REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego warto wziąć paragon

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów i podległe mu organy podatkowe i skarbowe od 2004 roku prowadzą nieustającą akcję informacyjną „Weź paragon”. Paragon przydaje się przede wszystkim w sytuacjach kiedy chcemy złożyć reklamację odnośnie wadliwego towaru. Wydanie paragonu ma jeszcze tą ważną funkcję, że danej transakcji sprzedawca nie ukryje przed fiskusem i będzie musiał odprowadzić do budżetu państwa należne podatku – zwłaszcza VAT. A jak wiadomo budżet państwa jest zawsze w potrzebie i często sami liczymy na środki z tej wspólnej "kasy".

Paragon jest najpowszechniejszym dowodem zakupu. Ale często na zakupach nie zwracamy uwagi na to, czy sprzedawca wydaje nam dowód zakupu - mimo że najczęściej w takich miejscach jest zainstalowana kasa fiskalna i osoba sprzedająca jest zobowiązana do ewidencjonowania na niej swojej sprzedaży.

REKLAMA

Autopromocja

Każda osoba kupująca towary lub usługi powinna otrzymać dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Jeżeli sprzedawca posiada kasę fiskalną będzie to paragon, będący wydrukiem z kasy rejestrującej.

Paragon informuje między innymi o cenie, danych sprzedawcy, częściowej strukturze ceny towaru (z podaniem wysokości stawek podatku VAT dla poszczególnych grup towarowych).

Sprzedawca towaru lub usługi powinien wręczyć paragon klientowi bez jego dodatkowych starań.

Paragon z kasy fiskalnej powinniśmy otrzymać m.in. w taksówkach, salonach kosmetycznych, fryzjerskich, restauracjach, sklepach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie dowodu zakupu umożliwia dochodzenie swoich praw w przypadku, gdy towar lub wykonana usługa okaże się niezgodna z ofertą i zapewnieniami sprzedawcy.

REKLAMA

Innym powodem, dla którego najczęściej bierzemy paragon jest kontrola własnych wydatków. Oprócz tego, że jesteśmy pewni, iż ostatecznie zapłacimy kwotę, która znajduje się na paragonie, możemy łatwo porównywać ceny z różnych sklepów i kalkulować swoje koszty.

Za granicą w niektórych krajach (np. Włochy) ustawodawcy, aby ograniczyć nadużycia wprowadzili prawny obowiązek zabierania paragonu. Za zostawienie paragonu w sklepie lub pozbycie się go w zbyt bliskiej odległości od sklepu (np. 100 metrów) groziła kara grzywny. Jednak to rozwiązanie już we Włoszech nie obowiązuje. Zamiast kija proponuje tam się (wzorem Chin) marchewkę w postaci loterii paragonowej z atrakcyjnymi nagrodami dla posiadaczy wylosowanych numerów paragonów.

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Polecamy: serwis Ryczałt

W Polsce fiskus na razie nie myśli o wprowadzeniu takich zachęt dla wsparcia akcji brania paragonów.

Minister Finansów apeluje: Pamiętaj! Ty nic nie zyskujesz nie biorąc paragonu i ułatwiając tym samym sprzedawcy uniknięcie obowiązków podatkowych. Ponosisz za to całe ryzyko związane z transakcją. I to Ty zapłacisz za niego podatek niezbędny dla funkcjonowania Państwa.

Jeżeli klient nie chce paragonu, sprzedawca może nie "nabić" transakcji na kasę, czyli praktycznie nie rejestruje jej, a zatem - skoro nie ma transakcji nie ma też odprowadzanego podatku VAT.

Biorąc paragon:

• Zyskujesz pewność, że sprzedawca bierze odpowiedzialność za sprzedany Ci towar lub usługę.
• Zapewniasz sobie prawną możliwość skutecznego dochodzenia swoich praw w przypadku wad towaru lub jego niezgodności z przedstawiona Ci ofertą.
• Masz możliwość dokładnego sprawdzenia, czy transakcja została przeprowadzona zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.
• Masz pewność, że zapłacony przez Ciebie w cenie towaru podatek zostanie odprowadzony do budżetu państwa, a nie stanie się nieuczciwym zyskiem sprzedawcy.
• Nie godzisz się na istnienie „szarej strefy” i realnie przyczyniasz się do zwiększenia możliwości finansowania ochrony zdrowia, szkolnictwa i innych celów publicznych.
• Jesteś pewien, że sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji w stosunku do innych przedsiębiorców.

Źródło: Ministerstwo Finansów, UKS Poznań, UKS Bydgoszcz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA