REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane, gdy posiada się faktury ze stawkami 22 i 23%?

Meritoros
Biura rachunkowe
Jak złożyć wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane, gdy posiada się faktury ze stawkami 22 i 23%?
Jak złożyć wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane, gdy posiada się faktury ze stawkami 22 i 23%?
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wprowadzeniem podstawowej stawki VAT na poziomie 23% w 2011 roku wiele osób fizycznych ubiegających się o zwrot VAT za materiały budowlane może mieć problem z wyliczeniem kwoty zwrotu, jeśli posiadają faktury ze stawkami VAT 22 i 23%. Podpowiadamy jak to zrobić bez błędów.

Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468, z późn. zm), osoba fizyczna może ubiegać się o zwrot części wydatków poniesionych po 30 kwietnia 2004 roku na zakup materiałów budowlanych związanych z remontem bądź budową domu czy mieszkania, na które po wstąpieniu do UE stawka podatku VAT wzrosła  z 7% na stawkę podstawową.

REKLAMA

Autopromocja

Do końca 2010 roku wypełnienie wniosku nie było zbyt skomplikowane. Podatnikowi przysługiwał zwrot części podatku VAT za zakupione materiały, tj. równica między 7 a 22%, czyli 68,18% wartości podatku VAT widniejącego na fakturze.

Szczegółową listę materiałów budowlanych, od których można było odliczyć część VAT ogłosił Minister Transportu i Budownictwa w Obwieszczeniu z dnia 30 grudnia 2005.

Mimo podwyższenia podstawowej stawki VAT z 22 na 23%, zwrot za materiały budowlane przysługuje jedynie za różnicę między wysokością 7% VAT a 22%. Czyli kwota zwrotu nie wzrosła pomimo podwyższenia stawki VAT.

Od 1 stycznia 2011 sytuacja uległa znacznej zmianie. Dotychczasowa lista  została zastąpiona przez nową opublikowaną w Obwieszczeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. z powodu zmiany klasyfikacji PKWIU z 2008 roku oraz podwyższeniem podstawowej stawki VAT do 23%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrot VAT za materiały budowlane w 2011 r. - nowy wykaz materiałów budowlanych

W związku z powyższym uległ także zmianie sposób obliczania kwoty zwrotu oraz sam formularz.

Za materiały budowlane zakupione w 2011 roku, na które stawka VAT wynosi 23%, przysługuje zwrot różnicy między stawką 22% a 7%.

Czyli mimo wzrostu VAT podatnik nie ma prawa do zwrotu różnicy między obecną stawką na dany materiał budowlany a stawką obowiązującą przed wejściem do UE, jedynie róznicy między stawką 22% a stawką przed wejściem do UE.

Jeżeli podatnik posiada faktury z 2011 roku ze stawką VAT 23% oraz z lat wcześniejszych ze stawką 22%, to wszystkie te wydatki prezentuje na jednym wniosku.

Od 1 września 2011 przy ubieganiu się o zwrot części VAT za materiały budowlane obowiązuje piąta wersja formularza VZM-1. Druk wypełniamy zależnie od daty złożenia pierwszego wniosku.

W przypadku, gdy złożyliśmy go przed 2011 rokiem, to wypełniamy część D.3.1, w której obliczamy przysługujący limit zwrotu; jeśli pierwszy wniosek złożyliśmy 1 stycznia 2011 bądź później, to wypełniamy część D.3.2.

Wskaźnik ceny 1m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego określa co kwartał GUS.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2011 - limity zwrotu

Konkretne faktury dokumentujące zakup materiałów budowlanych wypisujemy na odpowiednim formularzu VZM-1/A, VZM-1/B bądź VZM-1/C.

Jeśli materiał był zakupiony przed 2011 rokiem i wydatek ten był odliczony w ramach ulgi mieszkaniowej, to takie faktury wpisujemy w formularzu VZM-1/A. Od takich zakupów przysługuje nam zwrot 55,23% wartości podatku VAT.

W przypadku zakupu materiału przed 2011 rokiem i nieodliczenia w ramach ulgi mieszkaniowej, to faktury dokumentujące powyższe zakupy wpisujemy w formularzu VZM-1/B. Przysługuje nam od nich zwrot 68,18% wartości podatku VAT.

Jeśli zaś materiał był zakupiony w 2011 roku i niedoliczony w ramach ulgi mieszkaniowej, to faktury dokumentujące go wpisujemy w formularzu VZM-1/C. Od takich zakupów przysługuje nam zwrot 65,22% wartości podatku VAT.

Wniosek o zwrot VAT można składać maksymalnie raz w roku.

Pan Jan kupił mieszkanie w 2010 roku. Podczas przeprowadzania remontu dokonywał zakupów materiałów budowlnych zarówno w 2010, jak i 2011 roku. Zakończył remont w kwietniu 2011. Chciałby złożyć wniosek o zwrot części VAT za materiały budowlane i nie wie czy ma złożyć jeden kompleksowy wniosek czy dwa: jeden obejmujący faktury ze stawką VAT 22%, a drugi ze stawką 23%.

ODPOWIEDŹ:

Pan Jan powinien złożyć jeden kompleksowy wniosek. Faktury ze stawką 23% powinien ująć w formularzu VZM-1/C, a faktury ze stawką 22% w formularzu VZM-1/B jeśli nie korzystał z ulgi mieszkaniowej (jeśli korzystał to na druku VZM-1/A).
Jeśli jest to pierwszy wniosek Pana Jana, to limit zwrotu oblicza w części D.3.2 formularza VZM-1, a jeśli składał wcześniej wniosek to w części D.3.1.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA