy łatwo porównywać ceny z różnych sklepów i kalkulować swoje koszty.

Za granicą w niektórych krajach (np. Włochy) ustawodawcy, aby ograniczyć nadużycia wprowadzili prawny obowiązek zabierania paragonu. Za zostawienie paragonu w sklepie lub pozbycie się go w zbyt bliskiej odległości od sklepu (np. 100 metrów) groziła kara grzywny. Jednak to rozwiązanie już we Włoszech nie obowiązuje. Zamiast kija proponuje tam się (wzorem Chin) marchewkę w postaci loterii paragonowej z atrakcyjnymi nagrodami dla posiadaczy wylosowanych numerów paragonów.

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Polecamy: serwis Ryczałt

W Polsce fiskus na razie nie myśli o wprowadzeniu takich zachęt dla wsparcia akcji brania paragonów.

Minister Finansów apeluje: Pamiętaj! Ty nic nie zyskujesz nie biorąc paragonu i ułatwiając tym samym sprzedawcy uniknięcie obowiązków podatkowych. Ponosisz za to całe ryzyko związane z transakcją. I to Ty zapłacisz za niego podatek niezbędny dla funkcjonowania Państwa.

Jeżeli klient nie chce paragonu, sprzedawca może nie "nabić" transakcji na kasę, czyli praktycznie nie rejestruje jej, a zatem - skoro nie ma transakcji nie ma też odprowadzanego podatku VAT.

Biorąc paragon:

• Zyskujesz pewność, że sprzedawca bierze odpowiedzialność za sprzedany Ci towar lub usługę.
• Zapewniasz sobie prawną możliwość skutecznego dochodzenia swoich praw w przypadku wad towaru lub jego niezgodności z przedstawiona Ci ofertą.
• Masz możliwość dokładnego sprawdzenia, czy transakcja została przeprowadzona zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.
• Masz pewność, że zapłacony przez Ciebie w cenie towaru podatek zostanie odprowadzony do budżetu państwa, a nie stanie się nieuczciwym zyskiem sprzedawcy.
• Nie godzisz się na istnienie „szarej strefy” i realnie przyczyniasz się do zwiększenia możliwości finansowania ochrony zdrowia, szkolnictwa i innych celów publicznych.
• Jesteś pewien, że sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji w stosunku do innych przedsiębiorców.

Źródło: Ministerstwo Finansów, UKS Poznań, UKS Bydgoszcz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA